Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Använder du Handelsbanken Internet på Mac?

Tråden skapades och har fått 1051 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • Halmstad
  • 2009-03-09 11:33
Ursprungligen av Björn Wahlsten:

För mig är saken solklar, jag vill inte veta av WIndows eftersom jag inte söker problem, detsamma gäller Handelsbanken.

Fast det fungerar ju uppenbarligen för andra.

Jag fattar inte riktigt din poäng. Fixa din dator istället.

  • Medlem
  • Lund
  • 2009-03-09 09:45

Håller med, pinsamt år 2009

Ursprungligen av nh81:

Håller med, pinsamt år 2009

Hittills har det alltid fungerat för mig med senaste version av Firefox (ser att det är 3.0.7 nu) och 10.5. Och de få tillfällen som jag inte rett ut det själv har internetsupporten lyckats.

Men det är helt åt skogen knöligt ibland, så jag instämmer i klagokören

  • Medlem
  • Hörby
  • 2009-03-09 11:46

Har själv haft så mycket problem med detta. Men sist jag fixade mina föräldrars dator fick jag till slut kontakt med supporten till supporten! Backoffice någonting, jättetrevliga var de där! Alla trodde det var Leopard som var problemet men det var Firefox! Fick detta mail till slut som löste problemet... Då hade vi hämtat 5 st kodkuvert på bankkontoret!

Avinstallera Firefox 3.0.3 enligt följande.

Radera Firefox-ikonen från programmappen
Radera mappen Firefox som finns i hemkatalogen/Bibliotek/
Application support/

Ladda ner och installera Firefox 2.0.0.17 enligt följande.

Ladda ner och installera från: http://en-us.www.mozilla.com/en-US/firefox/all-older.html
(bläddra långt ner i listan så hittar du den svenska versionen)
Starta Firefox
Avsluta Firefox
Starta Personal
Avsluta Personal
Gå till www.handelsbanken.se. Prova sedan att aktivera din e-legitimation.

Ursprungligen av 2mac:

Har själv haft så mycket problem med detta. Men sist jag fixade mina föräldrars dator fick jag till slut kontakt med supporten till supporten! Backoffice någonting, jättetrevliga var de där! Alla trodde det var Leopard som var problemet men det var Firefox! Fick detta mail till slut som löste problemet... Då hade vi hämtat 5 st kodkuvert på bankkontoret!

Avinstallera Firefox 3.0.3 enligt följande.

Radera Firefox-ikonen från programmappen
Radera mappen Firefox som finns i hemkatalogen/Bibliotek/
Application support/

Ladda ner och installera Firefox 2.0.0.17 enligt följande.

Ladda ner och installera från: http://en-us.www.mozilla.com/en-US/firefox/all-older.html
(bläddra långt ner i listan så hittar du den svenska versionen)
Starta Firefox
Avsluta Firefox
Starta Personal
Avsluta Personal
Gå till www.handelsbanken.se. Prova sedan att aktivera din e-legitimation.

Handelsbanken skriver:

Citat:

Firefox 3.0.
Firefox 3.0 är Mozillas nya version av Firefox. De initiala problemen avseende registrering av e-legitimation skall nu vara åtgärdade.

För mig fungerar även 3:an.

  • Medlem
  • Hörby
  • 2009-03-09 11:46

Har själv haft så mycket problem med detta. Men sist jag fixade mina föräldrars dator fick jag till slut kontakt med supporten till supporten! Backoffice någonting, jättetrevliga var de där! Alla trodde det var Leopard som var problemet men det var Firefox! Fick detta mail till slut som löste problemet... Då hade vi hämtat 5 st kodkuvert på bankkontoret!

Avinstallera Firefox 3.0.3 enligt följande.

Radera Firefox-ikonen från programmappen
Radera mappen Firefox som finns i hemkatalogen/Bibliotek/
Application support/

Ladda ner och installera Firefox 2.0.0.17 enligt följande.

