Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

iTunes Music Store

Tråden skapades och har fått 188 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Nackdelar:

Vissa låtar går bara att få tag på när man köper hela albumet.

Tvungen att ladda hem programvara.

Dyrt, för mig som diggar 70-tals rock är det ca 20 spänn billigare att köpa cdn.

Dålig ljudkvalitet.

Ha tillgång till låten/albumet en gång, synd när hårdvaran går ned.

Dåligt sätt att betala på, ett alternativ som jag gärna skulle se är någon typ av abonnemang, där man också har oändlig tillgång till de redan köpa låtarna/album.

Annars verkar det vara ett jäkligt smidigt sätt att köpa musik på! Kul med info om varje album också.

Ursprungligen av stendec:

Nackdelar: Ha tillgång till låten/albumet en gång, synd när hårdvaran går ned.

Väl uttalat. Diskuterade iTMS idag med en kompis. Vi kom in på det där med framtida lagring och användande. Vad händer om 10-20 år när AAC och Apples sätt att kryptera sin musik är förlegat och ett annat system tagit vid? Vad gör man då med sitt betalda och nerladdade album? Och vad händer om man skulle vilja byta mp3 spelare i framtiden? Då kan man inte lyssna på sitt köpta digitala album längre.
Nej det finns allvarliga luckor med Apples vilja att tvinga på oss sitt patenterade krypteringssystem. Allvarliga problem som vi inte tänker på nu men som vi kommer bli varse om. Med dagens digitala utveckling så kanske den dagen kommer snabbare än vi tror och då står vi där, snuvade på konfekten. Allt bara för ett idiotiskt koncept!!
Nej, fram för ett allmänt och öppet komprimeringssystem. Sony med sitt Atrac och Apple med sitt AAC kan fara och flyga. Vi är så naiva och giriga idag att vi inte tänker på lång sikt. Om 30 år kommer vi alla skratta åt den digitala hysterin som genomsyrade denna period.

Vad tror ni själva om det jag precis sagt?

  • Medlem
  • 2005-05-11 22:59
Ursprungligen av Pentax:

Väl uttalat. Diskuterade iTMS idag med en kompis. Vi kom in på det där med framtida lagring och användande. Vad händer om 10-20 år när AAC och Apples sätt att kryptera sin musik är förlegat och ett annat system tagit vid? Vad gör man då med sitt betalda och nerladdade album? Och vad händer om man skulle vilja byta mp3 spelare i framtiden? Då kan man inte lyssna på sitt köpta digitala album längre.
Nej det finns allvarliga luckor med Apples vilja att tvinga på oss sitt patenterade krypteringssystem. Allvarliga problem som vi inte tänker på nu men som vi kommer bli varse om. Med dagens digitala utveckling så kanske den dagen kommer snabbare än vi tror och då står vi där, snuvade på konfekten. Allt bara för ett idiotiskt koncept!!
Nej, fram för ett allmänt och öppet komprimeringssystem. Sony med sitt Atrac och Apple med sitt AAC kan fara och flyga. Vi är så naiva och giriga idag att vi inte tänker på lång sikt. Om 30 år kommer vi alla skratta åt den digitala hysterin som genomsyrade denna period.

Vad tror ni själva om det jag precis sagt?

Det ligger något i det du säger. Detta är frågor som inte bara ploffar upp så där utan kommer fram genom just t.ex. en diskussion. Bra! Fortsätt filosofera ang. framtiden.

