Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

iPod minis ärkerival? Creative MuVo 2 4GB

Tråden skapades och har fått 38 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Här har vi creatives nya svar till Apples iPod mini, med exakt samma lagringsutrymme kombinerat med låg vikt (100gram med batteri) så försöker creative att få stopp på minin..

Det jag inte förstår är priset, en CREATIVE NOMAD MUVO2 4GB USB 2.0 kostar
3500:-!!!! hos dustin.se

Valet är självklart för mig.. om bara Apple hade gjort en PR-Kupp nu med minin,, där de stryker uner att den är billig jämmfört med övrig konkurrens i samma klass så hade måånga kunder nappat,,,

nu när det finns en guide hur man byter batteriet på en mini så blir det en ny ipod mini om någon månad eller två

Länk till Dustin..C.a. Pris 3500:- inkl.moms
http://www.dustin.se/default.asp?ORIGIN=Shopping/ProductGroupList.asp?GROUP1=MULTIMEDIA%26GROUP2=MP3-SPELARE%26BG=GROUP%26SORT=GROUP_NAME_1,GROUP_NAME_2,GROUP_NAME_3,PRODUCT_NAME

Länkt till Toms Hardware (testar muvo 2)
http://www.tomshardware.com/firstlook/20040216/index.html

Guiden för att byta ut iPod batteriet eller annan hårdvara..
http://www.ipodlounge.com/articles_more.php?id=3059_0_8_0_C

[center]Patetiskt [/center]

[COLOR

Ursprungligen av jockeleu:

nu när det finns en guide hur man byter batteriet på en mini så blir det en ny ipod mini om någån månad eller två

Hur är det med att byta batteri i en vanlig iPod då ? Vad jag har hört måste man skicka in den för batteribyte.

Jo det är den stora skillnaden hos creative är det bara köpa nytt batteri.. vad det gäller ipods (både mini och vanliga) .. finns massvis med guider på nätet hur man öppnar en och ersätter det interna battteriet med ett likadant från kjell&co tex.... kostar runt 1000:- att få batteriet utbytt av apple...

Okej.
Har funderingar på att inhandla en så man vill ju gärna veta.

Men hur länge räcker orginalbatteriet? Det känns lite elakt av Apple att låsa det sådär.

Men om det finns bra guider för att byta batteri själv så är det nog inga större problem. Frågan är lite mer vad ett batteri kostar för jag antar att det inte är något vanligt R6 AA batteri!!

  • Medlem
  • Varberg
  • 2004-02-26 08:33
Ursprungligen av Tai`shar:

Det känns lite elakt av Apple att låsa det sådär.

Grejen är ju den att det bara är Apple som fått skit för sitt batteri, när de är långt ifrån de enda som har "inbyggt" batteri. Creative är ju faktiskt en av ytterst få som låter dig byta batteri själv.

Ursprungligen av Tai`shar:

Okej.
Har funderingar på att inhandla en så man vill ju gärna veta.

Men hur länge räcker orginalbatteriet? Det känns lite elakt av Apple att låsa det sådär.

Eftersom det är ett litiumbatteri så gäller väl det gamla vanliga, d.v.s. mellan 300 och 600 laddningscykler (runt 500 brukar vara ett bra riktmärke).

  • Oregistrerad
  • 2004-02-28 21:54
Ursprungligen av Tai`shar:

Okej.
Har funderingar på att inhandla en så man vill ju gärna veta.

Men hur länge räcker orginalbatteriet? Det känns lite elakt av Apple att låsa det sådär.

Men om det finns bra guider för att byta batteri själv så är det nog inga större problem. Frågan är lite mer vad ett batteri kostar för jag antar att det inte är något vanligt R6 AA batteri!!

Jag har generation 1 som är på 5Gig och den håller som ny fortfarande. Jag använder den dagligen. Batteriet håller ca 8tim. Tyvärr kan den ligga och "tjuvdra" ström då den inte är igång. dvs när den nästan är slut och jag stänger av den så kan den när jag skall använda den nästa gång vara helt slut. Inte kul.

Det är nog någon standard NiMH-cell... (finns ju _ett antal_)
Batterier håller i... ja hur länge håller ett batteri i din mobiltelefon?