Ladda ner och installera från: http://en-us.www.mozilla.com/en-US/firefox/all-older.html
(bläddra långt ner i listan så hittar du den svenska versionen)
Starta Firefox
Avsluta Firefox
Starta Personal
Avsluta Personal
Gå till www.handelsbanken.se. Prova sedan att aktivera din e-legitimation.

Beträffande kodkuvert behandlar Handelsbanken alla kunder lika. Det betyder att vi som bor på Kanarieöarna måste resa till Sverige för att hämta ut ett kodkuvert på "vårt" kontor. Att hämta ett kuvert är dyr, att hämta 5 st kodkuvert är riktigt dyrt. Att få en e-legitimation i Sverige när man flyttat ut är nästan omöjligt. Tack och lov har vi Swedbank med "dosa".

  • Medlem
  • Halmstad
  • 2009-03-09 14:02

Men om dosan går sönder då?

Vi har både livrem och hängslen. Det betyder att vi har tre Swedbank konton som är kopplade till varandra samt tre dosor. Skulle alla tre dosor haverera samtidigt, går det att göra bankärenden per telefon i väntan på att man skickar nya dosor. De som studerat statistik och speciellt då födelse-döds-processer, vet att sannolikheten att alla tre dosorna havererar samtidigt är liten. Utan att ha räknat på det är risken säkert större att planet störtar på vägen om jag skulle hämta ett kodkuvert från Handelsbanken.

  • Medlem
  • Halmstad
  • 2009-03-09 21:47
Ursprungligen av Björn Wahlsten:

Skulle alla tre dosor haverera samtidigt, går det att göra bankärenden per telefon i väntan på att man skickar nya dosor.

OK, jag tänkte att Swebank kanske krävde att den hämtades ut personligen. Då hade det inte varit så kul.

Jag vet inte om detta kan vara till glädje för er som vill ha dosa hos SHB - jag själv har inga problem med skrapkoderna...

https://www.flashback.info/showthread.php?t=831593
(jag reserverar mig för halten av sanning i länken/tråden)

  • Avstängd
  • Överallt
  • 2009-03-18 14:55

Handelsbanken börjar med kort och kortläsare för inloggning för privatpersoner, Inga mer skraplotter och bökiga certifikat.

http://www.handelsbanken.se/shb/INeT/IStartSv.nsf/FrameSet?OpenView&iddef=&navid=Z_Far_inte_lankas_till_-_Sakerhet&sa=/Shb/Inet/ICentSv.nsf/Default/q71C49A71C89990CDC125746C0028BAB1

Det ser ut som Handelsbanken har vaknat ur en lång dvala. Jag har frågat supporten om hur det kommer att fungera för oss som är utlandssvenskar. Vi har ju annat att göra än att resa till Sverige och hämta ut kodkuvert. Hoppas det blir lyckat!

Ursprungligen av Björn Wahlsten:

Det ser ut som Handelsbanken har vaknat ur en lång dvala. Jag har frågat supporten om hur det kommer att fungera för oss som är utlandssvenskar. Vi har ju annat att göra än att resa till Sverige och hämta ut kodkuvert. Hoppas det blir lyckat!

Klippt från Handelsbankens hemsida:

Citat:

Med sladd
Om du ansluter kortläsaren med sladden till datorn använder du ditt BankID på inloggningskortet för att legitimera dig. Förutom att kunna logga in och utföra dina bankärenden kan du även till exempel logga in hos Försäkringskassan eller deklarera. En bekväm lösning för dig som gör dina bankärenden från samma dator, loggar in ofta eller gör många transaktioner.

Utan sladd
Om du är ute på resa eller om din dator inte har ett säkerhetsprogram installerat kan du med hjälp av inloggningskortet och kortläsaren i stället skapa engångskoder för att logga in och godkänna dina bankärenden.

