Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Vad tycker ni om Mac Office 2008?

Tråden skapades och har fått 214 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Det fixas nog i service pack ett, SP1.

Jovisst går det att ha båda versionerna installerade samtidigt.

  • Medlem
  • Mjölby
  • 2008-01-19 15:06
Ursprungligen av Richard Rönnbäck:

Jovisst går det att ha båda versionerna installerade samtidigt.

Men måste man dra ut den äldre versionens mapp utanför programmappen innan installation av den nya?

Nej, du får frågan om du vill flytta den gamla till papperskorgen, men det behöver du alltså inte göra

  • Medlem
  • Mjölby
  • 2008-01-19 15:12
Ursprungligen av Richard Rönnbäck:

Nej, du får frågan om du vill flytta den gamla till papperskorgen, men det behöver du alltså inte göra

Tack, då vet jag hur jag ska bete mig när nya versionen anländer.

Jag har bara använt Entourage än, men de är då segt som sirap på min G5a.
Tummen ner för de iaf.

Vad det möjligen kan handla om är något trasigt typsnitt. Office (åtminstone tidigare versioner) skapar ett typsnitt-cache, för att kunna visa teckensnitt WYSIWYG i menyerna och om något teckensnitt är trasigt har det kunnat ta väldigt lång tid, alternativt krascha Office.

  • Medlem
  • Mjölby
  • 2008-01-22 08:12
Ursprungligen av Richard Rönnbäck:

Vad det möjligen kan handla om är något trasigt typsnitt. Office (åtminstone tidigare versioner) skapar ett typsnitt-cache, för att kunna visa teckensnitt WYSIWYG i menyerna och om något teckensnitt är trasigt har det kunnat ta väldigt lång tid, alternativt krascha Office.

Och hur brukar ni lokalisera/reparera trasiga typsnitt (i MS-mappen)?

Det finns massor med tidigare trådar här på 99 om trasiga typsnitt, men det korta svaret är att de bara kan hittas med viss (stor) möda. Det är dock inte så troligt att det är något av de typsnitt som installeras med Office, snarare är det något av de befintliga typsnitten, alternativt Font-cache-filerna (för Office eller OS X själv)

  • Medlem
  • Mjölby
  • 2008-01-22 11:09

Min fontfråga var tänkt att syfta direkt på Office 2008, inte generellt. Senaste FontDoctor verkar dock inte lösa problemet med Word som fortfarande kraschar strax efter att programmet öppnats.

Senast redigerat 2008-01-22 11:24

Det finns även en till sak man bör vara aktsam på. I din mapp Microsoft användardata (i din dokumentmapp) finns mallen "Normal" som Word använder som mall för alla nya dokument du skapar, och en hel del saker till. Den kan ofta innehålla en massa gammal skit och du kan testa att flytta den ur mappen innan du startar Word.

  • Medlem
  • Mjölby
  • 2008-02-17 16:00
Ursprungligen av Richard Rönnbäck:

Det finns även en till sak man bör vara aktsam på. I din mapp Microsoft användardata (i din dokumentmapp) finns mallen "Normal" som Word använder som mall för alla nya dokument du skapar, och en hel del saker till. Den kan ofta innehålla en massa gammal skit och du kan testa att flytta den ur mappen innan du startar Word.

Inget nytt som kan hjälpa de användare med Word som kraschar vid programstart?
Dessvärre är ju siter som MacFixIt stängda för oss snåljåpar som inte betalar.

  • Medlem
  • 2008-01-22 14:06

Nu har jag kört nya Word och Excel i ett par dagar. Jag räknar mig som "tung" användare och använder många av de funktioner som många anser onödiga (Pages och Numbers räcker tyvärr inte till för mina behov). Ett par observationer:

1. Det är snabbare! Båda programmen är rappare och sabbar inte hela systemet (MBP Core 2 Duo, 2 Gb RAM). Efter uppgraderingen till Leopard upplevde jag att Office 2004 hängde sig ännu lättare och LaunchCFM fick dräpas gång efter gång. Nu är det stabilare även med ett tiotal Word-dokument öppna tillsammans med stora kalkylark i Excel.

