Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Xserve säljer inte överhuvudtaget

Tråden skapades och har fått 42 svar. Det senaste inlägget skrevs .

99mac har varit i kontakt med fyra Apple återförsäljare (varav två mycket stora) i Stockholmsområdet under dagen för att diskutera hur nya Apple Xserve säljer. Ingen av dessa vill ha sitt namn med i denna artikel.

Tro det eller ej - ingen av dessa återförsäljare har sålt en enda Xserve sedan lanseringen. Intresset är minst sagt mycket dåligt.

Apple driver just nu en "prova-på" kampanj för att få ut Xserve maskiner hos kunder, tanken är att kunden ska få en färdiginstallerad Xserve i produktion i 30 dagar. När allt väl sitter på plats så räknar man med att kunden behåller maskinen. En återförsäljare jag talat med säger att idén är jättebra - men det finns en hake. "Om kunden trots allt inte behåller servern så måste jag ta tillbaka den - iofs med en mindre rabatt. Och en fullbestyckad Xserve kan kosta uppemot hundratusen kronor inkl moms..."

En annan återförsäljare berättar att man säljer Power Macintosh G4 som server då och då - den har ett bättre pris. Xserve är för dyr tycker deras kunder. Återförsäljaren berättar: "vi säljer oftast systemlösningar och våra kunder vill nästan alltid ha Windows 2000 baserade serverlösningar. En enkel Compaq server köper vi in för ca 12-14.000 kronor. Ibland vill kunden använda MacOS X server och då säljer vi en Power Macintosh G4 som vi konfigurerar och installerar hos kunden. Man får inte heller glömma att en Windows 2000 serverinstallation ofta tar minst 20 timmar - det är konsulttimmar á 850 kronor i timmen."

Det vore intressant att höra andra återförsäljares kommentarer till detta i denna diskussion!

Återförsäljare har även möjlighet att kommentera i ÅF forumet (kräver lösenord)

Länk till svenska Apple hemsidan om Xserve

[ 21 September 2002, 09:22: Meddelandet ändrat av: Martin Björnström ]

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2002-09-20 19:51
Citat:

quote: En enkel Compaq server köper vi in för ca 12-14.000 kronor. Ibland vill kunden använda MacOS X server och då säljer vi en Power Macintosh G4 som vi konfigurerar och installerar hos kunden. Man får inte glömma att en Windows 2000 serverinstallation ofta tar minst 20 timmar - det är konsulttimmar á 850 kronor i timmen."

Ingår Win 2000 Server, administrationsverktyg osv?

Konstigt - iServe anses ju av en enig kritikerkår vara mycket prisvärd jämför med andra rackservrar med motsvarande prestanda.

Är det Apples USLA marknadsföring som spökar?

Återförsäljarna försöker kanske inte så hårt heller? Man kan alltid skapa ett visst intresse för en produkt eller tjänst, om det man erbjuder är någorlunda vettigt - vilket Xserve också är.

  • Medlem
  • International user
  • 2002-09-20 20:19

Finns dom ens att få tag på i Sverige? Vi är rätt intresserade av att testa ett par Xserve, men vi tänker defintivt inte lägga ner energi på en produkt vi inte kan få levererade..

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2002-09-20 20:25

Det går väl inte att lägga sig så platt som Apple gör och säga:

"-Kom och köp vår fina server med snygga plåtfronter. Snälla...!"

De får vara mer offensiva, lära sig av Dell och grabbarna och pumpa ut annonser i fackpressen, ligga på företagen osv. Vara på alerten!

Jadå, den levereras i Sverige sedan någon månad tillbaka. Nedan modell finns i lager:

Xserve G4 2x1GHz/512MB/60GB/2xGigabit Ethernet/Mac OS X Server/1U.

Kent, ni borde nappa på Apples nya erbjudande; Xserve på öppet köp. De flesta åf borde få mer information om detta inom kort.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2002-09-20 21:44

Vi har sålt en xserve sen lanseringen.

De får vara mer offensiva, lära sig av Dell och grabbarna och pumpa ut annonser i fackpressen, ligga på företagen osv. Vara på alerten!

Jag har sett Xserve i uppslag både i Computer Sweden och Dagens Industri nyligen.

Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: JohanK:
Vi har sålt en xserve sen lanseringen.

Ni måste väl ha en hel del företagskunder dessutom? Pushar ni något för Xserve?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2002-09-20 22:33
Citat:

quote: Jag har sett Xserve i uppslag både i Computer Sweden och Dagens Industri nyligen.

Jo jo, men Dell och de andra pumpar ut annonser... Även IBM annonserar en hel del. Och nötning ger resultat! Sedan kan man ju tycka att Dells reklamblad är fula, korkade eller banala, men de fungerar.

