Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

VLC Media Player

Tråden skapades och har fått 53 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Jag kan ha fel, men det verkar som om VideoLAN client har bytt namn till VLC Media Player. Dessutom finns nu version 0.5.0 att hämta.

Nya versionen innehåller måååånga nya funktioner inkl. helt nytt Mac OS X interface.

Det här är absolut den bästa videospelaren för OS X och nu börjar den bli riktigt bra. Bara de byter ut den fula ikonen snart!

Update 030312: Just nu är nog faktiskkt MPlayer OSX min favoritvideospelare... bra med konkurrens dock!

Ciryon

[ 12. mars 2003, 10:33: Meddelandet ändrat av: Ciryon ]

Men vilket GUI för preferences !
Vilken jäkla röra!

Det kom ju även ny MPlayer OS X idag.
Hur står sig dessa 2 mot varandra?

• Medlem
  • 2003-02-03 20:45

Tyckte VLC var skitrörig. Började nästan morra. Dessutom fixar den inte å ä ö i menyerna!!

Va? Ny mPlayer? Vad neeee...själva playern alltså? Jo, bannemig! Men kom det inte en rätt ny version nyss?

/Fredrik

[ 03. februari 2003, 20:55: Meddelandet ändrat av: Nifo ]

Citat:

citera: Tyckte VLC var skitrörig. Började nästan morra. Dessutom fixar den inte å ä ö i menyerna!!

Vad spelar det för roll, egentligen?

Citat:

citera:Det här är absolut den bästa videospelaren för OS X och nu börjar den bli riktigt bra. Bara de byter ut den fula ikonen snart!

iKONEN hahaha!

Citat:

citera:Skapades ursprungligen av: Anders Täpp:
Det kom ju även ny MPlayer OS X idag.
Hur står sig dessa 2 mot varandra?

MPlayer är egentligen en terminalbaserad videospelare som har ett OS X GUI. Sist jag testade tyckte jag inte den var lika bra som VLC.

Och, ja, gå inte in i Preferences om du inte abolsut måste.

Ciryon

• Oregistrerad
  • 2003-02-03 22:28

Ge oss möjlighet till subtitles.
Snälla vlc.

Citat:

citera:Skapades ursprungligen av: Johan Nilsson:
Snälla vlc.

Det finns ju?

Ciryon

• Oregistrerad
  • 2003-02-03 22:39
Citat:

citera:Skapades ursprungligen av: Ciryon:

Citat:

Snälla vlc.

Det finns ju?

Ciryon

Möjlighet att använda str filer med en divx-film?
Var och hur i så fall? Vad jag förstått så funkar det bara med Mplayer och Cellulo. Men kan inte säga att något av dessa känns lika bra som Vlc i övrigt.

Citat:

Citat:

citera:Skapades ursprungligen av: Ciryon:

Citat:

Snälla vlc.

Det finns ju?

Ciryon

Möjlighet att använda str filer med en divx-film?
Var och hur i så fall? Vad jag förstått så funkar det bara med Mplayer och Cellulo. Men kan inte säga att något av dessa känns lika bra som Vlc i övrigt.

Subtitles funkar än så länge bara på DVD...

/sny

• Medlem
  • International user
  • 2003-02-04 00:08

I gamla VLC (0.4.6) så var ljudet extremt lågt på de flesta avi-filmer. Har/hade ni det problemet? Att ställa in "max volume" funkade inte så bra heller. Brusigt blev det. Kan man inte fixa så att QT klarar att spela upp alla .avi-filmer?

Och subs måste fixas. Annars kommer mac-användarna att hjärntvättas av engelsktalande (hollywood) film. Förutom de fåtal som förstår franska/italienska/indiska/osv förstås...

Ikonen är väl bara att byta om man inte gillar den...?

• Medlem
  • International user
  • 2003-02-04 00:18

Dumt att skriva ett inlägg innnan man testat programmet. Nu har jag testat det.
Ljudet är ju avsevärt mycket bättre. Men Prefs! Vilken röra. Måste det vara så avancerat? F.ö. är det tyvärr (det borde vara QT) det bästa programmet för film-uppspelning.

