Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Använder du Handelsbanken Internet på Mac?

Tråden skapades och har fått 1051 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-02-18 21:30

2 saker.

1. Se kommande betalningar, saker som ska dras på kontot (företag)
2. Stöd till Safari, och FF av nyare snitt

I övrigt super nöjd, trot eller ej

/Tangen

Hoppas Handelsbanken kan filtrera ut något vettigt ur den här tråden...

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-02-19 00:00
Ursprungligen av William WM:

Hoppas Handelsbanken kan filtrera ut något vettigt ur den här tråden...

Det bör inte vara svårt men tanke på hur mycket vettigt som skrivits här.

Handelbanken och framtiden

Hur tycker du Handelsbanken Internet fungerar på OS X idag?
Jag har försökt, både själv och med hjälp av Handelsbanken support att "montera" in alla funktioner i min Macbook, utan att lyckas.

Vi pratar om pengar och IT-säkerhet och säkerhetsprogram till banken. Ändå säger supporten
– Om du startar om datorn då?
- Du kanske borde installera om säkerhetsprogrammet.
- Eventuellt så kan du ladda ner en ny version.
Osäkerheten verkar vara stor. Det är inte bra

- Använder du e-legitimation eller inte?
Skulle vilja men har inte lyckats

- Vad skulle du vilja förändra?
Handelsbankens kunkap om mac
Handelsbankens förståelsen för hur lavinartat mac växer i Sverige - de tror fortfarande att det är en udda pryl. När väl de högsta cheferna (ovanför IT-chefen) får reda på hur många förlorade kunder det kan handla om kommer IT-avdelningen på Handelsbanken att bli väckta uppifrån.

Tänk att: I varje macforum nämns det bara en bank, och det är handelsbanken och då i ett negativt hänseende. Det är inte hållbart atrt ha det rycktet omkring sig.

  • Medlem
  • Uddevalla
  • 2007-02-20 10:36

Jag har tidigare haft "Sparbanken" när jag köpte hus bytte jag dock till Handelsbanken tack vare den personliga servicen. När det kommer till mac och Handelsbanken är jag inte alls nöjd.

Använder Netscape 7.02 och e-legetimation
Skulle vilja använda Safari
Är i akut behov av Bank-id
Tycker att säkerhetsdosan är en bra grej

Händer inget snart så byter jag tillbaks till "Swebank"
"2005" sa de till mig på mitt lokala handelsbankenkontor att 2006 så kommer Du få bank-id till Mac, vad hände?...

  • Medlem
  • Helsingborg
  • 2007-02-20 15:14
Ursprungligen av ntg:

Jag har tidigare haft "Sparbanken" när jag köpte hus bytte jag dock till Handelsbanken tack vare den personliga servicen. När det kommer till mac och Handelsbanken är jag inte alls nöjd.

Använder Netscape 7.02 och e-legetimation
Skulle vilja använda Safari
Är i akut behov av Bank-id
Tycker att säkerhetsdosan är en bra grej

Händer inget snart så byter jag tillbaks till "Swebank"
"2005" sa de till mig på mitt lokala handelsbankenkontor att 2006 så kommer Du få bank-id till Mac, vad hände?...

Håller med om att Handelsbanken är tramsiga att kräva MS Explorer för att ge ut ett Bank-ID. Jag har beställt ett sådant via min Parallells Windows/Explorer-miljö. När jag väl har certifikatfilen så är det lätt att använda den i Safari, funkar både på Skatteverketoch andra...

Så jag använder Safari och Bank-ID-certifikat för skatteverket (och resten av siterna som kräver Bank-ID) och så använder jag Netscape (annodazumal) och SHB's eget certifikat för SHB... <SUCK>

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-02-20 15:17

kör Eleg och FF 1.6 funkar ypperligt

/Tangen

  • Medlem
  • Karlskrona
  • 2007-02-20 18:37

Jag håller med det som sagts tidigare, är grymt trött på att behöva hämta hem _äldre_ versioner av märkliga webläsare för att kunna använda Handelsbankens nätbank. Firefox och Netscape i all ära, men varför inte utveckla nätbanken så den funkar med Safari, som jag är övertygad om att de flesta mac-användare använder? Vad gör egentligen Safari till en mer osäker plattform för internetbanken? Jag har svårt att tänka mig (i min enfald) att de olika webläsarna verkligen skiljer sig så mycket åt, egentligen. Skärpning, Handelsbanken!

