Detta verkar vara en väldigt vanlig fråga på forumet.
Om du har råd bör du skaffa ett ATA-PCI kort från t ex macoteket och ansluta nästan vilken ny standard (ATA-) hårddisk som helst via detta kort. Diskprestandan kommer att bli betydligt bättre än med standarddisken. ATA-kort kostar från dryga tusenlappen + moms.
Det blir rätt dyrt att köpa både ATA-kort och ny hårddisk.
Har du en beige (grå) *borde* det gå med vilken billig standard disk som helst även utan ATA-PCI kort. Det nyaste jag själv använt i beige G3 har varit Seagate Barracuda IV, med gott resultat.
Har du en blåvit G3 kan du få problem. Den första revisionen av blåvit är mycket kinkig med hårddiskar. Det flesta utbytesdiskar fungerar väldigt dåligt. Jag tvingades ge upp och skaffa ett ATA-PCI kort till mig blåvia Rev 1.
Rev 2 av blåvit däremot skall kunna använda allt i diskväg.
Det finns en utmärkt databas med användarrapporter. www.xlr8yourmac.com , klicka på "Drive Compatibilty (HD/DVD/CDRW/Tape)" och leta efter rapporter för din datormodell.
Slutligen, om att köpa hårddiskar i göteborg. För mig har det alltid blivit postorder då det blivit billigast så.
Sekvencia på Friggagatan hade ett tag bra priser på IBM-diskar. Inte så längre när jag kollade senast. Men, det kan vara en stor fördel att köpa disken "över disk" och därmed slippa krånglet med att skicka tillbaka varan om något blivit fel.