Ursprungligen av jockeleu:

Valet är självklart för mig.. om bara Apple hade gjort en PR-Kupp nu med minim,, där de stryker uner att den är billig jämmfört med övrig konkurrens i samma klasser så hade måånga kunder nappat,,,

Precis vad jag tycker också. Jag såg senast igår reklam i GP för Jens of Swedens lilla vita spelare med 256 MB RAM - den kostade 2500 kr. Och det framställdes som ett bra pris (vilket det iof är, men inte i jämförelse med Mini). Det hade varit så lätt för Apple att krossa konkurrensen. 4GB vs 256 MB, och båda spelare kostar lika mycket. Det är walkover för Apple.

  • Oregistrerad
  • 2004-02-26 08:48

Vi får ej heller glömma att ingen annan mp3-spelare ser lika bra ut eller verkar vara lika enkel att använda som iPod mini.

Inte ens den vanliga iPoden mäter sig med minin utseendemässigt. Att döma av bilder då...

  • Medlem
  • Varberg
  • 2004-02-26 08:54
Ursprungligen av Leftrustle:

Inte ens den vanliga iPoden mäter sig med minin utseendemässigt. Att döma av bilder då...

Precis. Om den är lika snygg som jag tror att den är blir det nog en rosa i 25-årspresent till frun...
Själv nöjer jag mig med min 15 gb, som jag fortfarande tycker är hur läcker som helst.

  • Oregistrerad
  • 2004-02-26 09:07

Tycker inte att mini är så mycket bättre än JOS.

Visst, JOSen har klart mindre lagringsutrymme men samtidigt är den många gånger mindre, har FM radio, spelar in direkt från stereon till mp3, fungerar som ett USB minne utan extra kabel och så vidare.

Detta gör att JOSen säkerligen är ett intressant allternativ för många. Jag tex skulle väldigt gärna vilja ha både radio och direktinspelning på min iPod.

Ursprungligen av skamuel:

Precis. Om den är lika snygg som jag tror att den är blir det nog en rosa i 25-årspresent till frun...

Den är t.o.m. snyggare i verkligheten än på bild... och ja, det är möjligt

  • Medlem
  • 2004-02-26 09:46

Det finns en stor fördel med att finnas med i ON-OFF, SIBAs och liknande kedjors utbud, nämligen att de gör reklam för sina produkter. Apple har ju tydligt gjort klart att man inte har pengar till att göra reklam, så då vore det väl en bra idé att få in sina produkter i så många butiker som möjligt. Speciellt iPod.

Jens of Sweden har nog inte mer pengar än Apple, men syns mer... Det finns ju många fördelar med en spelare utan hårddisk. Minimalt strul, längre batteritid och lättare. Däremot borde den rimligen vara lite billigare.

  • Medlem
  • Varberg
  • 2004-02-26 10:02

Åter till Muvo2/iPod mini. Jag är grymt sugen på att köpa nån av dem bara för att få ut Microdriven på 4 gb (kalas till digitalkameran). Men då ställs man ju inför ett dilemma - köper man en Muvo2 får ju Creative klirr i kassan, men köper man en iPod mini skulle det ju kännas oerhört bestialiskt att öppna den för att få ut hårddisken... Vilket i-landsproblem!

  • Oregistrerad
  • 2004-02-26 10:06

Det vore finfint om hårddisken satt i en CF slot som man kunde komma åt utifrån. Då kunde man ha 2 GB musik på men ändå flytta över kortet till Kameran för att ta bilder...

  • Oregistrerad
  • 2004-02-26 10:07

valet är ju solklart ... en iPod mini måste man ha

Ursprungligen av jockeleu:

Det jag inte förstår är priset, en CREATIVE NOMAD MUVO2 4GB USB 2.0 kostar
3500:-!!!! hos dustin.se

Det kanske är först nu som folk börjar förstå att iPod mini är rätt prissatt.

De som ändå inte kan acceptera priset kan ju undersöka vad en 4 GB Microdrive kostar...

Ursprungligen av skamuel:

Grejen är ju den att det bara är Apple som fått skit för sitt batteri, när de är långt ifrån de enda som har "inbyggt" batteri. Creative är ju faktiskt en av ytterst få som låter dig byta batteri själv.

