Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Använder du Handelsbanken Internet på Mac?

Tråden skapades och har fått 1051 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • Helsingborg
  • 2008-10-22 05:35

Skrapa engångskoder med Handelsbanken funkar för mig. Visst, man får godkänna varje överföring eller betalning av räkningar, dvs. när man klickar på "utför" - med en ny kod, men men...

Håller med - våga vägra certifikat

Ursprungligen av McFrippe:

Jag har handelsbanken för jag får bra räntor på mina lån....:)

Skulle aldrig få för mig att byta bank för att nån annan har en bättre teknisk lösning, men å andra sidan, har man inga lån så kanske såna bagateller spelar roll.

Handelsbanken är intressant som bank.
Alltid försiktigast. Aldrig i bräschen för ngt nytt.
Stabilt, tråkigt och jävligt säkra. Just nu står de inte med i kön för att få statliga pengar...det gjorde de inte 1993 heller...

När man däremot är på "insidan" och känner dem på kontoret så fixar de saker över telefon som normalt behöver sittas inne på kontoret om....

En hel del rutiner som kan upplevas som jobbig. Bl a kring uppsägning av konton och kring Bankfack....

  • Medlem
  • Halmstad
  • 2008-11-17 17:34
Ursprungligen av Goflorp:

Handelsbanken är intressant som bank.
Alltid försiktigast. Aldrig i bräschen för ngt nytt.
Stabilt, tråkigt och jävligt säkra. Just nu står de inte med i kön för att få statliga pengar...det gjorde de inte 1993 heller...

När man däremot är på "insidan" och känner dem på kontoret så fixar de saker över telefon som normalt behöver sittas inne på kontoret om....

En hel del rutiner som kan upplevas som jobbig. Bl a kring uppsägning av konton och kring Bankfack....

Jag har också Handelsbanken. Men det är viktigare att ha rätt kontor än rätt bank när det gäller personlig service. Handelsbanken City i Göteborg är helt värdelösa. Otrevliga, osmidiga - man känner direkt att man som privatperson är en oviktig, oprioriterad kund. (Skulle kunna ge många exempel men vill inte göra det mer off-topic än det redan är)

  • Medlem
  • Värmdö
  • 2008-11-16 14:14

Om man bortser från att skraplotterna är den osäkraste varianten av authenticering som bankerna använder sig av så är det ju en bra lösning. Hårda certifikat följt av mjuka är den säkraste lösningen.

Har btw inga som helst problem med Handelsbanken nuförtiden. Kör FF 3.0.4.

  • Medlem
  • Halmstad
  • 2008-11-16 21:15
Ursprungligen av J.Dredd:

Om man bortser från att skraplotterna är den osäkraste varianten av authenticering som bankerna använder sig av så är det ju en bra lösning.

För den stora massan är skraplotter inte bra, nej.

Personligen vill jag hellre ha säkerheten i mitt eget huvud än i någon kod på datorn.

Ursprungligen av J.Dredd:

Om man bortser från att skraplotterna är den osäkraste varianten av authenticering som bankerna använder sig av så är det ju en bra lösning. Hårda certifikat följt av mjuka är den säkraste lösningen.

Har btw inga som helst problem med Handelsbanken nuförtiden. Kör FF 3.0.4.

Skraplotter är engångskoder, ett av de säkraste sätt som finns.
Det är nämligen ingen algoritm som räknar fram det hela baserat på indata, det kan vara rena slumptal. Dessa upprättas i två ex, ena tryckt på kort. Andra i handelsbankens dator.

Så att säga att skraplotter är kass bara för att själva tekniken är stenålder är bullshit.

  • Medlem
  • Halmstad
  • 2008-11-16 21:22
Ursprungligen av Goflorp:

Så att säga att skraplotter är kass bara för att själva tekniken är stenålder är bullshit.

Jag förmodar att han tänkte på att det är så lätt att lura av folk både koder och lösenord genom phishing (eller hur f-n det stavas)

  • Medlem
  • Värmdö
  • 2008-11-19 10:05
Ursprungligen av Goflorp:

Skraplotter är engångskoder, ett av de säkraste sätt som finns.
Det är nämligen ingen algoritm som räknar fram det hela baserat på indata, det kan vara rena slumptal. Dessa upprättas i två ex, ena tryckt på kort. Andra i handelsbankens dator.

