Om ni får SAN:et att rulla stabilt för redigering är det fantastiskt bra. Vi labbade med redigering mellan maskiner över gigabith på gammla jobbet och fick det aldrig att fungera 100%-igt. Trots DV's låga bitrate på 3.6 MB/s och att nätverket med lätthet sköt 30 MB/s så fick vi framedrops. Jag har pratat med flera leverantörer av dedicerade video-san:ar som säger samma sak. Man kör där iSCSI i stället för vanligt AFP över TCP/IP.
Maskinerna ovan tror jag kommer fungera mycket bra. En idé är att ha två diskar i maskinen där disk 1 är för system, program, småfiler och disk 2 är dedicerad för video-material.
Video i/o kort är bra för för bl.a:
- Import av material från andra källor än DV / HDV / DVCRPO kameror. Det kan inkludera analogt material (VHS, BetaSP) och digitalt (DigiBeta, HDCAM). I vissa arbetsflöden är detta ett måste, man kanske rent av drar in DVCAM material från en bandare över SDI för att direkt konvertera DV-materialet till ett högre format
- Output av material till andra källor än DV / HDV / DCVRPO kameror och bandare.
- Monitorering av material på en extern monitor (över composite, component, SDI eller HDMI). Denna monitoreringen är mycket mer korrekt än om du kör "video ut" över DVI eller kör "video desktop" över DVI. Undantagsprodukten här är Matrox MXO som gör lite magi via DVI-ut.
Jag skulle säga ja till att man vill monitorera material på en ref-monitor även om målet är webben. Jobbar man endast mot datorn får man en halv-taskig preview i Final Cut bl.a. Saker som interlaced video ser man inte på dator-skärm och är jobbigt att "klippa runt" utan ref-monitor. Generellt vill man även få upp sin referensbild lite i storlek när man ser på den.
Apple's "video desktop" är en okej lösning men man blir ganska trött av att se materialet uppblåst på en 20" TFT skärm med 4X högre upplösning än vad DV håller. Även om man jobbar mot nätet tror jag man vill hålla en "legal" videomaster, som sedan skalas för nätet. Det är mer framtidsäkert dessutom.