Sant, men det hindrar inte att iPod skulle vara en ännu bättre produkt med utbytbara batterier.

Ursprungligen av skamuel:

Åter till Muvo2/iPod mini. Jag är grymt sugen på att köpa nån av dem bara för att få ut Microdriven på 4 gb (kalas till digitalkameran).

Du är inte den enda som fungerat på det:

"The $249 iPod mini contains a $479.95 Hitachi MicroDrive."

...men det verkar inte vara riktig så enkelt:

I was rather surprised to discover that the drive is actually a CF card! I tried to mount it in my Lexar FireWire CF Card Reader but with no luck. My Canon Digital Rebel didn't recognize it either.

  • Medlem
  • Varberg
  • 2004-02-26 14:28
Ursprungligen av Adrian B:

...men det verkar inte vara riktig så enkelt:

I was rather surprised to discover that the drive is actually a CF card! I tried to mount it in my Lexar FireWire CF Card Reader but with no luck. My Canon Digital Rebel didn't recognize it either.

Det verkar visst vara nåt särskilt med driven i minin, verkar säkrare att stycka en Muvo. Vilket kanske känns bättre rent samvetsmässigt.

Ursprungligen av skamuel:

Det verkar visst vara nåt särskilt med driven i minin, verkar säkrare att stycka en Muvo. Vilket kanske känns bättre rent samvetsmässigt.

En MuVo kostar ju mer än en iPod mini... sen kan du byta ut minihårddisken mot ett flashminne..det kunde man iaf på en vanlig iPod

  • Medlem
  • Varberg
  • 2004-02-26 15:48
Ursprungligen av jockeleu:

En MuVo kostar ju mer än en iPod mini... sen kan du byta ut minihårddisken mot ett flashminne..det kunde man iaf på en vanlig iPod

Det beror väl lite på vad minin hamnar på i Sverige. Muvo är ju aningen billigare än minin i USA, har inte kollat jättenoga, men det verkar så.

Var har du hört att man skulle kunna sätta i ett flashminne i en vanlig iPod? Tveksam till det.
Vet att folk gjort det med Muvo, men det är ju ingen CF-hårddisk i den vanliga Podden.

Ursprungligen av skamuel:

Det beror väl lite på vad minin hamnar på i Sverige. Muvo är ju aningen billigare än minin i USA, har inte kollat jättenoga, men det verkar så.

Var har du hört att man skulle kunna sätta i ett flashminne i en vanlig iPod? Tveksam till det.
Vet att folk gjort det med Muvo, men det är ju ingen CF-hårddisk i den vanliga Podden.

Sen tror jag knappast en mini kostar mer än en MuVo nästan osannolikt då man kan få en vanlig iPod för det priset!

Kolla längst ner på sidan det lilla forumet och kommentarerna...
http://www.ipodlounge.com/articles_more.php?id=3059_0_8_0_C

  • Oregistrerad
  • 2004-03-08 21:19
Ursprungligen av Adrian B:

...Sant, men det hindrar inte att iPod skulle vara en ännu bättre produkt med utbytbara batterier.

Eller skulle den? Hur stor volym "vanliga" batterier skulle behövas för att få 8h kapacitet egentligen? Ganska mycket tror jag! Och utbytbara, uppladdningsbara lithiumbatterier don' come in all sizes. De flesta är för digitalkameror och ganska klumpiga.
iPod mini skulle inte varit så mini med vanliga batterier! (kolla på bärbara CD-spelare tillisempel)

  • Oregistrerad
  • 2004-03-08 23:41
Ursprungligen av arru:

Eller skulle den? Hur stor volym "vanliga" batterier skulle behövas för att få 8h kapacitet egentligen? Ganska mycket tror jag! Och utbytbara, uppladdningsbara lithiumbatterier don' come in all sizes. De flesta är för digitalkameror och ganska klumpiga.
iPod mini skulle inte varit så mini med vanliga batterier! (kolla på bärbara CD-spelare tillisempel)