Så att säga att skraplotter är kass bara för att själva tekniken är stenålder är bullshit.

Precis som planB säger så är det lätt att lura användare på dessa koder. Detta gäller även till stor del koddosorna. Certifikat (både hårda och mjuka) är ett mycket bra skydd mot "man in the middle" attacker.

  • Medlem
  • Orranäs
  • 2008-11-16 16:51

Undrar hur ni bär er åt för att det inte ska fungera:cool:
Fungerar helt kopiöst bra, smidigt, slipper skraplotter, slipper fånig räknedosa, det bara funkar!

Det finns en invändning mot skraplotter, vi har haft sådana från Handelsbanken. När man skrapar försiktigt har siffrorna följt med.

Det mest praktiska är ändå det kort min spanska bank utfärdar. Inget skrapande! Inläggningen har kompletterats att banken lägger ut en bild på mitt kort utan synliga koder. Jag uppmanas knappa in koden som står i ruta E5. Den som läst en karta förstår vad jag menar.

Jag tycker att Handelsbanken liknar EU. Våra erfarenheter av Handelsbanken för nio år sedan som utlandssvenskar kan bara uttryckas i - 100% tillfredsställelse. Då hade en banktjänsteman rätt att sätta kunden i centrum. Praktiska problem löstes snabbt och smidigt. Nu är Handelsbanken toppstyrd med ett regelverk som sätter bojor på tjänstemännen - därför har vi valt bort dem. Tyvärr kan jag inte välja bort EU.

Ursprungligen av Björn Wahlsten:

Jag tycker att Handelsbanken liknar EU. Våra erfarenheter av Handelsbanken för nio år sedan som utlandssvenskar kan bara uttryckas i - 100% tillfredsställelse. Då hade en banktjänsteman rätt att sätta kunden i centrum. Praktiska problem löstes snabbt och smidigt. Nu är Handelsbanken toppstyrd med ett regelverk som sätter bojor på tjänstemännen - därför har vi valt bort dem. Tyvärr kan jag inte välja bort EU.

Var väl också en löjlig jämförelse.

Jag tycker Handelsbanken är som Universum i så fall, stort. Gud vet hur det startade.

Goflorp, det där var en riktig dålig jämförelse! Håll dig till fakta!

Ursprungligen av Björn Wahlsten:

Goflorp, det där var en riktig dålig jämförelse! Håll dig till fakta!

Han jag kommenterar drar paraleller till EU helt obefogat och vräker ur sig sin EU-avsky i tråden. Jag ville travestera detta. Synd att ironi går hem så dåligt i skriven form.

Jag har använt Handelsbankens certifikatlösning i många år på PC. Jag känner till alla problem som mac-ägare haft genom åren när det gäller Handelbankens banktjänst på nätet. Därför blev jag förvånad nu när jag ser att tråden kommit upp igen. Har nu tillgång till en macbook pro, så jag bestämde mig att nu i kväll testa hur svårt det igentligen är att använda Handelsbanens banktjänst (funderar på att byta ut PC:n mot en mac, så frågan känns aktuell för mig). Så jag gick upp på övervåningen och exporterade mitt certifikat från PC:n till ett USB-minne och gick ned till köket till min macbook pro. Jag använder i princip två webbläsare: Safari och Firefox 3 (3.04). Jag kör alltid den senaste versionen av webbläsarna. Jag surfade in på Handesbankens webbsida och valde att logga in på kontotypen "privat". I nästa steg valde jag att logga in med certifikat. Då fick jag en varning att jag saknade programvaran för att logga in. Jag fick sedan ladda ned programmet Personal (version 4.10). Jag installarade programmet och följde guiden som beskrev hur jag skulle importera certifikatet från USB-stickan. Sedan startade jag om webbläsaren och testade igen att logga in med certifikat. Denna gång fungerade det. Jag skrev in lösenordet och sedan var jag inne på mitt bankkonto. Såg precis ut som det gjorde på PC:n. Sammanfattningsvis tycker jag att det var en smärtfri process. Jag tycker att jag haft större bekymmer när jag en gång behövde uppdatera mitt certifikat på PC:n. Sedan kan jag hålla med om att Handelsbankens gränssnitt och funktioner är lite spartanska. Men det är vad jag är van vid. Det känns inte som om det kommer att bli något problem att helt gå över till mac

Dubbla certifikat so ställer till det?