2. Att VBA plockats bort kom som en chock. Jag är ensam mac-användare i ett medelstort företag och ofta den som tar fram beräkningsmodeller och analyser i Excel. Utan VBA är alla mina tidigare dokument värdelösa. Antingen blir det Parallells eller så får man väl installera Office 2004 igen, bredvid.

3. Equation Editor är borttagen då den tydligen är beroende av VBA. Men! Mac OS X egna Grapher (ligger i Utilities-mappen) klarar i princip allt som gamla Equation Editor gjorde. Man får kopiera ekvationen som PDF från Grapher och klistra in.

4. X-axel-labels i Excel? Möjligheten att ange vilken range som helst för labels till x-axeln i en Excel-graph verkar var borttagen. Labels måste ligga i första kolumnen jämte datavärdena. Ingen big deal för alla, men för mig suger det kungligt.

5. Fortfarande knasiga dialogrutor. Find-dialogen känns ju inte direkt 2008 och Cross-reference-fönstret som verkligen skulle behöva kunna dockas stör lika mycket som tidigare. Dialogerna för att modifiera formatmallar är lika kassa som innan.

Det lär bli fler grejer som dyker upp efter hand. PowerPoint brukar jag inte använda (Keynote funkar för mig) och Entourage har jag inte ens installerat.

Någon som fått Entourage att synca med ical?

Ursprungligen av micke_nkpg:

Någon som fått Entourage att synca med ical?

Har slutat funka för mig också så det är en mycket intressant fråga!

Ursprungligen av micke_nkpg:

Någon som fått Entourage att synca med ical?

Nu har jag fått igång detta på min maskin (slutade funka efter 10.5.2-uppdateringen). Jag hittade svaret i lite andra forum på nätet:

iSync måste ställas in att dra igång SyncServices. Denna verkar ha blivit avstängd i 10.5.2 (vilket i mitt tycke inte borde vara default).

Entourage har bugg i avläsningen av inkorgen

Min inkorg har helt plötsligt slutat fungera och jag är tydligen inte ensam om detta i världen (mängder av inlägg kring detta). Det gäller när man arbetar mot Exchange-server. Allt funkar och alla andra mappar, kalendrar, etc synkar, förutom att inkorgen inte gör det.

Fixning av databasen hjälper inte, all möjlighet till cache-tömning är borttaget i Entourage 2008 så där finns heller ingen lösning (cache-tömning finns i 2004), etc - så ingen verkar ha en lösning till detta, tyvärr.

Ett mycket jobbigt workaround är att i OWA (webbmailen) flytta filerna i inkorgen till en annan mapp och därefter hämta upp mailen i Entourage i denna mapp. Eller, också kan man via Windows och inloggning med Explorer till OWA sätta en rule (går ej via mac-webbläsare!) att spara en kopia av alla inkommande mail i en nyskapad fejkad inkorg.

Helt plötsligt känns den kanske viktigaste funktionen i ett mailprogram borta; man märker inte att man får mail och kan inte ta emot dem.

Senast redigerat 2008-03-16 20:50
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-02-26 16:47

För mig hänger sig Word så fort jag använder något under styles, exempelvis heading 1 och sedan trycker return... jätteskoj =(

Kan det ha att göra med någon trasig font också eller programmet bara buggigt?

Vidare tycker även jag att programmen är sega och dåligt optimerade med laggande menyer med mera. Körs på en första generationens macbook med 2 gb i ram.

/Jonas

  • Medlem
  • Helsingborg
  • 2008-02-27 01:00

99.9% yta 0.1% hastighet/stabilitet, skämtar dom med denna versionen?

