Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Dum fråga; Stöder mini Wma ?

Tråden skapades och har fått 15 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hej.

Riktigt dum fråga.

Stöder iPod mini ljudfiler i wma formatet ? Blev lite osäker jag såg att någon hade skrivit att den icke gör det.. För att de(wma) hör til PC ?

?

Mvh Johan

  • Medlem
  • 2004-12-15 12:30

Nopp. Den stöder inte WMA.
Har förvisso inte ens provat med en WMA-fil men iTunes gjorde om en WMA-fil jag hade till en AAC innan den fördes över vilket nog betyder att det inte fungerar annars..?

  • Medlem
  • Värmdö
  • 2004-12-15 13:32

hur då?

Ursprungligen av 8fps:

Nopp. Den stöder inte WMA.
Har förvisso inte ens provat med en WMA-fil men iTunes gjorde om en WMA-fil jag hade till en AAC innan den fördes över vilket nog betyder att det inte fungerar annars..?

hur trollar man om en WMA till AAC? inte i Itunes va? tips på ngt program för PC?

tack på förhand

  • Medlem
  • Luleå
  • 2004-12-15 13:37
Ursprungligen av Goatsy:

hur trollar man om en WMA till AAC? inte i Itunes va? tips på ngt program för PC?

tack på förhand

Lägger man in en WMA i iTunes-biblioteket blir man tillfrågad att konvertera den till AAC, så är det fixat på en liten stund.

  • Medlem
  • Umeå
  • 2004-12-15 13:42

Jag får för mig att iTunes inte kan konvertera WMA filer med kopieringsskydd. T.ex filer man köper via nätet.

  • Medlem
  • Luleå
  • 2004-12-15 14:19
Ursprungligen av Smirf:

Jag får för mig att iTunes inte kan konvertera WMA filer med kopieringsskydd. T.ex filer man köper via nätet.

tur att man inte köper musik via nätet då, hähä

  • Medlem
  • Värmdö
  • 2004-12-15 16:21

tackar tackar.... skall prova nu....

det funkade ju jätte bra!

TACK!!!!!

MEn tänk på att man förlorar kvalite, komprimering på kompirimering är aldrig riktigt bra.

  • Oregistrerad
  • 2004-12-15 17:09
Ursprungligen av Olof Wahlberg:

MEn tänk på att man förlorar kvalite, komprimering på kompirimering är aldrig riktigt bra.

Finns det något sätt att lösa detta då?

//C

Nej archduk eftersom både wma, mp3 och aac är förstörande komprimeringar Vilket nog de flesta normalanvändar codecs är. Det som är bortaget är borta. Jämför med att konvertera en bild till jpg som också är en förstörande komprimerning.

mvh Olof

  • Oregistrerad
  • 2004-12-15 18:12
Ursprungligen av Olof Wahlberg:

Nej archduk eftersom både wma, mp3 och aac är förstörande komprimeringar Vilket nog de flesta normalanvändar codecs är. Det som är bortaget är borta. Jämför med att konvertera en bild till jpg som också är en förstörande komprimerning.

mvh Olof

Tack för svaret.

Apple loseless då?

//C

  • Medlem
  • Luleå
  • 2004-12-15 18:32
Ursprungligen av Archduk3:

Tack för svaret.

Apple loseless då?

//C

om apple lossless lever upp till namnet blir ljudkvaliteten identisk som wma-filens.

  • Oregistrerad
  • 2004-12-15 18:41
Ursprungligen av erik:

om apple lossless lever upp till namnet blir ljudkvaliteten identisk som wma-filens.

Så om man gör den till det så är alla problem lösta?

//C

  • Medlem
  • Luleå
  • 2004-12-15 19:46
Ursprungligen av Archduk3:

Så om man gör den till det så är alla problem lösta?

//C

lösta är de väl inte... man får väl en ljudfil som låter likadant som WMA-filen, men tar onödigt mycket plats i förhållande till ljudkvaliteten

Ursprungligen av Archduk3:

Så om man gör den till det så är alla problem lösta?

//C

Nja, det teoretiska felet med en konvertering WMA->lossless är inte löst och Erik har rätt. Stor fil som låter som en "liten" WMA är onödigt.

Däremot så ska du inte bli så väldigt "avskräckt" av den teoretiska försämringen när man kodar om ett filformat till ett annat. Använd öronen! Om du tycker att det låter ok så ÄR det ok. Det är bara psykologiskt påfrestande (för audiofil-wannabes, som jag ) att man vet om att filen är "omkomprimerad".

  • Oregistrerad
  • 2004-12-16 09:25

"det blir så bra kvalitet så man perfekt hör hur dåligt WMAn låter"

1
Bevaka tråden