Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

HJÄLP! Min iPod är skadad och går ej att läsa!

Tråden skapades och har fått 12 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

OK, precis nyss när jag skulle ladda min iPod och öppna iTunes kom det upp info om en ny iPod uppdatering. Självklart uppdaterade jag. När jag hade installerat programmet och uppdaterat så hade min iPod låst sej. När jag skulle mata ut den från iTunes kom det upp en sån här rilig ruta där det stod "din iPod kan ej matas ut eftersom den används av ett annat program eller användare". Ni kanske känner igen det? Alltså hade den låst sej eftersom det inte gick att göra ett skit. Ni vet, även fast USB kabeln är inkopplad och displayen visar "Do not disconnect" så kan man fingra på klickhjulet så lyses displayen upp, men det dick inte. Det jag fick göra var att starta om iPoden. Jag gjorde det och sen bara för att kolla så att allt var OK så tittade jag om låtar var kvar och bilderoch så. Inte då!:mad: Ingenting fanns kvar. Jag kopplade in iPoden igen till datorn och då kom detta meddelande upp nerifrån högra hörnet på datorn i aktivitetsfältet (PC): "Filen eller katalogen \iPod_Control\iTunesDB är skadad och kan inte läsas. Kör programmet..." Naturligtvis var det mer än "Kör programmet..." men det där j£@%#¤ meddelandetkom bara upp ett par gånger och sista gången när jag skulle skriva ner det försvann det innan jag blev klar, men programmet var en massa STORA bokstäver. Jag har för mej att det började med ett "D". Vad skulle det vara för ett program:confused: .
Så fort jag kopplar in iPoden (har försökt flera gånger nu) så låser sej displayen så där så att den inte går att få upplyst men däremot går iPoden att mata ut nu. När den är inkopplad och man har iTunes igång visar den att ingenting har försvunnit, lika många MB som är använda är fortfarande kvar på iPoden. Det måste ju vara att filen eller katalogen är skadad som meddelandet löd. Men när man tittar på själva iPoden är den helt tom. Alltså den visar "Music, Photos, Video etc" det är bara all dessa listor är tomma.
Går detta att åtgärda eller är den förstörd och i så fall går det på försäkringen?

  • Medlem
  • 2006-01-22 01:18

Prova att först och främst avinstallera iTunes och sen installera det igen...
Sedan kan du resetta iPoden... Hur man gör finns det 1000 svar på här på forumet, bara att SÖKA.

Om det inte hjälper, så går det på garantin och du får den lagad. Om inte, en splitter ny.

Ha en bra dag.

Tack, men då försvinner ju all musik så jag måste lägga in allt på nytt.:(

Smällar man får ta när man köper PC!

Ursprungligen av centurn:

Tack, men då försvinner ju all musik så jag måste lägga in allt på nytt.:(

tja, det besväret får du ta..

Det går inte att [I]bara[I] resetta iPoden eftersom det är den det är fel på? Eller måste både iTunes och iPoden resettas?
En fråga till; om jag måste lämna den på garantin som är ett år, har jag då förbrukat garantin eller gäller den om det skulle hända nåt mer under garanti-året?

Tack för tålamodet!

öhm, du kanske borde testa en reset på en annan dator?

Jag ska omformulera frågan,jag märkte att det går att läsa på två sätt:
Går det inte bara att resetta iPoden eftersom det är den det är fel på?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-01-25 22:07

nej, garantin är inte förbrukad

Jag har fått ett liknande problem. iPodden funkar perfekt, men nu idag har jag fått ett problem när jag ansluter den till iTunes börjar den såklart att uppdatera sig själv och då får jag ett felmeddelande. Detta händer även när jag försöker lägga in något (filmer, album, spellistor etc.).

Bifogar:

  • Medlem
  • Torsby
  • 2007-02-13 08:25

Har du kört en diskkontroll på iPoden?

Ursprungligen av centurn:

OK, precis nyss när jag skulle ladda min iPod och öppna iTunes kom det upp info om en ny iPod uppdatering. Självklart uppdaterade jag. När jag hade installerat programmet och uppdaterat så hade min iPod låst sej. När jag skulle mata ut den från iTunes kom det upp en sån här rilig ruta där det stod "din iPod kan ej matas ut eftersom den används av ett annat program eller användare". Ni kanske känner igen det? Alltså hade den låst sej eftersom det inte gick att göra ett skit. Ni vet, även fast USB kabeln är inkopplad och displayen visar "Do not disconnect" så kan man fingra på klickhjulet så lyses displayen upp, men det dick inte. Det jag fick göra var att starta om iPoden. Jag gjorde det och sen bara för att kolla så att allt var OK så tittade jag om låtar var kvar och bilderoch så. Inte då!:mad: Ingenting fanns kvar. Jag kopplade in iPoden igen till datorn och då kom detta meddelande upp nerifrån högra hörnet på datorn i aktivitetsfältet (PC): "Filen eller katalogen \iPod_Control\iTunesDB är skadad och kan inte läsas. Kör programmet..." Naturligtvis var det mer än "Kör programmet..." men det där j£@%#¤ meddelandetkom bara upp ett par gånger och sista gången när jag skulle skriva ner det försvann det innan jag blev klar, men programmet var en massa STORA bokstäver. Jag har för mej att det började med ett "D". Vad skulle det vara för ett program:confused: .
Så fort jag kopplar in iPoden (har försökt flera gånger nu) så låser sej displayen så där så att den inte går att få upplyst men däremot går iPoden att mata ut nu. När den är inkopplad och man har iTunes igång visar den att ingenting har försvunnit, lika många MB som är använda är fortfarande kvar på iPoden. Det måste ju vara att filen eller katalogen är skadad som meddelandet löd. Men när man tittar på själva iPoden är den helt tom. Alltså den visar "Music, Photos, Video etc" det är bara all dessa listor är tomma.
Går detta att åtgärda eller är den förstörd och i så fall går det på försäkringen?

Det var det här jag fick massor av gånger på min f.d. Ipod (svart-vit skärm, 4G) och som gör att jag gillar Ipod mindre och mindre. Men det enda som kan lösa det är att återinstallera Ipodprogramvaran. Musiken är borta (oåtkomlig för oss vanliga dödliga), det är bara att börja om från början tyvärr.

Jag använde en fat32-Ipod (Windowsformaterad) till min Mac-dator och jag misstänker att Macen inte "hanterar" fat32 lika bra som en Mac-formaterad Ipod. Min Ipod hängde sig ofta och jag fick de problem du beskriver, med ominstallationer som följd. Det är också viktigt att man matar ut Ipoden korrekt och inte bara drar ut sladdarna utan att välja "mata ut" i datorn.

Blir det ofta så här undrar jag om du inte borde gå och klaga om du har garanti kvar. Min Ipod blev för "gammal" (2,5 år).

Itunes har inget med saken att göra, enligt mig. Det är Ipodens egna systemfiler som skadas på nåt skumt sätt... (åtminstone så tror jag inte att Itunes ska behöva installeras om.)

1
Bevaka tråden