Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Död pixel på iPod G5

Tråden skapades och har fått 115 svar. Det senaste inlägget skrevs .

hej!

jag har en iPod G5 30GB sen i måndags. Jag har en död röd pixel i övre mitten. Har snackat med apples support, och det verkar som att jag kan få den utbytt. Tanken slog mig då, tänk om jag får en iPod med ännu en död pixel? Jag vill nu ha reda på hur vanligt döda pixlar är.

Alltså, har du en iPod G5 med en död pixel eller flera?

För er som inte vet vad en död pixel är, så är det en pixel som lyser i en färg, vitt svart, röd grön eller blå!

  • Medlem
  • 2005-11-30 19:25

Hej !

Min 60GB G5:a har ingen död pixel (vad jag har sett). Jag skulle dock aldrig byta ut iPod:en om jag så hittade en död pixel. Ärligt talat hur mycket kan det störa det eventuella filmtittandet? Det finns viktigare saker att grubbla på än en sådan liten bagatell...tycker åtminstone jag.

mvh Manor

Ursprungligen av Manor:

Hej !

Min 60GB G5:a har ingen död pixel (vad jag har sett). Jag skulle dock aldrig byta ut iPod:en om jag så hittade en död pixel. Ärligt talat hur mycket kan det störa det eventuella filmtittandet? Det finns viktigare saker att grubbla på än en sådan liten bagatell...tycker åtminstone jag.

mvh Manor

hmmok, en död pixel kan nog vara de mest irriterande som finns!

En röd lysande prick i mitten av skärmen är rätt jobbigt faktiskt. Dock är jag extremt känslig, hehe. Tack för att ni rösatr dock, ni är till mycket stor hjälp!

Okej, verkar ovanligt med död pixel, har haft otur. Kommer hem vid 17, då blir det att se om jag får ny i retur. Vore jävligt gött isf. Då hinner jag skaffa en invisible shield tills dess också ^^

Japp, det går fint att returnera. Nu måste jag bara vara hemma när det förbaskade budet kommer. Bud är snabba och så, men det är jobbigt att de bara kommer när man inte är hemma. :/

  • Medlem
  • 2005-12-01 22:47

Fick en på min föra! Riktigt iriterande! Riktigt appel support och tjöta lite fick en ny en vecka senare!

Ja, för fasen, skicka tillbaks!! Ni har ju ett års garanti..

Japp, TNT kommer och hämtar min på måndag! Skall bli riktigt skönt med en splitter ny förhoppningsvis helt perfekt iPod

Hoppas jag hinner skaffa en invisibleshield tills dess också. Gör ont att se ens käraste repas

Reklamerade i torsdagskväll och sitter nu med en splitter ny iPod som kom i morse! Bra jobbat, apple! Inga döda pixlar heller, är helt kär i den lilla spelaren!

  • Medlem
  • 2005-12-05 23:01

jag vet inte om jag har döda pixlar eller ej, för min invisible shield ger intryck av massa döda pixlar på vissa ställen, hoppas det e plasten och inte skärmen... bildar typ en regnbågseffekt

Ursprungligen av Eindpeng:

Reklamerade i torsdagskväll och sitter nu med en splitter ny iPod som kom i morse! Bra jobbat, apple! Inga döda pixlar heller, är helt kär i den lilla spelaren!

Hur reklamerar man? Upptäckte en död pixel på min sprillans nya iPod Video som stör mig något otroligt. Är det bara att gå in i en Apple Store eller? Eller heter de Macotek?

Jag har kanske fått några dödapixlar. Är dödapixlar typ en vit prick? typ om man rör på skärmen så kommer det nya, är det dödapixlar?

svara snabbt

Hmm.. jag fick min för ca 2 veckor sen.... öppnade den igår då det var en julklapp... Allt ser guld ut men så ser jag när jag testar att ladda in en film.. att när filmen laddar upp (svart skärm) så är det en vit död pixel där!
Inte roligt..

Ska jag ringa apples support nu eller vad är det jag ska göra?
DU som redan gjort det )

//Patrik

Jag har en prick, tror inte att det är en död pixel. Den är vit och syns bara om jag kolla väldigt snett underifrån på den, med en viss blå nyans i bakgrunden. Om iPoden är helt ny, kan det bero på att den aldrig använts förut och pixlarna behöver stabiliseras.

@patrikbrann: Du har rätt till en ny. RIng apples tekniska support och rapportera det, så får du ett casenummer och telefonnummer. RIng dit och rapportera case-numret så bör du få en ny. SÅ gjord ejag iaf, och fick en ny på några dagar!

