Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Byte från Mac till PC

Tråden skapades och har fått 6 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Någon som har erfarenhet av verksamheter, skolor framför allt, där man bytt från Mac till PC? Jag önskar hårda fakta och/eller klara referenser. Vi har en medieutbildning på gymnasienivå med närmare hundra fungerande macar som nu riskerar att bytas ut av rationella/ekonomiska skäl. Någon som har bra sifferexempel när det gäller kostnader för service/support etc?

Skäl till att byta till PC,ja...ungefär dessa:

Tackar för länkarna, finns en del matnyttigt ser jag.

Macsystemet är bara en liten del i kommunens nätverk och utgör en klar minoritet på skolan.

1. känsligt läge med en ensam ansvarig (jag)

2. dyrt att hålla två olika plattformar

3. eleverna från pc-sidan har inte samma lösenord, vilket betyder extra administration

Jag har inte heller några "hårda fakta", men så länge det finns så destruktiva virus på PC-plattformen bör man nog tänka över en och två gånger innan man byter.

Så länge Macen inte drabbas av virus i samma omfattning, borde det vara ett bra argument att inte byta. Virusattacker kostar många kronor varje år för företag och, skulle jag tro, skolor.

Dessutom, varför byta något som fungerar?

Vill du inte att de ska byta till PC, ta kontakt med Apple så kanske de kan hosta fram några bra argument mot. Svenska Apple är mer på hugget nu än för några år sedan, tycker jag i alla fall.

Citat:

Dessutom, varför byta något som fungerar?

Vill du inte att de ska byta till PC, ta kontakt med Apple så kanske de kan hosta fram några bra argument mot. Svenska Apple är mer på hugget nu än för några år sedan, tycker jag i alla fall.

Det frågar jag mig, också.

Jo, Apple har bidragit med en del, liksom ett par åf på stan och MW.

• Oregistrerad
  • 2003-04-04 01:57

Hittils har jag aldrig sett en PC-lösning som varit billigare TOTALT sett än jämförbar Maclösning vid en jämförelse. (Kanske beroende av var man tittat?) Oftast vill man inte jämföra vad hela kalaset kostar att drifta när det tas i bruk, man kollar bara inköpspriser.

I samma veva som en kommun i södra sverige blev överhopad med e-postmeddelanden för att man inte ville låta mediautbildningen välja Mac, var det en skola som valt Mac och fått en billigare lösning. Vidare kommer väl många? fortfarande ihåg den "läckta"undersökningen som råkada läcka från Gartner group i Australien ang en undersökning av ca 12 000 datorer, ca 50/50 % där PC var mer än 30% dyrare.

Vidare måste jag ju säga att jag tycker att de framförda argumenten du redovisat verkligen visar vilken låg kompetensnivå den ansvariga ledningen besitter. Skall det vara så svårt att hitta någon som kan blandade nätverk? Varför skulle det vara dyrare med blandat nätverk? Vad är det för EPA-system där man inte kan ha samma lösenord oberoende av plattform om nu PC-nissarna har det för svårt för att kunna hålla koll på mer än ett lösenord åt gången?

När de hävdar att det skulle bli dyrare, har du någonsin fått se några hårda siffror? Jag har alltid närt en stor lust att få se en sådan utredning där man kommer fram till att PC är billigare. Kräv att få fram faktaunderlaget, det är ju en offentlig handling, det kan ju inte vara omöjligt att tolka en sådan?

Fast å andra sidan är jag inte förvånad då det gäller utbildningsväsendet, med tanke på hur illa det är ställt i den skola mina två älsta söner går. Kompetens är inte längre ett honnörsord, tyvärr.

• Oregistrerad
  • 2003-04-04 02:04

Vad gäller support, om man skall referera till en som uttalade sig i svenska MacWorld för ett tag sedan ang support för Logic medan det var ett program även för PC. Användare var ca 70% Mac och ca 30% PC, vad gäller support var det det omvända förhållandet.

• Medlem
  • 2003-04-04 16:06

som ofta när man jämfor supportbehov mellan mac och pc tror jag att siffrorna blir missvisande. Macare är - tror jag - mer datorvana och -intresserade och behöver mindre support i allmänhet. Men att så många tror att pc är så bra tror jag beror på att de inte känner till något annat. Världen inskränker sig till val mella win 2000 eller xp, ungefär som fotografer som pratar om kompaktkameror hit och dit när det faktiskt finns hasselblad.

1
Bevaka tråden