Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

MacWorld (Mäkvärld) Mac-råd!

Tråden skapades och har fått 21 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Jag fick senaste Mäkvörld igår och där inser jag att redaktionen verkar väldigt förälskade i iMac (Imac på Mäkvörld-språk). De ger nämligen ett tämligen vansinnigt råd till en person som har några frågor angående Performa 5200.

Frågorna gällde CD-bränning, musikskapande, ordbehandling, MP3 och Internetsurfande. Mäkvörld svarar helt otroligt: (citat) "Jag är hemskt ledsen att säga att din Performa 5200 inte klarar av någonting av det du vill göra." (slut på citat)

En programfråga fanns också med och den gällde Office 98. Jag tycker att det är ganska grovt att påstå att en 5200 inte klarar av något av ovanstående. Det är nämligen inte sant. Visserligen är ju inte denna modell någon av Apples bättre, men att totalt döma ut den och rekommendera en iMac är inget jag kan hålla med om. Mina rekommendationer är istället:

1. "Maximalt internminne är bara 64 MB och det räcker inte alls långt"

Jag kan inte riktigt hålla med. Anledningen är att jag nästan dagligen kör äldre Macar tillsammans med min G4 och därav säger mina erfarenheter följande:

På en 5200 räcker faktiskt 64 MB RAM tämligen långt. Anledningen är dels att de lämpliga programmen till maskinen har låga minneskrav (ofta hade en Mac 8 - 32 eller 40 MB minne på den tiden), även om proffs hade 96 - 128 (jag har 96 MB i min 8500).

Dessutom tar systemet upp lite minne i en äldre Mac, eftersom den inte har ROM-In-RAM-uppbyggnaden. På min 8500 har Mac OS 9 t.ex tagit upp 16 - 20 MB, medan det tar långt över 30 på min G4. 8.1 är klart minnessnålare och på mina Quadror tar detta system upp c:a 8 - 10 MB beroende på vad som laddas in. Ett System 7.5.5 kan ta mindre minne än så.

Sammantaget kan man säga att på en Performa 5200 med 64 MB RAM har man cirka 50 - 54 MB ledigt att köra program i om man kör 8.1.

Har maskinen inte 64 MB är det lämpligt att bygga ut den med mer minne.

2. "Den inbyggda hårddisken är liten".

Helt rätt, den är liten med dagens mått och är även betydligt mindre än i 8500 och 8100/110. Dock behöver man inte kasta sin 5200 för det. Man kan istället köpa en begagnad extern hårddisk som ansluts till SCSI-porten på t.ex 2 GB eller mer. Alternativt skaffar man en begagnad ORB som fungerar lika snabbt som en hårddisk, men med utbytbara skivor. Jag har en sådan enhet och är nöjd med den.

Slutsatsen är alltså att man billigt och enkelt kan ordna mer lagringsutrymme i 5200. Man måste alltså inte rusa iväg och köpa en ny hårddisk som är orimligt dyr i förhållande till maskinens andrahandsvärde.

3. "Ljudkretsarna kan inte hantera ljud i CD-kvalité"

Detta är riktigt, Performa 5200 hade dåliga ljudkretsar (sämre än en billigare Power Mac 7200) och är därmed ingen bra ljuddator "rakt ur lådan". Eftersom Apples LC-maskiner haft sämre ljud finns det tredjepartslösningar som t.ex Audiomedia LC som gör att maskinen kan användas för seriös ljudhantering med god kvalitet. Audiomedia LC är ett PDS-kort som kan installeras i 5200 (enligt dåtida info).

Det är lämpligt att annonsera efter ett sådant kort på begagnatmarknaden.

4. CD-bränning fungerar utmärkt.

Det går perfekt att bränna skivor med en SCSI-brännare kopplad till 5200. Det är dessutom billigare än att köpa en ny långsam USB-brännare (USB är klart långsammare än 5200:ans inbyggda SCSI).

Jag rekommenderar därmed en begagnad SCSI-brännare (t.ex LaCie). En kompis till mig bränner för fullt med en LaCie 2X/4X-brännare kopplad till en 7300/166, så jag vet att det fungerar bra. Däremot gör den långsamma hårddisken att man sannolikt får nöja sig med 2X-hastighet på bränningen, såvida man inte skaffar en snabbare HD. Då fungerar 4X säkert och bra.