Ursprungligen av Jörgen Ivarsson:

Jag har använt Handelsbankens certifikatlösning i många år på PC. Jag känner till alla problem som mac-ägare haft genom åren när det gäller Handelbankens banktjänst på nätet. Därför blev jag förvånad nu när jag ser att tråden kommit upp igen. Har nu tillgång till en macbook pro, så jag bestämde mig att nu i kväll testa hur svårt det igentligen är att använda Handelsbanens banktjänst (funderar på att byta ut PC:n mot en mac, så frågan känns aktuell för mig). Så jag gick upp på övervåningen och exporterade mitt certifikat från PC:n till ett USB-minne och gick ned till köket till min macbook pro. Jag använder i princip två webbläsare: Safari och Firefox 3 (3.04). Jag kör alltid den senaste versionen av webbläsarna. Jag surfade in på Handesbankens webbsida och valde att logga in på kontotypen "privat". I nästa steg valde jag att logga in med certifikat. Då fick jag en varning att jag saknade programvaran för att logga in. Jag fick sedan ladda ned programmet Personal (version 4.10). Jag installarade programmet och följde guiden som beskrev hur jag skulle importera certifikatet från USB-stickan. Sedan startade jag om webbläsaren och testade igen att logga in med certifikat. Denna gång fungerade det. Jag skrev in lösenordet och sedan var jag inne på mitt bankkonto. Såg precis ut som det gjorde på PC:n. Sammanfattningsvis tycker jag att det var en smärtfri process. Jag tycker att jag haft större bekymmer när jag en gång behövde uppdatera mitt certifikat på PC:n. Sedan kan jag hålla med om att Handelsbankens gränssnitt och funktioner är lite spartanska. Men det är vad jag är van vid. Det känns inte som om det kommer att bli något problem att helt gå över till mac

Kul att det funkar för vissa i alla fall. Jag gör exakt så som du beskriver, till USB-sticka från Nexus Personal (ver 4.10.0.45) eftersom den inte automatiskt väljer migg BankID när jag är inne på Skateverket och Apoteket och vill använda deras e-leg-tjänster. Jag har två certifikat av något skäl, dock med identiska uppgifter,. Kan ni på era Nexus se om det står INformation/Certifikat/Certifikatinformation se om det under Utfördat och Förfalelr står i röd text "Det här certifikatet har signerats av en okänd avsändare". Kör Firefox 3.0.6 och OS 10.5.6. Tacksamt!

Skickade detta meddeland till H-bankens Internetkundtjänst:
"Problem med e-legitmation. Jag kan bara använda min e-legitimation med Nexus Personal som jag installerat via era anvisningar som mitt e-certifikat för inloggningen till Handelbanken Internetbank. Alla andra tillfällen så hittar inte de respektive tjänsterna (Skatetverket, Apoteket mm) e-leg, nu senast Apoteket med felmeddelandet "Det finns inget giltigt BandID i den valda filen EXC200010". Detta efter att jag exporterat ID:et från Nexus Personal till och ser den nge-filen i en cbt-mapp som sig bör. Vänligen fixa denna bugg och meddela mig på x.x@x.com. "

Ursprungligen av MRTwister:

... Skickade detta meddeland till H-bankens Internetkundtjänst:
"Problem med e-legitmation. Jag kan bara använda min e-legitimation med Nexus Personal som jag installerat via era anvisningar som mitt e-certifikat för inloggningen till Handelbanken Internetbank. Alla andra tillfällen så hittar inte de respektive tjänsterna (Skatetverket, Apoteket mm) e-leg, nu senast Apoteket med felmeddelandet "Det finns inget giltigt BandID i den valda filen EXC200010". Detta efter att jag exporterat ID:et från Nexus Personal till och ser den nge-filen i en cbt-mapp som sig bör. Vänligen fixa denna bugg och meddela mig på x.x@x.com. "

Jag hade nyligen samma problem. Den nyaste Personal-mjukvaran "bakar in" certifikaten. Tidigare låg de som en synlig p12-fil i mappen cbt. För att få bank-id att fungera på rätt sätt behöver den fortfarande vara en separat fil (bank-id på fil). Det blev riktigt när jag tog bort den gamla bank-id och gjorde en ny.

