Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Förslag på FCP maskiner...

Tråden skapades och har fått 10 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Jag har fått i uppdrag att sätta ihop två stycken Final Cut Pro maskiner.
Jag vet att det behöva hyffsat kraftfulla maskiner men inte mer än då.
Det handlar om Mac Pro skulle jag tro men då tänkte jag fråga er som håller på med detta vad för maskin jag ska plocka ihop.

Ni kommer säkerligen fråga budget... men kan ni motivera varför ni gör vissa val så kommer jag inte ha några problem att göra det samma inför uppdragsgivaren.

• Medlem
  • International user
  • 2007-01-17 09:26

Jag är fullt nöjd med följande konfiguration:

Mac pro 2,66, 3gb ram, Radeon x1900 xt, DeckLink HD Pro 4:4:4 PCIe och en jvc monitor hemma. Alla (tro det eller ej) - säljare har sagt till mig att en 3ghz är onödigt att gå på eftersom priset är så pass mycket högre för "300mhz" till. De avrådde mig.

Man kan dividera om ett Radeon kort är nödvändigt, och billigare alternativ finns för capturekort. Men ram minnen ska du nog kasta in för det va en grym skillnad ifrån standard 1gb till 3. Sen beror det lite på om maskinerna ska tugga HD eller bara SD.

Ska maskinerna kopplas mot en extern raid eller ska ni fylla varenda slot i dumburkarna?

Med vänliga hälsningar,

Kenneth M

Tack intressant förslag. Jag ska studera det närmre fler får gärna komma med förslag.

• Medlem
  • Norrköping
  • 2007-01-17 11:35

Du skrev inte vilket format ni ska jobba med men DV fungerar utmärkt på en iMac 17" CD 1,83 GHz med X1600.

Vi kommer jobba med dv-kvalité som i slutändan ska komprimeras för webb-tv.
Frågan är om en iMac är framtidssäkrad ifall man ska ha i mer minne, extra kort etc etc.
Därav Mac Pro tror jag.

• Medlem
  • Stockholm
  • 2007-01-19 14:46

Jag skulle nog rekommendera en MacPro också även om en iMac skulle räcka för rent DV / HDV eller DVCPRO arbete. Dock ger en MacPro väldigt mycket större möjligheter för framtiden vad gäller utbyggnad av disk, minne, grafikort och ev. videointerface.

Även om man jobbar mot webben kan det vara skönt att klippa mot en TV eller video-referensmonitor. Här finns en stor uppsjö av val av kort för MacPro - där en iMac är begränsad till DV-interface i stort sätt (Matrox MXO skulle även fungera).

För dagens program och dagens system skulle jag rekommendera minst 1GB minne - helst 2-4GB. Det beror lite på vad ni ska göra. WebTV inkluderar med stor sannolikhet mer än bara ren klippning vilket gör att andra program är Final Cut eller AVID kommer komma in i leken - ex. Photoshop, Motion och / eller After Effects. Här är det "dumsnålt" att inte ha så pass mycket minne i maskinen som gör det möjligt att samköra applikationerna skulle jag säga.

På jobbet kör vi en Quad Core G5, 6.5 GB RAM samt extern Medéa 2TB Fiber. Som video i/o kort valde vi ett AJA Kona LHe som hanterar analog och digital HD vilket är skönt och flexibelt. För backup kör vi en AIT4 bandare kopplad till en separat gammal maskin. Banden tar 200 GB per tape vilket räcker långt och för oss blev billigare än backa till disk.

Säkerhet är viktigt i företagssammanhang så jag skulle lugnt rekommendera en backup och / eller enklare RAID-lösning. Även om man "bara jobbar med webben" kan det vara värt att titta på att jobba i ett högre format än DV för högre kvalité. Det är väldigt lätt och inte speciellt kostsamt idag och kan ge en avsevärd ökning i slutkvalitén.

Vad det gäller närverk och backup så är det redan ordnat.
Maskinerna kommer jobba mot ett SAN på äkta gigabit-linor, frågan är om Mac Pros diskar klarar att leverera en gigabit-ström.

