Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Få pages att byta språk

Tråden skapades och har fått 5 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • 2007-01-17 00:16

Köpte iWork 06 i samband med att jag köpte min Macbook, har inte använt det speciellt förr än nu. Till saken, alla mallar för olika dokument är på spanska eller något liknande, otroligt störande. Men det värsta är att rättstavningsprogrammet inte tar Engelska, alla dokument som är skriva i engelska vill rättstavaren ändra till spanska. Svenska går dock bra.

Hur fixar man detta, har provat att installera om programmet men det fungerar inte.

  • Oregistrerad
  • 2007-01-17 08:18

Det var ett märkligt problem. Den första idé jag kommer att tänka på är att du kanske kört ett verktyg för att plocka bort onödiga språk (t ex Monolingual) och lyckats plocka bort engelskan. Då borde du få ungefär det beteendet.

Kontrollera om du kan använda engelsk rättstavning i andra program som använder samma motor för rättstavningen som t ex Textredigeraren, Safari eller Mail. Om det fungerar att använda engelska där borde problemet ligga i Pages.

Markera Pages i Finder och välj Visa info från Arkiv-menyn. Kontrollera att engelska finns markerat under språk.

Stäng Pages om det är öppet. Gå till Systeminställningar => Internationellt => Språk (första fliken) och kontrollera att engelska ligger högre upp i listan över språk än vad spanska gör. I annat fall drar du engelska uppåt i listan.

  • Medlem
  • 2007-01-17 12:26

Har inte något program som tar bort onödiga språk, bockade dock av endel språk när jag installerade om OS X. Men det ska inte ha något med saken att göra för att både Textredigeraren och Keynot klarar engelsk rättstavning.

Har provat de andra inställningarna du föreslog, men inget av dom gav resultat. Såg till att bara svenska och engelska var markerade i båda inställningarna.

Som du säger så är det ett mycket konstigt problem.

  • Medlem
  • 2007-01-17 12:38

Har förstått varför det är på ett annat språk i mallarna, det är tydligen något kallat greeking (latin)

http://en.wikipedia.org/wiki/Lorem_Ipsum

Så nu kan vi bocka av en del av problemet i alla fall,

  • Medlem
  • Sollentuna
  • 2007-08-09 10:24
Ursprungligen av Jovan:

Har förstått varför det är på ett annat språk i mallarna, det är tydligen något kallat greeking (latin)

http://en.wikipedia.org/wiki/Lorem_Ipsum

Så nu kan vi bocka av en del av problemet i alla fall,

Visserligen både ett löst problem och daterat en tid tillbaka, men det kan kanske vara på sin plats och förtydliga att lorem ipsum är en klassiker när det gäller att generera utfyllnadstext (place holder) i mallar. Jag vill minnas att jag har sett det i många olika programvaror - både Apples egna och andra.

  • Medlem
  • 2007-01-17 12:57

Svarar nu fullt ut på min egen fråga, problemet var ganska lätt åtgärdat egentligen.
Klickade på show inspector i view-menyn. Upp poppar en textformateringsruta, klickar på T för text och sen more. Där finns en rullningslist med divese språk.

Klart.

1
Bevaka tråden