  • Medlem
  • 2005-12-25 19:26

Har ingen död-pixel på min... Tycker synd om er som har en, man stör sig som fan på sånna saker

Ja det suger, men apple skickar ju ny pod för det så!

ja, det är det minsta de kan göra.. En produkt som är så stilig som iPod borde inte vara sönder när man får den. Min play/paus knapp klicker högt och konstigt, någon som har varit med om liknande fel?

Verkar faktiskt som att G5 är en riktig liten strulspelare gentemot tidigare generationer?

Jag tror faktist, ändå efter att läst alla dessa som har fel på sina ipod, att absolut största delen av alla med ipod har fungerande exemplar.

Jag har en död pixel.. typ lite röd/vit... ligger på höger halva av skärmen.. läste på apples sida att några få är "OKEJ" ?
Borde ajg itne ringa dom då eller ska jag ringa och säga det endå?
Ksnake ska vänta några månader med att ringa och hoppas att de blir andra fel man kan skylle på också?

Vad tycker ni jag ska göra?
(Jusst nu är det den endaste lilla pixerln som det är fel på!)

//Mvh Patrik

Äsch vafan, ring! Var inte blyg. Inget kan hända.

Jag ringde en gång, då sa en supportkille att nej, det var för lite. Ringde nästa dag och pratade med den kära norrmannen som gjorde en fullständig rapport på felet. Han bad mig ringa returavdelningen och de gav mig ett returnummer. Sedan kom bud med en ny 2 dagar senare!

SÅ säger de nej första gången, ring nästa dag igen.

Jag hade definitivt velat byta om detta hänt med min! Nu har jag bara haft den sedan julafton men den är i toppform, hihi

Finns det inget bildspl eller liknande som ma kan använda för att se döda pixlar? Jag vet att det finns sånt till PC-skärmar.

Ta en vit bild och kolla.

Kolla när skärmen lyser svart innan en film eller dylikt. Då bör du upptäcka de som du behöver upptäcka ^^

Har kollat nu och bestämt mig för att skicka in den. Fyllde i en felanmälan på apples supportsida och fick ett sändnigs nummer per mail. Om jag loggar in på applestore står det att en tom låda är påväg till mig. Jag har läst på några ställen att det bara tar 3-4 dagar innan man får sin nya pod, tror ni jag hinner få den i veckan?

Vet inte har själv bara ringt dem, tycker det är enklare. Då fick jag en ny på 2 dagar. Jag fick dock ingen låda, jag fick packa den med egen låda.

Ursprungligen av Eindpeng:

Vet inte har själv bara ringt dem, tycker det är enklare. Då fick jag en ny på 2 dagar. Jag fick dock ingen låda, jag fick packa den med egen låda.

Vilket nummer ringde du på? Jag hittar bara nummret där man kan beställa varor.

Ursprungligen av Eindpeng:

[...]Tanken slog mig då, tänk om jag får en iPod med ännu en död pixel? Jag vill nu ha reda på hur vanligt döda pixlar är.[...]

Det verkar som att en av fem har en eller flera döda pixlar. Skrämmande statistik.

PS. Är det nån som vet om det finns nåt sätt att "laga" pixlarna. Kollar apple om det är något fel på pixlarna, eller skickar de bara automatiskt en ny?

hihhi... Ringde supporten och de va en snäll tjej som svarade!
Jag fick ett nummer som jag skriver på min låda så ska jag få min nya ipod på de nya året sa hon.. hon sa "typ 1-4 januari"
Ja, sen kommer TNT och hämtar den gammla nu här i veckan!
^^
ska packa ner alla saker jag fick med så får jag TOTALT nytt
Låter ju skit bra det hära! )
:D:D

Ursprungligen av patrikbrann:

hihhi... Ringde supporten och de va en snäll tjej som svarade!
Jag fick ett nummer som jag skriver på min låda så ska jag få min nya ipod på de nya året sa hon.. hon sa "typ 1-4 januari"
Ja, sen kommer TNT och hämtar den gammla nu här i veckan!
^^
ska packa ner alla saker jag fick med så får jag TOTALT nytt
Låter ju skit bra det hära! )
:D:D

Jag vill också ha TOTALT nytt!

EDIT: Tar UPS-killen med sig min iPod när han kommer eller måste jag ringa och boka hämtning. Har läst lite olika på olika sidor.

patrikbrann: ringde du Teknisk support på 0771 199 519?

MVH Simon K

Jag måste tillägga att UPS är ruskigt snabba! De har redan skickat paketet. Hoppas jag får det i morron eller i över morgon så jag kan få min iPod i nästa vecka. Jag älskar allt som apple har att göra med.

Bevaka tråden