5. MP3-ljud.

Jag har spelat MP3-filer på en gammal 486DX2/66 (som är långsammare än min gamla Quadra 650). En Performa 5200 är klart snabbare tack vare sin PowerPC 603-processor. På 486:an fungerade uppspelningen perfekt, vilket gör att det ska gå att spela dessa filer på Performan. Däremot är processorn långsam, så kodningar lär gå trögt.

6. Office 98 och ordbehandling.

Office 98 fungerar inte, vilket Mäkvörld har rätt i. Dock betyder inte det att 5200 är värdelös. ClarisWorks/AppleWorks 4 och 5 är bra, snabba och smidiga ordbehandlare som gör att en 5200 kan vara en perfekt skrivmaskin.

En äldre Word-version som 5.1 är också snabb och bra, klart bättre än 6.0.1 som fick den snabbaste Power Macen att krypa.

Man behöver således ingen iMac för att ordbehandla och inte heller för att köra Office 98.

7. Internet.

Det är lögn att säga att man inte kan surfa med en 5200. Det går nämligen alldeles utmärkt. Jag har nämligen använt en Performa 460 med Netscape 4.0.4 som surfbräda och det fungerar utmärkt. En Performa 5200 är klart snabbare och kan köra nya Netscape 4.x-versioner. Däremot är Mozilla och Netscape 6 att glömma.

iCab är en annan mycket mysig webbläsare som är optimerad för bra fart på äldre Macar. Det lämpliga läsarvalet är iCab eller Netscape 4.x.

M.a.o: en Performa 5200 är inte den skrotmaskin som Mäkvörld försökte få det att låta som. Den är pratiskt användbar.

Vill man köra Office 98 och direkt ljudhantering rekommenderar jag en begagnad Power Macintosh 7300/8500/8600/9600, G3 eller G4. Däremot rekommenderar jag inte en iMac direkt, utan dessa maskiner. För den med lite pengar är alternativen antingen att uppgradera sin 5200 eller köpa en utbyggbar Power Macintosh (som kan uppgraderas när kassan tillåter).

Det är ekonomiskt sundare än en iMac.

Förresten, handboken kan laddas ner från Internet och 8.1 kan köpas begagnat. Detta är svar på 5200-ägarens andra frågor.

Allting är relativt naturligtvis. Jag jobbar som konsult och rekommenderar kunder att uppgradera till iMac och jag ser en 5200 hos en kund.

• Medlem
  • Gällivare
  • 2001-11-10 12:40

Det är såna här orsaker som ligger bakom att jag inte prenumerar på Svenska Macworld längre eller ens orkar läsa tidningen öht. Även om gammelperformorna inte är några raketer som går de utmärkt att göra allt det som var uppradat. Just att koda MP3 :or är inte så extremt segt då en 100MHz PowerPC ändå är hyfsat snabb(i sammanhanget), däremot är den långsammare på andra saker då den har en arkitektur som stryper prestande, egentligen ju är performan 5200 en Quadra(med 32bitars arkitektur) som är uppgraderad med PowerPC(64bitars buss).

Man ska också tänka i sammanhanget att alla inte har råd med en ny powermac G4 eller ens en begad iMac. Performorna är billiga och det är lätt att få tag på rolig och billig begad utrustning till dem.

Är 5200 för långsam som kan man ju alltid uppgradera med mammakort från senare performa(vilket MacWorld har slagit fast att det inte går då korten inte passar fysiskt, vilket jag inte riktigt håller med om då jag själv en Performa 5260 med 5400 mammakort och en 300MHz G3:a

Några kommentarer till Matts redan utmärkta kommentarer:

1. 64meg räcker långt jag kör 9.1 med 72Meg på min performa, hållar man sig till 8.1 räcker 64 alla gånger.

2 Inbyggd hårddisk: köp en begad IDE-disk 5-10gig från gammal PC för någon hundralapp och släng i den internt, den ger dessutom ett bra prestandalyft.

3, Ljudkretsarna räcker för att ha den till MP3 spelare, är man audiofil och vill ha bra ljud så kör man ändå inte MP3 eller ens ljudet via dator!!!!

4. 4x CD-bränning funkar finfint med interna HD:n

5. Har en kompis som har en performa som MP3-spelare med audion spelaren funkar fin-fint och som sagt kodningarna går inte så extremt trögt

6. Får jag välja så tar jag hellre Word 5.1 än Office 98, 5.1 klarar att öpnna nyare wordfiler från PC bra också (åtminstone sist jag provade, kör numera AppleWorks på heltid!)