• Medlem
  • Göteborg
  • 2003-02-04 00:48
Citat:

citera:Möjlighet att använda str filer med en divx-film?
Var och hur i så fall?

Jepp, jag testade en .srt subtitle precis till en DivX (AVI) film. Det gick bra förutom att bokstäverna å,ä,ö inte funkade.

Var? Du går in under "Arkiv", sen "Open...", så ser du där nere: "Load subtitles", leta rätt på texten och kryssa i.

Jag vill ha ö, ä och ö!

[ 04. februari 2003, 00:55: Meddelandet ändrat av: carbon ]

• Medlem
  • Göteborg
  • 2003-02-04 00:52
Citat:

citera:Skapades ursprungligen av: c5j:
[qb] I gamla VLC (0.4.6) så var ljudet extremt lågt på de flesta avi-filmer. Har/hade ni det problemet? Att ställa in "max volume" funkade inte så bra heller. Brusigt blev det. Kan man inte fixa så att QT klarar att spela upp alla .avi-filmer?

Hade exakt samma problem innan. Megastörigt. Men i denna nya version - mycket bättre!

Citat:

citera:
Och subs måste fixas. Annars kommer mac-användarna att hjärntvättas av engelsktalande (hollywood) film. Förutom de fåtal som förstår franska/italienska/indiska/osv förstås..

Jepp, de bara måste fixa å, ä, ö.

Citat:

citera:
Ikonen är väl bara att byta om man inte gillar den...?

Exakt. Fattar inte folk det? :rolleyes:

[ 04. februari 2003, 00:54: Meddelandet ändrat av: carbon ]

Nytt i denna version märkte jag. Utökat MPEG4 stöd.
Advanced Visual Profile. .MP4, 3ivx MPEG4, Phillips MPEG4, Sorenson MPEG4, Xvid, .MOV med MPEG streams, Grundläggande AAC stöd, om något buggigt.
Allt genom senaste FFMPEG.

Den ostabilaste versionen jag har testat dock.

MplayerOS X som numera är ett GUI-program utan krav att installera CLI verisonerna, klarar fortfarande av mest codecs och format.

[ 04. februari 2003, 02:03: Meddelandet ändrat av: Christopher Anderton ]

• Medlem
  • Göteborg
  • 2003-02-04 19:12

Gillar du detta utseende bättre?
FINNS HÄR

[ 04. februari 2003, 19:15: Meddelandet ändrat av: carbon ]

Undarade just när det första skinet skulle komma..

• Medlem
  • Helsingborg
  • 2003-02-04 20:14

Funkar skitbra ju, fick dock ändra i Audio till OS X sen configa och ha Device på 1 och inte 0 för att soundSticks skulle funka

Nu finns version 0.5.1 ute!

What´s new in this version:

* Core support: audio volume can now be changed at any time, even when no file is playing
* Input access: various minor fixes on the network inputs, fixed some weird URL parsing problems (/Volumes/toto:tata/[email protected]), VCD: fixed track number and chapter indexing
* Input demux: fixed a bad initialization in the mp4 plug-in, new --buggy-psi option for TS streams which do not update their continuity counter
* Codecs: support for MPEG-2 intra slice refresh (aka. Slice-I) streams
* DVD support: fixed a bug which turned the default interface command-line only without the user consent
* Mac OS X port: fixed a crash on start-up on some localized systems, lowered real-time priorities to avoid lock-ups on slow machines, VLC can now be made the handler of ftp http mms and udp URLs, playlist enhancements, added half, normal and double video window menu items, new step forward/step backward commands, the dock should no longer be visible in fullscreen mode, the Mac OS X binary is now compiled with Ogg/Theora support, vlc.app is now VLC.app
* Please note that this release doesn´t solve the audio problems experienced by some users.

Nu finns version 0.5.2 ute!