Kortläsaren kan också användas vid identifikation för kortköp på Internet. Då använder du kortläsaren utan sladd tillsammans med ditt MasterCard- eller Visakort och kortets PIN-kod.

För att installera drivrutinen krävs MacOsX 10.5 eller senare.

Är tekniken oberoende av webbläsare eller är man fortfarande begränsad till Firefox?

Jag frågade Handelsbanken hur det kommer att fungera för oss utlandssvenskar. Det är ju bra att det finns bra rutiner för oss också. Här är svaret:

Hej! Vi kommer att införa nya sätt för dig att logga in och godkänna dina bankärenden på Handelsbankens Internettjänst. I stället för att som idag ange ditt lösenord på datorn ska du fortsättningsvis ange en PIN-kod på en separat kortläsare. För att kunna logga in på det nya sättet kommer du att få en kortläsare, ett inloggningskort och en PIN-kod. Du kommer att kunna använda kortläsaren ansluten mot en dator du ofta använder med en USB-kabel - eller utan USB-kabel tillsammans med engångsgenererade koder från kortläsaren på en dator som du använder tillfälligt. Handelsbanken arbetar kontinuerligt med att utveckla och förbättra Internettjänsten, allt för din bekvämlighet och trygghet. Därför gör vi nu om inloggningen, vilket även innebär att vi framöver kan införa nya tjänster. Med hjälp av kortläsaren kan du tryggt utföra dina bankärenden på vilken dator som helst. Du kommer även att kunna använda kortläsaren för säkra kortköp på Internet samt för personlig service via telefon. Precis som tidigare kommer både Internettjänsten och de nya tjänsterna att vara kostnadsfria. Vi kommer inte att införa de nya inloggningssätten förrän till sommaren men naturligtvis kommer vi att informera dig både personligen och på våra hemsidor när det börjar närma sig lansering!

  • Medlem
  • Sollentuna
  • 2009-03-21 11:45
Ursprungligen av Björn Wahlsten:

Jag frågade Handelsbanken hur det kommer att fungera för oss utlandssvenskar. Det är ju bra att det finns bra rutiner för oss också. Här är svaret:

Hej! Vi kommer att införa nya sätt för dig att logga in och godkänna dina bankärenden på Handelsbankens Internettjänst. I stället för att som idag ange ditt lösenord på datorn ska du fortsättningsvis ange en PIN-kod på en separat kortläsare. För att kunna logga in på det nya sättet kommer du att få en kortläsare, ett inloggningskort och en PIN-kod. Du kommer att kunna använda kortläsaren ansluten mot en dator du ofta använder med en USB-kabel - eller utan USB-kabel tillsammans med engångsgenererade koder från kortläsaren på en dator som du använder tillfälligt. Handelsbanken arbetar kontinuerligt med att utveckla och förbättra Internettjänsten, allt för din bekvämlighet och trygghet. Därför gör vi nu om inloggningen, vilket även innebär att vi framöver kan införa nya tjänster. Med hjälp av kortläsaren kan du tryggt utföra dina bankärenden på vilken dator som helst. Du kommer även att kunna använda kortläsaren för säkra kortköp på Internet samt för personlig service via telefon. Precis som tidigare kommer både Internettjänsten och de nya tjänsterna att vara kostnadsfria. Vi kommer inte att införa de nya inloggningssätten förrän till sommaren men naturligtvis kommer vi att informera dig både personligen och på våra hemsidor när det börjar närma sig lansering!

Med andra ord, inget svar alls. Som vanligt då. Jag tror att du glömde en smiley i ditt inlägg...

