Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Vilket format är bäst??

Tråden skapades och har fått 5 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hej, jag undrar bara vilket format som är bäst att använda på låtarna i ipoden... i itunes kan man ju göra om sina spår till AAC, AIFF, MP3, WAV och nåt som heter apple- lossless. vad är fördelar och nackdelar med dom olika formaten???? jag har ca hälften av låtarna i AAC och den andra hälften i MP3.......

En annan fråga är om det är normalt att ipoden hakar sig, det har min gjort två gånger under den tiden jag haft den, den stannar helt plötsligt och svarar inte vilken knapp man än trycker på, jag får vänta tills den dör av batteribrist...

Tack på förhand....

  • Medlem
  • 2005-12-29 17:38

Jag har efter hjälp här i forumet kommit fram till att apple lossless är bäst eftersom det ger högre kvalité än både AAC och MP3 och exakt samma kvalité som WAV och AIFF. Apple lossless är bättre eftersom det tar mindre plats än WAV och AIFF men ger exakt samma kvalité.
(Men har man dåligt med utrymme kan det vara värt att förstöra kvalité genom att komprimera filerna med AAC eller MP3. AAC verkar vara bästa alternativet då.)

Min Ipod stannar också nån gång ibland. Lite konstigt..

man hur får man apple lossless? jag vet att man kan i itunes ändra till AAC på låtarna men hur gör man för apple lossless???. tack i förhand och gott nytt år.

  • Medlem
  • International user
  • 2005-12-29 19:13
Ursprungligen av Alleman:

man hur får man apple lossless? jag vet att man kan i itunes ändra till AAC på låtarna men hur gör man för apple lossless???. tack i förhand och gott nytt år.

gå in på instälningar, sen på avancerat, importera sen tar du importera med apple lossless

Diskussionen om ljudformat är litet kvasi, eller åtminstone överskattad, när det kommer till så begränsande produkter som ipods och andra bärbara spelare.
Kör du 320 kbps mp3 så kommer du inte märka nån skillnad mot WAV, FLAC eller vad de nu hittar på för namn på sina så kallade "lossless" recordings.
Vinyl från en skivspelare är, och kommer alltid att vara, bäst. Om man har en stereoutrustning värd namnet vill säga.

Ragge

Jag tror att det är såhär, men jag är inte säker:

Ogg och AAC är optimerade för låga bitrates och AAC är bäst på 128kb/s. Sen blir det nog knepigare. Enligt diverse tester jag sett, som jag i och för sig inte vet tillförlitligheten på, är LAME MP3 VBR bättre än AAC vid högre bitrates, dvs 160-320. Om detta stämmer i praktiken vet jag ej, jag har inte utrustning nog att märka skillnaden. Personligen tycker jag att jag ibland får bättre "tryck" i mp3orna, men det kan ju lika gärna bero på distortion.

Har man inte en LAME MP3-konverterare (Som t ex EAC LAME) så är AAC att föredra då iTunes inte är bra på att göra mp3:or. Kvaliteten på AAC är högre än iTunes MP3.

1
Bevaka tråden