Ursprungligen av MRTwister:

Skickade detta meddeland till H-bankens Internetkundtjänst:
"Problem med e-legitmation. Jag kan bara använda min e-legitimation med Nexus Personal som jag installerat via era anvisningar som mitt e-certifikat för inloggningen till Handelbanken Internetbank. Alla andra tillfällen så hittar inte de respektive tjänsterna (Skatetverket, Apoteket mm) e-leg, nu senast Apoteket med felmeddelandet "Det finns inget giltigt BandID i den valda filen EXC200010". Detta efter att jag exporterat ID:et från Nexus Personal till och ser den nge-filen i en cbt-mapp som sig bör. Vänligen fixa denna bugg och meddela mig på x.x@x.com. "

BankID:et ska inte ligga importerat i Personal. Om den gör det har den en ikon som ett hänglås.
Den ska istället ligga under CBT-mappen i din användarmapp. Den kommer då synas i Personal med med en ikon som en prick.

Logga in på Handelsbanken och beställt ett nytt BankID så kommer det lösa sig.

Ursprungligen av Headstrong:

BankID:et ska inte ligga importerat i Personal. Om den gör det har den en ikon som ett hänglås.
Den ska istället ligga under CBT-mappen i din användarmapp. Den kommer då synas i Personal med med en ikon som en prick.

Logga in på Handelsbanken och beställt ett nytt BankID så kommer det lösa sig.

Fick svar från Handelsbanken som borde lösa det mesta men inte i mitt fall.. änu . .to e continued. Se nedan

"Hej!

Ofta blandas e-legitimationerna för Handelsbankens Internettjänst och myndigheternas Internettjänster ihop. BankID är namnet på den e-legitimation du använder för att logga in på myndigheters Internettjänster, exempelvis Skatteverket. Du använder en helt annan e-legitimation för att logga in på Handelsbankens Internettjänst.

BankID är giltigt två år medan vår e-legitimation är giltig tre år.

Om du vill beställa ett BankID gör du på följande sätt:

1. Logga in på Internettjänsten med Handelsbankens E-legitimation.
2. Gå in under Beställa och avbeställa > Beställa > BankID > Beställa och förnya i ärendemenyn till vänster.
3. Godkänn villkoren för BankID genom att bocka i rutan i nederkanten på sidan och klicka på 'Utför'. Signera godkännandet med ditt lösenord.
4. Kontrollera dina personuppgifter och klicka på 'Godkänn'.
5. Välj ett namn på ditt BankID samt ett lösenord och klicka på 'Ok'.
6. Ange lösenordet igen för att lagra BankID och klicka på 'Ok'
"

Parallellen med EU är synnerligen adekvat.

Mina kontakter med Handelsbanken fungerade i början perfekt med hjälp av fax kompletterat med att någon av mina kontaktpersoner kände igen min röst via telefon.

Nu tvingas jag flyga till Sverige för att hämta kodnycklar i ett kuvert - något mer kostsamt!

Svenska pass förnyade vi på Konsulatet 80 km hemifrån. Passen gällde 10 år.

De nya EU-passen kräver att vi flyger till Madrid 2051 km bort. Passet gäller 5 år och kräver två resor, den andra för att hämta ut passet. Det blir 8204 km totalt. Vi tycker inte att de är en förbättring, speciellt som vi beräknat att vår kostnad skulle hamna på 200.000 SEK för att behålla våra svenska pass. Vi väljer därför att bli spanska medborgare.

Ursprungligen av Björn Wahlsten:

Parallellen med EU är synnerligen adekvat.

Mina kontakter med Handelsbanken fungerade i början perfekt med hjälp av fax kompletterat med att någon av mina kontaktpersoner kände igen min röst via telefon.

Nu tvingas jag flyga till Sverige för att hämta kodnycklar i ett kuvert - något mer kostsamt!

Svenska pass förnyade vi på Konsulatet 80 km hemifrån. Passen gällde 10 år.

De nya EU-passen kräver att vi flyger till Madrid 2051 km bort. Passet gäller 5 år och kräver två resor, den andra för att hämta ut passet. Det blir 8204 km totalt. Vi tycker inte att de är en förbättring, speciellt som vi beräknat att vår kostnad skulle hamna på 200.000 SEK för att behålla våra svenska pass. Vi väljer därför att bli spanska medborgare.

Låter hemskt jobbigt. Jag tycker synd om er utlandssvenskar.