I övrigt är jag mycket nöjd med handelsbanken och dess internetbank.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-02-20 21:05

Den fungerar ju med Safari. Och Firefox, Shiira, Camino, Omniweb osv. Däremot är den felaktigt upplagd rent logiskt.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2007-02-20 21:50

- Hur tycker du Handelsbanken Internet fungerar på OS X idag?
Funktionen av själva användandet av banktjänster är det väl inga större fel på. Det är inloggningen och utestängandet av webläsare som är dåligt. Sen kan jag inte begripa varför en hel del funktioner fungerar helt olika beroende på om jag är inloggad som privatperson eller företag.

- Använder du e-legitimation eller inte?
Jag är tvingad att använda e-legitimation eftersom jag har både privat och företags inloggning.

- Vad skulle du vilja förändra?
bort med skrapkoder och knasiga säkerhetsprogram

Det fungerar!
Via SHBs hemsida lyckades jag inte komma åt Nexus personal 3.6
Men via länken som någon trevlig själ lagt upp efter supportsvar från SHB så var det ju bara att köra Nexus och följa instruktionerna. Så rullade det igång med senaste FireFox. Vardför i herrans namn förvägras man då möjligheten via bankens kontrollsystem.
När jag gick hemsidevägen fick jag den gamla klienten som sade att den inte hittade Netscape.

mr

  • Medlem
  • 2007-02-26 07:15

Någon som upplevt det här då? Jag kör Handelsbanken med Firefox och Nexus Personal 3.6. Funkar helt ok. PÅ kul testade jag att försöka gå in på Handelsbanken med Safari. När jag valde logga in kom jag rakt in på mitt konto UTAN ATT BEHÖVA ANGE LÖSENORD.

Japp, alldeles korrekt. Jag ser mina konton och allting men kan inte signera något. Safari fiskar uppenbarligen upp samma certfikat som Firefox men struntar att fråga mig efter lösenord. Det känns ganska obra tycker jag.

-Bosse

Du Bosse!
Kan du göra om det? Jag blev litet orolig där. Men själv lyckas jag desbättre inte. Safari frågar efter tillgång till en key chain. Men det fungerar inte, tror jag.

MR

  • Medlem
  • 2007-02-26 10:49

Jo, det funkar fortfarande. Till och med efter en omstart och utan att ha kört Firefox emellan. Jag trodde först att något cachats, men uppenbarligen inte...

Undrar bara om de som sagt sig vara nöjda/halvnöjda med Handelsbankens internettjänst har prövat andra bankers internetlösningar?

  • Medlem
  • Helsingborg
  • 2007-02-26 20:50

Ett par bara...

Ursprungligen av br-Augustinus:

Undrar bara om de som sagt sig vara nöjda/halvnöjda med Handelsbankens internettjänst har prövat andra bankers internetlösningar?

Förutom SHB som jag är hyfsat nöjd med (se undantag i min tidigare post 24/1) har jag använt Sparbanken Gripen och IKANO-banken.

  • Medlem
  • Sollentuna
  • 2007-04-18 11:32
Ursprungligen av bbus:

Jo, det funkar fortfarande. Till och med efter en omstart och utan att ha kört Firefox emellan. Jag trodde först att något cachats, men uppenbarligen inte...

Det är aldrig som så att du har importerat certifikatet i Nyckelringen och valt att alltid har nycketringen öppnad? Då skulle jag mycket väl kunna tänka mig att du aldrig får frågan om lösenord då du redan öppnade nyckelringen vid inloggningen i OS X.

Jag kör också under netscape och det är ständig lögn att hitta webbläsaren när man ska insallera det på en ny dator. Och lösningen med koder fungerar inte speciellt bra.
Jag tycker det är skandal att det inte fungerar under safari, någon av versionerna.
Detta är faktiskt en av anledningarna till att man funderar på att byta bank.

Personligen tycker jag att det är bra med säkerhetsprogram istället för 'kod-dosa' men att man behöver använda en webbläsare från tidigt sekelskift skänns inte för hett.
Man kan ju hoppas på ett Netscape inte fungerar under leopard så att de förstår att de måste förnya sig.

