Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Switchat, blandade känslor!

Tråden skapades och har fått 12 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hej!

Vet inte riktigt hur jag skall börja men det var så att en kompis länge haft viljan att switcha från PC till Mac. Jag blev intresserad eftersom jag inte spelar spel alls, ibland men väldigt väldigt sällan. Surfar mest, lyssnar på musik, leker med lite bilder osv.

Jag har tidigare haft en iPod 15gb som jag inte var speciellt nöjd med, itunes strulade som fan på PCn osv men skit samma, det är historia nu. Jag gick och köpte en MacBook C2D och en iMac 24".

När jag slutligen fick datorerna blev jag ganska nöjd, jag switchade från en Fujitsu-Siemens P7010 och måste säga att skärmen på MacBooken är dålig i jämförelse! Tråkigt men sant... Behöver en laptop och en MacBook pro är för stor.

iMacen är jag bara nöjd med hittils! Kalasbra skärm och allt övrigt också!

Nu kommer några problem jag behöver hjälp med.
1. Hur flyttar/kopierar jag filer mellan PC - > Mac?
1a. Hur flyttar/kopierar jag filer mellan Mac ->Mac? (DropCopy funkar inte bra tycker jag, för enstaka dokument är det smidigt men inte tillräckligt bra enligt mig)

2. Går det stänga av mottagningen för Apple Remote? Jobbigt att MacBooken svarar när jag spelar musik på iMacen.

3. Hur syncar jag "iTunes/iCal/Photobooth/Med flera" på MacBook med iTunes/iCal/Photobooth/Med flera på iMac? (Vill att allt skall vara synkat, även bokmärken och dokument osv. Den enda skillnaden skall vara att den ena datorn är portabel, vill aldrig sakna något!

När jag får ordning på frågorna ovan kommer jag bli mer än nöjd!
Köpte även en iPod nano 4gb och väntar på Nike+ kitet, TNT är helt orimligt dåliga, jag jobbar natt och har inte vaknat när de knackar på dörren på 3 dagar... Antingen har de fel adress eller kan de inte knacka på dörren, eller sover jag som en stock. När skall Apple erbjuda leverans med posten?

Andra tips på program som jag kan gilla/behöva mottages tacksamt!
Nu hoppas jag bara att iPhone kommer tidigare än väntat så man kan leva livet! Fy vad skönt det skall bli med den, kollade nyss på Macworld podcasten från iTunes.

Någon som tror på Apple Inc aktier nu när de skall ge sig in på mobilsidan? Jag tror stenhårt på dem! Ha de gött alla Macanvändare där ute!

Mvh Michael Öberg

• Medlem
  • International user
  • 2007-01-19 11:37
Ursprungligen av iOberg:

1. Hur flyttar/kopierar jag filer mellan PC - > Mac?
1a. Hur flyttar/kopierar jag filer mellan Mac ->Mac? (DropCopy funkar inte bra tycker jag, för enstaka dokument är det smidigt men inte tillräckligt bra enligt mig)

Använd fildelning över nätverket.

Ursprungligen av iOberg:

2. Går det stänga av mottagningen för Apple Remote? Jobbigt att MacBooken svarar när jag spelar musik på iMacen.

Det står i instruktionsboken hur du gör för att parkoppla fjärren så den bara går till en enhet

• Medlem
  • Stockholm
  • 2007-01-19 11:39

1. Via SMB? bränd CD? USB-sticka? FTP? SCP? Macbooken i firewire-läge (klarar PC det?)? Riv ut PCns hårddisk och sätt i extern låda?
Drag-and-drop?
Du får nog beskriva mer vilken situation du tänkt dig.

1a. Drag and drop över nätverket? Varför började du använda DropCopy och varför räcker det inte. Förklara gärna mer vad du vill uppnå.

2. Parkoppla remote med en dator. Kolla i manualen.

3. Andra kan säkert ge bättre förslag, men här är ett:

Lägg allt på din Macbook. Detta är din bas.
Då du använder iMacen så kopplar du in MacBooken i Firewire-läge som en extern hårddisk och kommer åt dina dokument därifrån.
iMacens hårddisk kan du använda för backup av din MacBook. Gör en skivavbild på iMacen och gör backup med t.ex. SuperDuper.

1. Jag har följande datorer hemma. Alla utrustade med trådlöst nätverk.
iMac
Macbook
PC Laptop syrran
PC Laptop familj

Fildelning via nätverket fick jag precis att fungera, känner mig dum nu, vet inte hur jag lyckats att inte få det fungera! Jippie!

Men att hitta windowsdatorerna via macarna gör jag inte, tyvärr.
Vill att detta skall fungera lika smidigt som mellan Mac och Mac.

Har en PC som har mitt gamla DVD-arkiv eller vad man skall säga, alla mina gamla orginalfilmer har jag sparat ner där och vill snabbt kunna skicka över dem till iMacen/MacBooken för att titta film.

Kommer fortsätta använda DropCopy vid enstaka filer som behövs skickas, det blir ju smidigt, det jag irriterade mig på var att DropCopy inte ville skicka en mapp utan att först packa ihop den i "packningsprogram" (har jag för mig).

2. Parkopplingen fungerade (tror jag) med den första remoten, parkopplade den med MacBooken men den fungerar även med iMacen... Den andra remoten lyckas jag inte parkoppla, den är stendöd, provade byta batterier mellan remotesen men den är stendöd ändå, suck.