Såg Xserve i Datormagazin också tror jag. Det fanns också med en bilaga med Server-test där Xserve var med.

  • Oregistrerad
  • 2002-09-21 00:29

Ett kreativt ställe som jag brukar jobba på med mina video/grafik/ljud-projekt.. har precis fått in en Xserve...

Jag blev mest förvånad över storleken.. på den..

Nog för att den är 1U hög.. men.. 5 mil djup på ett ungefär..

Vet inte direkt varför dom valde en sådan maskin framför en vanlig G4-burk..

Är det inte så att dom flesta XServes säljs genom AppleStore.

Därtill kan man tänka sig att Sverige kanske inte är någon jätte marknad för XServe - även fast jag skulle vilja ha flera stycken (som jag vet skulle göra sig utmärkta i vår datorpark)

  • Oregistrerad
  • 2002-09-21 15:14
Citat:

quote: Man får inte heller glömma att en Windows 2000 serverinstallation ofta tar minst 20 timmar - det är konsulttimmar á 850 kronor i timmen."

Det är väl självklart att man som ÅF inte tackar nej till
17.000 kr.

Personligen skulle jag aldrig köpa något annat
än en Apple server den dagen det behövs, inget windows för mig tack.

Jens - som inte är ÅF men förstår situationen?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2002-09-21 15:40

Många av mina kunder har Win2K-system. Det är dyrt i längden...

  • Oregistrerad
  • 2002-09-21 16:35

Problemet är väl att raid delen inte har funnits att tillgå.

Vi måste strax uppdatera våra NT4 servrar. Jag hoppas verkligen att våra filservers blir X-servers. Fast det krävs dubbla nätdelar för det skall bli verklighet. Så när det är fixat kan Apple vara med oss slåss emot Compaq.

Kompisen jobbar som nätverkstekniker på Astrazeneca och dom använder tydligen xserve, men jag vet inte vart dom är inköpta eller hur många det var.

Grafit har sålt många Xservers..

Jag har köpt tre fullkonfigurerade. via applesore. tycker dem fungerar utmärkt. Längtar tills iRaid kommer.

Får väl tänka på att detta är Apples första intramp på den "riktiga" servermarknaden. Ge Xserve några generationer så kommer den nog att börja sälja bättre.

Det tar ju alltid ett tag med nya grejjer..

  • Medlem
  • Hammarö
  • 2002-09-22 12:08

Att Xserve inte säljer mer beror nog till stor del på att Apple inte riktigt vet hur man ska profilera den. Det är ju en mycket kraftfull Unix-server. Och den har prestanda som är grymm om man jämför med SUN eller HP-maskiner i samma prisklass.

Apple borde försöka slå sig in på marknaden med stark och profilerad marknadsföring. För få icke invigda har förstått att Apple har UNIX-burkar nu för tiden.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2002-09-22 12:39

Det är som vanligt. Apple har ypperliga produkter men mesig, totalt värdelös marknadsföring. Budskapet når inte ut till målgruppen. Nu, när Apple ändligen har ett riktigt grymt bra OS och förbannat bra maskiner borde man ligga i som iglar för att NÅ UT och SÄLJA DRÖMMEN.

Så usel marknadsföring tycker jag inte inte Apple har. Man ser ofta annonser från Apple i rätt tidningar. Välgjorda snygga annonser. Och det är ju lätt att säga att de ska pumpa ut budskapet, men det kostar skjortan och redan idag är ju favorithackningen på Apple att de tar för mycket betalt. Att höja marginalerna ytterligare för att kunna bombardera med annonser är knappast önskvärt...

  • Oregistrerad
  • 2002-09-23 10:27

Man får ju räkna med att det tid att få in en XServe hos icke-Mac-företag. Det är inte bara att köpa in och köra igång den. Så resonerar i alla fall de IT-ansvariga jag har talat med. De vill ha igång en diskussion om teknikbyte. Däremot finns det ett stort INTRESSE för maskinen och framför allt OS X. Det verkar som om alla väntar ut resten för få höra om en referensinstallation som rev ner Windows/Linux-murarna...moment 22.

Öppet-köp-kampanjen är inget man skyltar med, möjligtvis halar fram som en joker när kunden är nära att bestämma sig, men tvekar. Det är lite oseriöst att sälja servermiljöer och samtidigt säga:
- Den är bra...tror vi. Om det inte känns bra, får du lämna tillbaka den. Det är ju inga kläder som skall säljas.
Att sedan försöka hålla sig kvar vid höga konsultkostnader på Windows-plattformen är dömt att misslyckas. Förr eller senare kommer kunden på att du debiterar honom nonsensadministration. Hela grejen med OS X och OS X Server är ju den dramatiskt minskade supporttiden. Det vet jag av egen erfarenhet.
Sysadm på företagen bör se sig om efter nya uppgifter eller utbilda sig. Ni som leverantörert bör också se över hur mycket tid ni debiterar kunderna, att sälja en XServe med 20 timmars installation och konfiguration motverkar hela syftet med proddukten. Visst det kan krävas specialbyggen ibland, men det är perifer konsultation som hamnar på en separat offert.