Jag använder HB både privat och i företaget och inloggning med certifikat och alltid senaste version av Firefox. Inga problem längre med inloggningen. Däremot har jag en del önskemål om förbättringar. I den privata inloggningen finns en del funktioner (snabbval) som är bra:

1. Minikalendern, där du klickar på önskat datum, men där dagens datum är förvalt. Varför finns inte motsvarande funktion när jag loggar in med företaget?
2. Om jag i privat inloggning gör en överföring mellan olika egna konton eller mitt och någon annans konto (oavsett bank) så sparas detta i en rullgardinsmeny för enkel åtkomst och hantering vid ett annat tillfälle. Denna funktion finns inte i företagsinloggningen. Jag överför regelbundet pengar (lön) från företagskontot i HB till mitt privata konto i HB, men måste varje gång göra en massa val innan jag kommer fram.

Varför finns inte detta?
1. När en betalning är gjord (eller överföring) borde det finnas en utskriftsknapp så att man omedelbart kan skriv ut ett kvitto på transaktionen (jmfr med Plusgirot!).
2. Ett snyggare gränssnittet. Dagen är gräsligt fult.

Övrigt:
Varför måste båda certen visas vid inloggning (inloggning och kvittering). Har du många cert blir det rörigt och det är lätt att välja kvitteringscertet i stället för inloggninscertet. Vid inloggning borde det räcka med inloggningscertifikaten (Namn 1, Namn 2 etc) och motsvarande när en transaktion ska kvitteras. Inte båda samtidigt.

Överhuvud taget verkar Handelsbankens internetbank vara en ihopsnickrad Ad Hoc-historia utan ett uns av estetisk känsla eller känsla för smidigt handhavande. Svagt för att vara en så stor aktör på bankmarknaden. Att inte Safari fungerar är närmast en skandal.

Ett tips till alla som har problem: använd alltid senaste versionen av Nexus Personal app. (Man få kolla regelbundet på HB:s hemsida om det har skett någon uppgradering.) Jag kör för övrigt med Apples senaste operativ och både från en stationär G5:a och en MacBook med intelprocessor. Båda fungerar utan anmärkning till HB och till Skatteverket.

/Mats Ödman

  • Avstängd
  • Överallt
  • 2009-03-28 17:39
Ursprungligen av Mats Ödman:

2. Om jag i privat inloggning gör en överföring mellan olika egna konton eller mitt och någon annans konto (oavsett bank) så sparas detta i en rullgardinsmeny för enkel åtkomst och hantering vid ett annat tillfälle. Denna funktion finns inte i företagsinloggningen. Jag överför regelbundet pengar (lön) från företagskontot i HB till mitt privata konto i HB, men måste varje gång göra en massa val innan jag kommer fram.

Det går att spara kontonummer för överföring även i företagsinloggningen.
Fungerar också att spara kontonummerna i löneutbelningsdelen. (Utbetalningar -> Löner -> Lönelista -> Ny)

Ursprungligen av Mats Ödman:

Varför måste båda certen visas vid inloggning (inloggning och kvittering).

Man ska bara ha ett certifikat som privatperson sen kopplar banken ihop det med företagsinloggningen. Du behöver inte flera certifikat.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2009-03-29 10:04

Trevligt med ny kortläsare tycker jag. Drar mig för att använda skraplotterna
varje gång, föredrar telefonbank framför internet om jag inte är i hemmet. Därfungerar firefox 3.0.8 utan problem.

Mija,
jag uttryckte mig kanske inte tillräckligt klart, men så här är det: Om jag gör en överförint som privat inloggad från min bank (HB) till ett annat konto i samma bank eller någon annan bank så finns detta val kvar i rullgardinsmenyn nästa gång jag ska göra en överföring till samma konto. Så fungerar det inte när jag är inloggad på företag. Där måste jag göra om samma val varje gång, så här: Från mitt företagskonto/Annans konto i Handelsbanken/Det önskade kontot i Handelsbanken. Nästa gång borde det bli så här (i analogi med privat inloggning): Från mitt konto/Det önskade kontot (som nu lagts till i rullgardinsmenyn).

