lite som planerat köpte jag slutligen en t-300. mycket trevlig telefon faktiskt. sammanfattningsvis kan jag säga såhär..
rätt skön att hålla i handen. tydlig display som visar färger korrekt.. 256 stycken.. menysystemena är enkla.. såvida man inte ska in i mobil data eller wap-inställningar.. då kan man förvirra sig..
displayen lyser för övrigt upp ett helt mörkt rum ganska rejält.. går att använda som en liten ficklampa, nästan.
i telefonen finns det uppskattningsvis 1 Mb minne, alltså lagringsutrymme. Som jag har konfigurerat telefonen nu rymmer denna alltså... (efter att ha rensat bort en massa blaj från sonyericsson)..
15 stycken fullskärms (101x80 pixlar) stora 256-färgers bilder, däribland en del fotografier på kompisar som jag änvänder som dyker upp när någon av dessa ringer till mig. (4-11KB/styck) Totalt 106 KB
5 stycken "Multimedia" (MMS) mallar med animerade bilder samt polyfoniska melodier (som uppenbarligen är utöver de som används som ringsignaler) dessa MMS-melodier går inte såvitt jag förstår att använda som ringsignaler. (Totalt 152 KB)
10 Polyfoniska ringsignaler (de andra "vanliga" signalerna har jag tagit bort) Beethoven-låten är ju helt vrickad... Låter som Beethoven i 60-70-talsfunkanda! Klart imponernade ljud. Totalt 83 KB
I telefonen finns även teman.. som präglar utseendet i menyerna.. 4 stycken är standard och går ej att ta bort. Däremot går det att skapa nya och ladda ner genom sonyericssons sida. Totalt 85KB
Sen har jag 9 spel inlagda (4 fanns från början) de tar mellan 40-60 KB/styck.. och är riktiga mästerverk.. som en gameboy med 256 färger ungefär.. Allt från kortspel till plattformsspel.. till.. Atari-klassiker. Totalt: 355KB
fler utvecklas på www.mophun.com
Telefonen rymmer uppskattningsvis 60 SMS och delas uppenbarligen INTE med 1MB-minnet.
I telefonen har jag även konfigurerat e-post som fungerar. Jag använder mig av home.se och kopplar upp mig via Mviva´s wap. (MyDof från telia krånglade så mycket) Det ska tydligen gå att ta ner upp till 6 fulla email till telefonen. Vet inte hur stora de kan vara dock.
Telefonen har även GPRS, men det har jag inte provat då det inte ingår gratis i mitt abonemang.
Rent tekniskt verkar telefonen väldigt avancerad jämfört med min tidigare Nokia 6210. Synd är bara att mindre sms rymms (jämfört med 200st i 6210:an). Om man nu tycker att det är viktigt. En annan dålig grej är att det inte finns någon riktig kalender i den, bara en händelselista som sorterar ett datum i ordning med en medföljande text. Som en att-göra-lista med andra ord.
Högtalaren i telefonen är mycket bra och låter HÖGT! Förstår nu varningen när man väljer nivå 6 i ljudstyrka.
Man kan även spela in memo-ljud.. , dessa har jag inte provat ännu om man kan använda som ringsignaler...
Skaler på min är grön, den enda som fanns i butiken. Men.. det kommer en massa andra färger snart.. och.. att byta front är enkelt.. det visade mannen i butiken där jag köpte min telefon.
Jag har svårt att betygsbedöma telefonen... men.. rent spontant.. kan jag säga att.. det är en riktigt trevlig telefon..
Ska man jämföra den med t68i.. så är det såvitt jag vet.. skillnaden.. att t300:an INTE har riktig kalender och blåtand. För övrigt ska det vara samma skärm... och samma menysystem.. minnet vet jag inte heller något om. Utseendet är också lite olika på dom. Men med tanke på att den kostar mellan 2500-3000 i butiker.. så är det en prisvärd telefon. En slags budget-t68i.
Undrar ni något.. ni som planerar att köpa den.. så fråga..
Hoppas ni blev klokare av beskrivningen.