7. Internet ända punkten där MacWorld nästan har rätt, så länge det är enkla och bra sidor man går in på så funkar det hyfsat men går man in på en skräpkodad sida med css, flash och liknande så går performan på knäna. Värt att veta är att Navigator 4.0x är snabbare och minnessnålare än Navigator 3.x och Communcator 4.7x

Njae. Jag skulle nog också rekommendera en (åtminstone begagnad) iMac till det han ville ha gjort. Att harva på Performan skulle nog drivit honom till vansinne, förutom alla sladdar och kringutrustning som skulle blivit.
(Även om han i och för sig inte verkade rädd för lite kringutrustning, om jag förstod ordet "utstyr" rätt).

Men var hamnar brytpunkten? När kostar det mer i tid, besvär och pengar att uppgradera datorn än att köpa en ny?

Det MacWorld gjorde fel, i så fall, var att inte skriva ungefär som Matts E. Lindmark och låta läsaren själv avgöra var "brytpunkten" ligger.

Tack för ett bra inlägg, iBjorn.

Jag har aldrig kört en 5200 eller ägt en sådan maskin, så det var bra att du gav så bra råd. Däremot vet jag med erfarenhet av Performa 460, Quadra 610 och 650, samt Power Mac 8500 och 7300 att Mäkvörld ljuger om äldre Macar, som faktiskt är väldigt användbara till mycket.

MB nämnde att han rekommenderar en iMac då han ser en 5200.

Min rekommendation till en 5200-ägare som är sugen på en annan Mac är att byta upp sig till en begagnad Power Mac, eftersom det är en bättre dator för många eftersom den är flexibel.

Jag delar inte Mäkvörlds entusiasm inför iMac och är väl inget direkt fan av den. Den är perfekt för nybörjare, men jag har väldigt svårt att rekommendera den till de som ska köpa sin andra, eller tredje (eller fjärde) Mac.

Min kritik mot Mäkvörld är att de ljuger och ger värdelösa råd om vilka Macar som behövs till specifika uppgifter. De tjatar alltid om "köp en iMac" och "köp en iMac" istället för att ge vettiga råd om hur man nyttjar sin befintliga maskin.

Jag kan ge mig på att om jag skriver att jag har en 8500 med 19" skärm skulle Mäkvörld anse att jag gott kan byta till en iMac med 15" för layoutarbete.

Har man en 5200 och vill arbeta med ljud för en billig penning är det antingen ett Audiomedia LC-kort som behövs eller en Mac med RCA-kontakter. Det senare innebär en 8500/8600 eller G3:a AV-modell.

Annars fungerar vilken Mac som helst med 16-bitars ljud bra. Centris/Quadra 660AV, 840AV och Power Macintosh (alla äkta)är bra alternativ för hemanvändaren med begränsad budget (äldre maskiner) eller de som vill ha en rejäl maskin (nyare).

iMac är ingen direkt ljuddator och jag avråder från en sådan i fallet som Mäkvörld beskriver. Överhuvudtaget kan jag inte rekommendera iMac i tid och otid som MW gör. Den är bra, men inte det perfekta arbetsredskap som de verkar tro.

Jag arbetar effektivare med en Mac med separat skärm (större skärm) och är van vid 1280 x 1024, 1152 x 870 och 1600 x 1200 när jag arbetar, även om jag ofta kör Macar med 640 x 480. Min åsikt är att om jag byter upp mig vill jag ha en större skärm och separat dator.

På mina äldsta Macar kan jag, med en annan skärm ändå köra 1152 x 870 och det är mer än iMacens max 1024 x 768 eller rekommenderade 800 x 600.

Den lilla skärmstorleken är en av de viktigaste anledningarna till att jag inte är ett iMac-fan. Dessutom är jag tveksam till kompakt-Macar överhuvudtaget i dagens läge utan tycker det känns säkrare med en extern skärm.

Detta beror på att min gamla skärm dog förra året, vilket tvingade mig att låna en annan tills jag skaffat en ny. Detta haveri har också bidragit till min förkärlek för modulära Macar.

Jag är inte heller positiv till att Mäkvörld svamlar om att en Mac blir "föråldrad" när en ny modell kommer. Jag anser att Macens styrka är den långa livslängden och en seriös tidningar visar detta.