Min tanke nu är 2 st:
# Två 2,66 GHz Dual-Core Intel Xeon
# 3 GB
# NVIDIA GeForce 7300 GT 256 MB (enkellänkad DVI/dubbellänkad DVI)
# 160 GB, 7200 varv/minut, seriell ATA, 3 Gbit/s
# En 16x SuperDrive-enhet

Frågor:
Kommer vi behöva ett i/o video kort?
Behövs verkligen en ref monitor för webb-tv redigering ska ändå ses på skärm i slutändan.

• Medlem
  • Stockholm
  • 2007-01-19 16:22

Om ni får SAN:et att rulla stabilt för redigering är det fantastiskt bra. Vi labbade med redigering mellan maskiner över gigabith på gammla jobbet och fick det aldrig att fungera 100%-igt. Trots DV's låga bitrate på 3.6 MB/s och att nätverket med lätthet sköt 30 MB/s så fick vi framedrops. Jag har pratat med flera leverantörer av dedicerade video-san:ar som säger samma sak. Man kör där iSCSI i stället för vanligt AFP över TCP/IP.

Maskinerna ovan tror jag kommer fungera mycket bra. En idé är att ha två diskar i maskinen där disk 1 är för system, program, småfiler och disk 2 är dedicerad för video-material.

Video i/o kort är bra för för bl.a:

- Import av material från andra källor än DV / HDV / DVCRPO kameror. Det kan inkludera analogt material (VHS, BetaSP) och digitalt (DigiBeta, HDCAM). I vissa arbetsflöden är detta ett måste, man kanske rent av drar in DVCAM material från en bandare över SDI för att direkt konvertera DV-materialet till ett högre format

- Output av material till andra källor än DV / HDV / DCVRPO kameror och bandare.

- Monitorering av material på en extern monitor (över composite, component, SDI eller HDMI). Denna monitoreringen är mycket mer korrekt än om du kör "video ut" över DVI eller kör "video desktop" över DVI. Undantagsprodukten här är Matrox MXO som gör lite magi via DVI-ut.

Jag skulle säga ja till att man vill monitorera material på en ref-monitor även om målet är webben. Jobbar man endast mot datorn får man en halv-taskig preview i Final Cut bl.a. Saker som interlaced video ser man inte på dator-skärm och är jobbigt att "klippa runt" utan ref-monitor. Generellt vill man även få upp sin referensbild lite i storlek när man ser på den.

Apple's "video desktop" är en okej lösning men man blir ganska trött av att se materialet uppblåst på en 20" TFT skärm med 4X högre upplösning än vad DV håller. Även om man jobbar mot nätet tror jag man vill hålla en "legal" videomaster, som sedan skalas för nätet. Det är mer framtidsäkert dessutom.

• Medlem
  • Stockholm
  • 2007-01-19 16:32

Något som talar för iMac om ni bara jobbar med DV är ju priset.

MacPro Quad 2.6 / 3GB / 160 GB
34.135,00 kr

iMac 20" / 2.16Ghz / 2GB / 250 GB
16.925,00 kr

I stort får ni två iMac's per MacPro (vilket inte alltid är nödvändigt, men kan vara lönsamt bara det ibland).

iMacen kommer hålla lugnt för komprimerade format så som DV, DV50, HDV och DVCPRO HD. Ni kan få video ut mot referensmonitor genom en Matrox MXO (antar jag, har ej kollat upp detta) eller ett DV-interface.

Värt att titta på i varje fall.

Ett annat alternativ är att ha en av varje. En MP för extra hårdvara och exceptionellt tunga jobb, och en iMac för normalt arbete.

Jo jag har funderat på det med men å andra sidan är inte pengar problemet i detta projekt... så det kommer bli två Mac Pro frågan är vad för konfig på dem bara.

Uppskattar era kommentarer mycket speciellt Erik_dv då.

1
Bevaka tråden