Så du tror inte att Apple skulle klara av att stoppa inn et Li-Ion batteri som både hadde 3.6v 600 mAh och var utbytbart? Samma Apple som de flesta personer här i forumet prisar för innovatova lösningar som iTunes och läckert design skulle inte klara av att fika så at man kunde byta batteri i spelaren? Batterierna som andvänds i iPod mini har ungefär halva kapaciteten sammanliknat med de flesta mobiltelefoner av samma storlek. Tro mig teknologien finns där och det hadde inte varit något problem för Apple att fixa det om de ville. Men nej, uff så illa då hadde ju alla sprungit och skaffat sig iPod mini istället för iPod, det vill vi inte ha nått av säger Apple och låter alt vara som det är, trots alt så köper ni ju iPods, vanliga som mini, i fläng. Bara att det finns de som ursäktar Apples beslut om att inte låta batteriet vara utbytbart tycker jag är synd.

  • Medlem
  • Norrköping
  • 2004-03-11 11:05
Ursprungligen av beh:

Så du tror inte att Apple skulle klara av att stoppa inn et Li-Ion batteri som både hadde 3.6v 600 mAh och var utbytbart? Samma Apple som de flesta personer här i forumet prisar för innovatova lösningar som iTunes och läckert design skulle inte klara av att fika så at man kunde byta batteri i spelaren? Batterierna som andvänds i iPod mini har ungefär halva kapaciteten sammanliknat med de flesta mobiltelefoner av samma storlek. Tro mig teknologien finns där och det hadde inte varit något problem för Apple att fixa det om de ville. Men nej, uff så illa då hadde ju alla sprungit och skaffat sig iPod mini istället för iPod, det vill vi inte ha nått av säger Apple och låter alt vara som det är, trots alt så köper ni ju iPods, vanliga som mini, i fläng. Bara att det finns de som ursäktar Apples beslut om att inte låta batteriet vara utbytbart tycker jag är synd.

Är det någon som vet storleken på batteriet i minin?
Tänkte ev byta ut det till ett kraftfullare framöver.

  • Oregistrerad
  • 2004-03-14 12:56
Ursprungligen av beh:

Så du tror inte att Apple skulle klara av att stoppa inn et Li-Ion batteri som både hadde 3.6v 600 mAh och var utbytbart?

Det låter på dig som, och jag tror dig, att det finns batterier med högre kapacitet som får plats i iPod mini. Och det ska Apple ha pisk för att inte stoppa i. Nu är de säkert dyrare, det hade gjort minin dyrare och många konsumenter tittar bara på minneskapacitet och pris. Klåpare. Hur som helst är det inte ett Apple-mässigt beslut och de förtjänar kritik!

Men: ett sånt batteripack som på bilden ovan är inte utbytbart för en konsument bara för att det sitter under en lucka! För en "computer jock" är det lugnt men då kan man nästan påstå att batteriet redan är utbytbart...
Och såna där små discman-batterier är ju NiMh och håller ännu kortare tid* än LiIon. Men de hade väl varit ett alternativ möjligen?

Vad vi däremot inte vill ha är ett egenutvecklat Apple-batteri. Inte för att det skulle vara dåligt, men föreställ er vad det (utbytbara) batteriet skulle kosta på AppleStore :eek:

Summa: Apple-rättvisan 1-2

Edit: * håller kortare tid = klarar färre laddningscykler

Å andra sidan kostar väl en klar 2G2 CF-microdrive under två och ett halv lök...

  • Medlem
  • Varberg
  • 2004-02-26 14:29
Ursprungligen av Pär:

Å andra sidan kostar väl en klar 2G2 CF-microdrive under två och ett halv lök...

Men då får man inte leka amatörkirurg, och missar de 2 extra giggen...

  • Medlem
  • Varberg
  • 2004-02-26 16:49

Vet inte om vi pratade om samma sak, jag uppfattade ditt förra inlägg som att man skulle kunna sätta ett flashminne i "vanliga" iPod - menade du iPod mini är jag helt inne på din linje.

Ursprungligen av skamuel:

Vet inte om vi pratade om samma sak, jag uppfattade ditt förra inlägg som att man skulle kunna sätta ett flashminne i "vanliga" iPod - menade du iPod mini är jag helt inne på din linje.

Står längst nere, att folk länge har gjort precis detta med sin vanliga mjölkiga ipod.. och undrar bland annat om det går att göra samma sak med iPod mini... läs där nere..

Bevaka tråden