Core support:

* advanced config options are now hidden by default
* new --spdif option to use the S/PDIF audio output by default
* fixed a ´clicking´ sound when switching between streams
* new bandlimited resampler that should improve audio quality on primarily Mac OS X
* fixed a problem with audio over http that caused some web radios to not work
* DTS S/PDIF support

Codecs:

* support for DV audio through the ffmpeg library
* support for FLAC audio through libflac
* new but basic MPEG video decoder based on libmpeg2
* fixed a major bug in LPCM code (fixes a problem with iDVD disks)

Stream output:

* support for streaming DivX 1/2/3, wmv1/2, h/i263 over MPEG-2 TS
* new --ttl option for Time To Live

DVD support:

* fixed quite a few problems with the dvd menu support

Mac OS X port:

* several fixes for multi channel audio devices. AC3 over SPDIF with M-Audio Sonica Theater still does not work. this is most likely a driver bug and has been reported to M-Audio. (Sonica, Revolution, Delta, Griffin iMate and MOTU firewire devices should work)
* VLC now uses the default audio device
* new info panel
* very preliminary support for VLC control via applescript
* support for mouse gestures
* new priority scheme allowing to avoid lock-ups on low-end machines

Miscellaneous:

* improved ID3 tag detection
* changed several errors into warnings ; the frequently reported "this is not a PS stream, continuing" is one of these
* mouse gestures work on windows and osx, but there still isn´t any useful gestures
* some support for .pls playlists used by shoutcast

Just denna punkt är ju lite intressant för de som sysslar med SE Clicker:

Citat:

citera:Skapades ursprungligen av: Adrian B:

Verkligen!!!

Ciryon

synda bara att dom fortfarande inte har fixat problemet med ljudet som bitvis försvinner... Har gått tillbaka till 0.4.5 nu, den är den stabilaste versionen jag hittat...

Om nån annan vill byta ner sig så går det jätte enkelt via www.videolan.org...

melf.

Stör mig allvarligt på att ljudet är så otroligt dåligt i VLC. Det låter ju som ett par skorrande högtalare!

Och hur funkar MPlayer egenligen, alternativet Run är ju konstant nedtonat, även om man laddat en film...

• Medlem
  • Gotland / Åre
  • 2003-03-12 11:21
Citat:

citera:Skapades ursprungligen av: melfunko:
synda bara att dom fortfarande inte har fixat problemet med ljudet som bitvis försvinner... Har gått tillbaka till 0.4.5 nu, den är den stabilaste versionen jag hittat...

Om nån annan vill byta ner sig så går det jätte enkelt via www.videolan.org...

melf.

0.5.1 funkar problemfritt på min dator. Har ännu inte träffat på en enda film som den _inte_ fixar! Dåligt ljudkvalité har jag inte heller uppmärksammat. Tycker den låter lika bra som de flesta andra alternativ.

Citat:

citera:Skapades ursprungligen av: Zackeman:
Stör mig allvarligt på att ljudet är så otroligt dåligt i VLC. Det låter ju som ett par skorrande högtalare!

Och hur funkar MPlayer egenligen, alternativet Run är ju konstant nedtonat, även om man laddat en film...

Håller med, i och med dom "Nya" versionerna så har det varit skitkvalité på mitt ljud. Vet inte om den senaste versionen som kom igår fixar det..

• Medlem
  • Göteborg
  • 2003-03-12 13:45

Undertextfunktionen är fortfarande kass. Den har problem med svenskans sista bokstäver i alfabetet. I denna versionen är det t o m katastrof! Storleken på texten är extremt stor.
Någon som fått svenska undertexter att fungera på något sätt i VLC?

• Medlem
  • Gotland / Åre
  • 2003-03-12 16:50
Citat:

citera:Skapades ursprungligen av: carbon:
Undertextfunktionen är fortfarande kass. Den har problem med svenskans sista bokstäver i alfabetet. I denna versionen är det t o m katastrof! Storleken på texten är extremt stor.
Någon som fått svenska undertexter att fungera på något sätt i VLC?

Någon som _vill_ ha undertext?! Finns ju inget bättre än att se en amerikansk/engelsk film utan textning! Då slipper man halvtaskiga översättningar som ändå bara är irriterande.

kinesisk film kan med fördel textas...

Citat:

citera:Skapades ursprungligen av: Adrian B:

Någon som har någre exempelscript? jag får bara massa fel när jag testar...

Bevaka tråden