Hittils har jag aldrig sett en PC-lösning som varit billigare TOTALT sett än jämförbar Maclösning vid en jämförelse. (Kanske beroende av var man tittat?) Oftast vill man inte jämföra vad hela kalaset kostar att drifta när det tas i bruk, man kollar bara inköpspriser.
I samma veva som en kommun i södra sverige blev överhopad med e-postmeddelanden för att man inte ville låta mediautbildningen välja Mac, var det en skola som valt Mac och fått en billigare lösning. Vidare kommer väl många? fortfarande ihåg den "läckta"undersökningen som råkada läcka från Gartner group i Australien ang en undersökning av ca 12 000 datorer, ca 50/50 % där PC var mer än 30% dyrare.
Vidare måste jag ju säga att jag tycker att de framförda argumenten du redovisat verkligen visar vilken låg kompetensnivå den ansvariga ledningen besitter. Skall det vara så svårt att hitta någon som kan blandade nätverk? Varför skulle det vara dyrare med blandat nätverk? Vad är det för EPA-system där man inte kan ha samma lösenord oberoende av plattform om nu PC-nissarna har det för svårt för att kunna hålla koll på mer än ett lösenord åt gången?
När de hävdar att det skulle bli dyrare, har du någonsin fått se några hårda siffror? Jag har alltid närt en stor lust att få se en sådan utredning där man kommer fram till att PC är billigare. Kräv att få fram faktaunderlaget, det är ju en offentlig handling, det kan ju inte vara omöjligt att tolka en sådan?
Fast å andra sidan är jag inte förvånad då det gäller utbildningsväsendet, med tanke på hur illa det är ställt i den skola mina två älsta söner går. Kompetens är inte längre ett honnörsord, tyvärr.