Andra Mac-tidningar har inte Mäkvörlds svammelstil "köp nytt hela tiden" utan ger vettiga råd till de som har äldre maskiner och som vill uppgradera.

Tips som sagt:

Miss. Tipset som sagt är:

Norrmannen BÖR inte köpa en iMac vare sig ny eller begagnad till det han vill göra. Det finns bara två raka tips:

1. Använd Performan.

2. Vill han inte rota i den eller greja med den: köp en rejäl ljud-Mac såsom en 8500/8600/G3 eller annan Power Mac om kassan tillåter. Även 7500/7600/7300 är bra val. Ett annat billigt val som inte är fy skam är 4400.

Kort sagt: hellre en begagnad Power Mac till seriöst arbete än en iMac.

Jag kan inte rekommendera något annat än en Power Macintosh till honom (som alternativ till Performan).

MB nämnde att han rekommenderar en iMac då han ser en 5200.

Jag håller med att Power Macintosh G3 eller G4 är ett bättre köp än en iMac om man vill uppgradera.

iMac är dock ganska smidig för low-end användare, allt finns på ett ställe och fungerar smidigt.

Jag jobbar oftast med företagskunder och då är "hoppet" ifrån en 5200 upp till en 400-500 MHz maskin ganska naturligt.

• Medlem
  • Gällivare
  • 2001-11-10 19:07

Personligen gillar jag både iMac och 5xx0 serien. Ett bra och billigt begalternativ är 5500/225 eller 275, kan uppgraderas till G3, bra ljudkretsar, en PCI-plats, plats för ethernet-kort och samma grafik som första iMac, TV-kortet med videoingångar och fjärrkontroll är också en helkul grej, den burken var den idealiska burken att ha som student i studentrum på sin tid. Den har också den gamla portuppsättningen vilket gör att det är ganska lätt att hitta begade billiga externa tillbehör. Att den har IDE gör också att det är lätt att hitta billiga större hårddiskar. Värt att nämna är dock att just burkarna med 75MHz processor är extra sega då dom bara har halva L1 cachet gentemot de som är snabbare, 100MHz känns faktist dubbelt så snabb , allra helst när den emulerar 68k kod i gamla program.

Det kan alltid vara värt att tänka på att alla kanske inte har råd med nya burkar varje år, barnfamiljer och studenter kanske lyckas skrapa ihop 500:- till en dator (vilket jag anser en 75-120MHz performa ska ligga på), då tycker jag faktist att gammelperformorna är ett bra alternativ.

Annars kan jag väl lite grann erkänna att jag inte har riktig koll på vad han har efterfrågat, då jag inte har läst senaste numret av MaKWoRLD(blev väl inte desto mer sugen efter den här tråden).

Jag håller helt med om att iMac är perfekt för low-end-användare, men jag tycker att det känns "säkrare" att rekommendera en utbyggbar Mac till de med liten budget.

Med den uppgraderbara Macen (t.ex en G3 eller 8500/9600) eller som iBjorn nämnde, 5500/6500 få en bättre dator för lite pengar när kassan tillåter.

Det är bättre att köpa t.ex en G3/233 eller 266 istället för en iMac Rev A eller B 233. Anledningen är just att G3-maskinen kan växa där iMacen stannar, även om just dessa två iMacar är de mest uppgraderbara.

Dock har man fler valmöjligheter till lägre pris med PCI, vilket jag tycker är viktigt för en person som har behov av att byta upp sig gradvis.

Vill man ha en riktigt billig, men ändå bra Mac är ju faktiskt Power Mac 4400, Performa 6400, Power Mac 5500 och 6500, samt kloner med Tanzania-kort (StarMax, Reid etc) bra köp som kan rekommmenderas.

Den enda maskinen man på ett sätt bör avråda från i dessa fall är 5400, eftersom den har sämre grafikmöjligheter än 5500. Dessutom går det inte att använda den interna skärmen med ett PCI-grafikkort (det kanske trots allt går).

Därför är det bara att inse, Mäkvörld: för många är Power Mac 7300 - 9600, 4400, StarMax, Reid, 6400, 5500, 6500, Umax Apus/C500L/C600 bättre köp för de som behöver en billig och bra maskin.