  • Medlem
  • 2005-05-12 10:25
Ursprungligen av Pentax:

Väl uttalat. Diskuterade iTMS idag med en kompis. Vi kom in på det där med framtida lagring och användande. Vad händer om 10-20 år när AAC och Apples sätt att kryptera sin musik är förlegat och ett annat system tagit vid? Vad gör man då med sitt betalda och nerladdade album? Och vad händer om man skulle vilja byta mp3 spelare i framtiden? Då kan man inte lyssna på sitt köpta digitala album längre.
Nej det finns allvarliga luckor med Apples vilja att tvinga på oss sitt patenterade krypteringssystem. Allvarliga problem som vi inte tänker på nu men som vi kommer bli varse om. Med dagens digitala utveckling så kanske den dagen kommer snabbare än vi tror och då står vi där, snuvade på konfekten. Allt bara för ett idiotiskt koncept!!
Nej, fram för ett allmänt och öppet komprimeringssystem. Sony med sitt Atrac och Apple med sitt AAC kan fara och flyga. Vi är så naiva och giriga idag att vi inte tänker på lång sikt. Om 30 år kommer vi alla skratta åt den digitala hysterin som genomsyrade denna period.

Vad tror ni själva om det jag precis sagt?

Hmm, diskuterade precis med mig själv om samma sak.

Skämt åsido, detta är något vi konsumenter alltid får ta. Som exempel kan väl nämnas fonografrullen som ersattes av "stenkakan". Inte gick det att använda samma apprat där(?) LP-skivan kom & gick (svårt att få en den i CD'n... Var kan man köpa ett kassettdäck snart?

Den video man köpte blir värdelös som inspelare om något år (jo, jag vet att man kan köpa en box och sätta före men hur kul är det att köpa en box till varje TV/Video/TV-kort i datorn etc).

När det gäller ljudbärare som blir obsoleta så har man ju i alla fall hittills alltid kunnat (med rätt utrustning (som oxå kostar extra)) föra över musiken på något "transportmedium". Denna process har tyvärr ofta infört en försämring, suck. Jag har t ex några rullband (någon som är gammal nog här att ha använt en rullbandspelare?) med mitt eget joller på när var typ 1 år men inte har jag någon bandspelare till de...

Några tankar bara...

/Ulf

Ursprungligen av ulfm:

Jag har t ex några rullband (någon som är gammal nog här att ha använt en rullbandspelare?) med mitt eget joller på när var typ 1 år men inte har jag någon bandspelare till de...

Några tankar bara...

/Ulf

Jodå, det finns fler som använt rullbandspelare. Jag är en till exempel. Det finns väl en anledning till att ingen av oss lämnar ut vår ålder... :rolleyes: Jag hade en apparat till banden men en komponent var för gammal och behövdes bytas ut och det skulle kosta alldeles för mycket att köpa en ny. Så nu ligger de där i en hög i min källare.

Men för att återgå till den senaste vändningen i diskussionen, så har det i alla fall hittills varit möjligt att överföra det gamla formatet till det nya. Det hade varit betydligt värre om det var vattentäta skott även om nu det blir en försämring ljudmässigt. Bättre dåligt än inget alls är min åsikt.
Jag har apropå överfört mina favoritvinyler till datorn och iPoden. Och mina favoritband, där min syster till exempel läser en saga när jag var för liten för att läsa själv. Med tillräckligt bra ljudinställningar blir ljudet acceptabelt iaf.

Och så måste jag säga att jag köpte min första låt via ITMS igår och upptäckte idag att de bara dragit en krona. Känns inte riktigt rätt, men jag klagar inte. Någon mer som råkat ut för det här?

Åh, en svensk flagga! Åh.. men.

Jag har testat 3 st VISA kort och inget har blivit godkänt!!! Buhuuu!!

  • Oregistrerad
  • 2005-05-10 10:20

Reggade mig med mitt Amex, funkar finfint

Ge mig pengar!

Ursprungligen av erikohman:

Åh, en svensk flagga! Åh.. men.

Jag har testat 3 st VISA kort och inget har blivit godkänt!!! Buhuuu!!

Ge mig 150 spänn så skickar jag dig ett gift certificate på 100:- så du kan handla!

  • Medlem
  • 2005-05-10 13:15
Ursprungligen av erikohman:

Åh, en svensk flagga! Åh.. men.

Jag har testat 3 st VISA kort och inget har blivit godkänt!!! Buhuuu!!