Av de befintliga/traditionella kunder jag har är 6-7 st mycket intresserade av XServe. Framför allt som en multifunktionsserver. Det största problemet är att man har svårt att se nyttan med att investera i ett rack som kan hysa pizzakartongen. De rack som redan finns på plats är "bonne-rack" med max 60 cm djup. Ibland finns det övehuvudtaget inte plats för ett rack. Än mindre kyla och pålitlig strömmatning.
Vi håller just nu på att utarbeta en plan för hur befintliga kunder kan övertygas. Däri ligger även revidering av serverrummet, men utrymme, brandlarm och kyla.

/Stor ÅF i Göteborg

Citat:

quote:99mac har varit i kontakt med fyra Apple återförsäljare (varav två mycket stora) i Stockholmsområdet under dagen för att diskutera hur nya Apple Xserve säljer. Ingen av dessa vill ha sitt namn med i denna artikel.

Tro det eller ej - ingen av dessa återförsäljare har sålt en enda Xserve sedan lanseringen. Intresset är minst sagt mycket dåligt.

Vad jag förstår har Apple Sverige sålt ett antal XServe med gott resultat.

Med en marknadsandel i Sverige på 2,5% ska man nog inte räkna med någon otrolig rusning. Fast det hade förstås varit intressant att se vad som skulle hända om Apple Sverige gjorde en lika stor kampanj som Dell; undrar just hur stort utslag det skulle ge?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2002-09-23 12:28
Citat:

quote: Vad jag förstår har Apple Sverige sålt ett antal XServe med gott resultat.

Hur många är "ett antal"? Fem? Femtio? Femhundra?

Apple har inget att lära av Dell när det gäller produkter, däremot när det gäller marknadsföring.

[ 23 September 2002, 12:28: Meddelandet ändrat av: mondo65 ]

Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: mondo65:
Apple har inget att lära av Dell när det gäller produkter, däremot när det gäller marknadsföring.

Apple har mycket att lära av Dell när det gäller produkter, öppna ögonen lite. Dell har en mycket större spännvidd, och har många produkter som inte Apple alls har. Ta till exempel en titt på Dells serversortiment. Och på deras arbetsstationer.

Du kan jämföra Apple med vilken som helst av de stora PC-tillverkarna och se samma sak där. Apples sortiment kan bara klassas som torftigt.

Reklambyrån talar...

Skulle jag köpa en server idag skulle jag köpa en Dell med Windows 2000 primärt för att filsystemet NTFS är mer eller mindre själv gående och kräver väldigt lite underhåll. Kolla denna texten.

Jag skulle däremot inte köpa dubbla SCSI-3 RAID system som jag gjort tidigare. Jag tror inte att det är värt pengarna... men det vet jag inte...

Jag är dåligt påläst om detaljer kring filsystemet som Mac OS X använder. Jag vet att ASIP 9.2.2 tillsammans med HFS+ är en kombination som kräver rätt mycket av administratören.

Tiderna förändras. Jag tror att många företag avvaktar lite med sina investeringar. Även om inte Apple sålt så mycket så har stora framsteg skett. Bästa sättet att administrera sin XServ är via en Mac OS X klient och det begränsar marknaden rätt kraftigt.

Kanske Apple skulle göra en win32 port av XServ Admin? Så att den även kan köras från en Windowsmaskin?

NOT: Svar på post ovan, Windows 2000 körs från distans utan tredjepart. Mjukvaran ingår i köpet och så har det varit i flera år.

[ 23 September 2002, 14:32: Meddelandet ändrat av: Eclipse ]

  • Oregistrerad
  • 2002-09-23 21:08
Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: Eclipse:
Windows 2000 körs från distans utan tredjepart. Mjukvaran ingår i köpet och så har det varit i flera år.

Du har så rätt så med Windows 2000 Server och Mac-funktionalitet. Det är lite skämmigt att "Services for Macintosh" är så väl fungerande som den är och att den inbyggda VPN/RAS-servern och fungerar klockrent med Mac:ar, även med Appletalk.
...men vad kostar hela kalaset egentligen? Att köpa hela Windows-kit:et utan att först kolla alternativen är som att hyra lokal på Stureplan under IT-eran. Alla andra gjorde ju det.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2002-09-25 11:17

20 h för att installera en Windows server.!? Vad baseras detta på ?

// kimmo

Bevaka tråden