Jag håller tyvärr inte alls med er ang 5200. Visst GÅR det att göra det ni säger, men det är en dead end. Det enda vettiga rådet om man vill tänka lite längre än näsan är lång (förlåt om det låter oförskämt, inte min mening) så är det imac som gäller. Bättre att lägga lite pengar på det än att leta beg. kort och dyra scsi diskar till en tyvärr snart död burk.

• Medlem
  • Höganäs
  • 2001-11-12 00:44

... Jamen det handlar ju om vad man vill göra!
Har en gammal 52:a i garderoben som funkade utmärkt med Office 98, PageSpinner, Marathon, Hornet, Nätet, mm. 8.1 var perfekt även om 9.1 gick de med trots fruktansvärd uppstartstid (installerade 9:an från iMac-skivans diskbild...)

Tycker helt enkelt att 52XX fått oförtjänt dåligt rykte!

Klart det inte gick snabbt om man jämför med tiBooken framför mig men det funkade!
Tyvärr var upplösning/antal färger inte det roligaste, men ändå.

Klart det är kul med en snabb burk, men om man nu har en som fyller de flesta av ens behov, är det ju fördj****gt att MW sågar en vid forknölarna... (som alla redan skrivit iofs)

Släng inte - Spara!

Jag skulle också rekommendera en iMac istället för att kämpa på och ge alltför mycket konstgjord andning åt en så pass gammal dator.

Jag har inte macworld i närheten, så jag vet inte om insändarskribenten hade gott om gammal kringutrustning, för det är väl ett av skälen till att använda en gammal dator. Men köper man nytt så *SKA* man köpa med USB i alla fall. Skrivare, möss och allt möjligt annat blir knepigare att fixa och antagligen dyrare. Vill man bränna skivor och ha externa hårddiskar så bör man ha firewire också.

Jag delar inte Mäkvörlds entusiasm inför iMac och är väl inget direkt fan av den. Den är perfekt för nybörjare, men jag har väldigt svårt att rekommendera den till de som ska köpa sin andra, eller tredje (eller fjärde) Mac.

Jag använder dagligen en iMac DV (slot loading) på jobbet (som är webbhackande, grafisk formgivning o annat pyssel). Den har sina begränsningar (framförallt taskig skärm - men jag kör med en extern numera faktiskt) men är på det hela taget väldigt kompetent när man jobbar på ett litet företag med liten plånbok. Steget i hastighet från min privata "proffsmaskin" 8600/200 var stort!

iMacen hade en hel del begräsningar från början, men den som finns att köpa idag och dom som kom strax innan är riktigt bra maskiner faktiskt. Att de inte har nån surrande fläkt i sig är inte direkt någon nackdel!

Oj, så om man vill ha en framtidssäker Mac ska man köpa en iMac. Ooops, jag har haft fel när jag köpt Macar, så min 8500/120 och G4/450 MP åker ut direkt, så blir det en iMac istället. Jag kanske kan bygga ett eget expansionschassi för PCI-kort och ansluta via FireWire istället:-)

Skämt åsido.

Mäkvörld gav ett värdelöst svar till norrmannen. Har man en 5200 är antagligen kassan inte den bästa. Då är det bäst att ge vettiga råd om hur man bäst nyttjar sin 5200.

Jag anser att allt handlar om vad man ska göra med sin dator och till det tråden handlar om fungerar en 5200 bra. Den gör vad den ska för lite pengar.

Även om jag sitter med en MP-G4 med all utrustning gillar jag mina äldre Macar och använder dessa också. Dessutom kan jag inte rekommendera en iMac, eftersom jag har PCI-behov. Jag planerar t.ex att köpa ett 10/100-kort till min 8500 (den hanterar scannern och säkerhetskopieringen, så snabbare nät är av nöden) och ev. ett extra grafikkort till G4:an för inkoppling av en andra skärm.

Detta skulle inte gå med en iMac. Jag hade varit begränsad med en sådan maskin. P.g.a att iMacen inte riktigt är "min" maskin delar jag inte Mäkvörlds odelade entusiasm för den. Jag tycker annars att denna Mac är bra, men eftersom jag har en annan vinkel på frågan iMac vs andra Macar ser jag saken på ett annat sätt.

I tråden har vi rekommenderat köp av billig begagnad utrustning, för att man ska få en funktionell lösning till låg kostnad.

