Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Hårddisk till G3

Tråden skapades och har fått 8 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Göteborg
  • 2003-01-03 01:26

Jag undrar bara vad jag ska ha för någon hårddisk till min G3? På macoteket står det att dom inte har någon hårddisk som passar till en G3, vill ha en inter annars skulle det inte ha varit några problem med Fire Wire... kör Mac OS 9.2 om det kan vara till någon hjälp?


Alltså jag undrar bara vad det är för någon hårddisk jag ska ha och vart jag kan få tag på en ???

  • Oregistrerad
  • 2003-01-03 01:57

Detta verkar vara en väldigt vanlig fråga på forumet.

Om du har råd bör du skaffa ett ATA-PCI kort från t ex macoteket och ansluta nästan vilken ny standard (ATA-) hårddisk som helst via detta kort. Diskprestandan kommer att bli betydligt bättre än med standarddisken. ATA-kort kostar från dryga tusenlappen + moms.
Det blir rätt dyrt att köpa både ATA-kort och ny hårddisk.

Har du en beige (grå) *borde* det gå med vilken billig standard disk som helst även utan ATA-PCI kort. Det nyaste jag själv använt i beige G3 har varit Seagate Barracuda IV, med gott resultat.
Har du en blåvit G3 kan du få problem. Den första revisionen av blåvit är mycket kinkig med hårddiskar. Det flesta utbytesdiskar fungerar väldigt dåligt. Jag tvingades ge upp och skaffa ett ATA-PCI kort till mig blåvia Rev 1.
Rev 2 av blåvit däremot skall kunna använda allt i diskväg.

Det finns en utmärkt databas med användarrapporter. www.xlr8yourmac.com , klicka på "Drive Compatibilty (HD/DVD/CDRW/Tape)" och leta efter rapporter för din datormodell.

Slutligen, om att köpa hårddiskar i göteborg. För mig har det alltid blivit postorder då det blivit billigast så.
Sekvencia på Friggagatan hade ett tag bra priser på IBM-diskar. Inte så längre när jag kollade senast. Men, det kan vara en stor fördel att köpa disken "över disk" och därmed slippa krånglet med att skicka tillbaka varan om något blivit fel.

Hur är det, vad är det för problem man kan råka på? Storlekar eller interfacetyp? Vilka storlekar i så fall?

De nyaste diskarna kräver förstås ett nytt IDE-kort för att gå i full fart, men om man nöjer sej med det långsammare ens gamla G3 har inbyggt så ska väl de nya fungera?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2003-01-03 18:10

Jag försökte installera en Seagate Barracuda IV i gamla Bettan (blåvit G3 300) men se det sket sig. Det gick fint att installera OS och program och så men många program ville inte lira och OS:et krånglade också.

Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: mondo65:
Jag försökte installera en Seagate Barracuda IV i gamla Bettan (blåvit G3 300) men se det sket sig. Det gick fint att installera OS och program och så men många program ville inte lira och OS:et krånglade också.

Det lät märkligt. Normalt tycker jag att en skiva antingen fungerar eller inte, och om det krånglar så att det blir strul med vissa program så är det för att filstrukturen är korrupt. Du menar alltså att man kan få såna där struliga ibland-fel på grund av att man har fel sorts disk? Nån aning om varför?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2003-01-03 20:09

Jag tror att det är den ökända ATA-buggen som spökar. Apple borde egentligen ha bytt ut logikkorten på G3 300 Rev. 1 - de är rätt buggiga...

  • Oregistrerad
  • 2003-01-04 16:19
Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: mondo65:
Jag tror att det är den ökända ATA-buggen som spökar. Apple borde egentligen ha bytt ut logikkorten på G3 300 Rev. 1 - de är rätt buggiga...

Det låter precis som ATA-buggen i Blåvit Rev 1. Min egen G3/300 uppförde sig precis på samma sätt med en IBM deskstar 60GXP.
I mitt fall *var* det ATA-buggen. Disken ger intryck av att fungera men datan på disken blir korrupt. Förr eller senare börjar saker krascha (snarare förr skulle jag vilja säga). Lyckades installera hela Mac OS 10.1 efter ett par försök men jag hann inte använda det länge innan det kraschade bortom all räddning.
Jag gick och köpte ett ACARD ATA-kort. Allt är frid och fröjd sedan dess.

ps. En äldre IBM deskstar 34GXP verkade fungera bra i min G3/300 utan ACARD ATA-kort.

Citat:

citera:Skapades ursprungligen av: zink:
Jag tror att det är den ökända ATA-buggen som spökar. Apple borde egentligen ha bytt ut logikkorten på G3 300 Rev. 1 -

Hur ser man versionsnumret? Det enda jag kan se i min G3:a är : ROM Revision $77D.45F6

  • Oregistrerad
  • 2003-03-18 20:20
Citat:

citera:Skapades ursprungligen av: Johan Asplund:

Citat:

citera:Skapades ursprungligen av: zink:
Jag tror att det är den ökända ATA-buggen som spökar. Apple borde egentligen ha bytt ut logikkorten på G3 300 Rev. 1 -

Hur ser man versionsnumret? Det enda jag kan se i min G3:a är : ROM Revision $77D.45F6

Kolla på lowendmac(.com) där det finns tips om hur man ser... Borde synas på rev.nummret men de flesta referenser jag sett är till antingen färgen på orginalsysCD:n elelr till att läsa på själva driverkretsen...
Låter som om gamla sura 6GB diskar kommer bli hårdvaluta Det är ingen såndärt problem med att du inte partitionerat i 8GB sektorer som spökar????

1
Bevaka tråden