Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Vill inte att vissa artister ska synas under "Artister"

Tråden skapades och har fått 5 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Låt säga att jag har 200 lösa låtar av olika artister i en mapp som jag kallar "Various Artists - Lösa låtar". Jag vill inte att dom ska synas när jag bläddrar i Artister. Det går ju att lösa detta genom att tagga om dom, så att dom heter samma på Artist och att jag lägger in den infon under låttiteln tillsammans med låtnamnet istället, men det känns väldigt omständligt. Kan jag använda "del av samling"-funktionen för att lösa det? Jag har inte lyckats få det att funka hittils.

HJÄLP?

Tja, samlingsalbum är ju, precis som du säger, på det viset. En massa lösa artister med en låt vardera på samma album.
Du måste också kryssa i "Gruppera samlingar vid bläddring"

Hm, jag har gjort det. Och jag har testat att kryssa i både "Gruppering" och "Del av samling", men artistnamnen syns fortfarande när jag bläddrar under "Artister" i min iPod. Nåt jätteenkelt som jag missat kanske?

Aha, du sa inte att det var på iPoden du hade problem.
Nej den kan inte gruppera ihop samlingar som iTunes bläddrare gör.

Inte? Satans Apple. Finns det nåt program man kan fixa det med? Hm, annars är det enda att göra är att tagga om låtarna så att dom lägger sig under samma Artist?

Om någon är intresserad så löste jag det genom att flytta artistnamn till "låttiteltaggen". Jag använde det underbara programmet Tag&Rename för detta, med funktionen Get tags from name där jag genom mask editor valde Title. Sedan var det bara att välja mapp och trycka på Write tag. Därefter bytte jag alla låtars Artist till "Various Artists". Nu hamnar alla valda låtar istället alltså under Various Artists när jag bläddrar i iPoden.

Ganska enkelt, men ändå tillräckligt jobbigt för att Apple borde ha kunnat ha nån smart funktion för det.

1
Bevaka tråden