Samma här, verkar vara problem med Visa...

EDIT: Funkar nu, klockan 13:30

Ursprungligen av dopi:

Samma här, verkar vara problem med Visa...

EDIT: Funkar nu, klockan 13:30

Ja, jag märkte det med! Wohoo! Fan att man sitter på jobbet.. men oj vad det blir handla av när man kommer hem!!

  • Medlem
  • Örebro
  • 2005-05-10 14:37
Ursprungligen av erikohman:

Ja, jag märkte det med! Wohoo! Fan att man sitter på jobbet.. men oj vad det blir handla av när man kommer hem!!

Kan man inte köpa låtarna på ett ställe (jobbet) sedan ladda ner dom igen på ett annat ställe (hemma)?
//m

  • Medlem
  • Örebro
  • 2005-05-10 15:43
Ursprungligen av MatsS:

Kan man inte köpa låtarna på ett ställe (jobbet) sedan ladda ner dom igen på ett annat ställe (hemma)?
//m

För att svara mig själv

Ursprungligen av apple.com:

When you purchase a song from the iTunes Music Store, you're allowed to download it once. To play purchased music on a different computer, just copy the song files and authorize that computer.

Ursprungligen av MatsS:

För att svara mig själv

Man kan alltså bara ladda ner låten en gång, sedan måste man bränna den eller skicka den till en annan dator för att kunna spela den på en annan dator. Det går inte att ladda ner en gång till på den nya datorn.

  • Medlem
  • 2005-05-10 18:43

Man hade väntat sig ett litet större utbud, but still...

Alltså, går det att ställa in hur mycket bitrate man ska tanka ner låtarna i? Jag nöjer mig inte med 128!

Funkar:

http://www.nordea.se/sitemod/default/widecarea.aspx?PID=200294&strcorecontentarea=475

eller måste jag ta något av mina föräldrars kort?

Någon som vet om det kommer dyka upp låtar under de artister som listas men saknar låtar för tillfället?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-05-10 22:13
Ursprungligen av Erik P:

Någon som vet om det kommer dyka upp låtar under de artister som listas men saknar låtar för tillfället?

Konstigt vore väl det annars.

Ursprungligen av acke:

Konstigt vore väl det annars.

Förvisso, men tycker de borde vara dolda tills databasen inehåller mer än ett namn på artisten, därför jag undrade om det hade att göra med att alla låtar inte fanns i den svenska butiken.

  • Medlem
  • Torsby
  • 2005-05-10 21:36

Aaargh! De har ju inte en enda låt med Radiohead!

Så här kommer framtiden till stor del se ut. Så här ska det vara! Trots att Music Store inte kan erbjuda det mest alternativa så är jag imponerad över utbudet. Nu hoppas jag bara på att fler liknande tjänster dyker upp så att Apple inte får monopolställning. Monopol är aldrig bra.
En brasklapp bara. Tycker det är tragiskt om man ska betala drygt 100 spänn för album i 128bitrate. Ett steg framåt, två bakåt. Hör ni inte skillnaden människor!!??

  • Medlem
  • 2005-05-10 23:54
Ursprungligen av Spyder:

Aaargh! De har ju inte en enda låt med Radiohead!

...eller Foo Fightarna. Har det med skivbolagens "seghet" att göra?

  • Medlem
  • 2005-05-11 09:02

Registrera Visa vid skapande av nytt konto?

Måste man alltså registera sitt kort redan vid skapandet av sitt konto?
Verkar lite farligt lätt att handla, eller måste man bekräfta varje köp sedan???

Ursprungligen av danjo:

Måste man alltså registera sitt kort redan vid skapandet av sitt konto?
Verkar lite farligt lätt att handla, eller måste man bekräfta varje köp sedan???

Ja, det måste man. Sedan så kommer det upp en bekräftelse varje gång du handlar. Bekräftelsen kan dock tas bort om man vill det, men kan juh vara bra att ha som en sista spärr.