Det är inte ett dugg synd om oss, vi kommer att lägga de 200.000 SEK på trevliga Appelprodukter istället för flänga till Madrid - det är sådant som lyser upp vardagen ytterligare utöver den flödande solen.

Dagens eko... ?

  • Administratör
  • Lund
  • 2009-02-25 18:18

KOM IHÅG!
det är skillnad på e-leg och BankiD, se till så du verkligen har BankiD MrTwister, e-leg använder du till handelsbankens egna sidor. BankiD är ngt som handelsbanken kan förse dig med så att du kan logga in på sidor så som skatteverket o dyl.
Ring annars handelsbanken kundsupport, kan oftast både Mac och PC och får en inte att känna sig som en idiot.

Har du testat att beställa ett nytt BankID?
Man kan inte flytta BankID på mac med hjälp av export/import i Nexus utan man måste kopiera CBT-mappen som ligger under din användare, alternativt beställa ett nytt BankID.

Jag strular också med bank-id. Hur ligger det till med rättigheterna? Nexus Personal skall läggas in i programmappen och för att fixa det måste man ha admin-rättigheter. När man därefter loggar ut och kör firefox som vanlig användare, och loggar in på banken så stannar/dör processen efter att jag godkänt villkoren för dank-id.
Måste man vara admin också i det steget?
Måste men rent av vara admin hela tiden när jag vill utnyttja ban-id-tänster?

Ursprungligen av dxaren:

Måste men rent av vara admin hela tiden när jag vill utnyttja ban-id-tänster?

Nej, man måste inte vara admin. BankID-filerna ska ligga i /Användarnamn/cbt/ som det inte behövs admin för. För övrigt har min son använt Handelsbankens e-legitimation utan att vara admin.

Eftersom jag har 17.25 kr kvar på ett gammalt Handelsbank konto, ville jag kontrollera om det fortfarande går att logga in. Safari fungerade inte, inte heller Firefox.

Kontrollerade därför mina anteckningar:
"För att logga in används Firefox på min dator med Leopard. För att utföra tjänster via Internet fungerar bara Netscape 7.1 Med Netscape 7,2 kan man bara ”titta”. För att komma runt problemet används hustruns kobrickor, Kodbricka XXXXX och YYYYY, de andra två fungerar ej!"

Antagligen hade jag en för färsk version av Firefox eftersom det inte fungerar!!! Jag gav inte upp och lyckades logga in med Netscape 9.01b.

För mig är Handelsbaken ett dåligt skämt, ett mycket dåligt sådant!

Ursprungligen av Björn Wahlsten:

Eftersom jag har 17.25 kr kvar på ett gammalt Handelsbank konto, ville jag kontrollera om det fortfarande går att logga in. Safari fungerade inte, inte heller Firefox.

Kontrollerade därför mina anteckningar:
"För att logga in används Firefox på min dator med Leopard. För att utföra tjänster via Internet fungerar bara Netscape 7.1 Med Netscape 7,2 kan man bara ”titta”. För att komma runt problemet används hustruns kobrickor, Kodbricka XXXXX och YYYYY, de andra två fungerar ej!"

Antagligen hade jag en för färsk version av Firefox eftersom det inte fungerar!!! Jag gav inte upp och lyckades logga in med Netscape 9.01b.

För mig är Handelsbaken ett dåligt skämt, ett mycket dåligt sådant!

Firefox 3.0.6 fungerar utmärkt. Finns det någon nyare? Ring Handelsbankens internetsupport, de brukar fixa det.
Kan det vara så att din e-legitimation är äldre än 3 år?

Jag har Firefox 3.0.7, men det hjälper inte, jag får detta felmeddelande:

Secure Connection Failed
An error occurred during a connection to eleg.handelsbanken.se.
SSL peer was unable to negotiate an acceptable set of security parameters.
(Error code: ssl_error_handshake_failure_alert).

Jag skrev på denna tråd:

Idag, 2007-06-27, står det om Handelsbankens systemkrav:
Macintosh 10.3 - Mozilla Firefox 2.0.0.4 -
Jag påstår att de vet inte vad de sysslar med på denna bank.

Fungerar inte:
Macintosh 10.3.9 Mozilla Firefox 2.0.0.4

Fungerar:
Macintosh 10.3.9 Netscape 7.1

För mig är saken solklar, jag vill inte veta av WIndows eftersom jag inte söker problem, detsamma gäller Handelsbanken.

Bevaka tråden