- Matts E. Lindmark
- Medlem ●
- Manhattan, New York, United States
- 2001-11-10 10:14
Jag fick senaste Mäkvörld igår och där inser jag att redaktionen verkar väldigt förälskade i iMac (Imac på Mäkvörld-språk). De ger nämligen ett tämligen vansinnigt råd till en person som har några frågor angående Performa 5200.
Frågorna gällde CD-bränning, musikskapande, ordbehandling, MP3 och Internetsurfande. Mäkvörld svarar helt otroligt: (citat) "Jag är hemskt ledsen att säga att din Performa 5200 inte klarar av någonting av det du vill göra." (slut på citat)
En programfråga fanns också med och den gällde Office 98. Jag tycker att det är ganska grovt att påstå att en 5200 inte klarar av något av ovanstående. Det är nämligen inte sant. Visserligen är ju inte denna modell någon av Apples bättre, men att totalt döma ut den och rekommendera en iMac är inget jag kan hålla med om. Mina rekommendationer är istället:
1. "Maximalt internminne är bara 64 MB och det räcker inte alls långt"
Jag kan inte riktigt hålla med. Anledningen är att jag nästan dagligen kör äldre Macar tillsammans med min G4 och därav säger mina erfarenheter följande:
På en 5200 räcker faktiskt 64 MB RAM tämligen långt. Anledningen är dels att de lämpliga programmen till maskinen har låga minneskrav (ofta hade en Mac 8 - 32 eller 40 MB minne på den tiden), även om proffs hade 96 - 128 (jag har 96 MB i min 8500).
Dessutom tar systemet upp lite minne i en äldre Mac, eftersom den inte har ROM-In-RAM-uppbyggnaden. På min 8500 har Mac OS 9 t.ex tagit upp 16 - 20 MB, medan det tar långt över 30 på min G4. 8.1 är klart minnessnålare och på mina Quadror tar detta system upp c:a 8 - 10 MB beroende på vad som laddas in. Ett System 7.5.5 kan ta mindre minne än så.
Sammantaget kan man säga att på en Performa 5200 med 64 MB RAM har man cirka 50 - 54 MB ledigt att köra program i om man kör 8.1.
Har maskinen inte 64 MB är det lämpligt att bygga ut den med mer minne.
2. "Den inbyggda hårddisken är liten".
Helt rätt, den är liten med dagens mått och är även betydligt mindre än i 8500 och 8100/110. Dock behöver man inte kasta sin 5200 för det. Man kan istället köpa en begagnad extern hårddisk som ansluts till SCSI-porten på t.ex 2 GB eller mer. Alternativt skaffar man en begagnad ORB som fungerar lika snabbt som en hårddisk, men med utbytbara skivor. Jag har en sådan enhet och är nöjd med den.
Slutsatsen är alltså att man billigt och enkelt kan ordna mer lagringsutrymme i 5200. Man måste alltså inte rusa iväg och köpa en ny hårddisk som är orimligt dyr i förhållande till maskinens andrahandsvärde.
3. "Ljudkretsarna kan inte hantera ljud i CD-kvalité"
Detta är riktigt, Performa 5200 hade dåliga ljudkretsar (sämre än en billigare Power Mac 7200) och är därmed ingen bra ljuddator "rakt ur lådan". Eftersom Apples LC-maskiner haft sämre ljud finns det tredjepartslösningar som t.ex Audiomedia LC som gör att maskinen kan användas för seriös ljudhantering med god kvalitet. Audiomedia LC är ett PDS-kort som kan installeras i 5200 (enligt dåtida info).
Det är lämpligt att annonsera efter ett sådant kort på begagnatmarknaden.
4. CD-bränning fungerar utmärkt.
Det går perfekt att bränna skivor med en SCSI-brännare kopplad till 5200. Det är dessutom billigare än att köpa en ny långsam USB-brännare (USB är klart långsammare än 5200:ans inbyggda SCSI).
Jag rekommenderar därmed en begagnad SCSI-brännare (t.ex LaCie). En kompis till mig bränner för fullt med en LaCie 2X/4X-brännare kopplad till en 7300/166, så jag vet att det fungerar bra. Däremot gör den långsamma hårddisken att man sannolikt får nöja sig med 2X-hastighet på bränningen, såvida man inte skaffar en snabbare HD. Då fungerar 4X säkert och bra.
5. MP3-ljud.
Jag har spelat MP3-filer på en gammal 486DX2/66 (som är långsammare än min gamla Quadra 650). En Performa 5200 är klart snabbare tack vare sin PowerPC 603-processor. På 486:an fungerade uppspelningen perfekt, vilket gör att det ska gå att spela dessa filer på Performan. Däremot är processorn långsam, så kodningar lär gå trögt.
6. Office 98 och ordbehandling.
Office 98 fungerar inte, vilket Mäkvörld har rätt i. Dock betyder inte det att 5200 är värdelös. ClarisWorks/AppleWorks 4 och 5 är bra, snabba och smidiga ordbehandlare som gör att en 5200 kan vara en perfekt skrivmaskin.
En äldre Word-version som 5.1 är också snabb och bra, klart bättre än 6.0.1 som fick den snabbaste Power Macen att krypa.
Man behöver således ingen iMac för att ordbehandla och inte heller för att köra Office 98.
7. Internet.
Det är lögn att säga att man inte kan surfa med en 5200. Det går nämligen alldeles utmärkt. Jag har nämligen använt en Performa 460 med Netscape 4.0.4 som surfbräda och det fungerar utmärkt. En Performa 5200 är klart snabbare och kan köra nya Netscape 4.x-versioner. Däremot är Mozilla och Netscape 6 att glömma.
iCab är en annan mycket mysig webbläsare som är optimerad för bra fart på äldre Macar. Det lämpliga läsarvalet är iCab eller Netscape 4.x.
M.a.o: en Performa 5200 är inte den skrotmaskin som Mäkvörld försökte få det att låta som. Den är pratiskt användbar.
Vill man köra Office 98 och direkt ljudhantering rekommenderar jag en begagnad Power Macintosh 7300/8500/8600/9600, G3 eller G4. Däremot rekommenderar jag inte en iMac direkt, utan dessa maskiner. För den med lite pengar är alternativen antingen att uppgradera sin 5200 eller köpa en utbyggbar Power Macintosh (som kan uppgraderas när kassan tillåter).
Det är ekonomiskt sundare än en iMac.