  • Medlem
  • Växjö
  • 2005-05-11 12:27

Köpte precis mitt första album på svenska ITMS. FUnkar ju snuskigt bra.
Kan inte mer än rekomendera det

  • Oregistrerad
  • 2005-05-12 11:55

Hej hej hej

Tjena. Var ett tag sen man var inne här.

Men jag menar när passar en comeback bättre än timing med svenska ITMS

Eftersom jag inte varit så uppdaterad så lär jag ställa en ganska dum fråga och lär få ett ganska dumt svar, som någon redan besvarat. Men hursom helst.

Enligt tidningen STHLM City så levererar ITMS i mp3, inte i AAC eller m4a. STämmer detta? :eek:

//C

  • Medlem
  • Torsby
  • 2005-05-11 21:25
Ursprungligen av danjo:

Måste man alltså registera sitt kort redan vid skapandet av sitt konto?
Verkar lite farligt lätt att handla, eller måste man bekräfta varje köp sedan???

Du kan välja mellan att använda en traditionell "kundvagn" eller en "köp direkt"-knapp. Dessutom har ju flera banker börjat med s.k. säkra kort, ett temporärt kort som bara gäller för ett köp åt gången.

  • Medlem
  • 2005-05-12 13:18

Nej det stämmer inte, det är ACC. (.m4p) p=protected

  • Medlem
  • Torsby
  • 2005-05-12 16:03

Angående diskussionen med "Ha tillgång till låten/albumet en gång, synd när hårdvaran går ned", man kan ju trots allt bränna ut musiken på en musik-cd (för lagring, om inte annat). Audiocd-formatet är ju lite mer standardiserat än alla format på nätet. Skulle man byta system så kan man väl rippa om låtarna, eller är jag helt ute och cyklar?

Ursprungligen av Spyder:

Angående diskussionen med "Ha tillgång till låten/albumet en gång, synd när hårdvaran går ned", man kan ju trots allt bränna ut musiken på en musik-cd (för lagring, om inte annat). Audiocd-formatet är ju lite mer standardiserat än alla format på nätet. Skulle man byta system så kan man väl rippa om låtarna, eller är jag helt ute och cyklar?

Självklart går det!

Men jag tror att det blir mindre tilldragande att hela tiden behöva säkerhetskopiera. Apple(och andra så klart) borde sälja en licens där man har oändlig tillgång till de köpta låtarna, även från andra platser och datorer.

Har inte cdon så att man har tillgång till låtarna flera ggr?

Ursprungligen av Spyder:

Angående diskussionen med "Ha tillgång till låten/albumet en gång, synd när hårdvaran går ned", man kan ju trots allt bränna ut musiken på en musik-cd (för lagring, om inte annat). Audiocd-formatet är ju lite mer standardiserat än alla format på nätet. Skulle man byta system så kan man väl rippa om låtarna, eller är jag helt ute och cyklar?

Det här berör ju ett mycket större problem, nämligen att arkivering i dataåldern kräver aktiv åtgärder. Förr var arkivering något passivt, man stoppade ett dokument i en mapp eller nåt och lät det ligga kvar där. Ju mindre man rörde det desto bättre.

Arkivering i dataåldern går helt ut på att överföra data från ett lagringsformat till ett annat, eventuellt med någon transformation på vägen. Kopieringsskydd lägger ett extra arbetsmoment, men det är ju troligt att man under ordnade former såsmåningom kommer att kunna gå runt det. Mest kanske för att förändringar i upphovsrätten, vilket tycks vara en nödvändighet, kommer att göra det föråldrat att vilja ta betalt för kopior.

Så det här med långsiktig förvaring av just filer från iTMS är ju bara en del av problemet.

Under tiden får vi hoppas att inte Kaliforninen drabbas av den stora jordbävningen så att Apple går under med man och allt. I Tyskland finns det tonvis med gamla datafiler från Stasi som ingen kan förstå längre, för formatspecen har gått förlorad.

Bevaka tråden