Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Web-kodningsproblem på PC...DHTML?

Tråden skapades och har fått 11 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Oregistrerad
  • 2002-10-28 18:45

Jag har för första gången vågat mig på att använda "layers" i GoLive (6).
Kanske borde jag inte bli förvånad heller - alla farhågor besannades nämligen - ingenting fungarade, i windows alltså...
Jag har själv testat Hide/show-actions, för lager, i både Nestape 4.0 och senaste Explorer på MacOS. Och det fungerar fin-fint. Men inte på PC...är det DHTML som är käppen i hjulet, vad tror ni?

Jag brukar använda Dreamweaver när jag skall göra sidor med layers som skall kopplas till händelser (t.ex. av/på). Det funkar bra i både IE och NS vare sig man kollar sidorna på PC eller Mac.
Dreamweaver fixar faktiskt detta riktigt bra tycker jag.

Jag testade och kunde inte återskapa dina problem (Opera PC, IE 6 PC, Mozilla PC)

Layers är ingenting annat än CSS alltså inget Javascript eller något annat. Däremot kan du kontrollera style sheets via Javascript.

Det nu som kan vara fel är att du låter all javascript skrivas till en egen fil (.js) istället för att inkludera koden i sidan.

Detta ändrar du i inställningarna->Script Library

p.s uppdatera också till 6.0.1 (borde vara en 6.1 uppgradering) medans du är i farten

Använd inte Netscape 4 som referens ifall någonting fungerar eller inte. Den har fruktansvärt dålig CSS stöd. Om någonting fungerar i Netscape 4.x så är det förmodligen fel i koden.

Ciryon

Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: ciryon:
Använd inte Netscape 4 som referens ifall någonting fungerar eller inte. Den har fruktansvärt dålig CSS stöd. Om någonting fungerar i Netscape 4.x så är det förmodligen fel i koden.

Ciryon

Hur många använder fortfarande Netscape 4.x? Programmet är ju största problemet när man skall göra CSS och annat trevligt.

• Oregistrerad
  • 2002-10-29 09:56

[quote]quote:Skapades ursprungligen av: Fredrik Holmqvist (HelloOpenWorld):
[QUOTE]Hur många använder fortfarande Netscape 4.x? Programmet är ju största problemet när man skall göra CSS och annat trevligt.[/quote]Enligt TheCounter.com använder ca 2% NS4 i dag. Det tycker jag verkar vara en realistisk siffra. Bland dessa 2% tror jag att det finns många webbdesigners som har kvar NS4 som referensläsare...

Och dom 2% som använder NS4 är med stor sannolikhet macanvändare med...

Lite offtopic kanske...

Några tips:
1. Netscape 4 ska dö. Se bara till att den som använder Netscape 4 kan se åtminstone den viktigaste informationen och att man kan navigera på webbplatsen.
2. Det är bättre att lära sig koda själv än att använda GoLive eller Dreamweaver om man absolut måste spejsa till det med "dhtml". Den kod som de programmen producerar är inget vidare.
3. The Web Standards Project

• Oregistrerad
  • 2002-10-29 12:40

Netscape 4 måste strax självdö.

Jag ahr varit envis med Netscape 4, men nu med version 7 av Netscape så finns det ingen anledning att ha kvar 4 versionerna...

Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: system.log:
Några tips:
1. Netscape 4 ska dö. Se bara till att den som använder Netscape 4 kan se åtminstone den viktigaste informationen och att man kan navigera på webbplatsen.
2. Det är bättre att lära sig koda själv än att använda GoLive eller Dreamweaver om man absolut måste spejsa till det med "dhtml". Den kod som de programmen producerar är inget vidare.
3. The Web Standards Project

Självklart är det bra att kunna diverse scripttekniker så man kan debugga.

Men om du har 20 min på dig att slänga ihop något. Ja, då sitter du inte och skriver 1 A4 sida kod och debuggar.

Extremexempel bara.

Sen personligen skiter jag i om hur koden ser ut. Bara det fungerar överallt, vilket är huvudsyftet. Allt går att få snyggare i vilket fall som helst.

[ 29 Oktober 2002, 12:44: Meddelandet ändrat av: Christopher ]

Det handlar inte i första hand om "snyggare" kod utan om mer kompatibel, korrekt och framtidssäker kod. Dessutom är det en stor fördel om någon annan kan ändra i koden utan att ha samma verktyg som du har använt.
Men visst, ibland är det bra med WYSIWYG.

[ 29 Oktober 2002, 13:58: Meddelandet ändrat av: system.log ]

• Oregistrerad
  • 2002-11-01 08:27

Jag trilskas fortfarande med GoLive. Jag har förstått att java-scriptkoden måste hämtas in från ett externt bibliotek och skrivas i html-dokumentet. Men att bara välja det alternativet i Preferences och sedan välja "rewrite source-code" fungerar inte!

Vad gör jag för fel? Jag vill ju bara ha all (script-) kod inskriven i dokumentet; ingenting ska ligga externt!!

1
Bevaka tråden