- Fredrik Sigbjörn
- Medlem ●
- Luleå
Ännu ett väderprogram i menyraden. Men denna har jag gjort själv, vilket borde betyda att den är bättre än de andra, typ
I betaversion, men prova gärna och jag tar tacksamt emot feedback; buggar ni hittar och features ni vill ha. Kanske kunna visa flera städer i menyn?
Celsius
[ 03. mars 2003, 21:02: Meddelandet ändrat av: Fredrik Sigbjörn ]
långt ner i menyn kan man läsa om 99mac
Hur lägger man till städer? Vad är Code?
citera:Skapades ursprungligen av: David Slättne:
långt ner i menyn kan man läsa om 99mac
Oops, fixat
citera:Skapades ursprungligen av: ill_chrill:
Hur lägger man till städer? Vad är Code?
En plats representeras av en kod(Code), om man kan denna kan man skriva i den manuellt tillsammans med namnet du vill se i menyn, om inte så skriver man bara namnet på det man söker efter(tex. Umeå) och klickar på sök. Hittar den flera får man välja vilken, annars så kommer det fram och man får klicka på "Lägg till" (Add).
På den här sidan ser ni koden jag pratar om, i länken.
Tack
Jag e varken känd för o vara smart eller pigg på måndagar.
citera:Skapades ursprungligen av: Martin Belak:
Ajaj, temperaturen är hela 1,7 grader fel.
Trevligt program Fredrik!
Hur ofta uppgraderar den informationen?
/M
Skyll på yahoo, jag "lånar" temperaturen därifrån
Var 15e minut uppdaterar den, om jag gör mer avancerade inställningsmöjligheter kommer nog detta bli ett val.
Det är bara 7 grader i Bagdad. Kan det stämma?
Rykten säger att att det kan bli varmare där, inom kort
citera:Skapades ursprungligen av: Fredrik Sigbjörn:
Rykten säger att att det kan bli varmare där, inom kort
Det kan rent av bli en global uppvärmning också.
Vi får hoppas att ett globalt stabilt klimat består.
Ny version ute, 0.8.1.
Efter önskemål kan man nu se välja att se flera platser samtidigt i menyn.
Inte så mycket testat, så krashar det skicka gärna crashloggen.
[ 17. mars 2003, 23:10: Meddelandet ändrat av: Fredrik Sigbjörn ]
0.8.2 ute nu.
Ändringar:
Flera platser samtidigt funkar nu riktigt bra.
Man kan välja att ha namnet på platsen i menyn, t.ex. "Skellefteå: 1°"
Location menyn(Platser) visar nu vilken plats som är vald.
citera:Skapades ursprungligen av: Pegges:
Vilken web service använder Celius då?
http://uk.weather.yahoo.com/SWXX/SWXX0025/index_c.html
Och liknande.
Nu skyller jag inte det här på dig Fredrik utan mätstationernas mätdata. Laddade ner Celsius, allt var frid och fröjd, programmet är mycket trevligt, tack. Letade upp Härnösands mätstation, det var ju fint att det fanns en det gör det ju inte överallt. Men här börjar problemet, hur vet jag när datan är insamlad? Alltså inte hämtat från väderservern för det gjordes ju var 15e minut. Utan hur gamal är datan som ligger på servern. Jag laddade ner programmet mitt på dagen igår, och det har varit konstant 12°C under hela dagen igår, hela natten och är fortfarande 12°C. Vilket inte stämmer så klart. Så det jag efterfrågar är alltså en tidsstämpel om hur gamal datan från servern är. Finns den informationen att tillgå på servern?
citera:Skapades ursprungligen av: Page Not Found/ Per:
Nu skyller jag inte det här på dig Fredrik utan mätstationernas mätdata. Laddade ner Celsius, allt var frid och fröjd, programmet är mycket trevligt, tack. Letade upp Härnösands mätstation, det var ju fint att det fanns en det gör det ju inte överallt. Men här börjar problemet, hur vet jag när datan är insamlad? Alltså inte hämtat från väderservern för det gjordes ju var 15e minut. Utan hur gamal är datan som ligger på servern. Jag laddade ner programmet mitt på dagen igår, och det har varit konstant 12°C under hela dagen igår, hela natten och är fortfarande 12°C. Vilket inte stämmer så klart. Så det jag efterfrågar är alltså en tidsstämpel om hur gamal datan från servern är. Finns den informationen att tillgå på servern?
Den informationen finns faktiskt.
Det är denna sidan jag tar ut informationen ifrån. Du ser tiden där. Den kan jag nog fixa ut i en handvändning.
Jag lyckas dock inte söka efter Härnösand i Celsius, uppenbarligen måste man söka efter "hörnosand", men får inte upp han. Lade du till han manuellt? (namn och kod)
Ser att sökningen inte fungerar på namn som har åäö mitt i namnet, tex "Linköping" eller "Härnösand". Kollar på det...
Jag skrev in koden för Härnösand manuellt, vilken jag hittade på http://se.weather.yahoo.com/Europa/Sverige/, eller Härnösand hittade jag i listan, sen blev det ju ett klick till för att komma till koden. Verkar dock bara ha varit något tillfälligt fel för nu uppdateras väderinformatioen kontinuerligt. Men tycker ändå att det vore trevligt att se hur gammal informatioen är.
Tack för ett trevligt program.
Nu finns det en ny version ute, det är faktiskt samma som den gamla, men jag har tagit bort den irriterande funktionen att betaversionen gått ut, så jag antar att denna inom kort kommer gå skarp. Då den verkar funka utan problem. Eller nästan iaf, jag har problem med att söka efter städer som har åäö i namnet. Så det vill jag fixa först.
Detta är version 0.9.2.
Gå till Celsius hemsida för att tanka.
Jag kan inte ens få programmet att öppna? Det swooshar lite, men sen händer inget. Och inget skoj har jag fått i min menyrad...
Det visade sig att den version jag hade ute inte öppnades hos vissa, jag har byggt om den så att den skall funka.
Så Tanka ner och prova.
För er som undrar så var den förra av byggd som Deployment, den som finns ute nu är Development. skillnaden handlar om optimering av koden, och givetvis borde Deployment fungera. Men det är inga problem att köra Development.
Det visade sig att den version jag hade ute inte öppnades hos vissa, jag har byggt om den så att den skall funka.
Så Tanka ner och prova.
För er som undrar så var den förra av byggd som Deployment, den som finns ute nu är Development. skillnaden handlar om optimering av koden, och givetvis borde Deployment fungera. Men det är inga problem att köra Development.
Har i likhet med tidigare inläggare varit oförmögen att starta "nya" Celsius. Inte ens dagens heta version vill öppna sig. Ett schwooch och inget mer. Ett bra tips hade suttit som en smäck!
grymt.