Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

VLC Media Player

Tråden skapades och har fått 53 svar. Det senaste inlägget skrevs .
Citat:

citera:Skapades ursprungligen av: carbon:
Undertextfunktionen är fortfarande kass. Den har problem med svenskans sista bokstäver i alfabetet. I denna versionen är det t o m katastrof! Storleken på texten är extremt stor.
Någon som fått svenska undertexter att fungera på något sätt i VLC?

Hur får man subtitles?

Ciryon

• Medlem
  • Gotland / Åre
  • 2003-03-14 22:14
Citat:

citera:Skapades ursprungligen av: Johan S:
kinesisk film kan med fördel textas...

haha... DET är absolut ett argument som starkt talar för subtitles Om man nu gillar kinesiska filmer dvs...

• Medlem
  • Göteborg
  • 2003-03-15 00:25
Citat:

citera:Hur får man subtitles?

Ciryon [/QB]

I VLC genom att gå till:
1. "File", i menyn
2. "Open..."
3. Klicka i "Load subtitles file" och leta rätt på undertexten med "Browse..."

För att hitta undertexter till DivX filmer gå till:
http://www.divxsweden.net/
http://www.divxsubtitles.net/
http://divxstation.com/
http://dvd.box.sk/

[ 15. mars 2003, 00:25: Meddelandet ändrat av: carbon ]

En sak att tänka på att många av undertexterna är gjorda och översatta av nerds som kanske inte är världens bästa översättare...

Grymt! Jag visste inte att vlc klarade subtitles... Om man bara kunde få dem läsbara också...

/Jonathan, the artist formerly known as sny

• Medlem
  • Göteborg
  • 2003-03-16 16:40

Ett annat snyggt theme för VLC.

Version 0.5.3

What's new in this version:

- fixed the hiding of the mouse on multiple monitors
- fixed a big issue with some USB speakers
- support for mono audio output devices
- reset the audio-device to its default mode before quitting VLC
- you can drag the controller window by its background (as it should be)
- the messages window remembers more lines
- delay and fps can now be overruled with subtitles files
- http and ogg stream output options
- Apple menu and friends will now be translated as well

Läs mer och ladda ner via Versiontracker.com

Version 0.6.2 ute sedan ett tag.

http://videolan.org/vlc/download-macosx.html

What's new in this version:

* Fixed a nasty regression in 0.6.1 which made some streams unplayable
* Transcoder now generates proper pts/dts thus should work a lot better
* Improved MPEG TS muxer
* Few fixes to the VCD navigation
* Text subtitles now centered on the picture
* Ffmpeg decoder now generates proper pts and can be used to play mpeg1/2 videos

Och nu finns 0.7...

J.

• Medlem
  • Sollentuna
  • 2004-01-29 23:37

Javisst, är det inte cool med VLC 0.7.0. Men hur cool är det inte att få det att fungera med M-Audio Sonica? Det fungerade rakt av med Apples egen DVD-spelare men hur vore det med VLC?

• Oregistrerad
  • 2004-02-17 17:06

Och ljudet är fortfarande sunkigt. Jag håller mig till MPlayer som för övrigt har bättre bildkvalitet.

• Oregistrerad
  • 2004-02-23 08:10
Ursprungligen av The Answer Man:

Och ljudet är fortfarande sunkigt. Jag håller mig till MPlayer som för övrigt har bättre bildkvalitet.

Håller med att MPlayer fungerar bättre än VLC, men problemet är att den inte klarar av TV-ut. Blir endast svatvit bild på TVen. Tror att det är för att den inte klarar av PAL.

När jag gick in på den här tråden var det två saker jag var intresserad av, bättre ljud och framför allt fungerande subtitles, vad mer kan man begära. Dessa två saker har tydligen inte fixats, då känns det som det kvittar med massa annat krimskrams de förbättrat.

• Medlem
  • International user
  • 2004-02-22 21:09

Nån som tycker att VLC 0.7 buggar mer än föregångaren i bildvisningen?
Jag tycker det verkar som bilden fryser oftare när man ska "spola" AVI-filmen och man får starta om filen. Ljudet verkar funkar men int bilden.
MPlayers scrollhjuls-spolning är ju grymmmm. Synd att ljudet oftar blir osync då.

Hoppas på en VLC-update snart.

• Medlem
  • Göteborg
  • 2004-02-23 08:29

Funkar fint för mig att köra TV-ut med Mplayer, får färg och så.

• Medlem
  • Stockholm
  • 2004-02-24 12:22
Ursprungligen av Bugs:

Funkar fint för mig att köra TV-ut med Mplayer, får färg och så.

Du har NTSC-stöd på Din TV va? Jag sällar mig till Perrys teori. Jag har S-video på min TV (s-video-kabel direkt mellan dator och TV:ns s-video-ingång), och det är stört omöjligt att få färg i mplayer.

• Medlem
  • London
  • 2004-02-23 08:42

Jag har lange anvant MPlayer for att kolla pa film pa tvn, kan vara andra problem tex att du inte har valt s-video pa din tv. Det ar ett vanligt problem...

• Oregistrerad
  • 2004-02-23 08:47

Det var i och försig länge sedan jag provade nu, men skall göra ett nytt försök när jag kommer hem idag.
Att välja s-video på min TV är att utesluta, en billig Grundig TV från 97, har inte så många inställningsmöjligheter. Ljus + och -, Färg + och -, sedan är det inte så mycket mer.

• Medlem
  • London
  • 2004-02-24 10:18

Da funkar det nog inte ar jag radd...

• Medlem
  • Göteborg
  • 2004-02-24 13:56

Har NTSC-stöd på TVn. Satt i en veckas tid och undrade varför bilden var så randig, tills jag hittade den smått gömda panelen för den externa signalen och ställde om till PAL.
Kör oftast VLC och använder endast m- eller djoplayer när jag behöver text, så jag har inte så mycket erfarenhet av mplayer, men har iaf sett att det funkar med färgen i mitt fall.

Verkar som om mplayer hanterar fullskärmsläget på ett annorlunda sätt.

• Oregistrerad
  • 2004-02-24 15:03

Har själv haft problem med MPlayer + färg på TV'n...

Min lösning: Kör VLC istället...

• Oregistrerad
  • 2004-02-24 15:50

Problemer för mig med VLC är att man får massor av felmedelanden på TVen i stil med "Din dator är för slö" (fast på engelska). Och då datorn står i ett annat rum blir det lite jobbigt att springa och klicka bort dem hela tiden.

• Medlem
  • International user
  • 2007-12-03 15:06

Sparkar liv i den här tråden igen. Hur får man bort den där felmeddelande fönstret som ofta poppar upp. Om man har slö dator osv. Sjukt irriterande grej. Man kan väl gå in i loggen och läsa sig less om man vill förstå och veta vad som är felet.

Bevaka tråden