  • Medlem
  • Örebro
  • 2008-02-27 09:13

Problem med MS Word ?

Installerade MC Office på min Mac OS X 10.5.2. Allt men inte Word fungerar. Word kopplas ned efter 30 sekunder och en dialogruta visas att det har uppstått problem. Har öppnat ett nytt konto där ALLA Office-program fungerar men andra program får problem. Skivverktyget visar:

Kontrollera behörigheter för ”A_Mac_HD_1”
ACL hittades men väntades inte på ”Applications/Utilities”.
ACL hittades men väntades inte på ”Applications”.
ACL hittades men väntades inte på ”Library”.

Ska man vänta på uppgraderingar eller måste jag bygga om hela datorn med?

Klerck

Ursprungligen av Klerck:

Kontrollera behörigheter för ”A_Mac_HD_1”
ACL hittades men väntades inte på ”Applications/Utilities”.
ACL hittades men väntades inte på ”Applications”.
ACL hittades men väntades inte på ”Library”.

De meddelandena får alla som kontrollerar behörigheterna under 10.5.2. De har inget med Office att göra.

Jag har nu läst mängder av info i olika nätforum, testat och slängt, installerat om och försökt igen, men jag har fortfarande inte lyckats få Word att fungera. Det sjuka är att det uppför sig helt normalt om jag loggar in som en annan användare (inte admin). Jag har försökt ändra rättigheterna, både med script och via Info, men inget hjälper. Jag har stängt av samtliga typsnitt (inte samtidigt ;=/) men likaförbannat kraschar skiten.
Jag kan nämna att jag behållit Word04 för att kunna läsa gamla dokument. Måste jag slänga det? Har någon en lösning som jag INTE prövat?

  • Medlem
  • Örebro
  • 2008-02-28 12:18

Tackar Jesper för det svaret. Ett frågetecken mindre.
Klerck

  • Medlem
  • 2008-02-28 13:11

Word

Hade samma problem som många här med att word dör direkt efter att man har startat det, det som löste problemet för mig var att jag i Suitcas Fusion klickade ur rutan "Allow Suitcase Fusion to override system fonts", då fungerar Word klockrent igen, gjorde även likannde inställning på en annan burk som använde FontExplorer X och det löste problemet även där.

Så det kan ju vara ett tips till alla er med problem, detta löste även ett annat problem jag hade med att Entourage inte kunde visa vissa mail utan bara visade massa skumma tecken.

Detta är tyvärr inte mitt problem, Entourage funkar klockrent, Excel också. Bara Word knasar. Och det måste ju vara rättighetsproblemet som spökar. Oh well, får väl vänta på M$-buggfixen...

  • Medlem
  • Hemmesdynge
  • 2008-03-04 11:59

Har flera helt nya, reninstallerade maskiner med nya användare som har stora problem med Word. Funkar några sekunder för att sen välta. Oftast är det äldre dokument som orsakar problemen, men även helt nya. Ibland hjälper det en stund att spara som docx av det gamla dokumentet, men ibland ingen skillnad.
Hastigheten är också under all kritik på alla maskiner som fått Office 2008.
En superbesvikelse!

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-03-04 14:59

Tycker det är helt ok faktiskt för det jag använder det till

Oj, vad många som har problem med nya Word? Flyter förvånansvärt bra för mig, på en splitter ny MBP17. Konvertera från gamla Word, Mellel, RTF och Open Office ger inga problem alls. Men det bästa är utseendet. Äntligen kan jag customisera Word så att det känns lika skönt och cleant att jobba i som Mellel.

Jag har heller inga problem med Word det bara flyter på!

  • Medlem
  • Hemmesdynge
  • 2008-03-16 17:00

Nu har det kommit en uppdatering, skall bli intressant att se om det kommer hjälpa upp stabiliteten.Vad jag tycker om Office förövrigt saknar vi "smileys" för på det här forumet så jag lånar från ett annat:

Bevaka tråden