3. pesc: Jag följer ditt tips kör MacBooken som bas men hur anluter man den som en extern hårddisk i FW-läge? Är det så simpelt som att köpa en FW-kabel och bara ansluta så dyker den upp? Vilken kabel rekommenderas?
3b. Ny fråga. Går det att koppla en FW-kabel eller USB-kabel mellan PC och iMac så PCn blir extern disk?

Ps. Det är jobbigt att lära sig vart alla "nya" tangenter sitter på MacBookbordet, samt att det är lite långt mellan knapparna, men det skall lösa sig.

Tack till både rhesus och pesc för era inlägg! Underbart att man får hjälp, nybörjare som man är.

Senast redigerat 2007-01-20 01:07
  • Medlem
  • Umeå
  • 2007-01-20 01:19
Ursprungligen av iOberg:

3. pesc: Jag följer ditt tips kör MacBooken som bas men hur anluter man den som en extern hårddisk i FW-läge? Är det så simpelt som att köpa en FW-kabel och bara ansluta så dyker den upp?

Så här överför du filer med FireWire:
1) Stäng av en dator och låt den andra vara igång.

2) Koppla ihop båda datorerna med en 6-till-6-stifts FireWire-kabel. (Om båda datorerna har de snabbare FireWire 800-portarna förutom de vanliga FireWire 400-portarna, kan du använda en 9-till-9-stiftskabel med FireWire 800-portarna för att föra över data snabbare.)

3) Öppna Systeminställningar, klicka på Startskiva och sedan på FireWire-hårddiskläge (eller starta den första datorn med T-tangenten nedtryckt). En skivsymbol för den första datorn visas på skrivbordet på den andra datorn. Du för över filer till och från skivan genom att dra dem.

4) När du är klar matar du ut den första datorns skiva genom att dra symbolen till papperskorgen. (Medan du drar ändras papperskorgssymbolen till en utmatningssymbol.)

5) Stäng av den första datorn genom att trycka på strömbrytaren och koppla loss FireWire-kabeln.

Tack för guiden mikza!

Fungerar det att använda iMacen som en extern skärm till en PC?

Ursprungligen av iOberg:

Fungerar det att använda iMacen som en extern skärm till en PC?

Tyvärr inte, iaf inte med t ex en DVI-sladd. Däremot så går det såklart att fjärrstyra en PC från en Mac.

Ursprungligen av irrelogical:

Tyvärr inte, iaf inte med t ex en DVI-sladd. Däremot så går det såklart att fjärrstyra en PC från en Mac.

Skall prova detta när jag kommer hem ikväll, det räcker ju utmärkt! Tack för tipset!

• Medlem
  • Stockholm
  • 2007-01-20 09:09
Ursprungligen av iOberg:

pesc: Jag följer ditt tips kör MacBooken som bas...

Jag har aldrig kört sådär själv (har bara en Mac). Det var bara en idé jag fick. Så du får gärna berätta om erfarenheter att köra på detta sätt, speciellt om det är något som blir osmidigt.

Nätverkdelning:
Köp en korsad ethernetkabel eller två raka till en hubb eller router. Koppla in denna/dessa mellan nätverskorten
Sätt 192.168.10.1 som fast adr på det ena och...2 på det andra.
Dela ut mapp 'Delade dokument' på din W.
Lägg det du vill överföra i denna mapp.
Notera namnet eller döp om din W dator (hö klick på Den här datorn - egenskaper - datornamn).
Stäng av alla brandväggar.
Lägga upp ett userkonto i W som motsvarar din macuser.
I Mac, klicka på nätverk. Om du gjort al rätt ser du nu W workgroup samt Wnamnet. Du mste ange den user + pw du def i W. Du ser nu delade mappar och dess innehåll på Macens skrivbord

• Medlem
  • 2007-01-21 20:08
Ursprungligen av iOberg:

Systeminställningar -> Säkerhet, och markera "Avaktivera IR-mottagare för fjärrkontroll" längst ner.

• Medlem
  • Stenungsund
  • 2007-01-25 00:43

Jag brukar ansluta manuellt till mina nätverksenheter.. Det är lättast tycker jag..

Starta finder.. välj Go --> Connect to server (Eller tryck Äpple+K). Ska du ansluta till en Windows dator skriver du smb://windowsdatornIPnummer.. Ska du ansluta till en macdator skriver du afp://macensIPnummer...

Angående syncningen så använder jag ett program som heter syncotunes för att synca mellan min PowerMac och min MacBook pro.. Eftersom jag använder firefox kör jag googles bookmarks tjänst så att man över internet kan synca bokmärkena.. Så får jag dessutom samma bokmärken på jobbet. Perfekt!

• Medlem
  • Helsingborg
  • 2007-01-25 11:10

Jag synkar flera Mac'ar

Mail, kontakter, kalender och bokmärken via .Mac - funkar jättebra

Eftersom diskutrymme är dyrt på .Mac använder jag SlingShot för att synka stora bulken av mappar och filer direkt mellan datorerna över nätverket - alldeles lysande lättanvänd och logisk produkt

Edit: Glömde nämna att en av fördelarna med SlingShot är att man slipper att mappa/montera diskar (=logga in etc) i nätverket. Den sköter sånt själv - "with a Mac it just works" För att citera Apple reklamen

1
Bevaka tråden