Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Har nog inte riktigt fattat iTunes

Tråden skapades och har fått 10 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Detta vill jag kunna göra i iTunes:

jag har väldigt mycket musik. Jag vill att iTunes ska kunna syncas med en mapp som innehåller all denna musik katalogiserad(?). Om där är en ny mapp med musik så vill jag att den ska lägga till den själv. Går detta utan att säga till iTunes att slänga ihop all musik i en enda mapp?

För om jag lägger in ett album 2 gånger, så bryr sig väl inte iTunes om detta utan då kommer jag ha 2 ex. av varje låt?

Ursprungligen av Mystica:

Detta vill jag kunna göra i iTunes:

jag har väldigt mycket musik. Jag vill att iTunes ska kunna syncas med en mapp som innehåller all denna musik katalogiserad(?). Om där är en ny mapp med musik så vill jag att den ska lägga till den själv. Går detta utan att säga till iTunes att slänga ihop all musik i en enda mapp?

För om jag lägger in ett album 2 gånger, så bryr sig väl inte iTunes om detta utan då kommer jag ha 2 ex. av varje låt?

Nya iTunes har en funktion att hitta dubletter av låtar. Du kan också välja om itunes ska kopiera tillagda mappar till itunes-music-mappen eller läsa filerna från ursprungsplatsen.

Ursprungligen av Mystica:

Detta vill jag kunna göra i iTunes:

jag har väldigt mycket musik. Jag vill att iTunes ska kunna syncas med en mapp som innehåller all denna musik katalogiserad(?). Om där är en ny mapp med musik så vill jag att den ska lägga till den själv. Går detta utan att säga till iTunes att slänga ihop all musik i en enda mapp?

För om jag lägger in ett album 2 gånger, så bryr sig väl inte iTunes om detta utan då kommer jag ha 2 ex. av varje låt?

Tänk tvärtom, tänk inte att iTunes ska synkas med en mapp .utan hantera all din musik med hjälp av iTunes. Så när du lägger till låtar drar du dem in i iTunes fönstret och vips de kopieras till din musikmapp (du måste sätta på detta alternativ i inställningar->avancerat)

Vill du ta bort en låt, ta bort den från itunes och välj lägg i papperskorgen.

Jag vet att det är många användare som retar sig på iTunes, det är för att vi är vana att behöva ta kontrollen själv lägga upp filstruktur osv. med iTunes behöver man inte bry sig längre. Så koppla bara av och släpp lite på kontrollen så kommer du att njuta av iTunes på samma sätt som jag gör

Problemet är att det är många som har missupfattat uppbyggnaden av iTunes och iPod, de styrs helt och hållet av vars en databas. Det är därför det går så snabbt att söka både i iTunes och på ipoden

Det finns dessutom ett flertal trådar som nuddar vi detta ämne. testa att söka och se vad du kan finna.

Mvh Olof

Tack för svaren!
Jag ska sitta och fixa lite med iTunes och se om jag kommer att komma överens med det. Annars får jag bege mig ut i stora sajberrymden och testa andra program är jag rädd.

Trög..???

...jag har oxå svårt för att förstå mej på iTunes. Jag har nyss köpt en iPod och häromdagen la jag in en hel del musik som jag sedanladdade upp på iPoden. Nu vill jag ändra på endel låtnamn samt artister för att få allt uppstrukturerat, gör jag det först i iTunes och sedan kopplar upp min Pod, uppdaterar han det då eller vad händer?
Och om jag har mer musik som ska läggas till, lägger jag upp den i iTunes och sedan kopplar på iPoden.....som sagt jag är helt novis!

/ TrögFia

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-02-24 14:55

Det är i iTunes all action är, iPoden speglar iTunes och uppdaterar sig själv varje gång den kopplas in.

Ok så det blir inte kaos om jag kopplar på iPoden efter jag gjort tillägg och korrigeringar?

/ Fortfarande trög - jag vet

Ursprungligen av Linus:

Det är i iTunes all action är, iPoden speglar iTunes och uppdaterar sig själv varje gång den kopplas in.

Om man vill, ja. Däremot så måste man inte automatsynka Ipoden mot Itunes. Jag kopierar det jag vill ha manuellt från Itunes till Ipod. Mitt Itunesbibliotek är mycket större än Ipodens hårddisk.

I övrigt så förklarar Olof W väldigt bra. Itunes katalogiserar alldeles utmärkt själv om man vill. Om du vill kopiera enstaka artister till t.ex. en USB-pinne är det bara att gå in det bibliotek där alla filer ligger fysiskt och dra och släppa till pinnen. (Om man nu inte kan göra det direkt från Itunes fönster vill säga...)

Om du vill att Itunes ska katalogisera alla filnamn med låtnamn OCH t.ex. artistnamn så måste du skriva in det i den kolumnen som heter Spårtitel (där man egentligen bara skriver låtens namn). Det är alltså Spårtitel som genererar den fysiska filens namn.

  • Medlem
  • Torsby
  • 2005-02-24 19:39

Det är som Olof W säger, att vi användare - särskilt pc-användare - har vant oss vid att det ska pillas och styras med minsta lilla grej i datorn.

Jag var själv väldigt skeptisk mot iTunes till att börja med, och tyckte inte alls att det gjorde som jag ville, så jag skaffade ett tredjepartsprogram (Anapod) som jag körde ett tag, men jag har mer eller mindre gått över helt till iTunes nu när jag kommit underfund med det. Det är ett par funktioner som bara finns i Anapod som gör att jag inte har kastat ut det helt. Överskådligheten och sökfunktionen i iTunes är överlägsen alla andra program jag testat, tycker jag.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-02-24 15:07

Nope. iPod läser över det som är ändrat bara.

Tack du snälla

Ska hem och testa ikväll

1
Bevaka tråden