Jag börjar faktiskt fundera på att göra en sida med namnet "Budget-Macing" som handlar om hur man billigt ordnar en bra och funktionell Mac-lösning. Det börjar kännas som om det behövs (på svenska).

Oj, så om man vill ha en framtidssäker Mac ska man köpa en iMac. Ooops, jag har haft fel när jag köpt Macar, så min 8500/120 och G4/450 MP åker ut direkt, så blir det en iMac istället. Jag kanske kan bygga ett eget expansionschassi för PCI-kort och ansluta via FireWire istället:-)

Det handlade om iMac före en gammal konsumentmac, inte före en nuvarande proffsmaskin. Jag skulle naturligtvis hellre sitta på en G4/450 MP här på kontoret, framförallt för att köra högre skärmupplösning, men budgeten tillät inte det.

Detta skulle inte gå med en iMac. Jag hade varit begränsad med en sådan maskin.

...för att inte tala om hur begränsande en 5200 hade varit....

Min far sitter med min lillebrors gamla 6400/160 och för ett tag sedan bröt skrivaren ihop. Att köpa en ny bläckstråle för USB är inga problem, men att köpa en för en gammal dator är värre kan jag säga. Och dyrare. Så jag har försökte övertala honom att snegla på ett bättre begagnad iMac (alternativt en helt ny) för det skulle vara en *perfekt* dator för honom.

En av de saker som faktiskt tjänar på att ha en processor i G3-fart eller snabbare är en av de vanligaste sakerna man använder datorn till: surfar. Internet Explorer är utan tvekan den bästa webbläsaren för mac just nu (iaf om man kör OS 9), men den är gräslig på att rita upp tyngre sidor med mycket tabeller. Så då har man all nytta i världen av en snabbare dator, även för min pappa som är av typen jag-slår-lite-mellanslag-istället-för-att-använda-tab-för-det-gick-så-bra-med-skrivmaskinen. Jag kommer ihåg när en kompis till mig gick från en 6100/66 till en G3/266 och han trodde han hade fått fast lina när han surfade, trots att han satt på modem fortfarande, men det gick så otroligt mycket snabbare.

Jag vet att det handlade i första hand om att MacWorlds råd var dåligt och ställde läsaren utan en helheltsbild över alternativ, men jag skulle som sagt rekommenderat iMac också.

Jag vet, bläckstråle till äldre Macar utan PCI och utan USB är besvärligt. Dock bör det ju gå att hitta bra begagnade skrivare till den som har låg budget.

Min ironi i inlägget om att jag borde ha en iMac handlar mer om att jag rekommenderar en Power Mac med PCI xxx eller Power Mac G3/G4 xxx eftersom dessa kan förbättras i takt med att kassan tillåter det. Som jag skrev: JAG hade varit begränsad med en iMac och därför rekommenderar jag hellre en begagnad PCI-försedd maskin.

Performa 5200 är ju visserligen MYCKET begränsad jämfört med en PCI-Mac eller iMac Rev A eller B (Mezzanine), men har man lite pengar duger den gott åt användningsområdet.

Visserligen skulle jag inte rekommendera den så till vida: "köp en 5200", men har man en sådan och vill använda den till det som insändarskribenten skrev bör man ge ett tekniskt korrekt råd, inte ljuga.

Min kritik gäller Mäkvörlds ljugande som får det att låta som: "det går inte att använda en Mac tillverkad före iMac till att göra sak si och så". Den tonen är jag emot.

Får jag välja mellan en iMac och min 8500/120 väljer jag den senare, eftersom jag har möjlighet att använda en skärm med bra storlek på bilden, det går att uppgradera billigt och livslängden är lång.

Eftersom en 6400 har PCI hade jag köpt ett billigt USB-kort om maskinen duger iövrigt. Hellre lägga några hundralappar på sin PCI-Mac och köpa USB-kort än lägga tusenlappar på en mer begränsad iMac. Stoppar man in ett billigt begagnad iXMicro TwinTurbo i Performan går det ju att t.ex köra något större skärm än en iMac (1920 x 1200 vs 1024 x 768 eller 800 x 600).

För mig skulle en 6400 med USB-kort och TwinTurbo-kort, samt en G3 via L2-platsen vara bättre än en iMac.