Beträffande certen, så ligger både min frus och mitt på samma dator. I Firefox är därför inställt att fråga varje gång efter certifikat. När någon ska inloggas visar Personal samtliga cert på datorn och i dubbel upplaga, en för inloggning och en för kvittering. Råkar du välja det för kvittering (som ser exakt likadant ut) vid inloggning så misslyckas inloggningen. Det hade räckt att inloggningscertet visades vid inloggning och kvitteringscertet vid kvittering. Med bara ett cert på datorn kan Firefox ställas in på att välja det certet automatiskt och då är det inget problem.

Tråkigt att höra om alla som det krånglar för :|

Jag har inte haft problem en enda gång sedan jag bytte till SHB för 1/2 år sedan. Använder e-legitimation och Firefox 3.0.8 samt OSX 10.5.6. Jag laddade ner "Personal 4.9.dmg" och certifikat, signering och allt har fungerat hur smidigt som helst. Loggar in i princip varje dag utan problem och är helnöjd med SHB

Hoppas det löser sig för er andra!

  • Medlem
  • Malmö
  • 2009-05-11 08:45
Ursprungligen av GavinDeGraw:

Tråkigt att höra om alla som det krånglar för :|

Jag har inte haft problem en enda gång sedan jag bytte till SHB för 1/2 år sedan. Använder e-legitimation och Firefox 3.0.8 samt OSX 10.5.6. Jag laddade ner "Personal 4.9.dmg" och certifikat, signering och allt har fungerat hur smidigt som helst. Loggar in i princip varje dag utan problem och är helnöjd med SHB

Hoppas det löser sig för er andra!

Samma här. Med Firefox funkar allting snabbt och smidigt.
HB e-leg och en så kallad bankernas e-leg (som separat cert) funkar utmärkt.

  • Medlem
  • Jönköping
  • 2009-05-11 19:10
Ursprungligen av malen:

Samma här. Med Firefox funkar allting snabbt och smidigt.
HB e-leg och en så kallad bankernas e-leg (som separat cert) funkar utmärkt.

Samma här, har inget och klaga på när det gäller funktion.

  • Medlem
  • Skellefteå
  • 2009-05-11 21:26

Funkar fint!

Har alltid funkat för mig. Tycker att Handelsbanken är ett föredöme då det gäller enkelhet och funktion. Bank är inte sexigt och ska inte vara sexigt!;)

Nu har vi inga som helst problem med inloggning på Handelsbanken - kontona är nämligen avvecklade. Detta var det sista meddelandet vi fick:

Secure Connection Failed
An error occurred during a connection to eleg.handelsbanken.se.
SSL peer was unable to negotiate an acceptable set of security parameters.
(Error code: ssl_error_handshake_failure_alert)

Hoppas Handelsbanken lyckas bättre med kort och kortläsare!

Eftersom jag har 9 års erfarenhet av Handelsbankens internet-tjänst från Spanien - är jag ingen dununge. Sammanfattningsvis kan man säga: Bor du i Sverige fixar du alltid de problem som dyker upp med nya operativsystem och nya webbläsare, bor du utanför Sverige - glöm Handelsbanken!

  • Medlem
  • Luleå
  • 2009-05-14 09:57

Handelsbanken fungerar för oss. Jag saknar dock möjligheten att se mina banktillgångar via min iPhone. Att använda en telefontjänst och ringa ett telefonnummer för att höra en dataröst känns så..1990.

Go da,,är ny här.Jag har kört Mac sen G3,nu på en mini samt i sovrummet en G4 "globe".
Jag har använt HB med firefox och personal länge utan problem,men problemen kommer kanske med nya lådan? Lite spännande är det men samtidigt,en till mojäng på skrivbordet!

Jag tycker det fungerar helt ok nu med firefox, men förstår inte varföt det inte går med safari?
Jag använder e-legimation, men funderat på att köra dosa kanske det funkar bättre och slipper man det krångliga intsällningarna. ?
Sen vet jag inte vad man skulle gjort utan firefox? då jag nog haft en annan bank antagligen.

Bevaka tråden