Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Vara admin men ta bort behörigheter att tömma papperskorg

Tråden skapades och har fått 13 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-01-16 21:58

Hejsan.

Jag har 3 st användarkonton på den här datorn.
Jag vill att dem skall vara admin på kontona då jag själv är där och fixar ibland. Men Jag vill däremot ta bort behörigheterna från de kontona för att kunna få tömma papperskorgarna. Detta vill jag ska genomföras på åtminstånde ett utav dessa!

Går det?

• Medlem
  • Stockholm
  • 2007-01-17 19:59

Ingen som har koll på alla admin rättigheter?

• Medlem
  • Stockholm
  • 2007-01-21 16:49

Kan man få så att man måste tycka in lösenordet för att kunna tömma då?

Om du har dina rättigheter på andra filer rätt satta kan de bara kasta sina egna filer. Men det kanske är det du vill undvika?

• Medlem
  • White Beach, Puerto Galera
  • 2007-01-21 19:39

Om alla är admin så kan väll vem som helst kasta ett program eller...?

• Medlem
  • Stockholm
  • 2007-01-21 23:04

Det är just det jag vill begränsa. Att bara de som kan lösenordet kan tömma papperskorgen.

Spärra då hellre Programmappen.
Själklart kan du spärra papperkorgen men att få den att fråga efter lösenord vet jag inte.
Sedan känns det heller inte som det bästa att stänga papperkorgen.
Ska användarna inte kunna kasta något någonsin?

Jag antar att det är klient OS X vi pratar om.
Hur hemma är du i terminalen?
Jag tror du måste ta till ACLer för att få det precis som du vill.

Det är tanken med adminkonton att man kan administrera....

• Medlem
  • Stockholm
  • 2007-01-22 16:50

Ok. Nu tog jag bort admin rättigheterna från det kontot! Hur får jag då att man måste knappa in lösen för att få tömma papperskorgen?

• Medlem
  • Stockholm
  • 2007-01-26 19:33

Går det inte ens då?

Du vill alltså att användarna ska kunna lägga filer och mappar i papperskorgen, men inte kunna tömma den? Det går nog inte att fixa, möjligen om du har full koll på ACL:er via Terminal. Jag har det inte, tyvärr.

Om användaren har normalkonto (ej admin) så kan användaren i fråga inte flytta något till papperskorgen som ligger utanför användarens hemkatalog utan att behöva knappa in ett admin-namn och lösenord. Räcker inte detta för dina behov?

• Medlem
  • Stockholm
  • 2007-01-26 21:45
Ursprungligen av Mattias A:

Du vill alltså att användarna ska kunna lägga filer och mappar i papperskorgen, men inte kunna tömma den? Det går nog inte att fixa, möjligen om du har full koll på ACL:er via Terminal. Jag har det inte, tyvärr.

Om användaren har normalkonto (ej admin) så kan användaren i fråga inte flytta något till papperskorgen som ligger utanför användarens hemkatalog utan att behöva knappa in ett admin-namn och lösenord. Räcker inte detta för dina behov?

Tackar.

Nope det räcker tyvärr inte. Vill ju somsagt som du sa där.

Personen får gärna kunna lägga saker i papperskorgen men inte kunna tömma den. För att göra det så skall ett lösenord tryckas in.

ACL har jag ingen koll på för 5 öre.

Hmm kan man göra så rättigheterna på att få ändra i mappar i sin egna hemmakatalog försvinner?

Tex ta bort att inget kan kastas eller ta ut från tex preferanse mappen?

• Medlem
  • Stockholm
  • 2007-01-26 22:42

Förstår inte riktigt dina skäl till att göra som du gör. Själv loggar jag sällan in som administratör, utan jag sköter den huvudsakliga administrationen från mitt vanliga konto, sedan om jag skall installera något, eller ta bort något program, får jag autentisera mig som administratör. Det är bara om jag har mycket administration att göra, som jag loggar in som administratör.

Man bör av säkerhetsskäl, över huvud ej arbeta som administratör "till vardags". Att Mac OS X anses som säkrare än Windows XP, ligger till ganska stor del i det faktum att det är fullt möjligt att arbeta i ett konto utan administratörsrättigheter.

Du skulle kunna kika på Föräldrakontroll under Konton i Systeminställningar. Där kan du ge en användare begränsad Finder mm. (Du kan till och med begränsa vem användare kan skicka e-post till!)

Vänligen, Ylan

• Medlem
  • Stockholm
  • 2007-01-26 22:46

Om du vill att en användare skall ha läsrättigheter, men ej kunna ändra i eller radera filer, kan du lägga filerna i någon annan användares Deladmapp. Förstnämnda användare kan då läsa och kopiera, men ej radera eller förändra originalfilen.

Vänligen, Ylan

1
Bevaka tråden