Förresten, Macoteket har jag länge haft kampanj på TwinTurbo-kort. Tyvärr finns inte IMS/IxMicro kvar, men kortet är utmärkt om man har en äldre Mac och ska köra Mac OS 9 eller äldre. Tyvärr finns inget X-stöd för i.s.f hade jag köpt ett TwinTurbo själv.

Kortet är förhållandevis snabbt (dock inte i spel) och är perfekt om man vill ha bättre grafik i sin PCI-Power Mac.

Det ger dessutom möjlighet att ansluta en extern skärm som kan drivas i 1920 x 1200 punkter. På det sättet får man möjlighet till stor skrivbordsyta, något som kommer väl till pass när man senare byter till en nyare Mac.

TwinTurbo, USB-kort och G3-uppgradering är mitt råd till alla som vill ha en roligare Mac för låg kostnad.

Frågan som besvarades i MacWorld var om en Performa 5200 kan användas "huvudsakligen för att producera musik". Dessutom var det fråga om att skicka mp3-filer "av min egen musik" via mail, dvs, han skulle alltså koda sina egna mp3-låtar.

Ingenting är omöjligt, i Japan finns t ex en klubb som har som enda syfte att bygga om Color Classic för att de ska gå så snabbt som möjligt. Rekordet ligger visst på en 500 MHz G3:a om jag inte missminner mig helt.

Det är självklart så att det går att anpassa en 5200 så att den hjälpligt klarar allt detta. Uppgradera och köpa tillbehör på begagnatmarknaden.

Hade det här varit en erfaren användare hade han inte behövt fråga oss om allt det här, alltså är han inte erfaren.

Så vad säger man då till en oerfaren Mac-användare som vill ha en bra maskin för att skapa musik och koda mp3-filer?

Man säger att det enklaste och i längden billigaste är att köpa en Imac eller Ibook. De är tillräckligt snabba och man kan ansluta en extern skärm.

Med extra minne, en cd-brännare och en ny processor är man snart uppe i en kostnad som motsvarar en begagnad Imac, men utan några garantier och med en tillbehörsmarknad som är stendöd. Och man har ändå inte en modern Mac.

För den som huvudsakligen skall producera musik och koda mp3-filer, vilket det var fråga om här, är det bara att konstatera att det smidigaste alternativet faktiskt är att köpa en ny Mac, och att en Imac eller Ibook är bra alternativ.

Nils Holmlöv
Chefredaktör, MacWorld

Ärligt talat, har man en 5200 och skriver en fråga till en tidning är det nog uppenbart att man inte har råd med en ny maskin. iMac och iBook är inte heller idealiska musik-Macar.

Det går att använda 5200 till det ovan nämnda och det finns ingen anledning att köpa en iMac till dessa sysslor. En begagnad PCI-Power Mac, G3 eller G4 är bättre alternativ för ändamålet.

Det går att koda MP3-filer med hyfsad hastighet och det andra går också att utföra. Vi har i tråden beskrivit vad som faktiskt kan göras med 5200 utifrån antagandet att personen har en sådan maskin och att han har ett ekonomiskt intresse i att nyttja den så mycket som möjligt (inte köpa nytt).

Om man nu ska rekommendera en annan maskin blir det som sagt: Power Mac 8500, 8600, 9600 eller 7500 - 7300 alternativt G3 eller G4. Har man pengar till en iMac är det bättre att köpa en bra G4 istället. Det går att hitta utmärkta G4-maskiner i samma prisklass som iMac.

Ärligt talat, har man en 5200 och skriver en fråga till en tidning är det nog uppenbart att man inte har råd med en ny maskin. iMac och iBook är inte heller idealiska musik-Macar.

Tror nog inte ens Saida skule kunna göra sådant antagande. Att man sitter på en gammal mac och skriver till en tidning behöevr ju inte ha ett endaste jota med ekonomin att göra. Det kan ju helt enkelt vara så att man inte är så insatt på området. Att skriva till tidningen man prenumererar på är väl ett utmärkt alternativ om man inte vet var man kan kolla upp samma information på webben (läs 99mac.com).

Håller helt med Nils Holmlöv, en massa kringutrustning gör snabbt att man är uppe i en stor kostnad, och vad sitter man på då? Ingen ny och snabb iMac iaf.

[ 14-11-2001: Meddelandet ändrat av: Fredrik Sigbjörn ]

Jag tycker att denna diskussion är avslutad i och med Nils svar och stänger därmed diskussionen.

1
Bevaka tråden