Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Flyttning av mina Mp3:or

Tråden skapades och har fått 7 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Om man har synkat upp allt i sin dator mot sitt itunes. Bra då funkar allt bra...Sen kommer jag på att jag måste flytta mina 40Gig låtar från en disk till en annan. Sen så hittar inte itunes min musik längre. Då vill den att jag manuellt ska leta upp varenda låt åt den. Men eftersom all musik fortfarande ligger i exakt samma mapp med samma struktur i (bara på ett annat ställe) så måste det ju finnas nån funktion för att den själv ska hitta alla låtar, eller? Nån som har något förslag?

  • Oregistrerad
  • 2004-08-13 01:20

nu vvet jag inte om jag fattade allt rätt pga att jag är trött, men om du deletar alla låtar i itunes, men inte fårn datorn, sen äre bara adra in mappen me all mp3or i

Ja, det är en bra idé.

  • Medlem
  • International user
  • 2004-08-13 11:15

Japp, så gör man.
Sen kan du ju för säkerhets skull gå in i inställningar/avancerat och se till att "iTunes Music-mappens plats" är rätt inställt. Så att all ny musik du importerar till iTunes även den hamnar på den nya platsen.

Det går också att göra en export av itunes-databasen till en xml-fil, sen kan du göra en sök&ersätt med nån texteditor, och sen importera den igen. Eftersom låtarna du importerar har samma id som de som redan ligger i databasen kommer den att uppdatera de befintliga låtarna.
Annars är det smidigt att fixa det i samband med flytten. Om man ändrar iTunes-bibliotekets plats, och sen kör "Consolidate Library" kommer den att kopiera alltihop till det nya stället. Kräver dock att man har lite plats över (eftersom den kopierar, och inte flyttar).

Ursprungligen av Stäck:

Det går också att göra en export av itunes-databasen till en xml-fil, sen kan du göra en sök&ersätt med nån texteditor, och sen importera den igen. Eftersom låtarna du importerar har samma id som de som redan ligger i databasen kommer den att uppdatera de befintliga låtarna.
Annars är det smidigt att fixa det i samband med flytten. Om man ändrar iTunes-bibliotekets plats, och sen kör "Consolidate Library" kommer den att kopiera alltihop till det nya stället. Kräver dock att man har lite plats över (eftersom den kopierar, och inte flyttar).

fattar inte varför apple valt att krångla till ipod så förbaskat med att man måste ha itunes för att överföra låtarna. hade ipod fungerat som en vanlig hederlig mp3 spelare där man bara kopierar över låtarna hade alla problem vart borta och jag hade köpt en ipod för längesen. hoppas innerligen nån klyftig person kan patcha ipod firmware eller liknande eller att apple skärper sig... enkelt och simpelt har alltid varit det bästa.

Ursprungligen av snadde:

fattar inte varför apple valt att krångla till ipod så förbaskat med att man måste ha itunes för att överföra låtarna.

måste man inte, jag använder winamp + plugin. Tycker iPods struktur är perfekt men då lyssnar jag bara på hela album.

Fotnot: Lyssnar på Rage Against The Machine men i iPoden får jag infon att jag lyssnar på Rage Against The Mac...

Ursprungligen av snadde:

fattar inte varför apple valt att krångla till ipod så förbaskat med att man måste ha itunes för att överföra låtarna. hade ipod fungerat som en vanlig hederlig mp3 spelare där man bara kopierar över låtarna hade alla problem vart borta och jag hade köpt en ipod för längesen. hoppas innerligen nån klyftig person kan patcha ipod firmware eller liknande eller att apple skärper sig... enkelt och simpelt har alltid varit det bästa.

Nu hänger inte jag riktigt med här. Är det krångligt att ha musiken snyggt ordnat och enkelt sökbart, att kunna göra smart-playlists som automatiskt uppdateras när ny musik läggs till eller baserat på artist, genre mm, att inte behöva bry sig om vart filerna ligger, att allt synkas snabbt och enkelt utan egen inblandning?

Jag frågade i en annan tråd och nu frågar jag igen: Varför i h-e vill man hålla på att rota runt i mappar i utforskaren efter musik? Finns det nåt enda vettigt argument för det? Jag kan inte se en enda fördel.

Om man istället ägnade all den tiden det tar att sortera och döpa filerna på det sättet och la in rätta id3-taggar från början och låter iTunes hålla ordning på filerna får man ju ändå en snygg struktur på dem. MP3 handlar ju om musik och inte filer. Musiken är det viktiga, vart filerna sen ligger är ju totalt irrelevant.

1
Bevaka tråden