Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Fick min mini nyss, men har några frågor

Tråden skapades och har fått 3 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • 2005-03-10 19:31

Äntligen har den kommit:D

men ja har precis kommit på hur ja ska lägga in musik på den.
Men när ja ska lägga in en mapp som heter "Bob dylan cd1" så drar ja hela mappen in i iTunes och så laddas låtarna över till minin, men sen så har jag en cd2 på datan också där ja vill ha en låt i från så jag drar in den i samma mapp på iTunes och den laddas in, men när jag sen går in på ipoden och kollar på "Albms" så är de 2 Bob dylan album, en med alla låtarna från cd1 och en med bara den låten ja tog från cd2.

Samma sak hände med en annan atrist ja skulle lägga in flera olika låtar med, så ja markera alla låtar med artisten och drog över dom till itunes och så lades dom in på minin, men nu när ja kollar på artister så har de kommt upp 3st artister med artistens namn och låtarna ja drog över har delat upp sig och lagt sig i dom 3 olika mapparna, hur gör jag för att få dom alla att hammna i samma map? måste jag göra en ny mapp med artistens namn och lägga in hela mappen?
Men dom låtar som jag bara har en låt ja tycker om med en artist da? måste jag ändå göra en mapp med den artistens namn och lägga in den på ipoden?

och en sak till finns de nått sätt som man kan se mapparna i Itunes? nu ligger alla låtar hur som helst.

PG. Jag har ställt in i Itunes på "Hantera spår och spellistor manuellt".

nu har jag laggt alla låtarna som va med Den andra artisten i en mapp och laggt över mappen med låtarna i, men det blir iaf 3st oilka artister och album där låtarna ligge rolika:S

En sak till, när man har rendom, då måste man väl kunna ta så att den hoppar och byter låtar mellan alla mapparna?

• Medlem
  • International user
  • 2005-03-10 20:19

Det handlar inte om i vilken mapp de ligger i när du drar in låtarna i iTunes.
Det beror på id3-taggarna. D.v.s information som iTunes läser, såsom 'artist', 'album', 'årtal', 'genre' osv.. som är "inbakad" i varje låt.
Så om du vill att det ska se ut på iPoden som om att det bara är ett album med Bob Dylan så får du markera alla låtar med Bob Dylan och visa info på dom och skriva in ett nytt namn i fältet för 'album'.

Samma gäller för den andra artisten. Det gäller att det är stavat på samma sätt i artist-fältet för alla låtar med respektive artist. Annars kommer iTunes (och iPoden) uppfatta det som tre olika artister. Makes sense?

Ett tips är att du kollar runt lite på forumet och även läser den inbyggda hjälpen i iTunes, så kommer du kunna lära dig mycket om hur iTunes funkar.

• Medlem
  • 2005-03-10 20:24
Ursprungligen av jimmy.r:

Det handlar inte om i vilken mapp de ligger i när du drar in låtarna i iTunes.
Det beror på id3-taggarna. D.v.s information som iTunes läser, såsom 'artist', 'album', 'årtal', 'genre' osv.. som är "inbakad" i varje låt.
Så om du vill att det ska se ut på iPoden som om att det bara är ett album med Bob Dylan så får du markera alla låtar med Bob Dylan och visa info på dom och skriva in ett nytt namn i fältet för 'album'.

Samma gäller för den andra artisten. Det gäller att det är stavat på samma sätt i artist-fältet för alla låtar med respektive artist. Annars kommer iTunes (och iPoden) uppfatta det som tre olika artister. Makes sense?

Ett tips är att du kollar runt lite på forumet och även läser den inbyggda hjälpen i iTunes, så kommer du kunna lära dig mycket om hur iTunes funkar.

Tack för svaret Jimmy ja fattar mycket me rnu=) ska kolla om ja hittar hur man byter information på låtarna i itunes nu.

BTW sbygg namn heter också Jimmy. R irl;)

• Medlem
  • Umeå
  • 2005-03-10 23:16

Jag ville göra samma sak och det lättaste verkar vara att lägga in mappen i iTunes och döpa alla låtars skiva efter mappen.

1
Bevaka tråden