Jag håller med om att funktionerna väl inloggad fungerar bra. Men det tar nästan 1-2 minuter att starta netscape (om man lyckats hitta rätt version på nätet. Jag har hört att handelsbanken ska förse mig med länk från sin sida, men jag har inte sett något sådant) på min intel core 2 duo imac. Det är drygt.

Nu när man ÄNTLIGEN kan få ett bank-ID (det tog bara 4-5 år) så är jag nöjd.
Är nöjd med att köra Firefox i st f Netscape - bra!
Är nöjd med att slippa skraplotter och fåniga dosor med damm i knapparna på skrivbordet.
Är alltså.....nöjd. (men det var jag inte med Netscape)

  • Medlem
  • 2007-03-09 20:55

Varning för Nexus 4.5.3

Vill bara varna för senaste Nexus Personal 4.5.3 som finns för nedladdning på Handelsbanken. Jag får den inte att funka med BonEcho 2.0.0.1 (Inteloptimerad Firefox), får välja certifikat hela tiden. Nexus Personal 3.6.0 fungerad däremot...

  • Medlem
  • Sollentuna
  • 2007-04-18 11:29
Ursprungligen av asker:

Vill bara varna för senaste Nexus Personal 4.5.3 som finns för nedladdning på Handelsbanken. Jag får den inte att funka med BonEcho 2.0.0.1 (Inteloptimerad Firefox), får välja certifikat hela tiden. Nexus Personal 3.6.0 fungerad däremot...

Min erfarenhet är att BE inte klarar av att signera en betalning, men väl FF under NP 4.5.3. Så jag är inte säker på att det bara beror på NP alena...

Vi är sedan mycket lång tid trogna Handelsbankskunder trots att deras inloggninsrutiner är en ständig källa till bekymmer. Deras "skraplotter" är så dåliga att koderna är oläsliga. Nu har jag hamnat i en situation att jag behöver aktivera Internettjänsten på nytt, jag behöver en ny aktiveringskod. Handelsbankens rutiner säger att kodkuvertet inte får skickas per post, det kan endast hämtas personligen. Jag har inga planer på att resa till Sverige. Att flyga till Sverige för att hämta ett kodkuvert känner jag inte för.

Jag har en spansk Internetbank som är som en "ljuv dröm". Inga avgifter, 3% ränta på kontot de månader som jag sätter in 500 Euro eller får minst tre räkningar betalda genom banken.

Gratis VISA-kort och inga avgifter vid SWIFT av pengar från Sverige. 100% säker inloggning utan några krav på operativsystem och webbläsare.

Jag kan inte förstå varför bankerna gör inloggninen så komplicerad.
Så här enkelt är det med min spanska bank:

För att logga in anger jag numret på mitt VISA-kortet samt en kod.
Nu kan jag titta på alla mina konton. Skulle jag vilja göra en överföring
duger inte inloggningskoden, det krävs ytterligare en kod.

Huruvida jag blir utestängd några timmar om jag vid flera försök anger felaktig kod vet jag inte, möjligheten finns.

Märkligt att en spansk bank kan vara så mycket smartare än alla de svenska bankerna tillsammans!

Jag är tekniker ut i fingerspetsarna men jag tycker att man missbrukar tekniken idag. Vi tyckte först att det verkade "medeltid" när vi skulle lämna fingeravtryck på våra uppehållstillstånd i Spanien. Utrustningen som behövs för att framställa ett nytt svenskt pass har fått oss att tänka om.

Jag vill inte resa till Sverige för att få en aktiveringskod, jag vill inte resa till Madrid för att få ett nytt pass. Här kan man verkligen tala om miljöförstörande teknik.

Jag skulle vilja ha synpunkter på säkerheten med inloggning på min spanska bank.

Det var det värsta! Jag trodde jag var ensam i mina funderingar om hur Handelsbanken hanterar sina kunder. Detta forum är proppat av kritik hot Handelsbanken och jag lyckades efter idogt arbete hitta igen det.

För säkerhets skull här är mitt bidrag (igen);

Vi är sedan mycket lång tid trogna Handelsbankskunder trots att deras inloggninsrutiner är en ständig källa till bekymmer. Deras "skraplotter" är så dåliga att koderna är oläsliga. Nu har jag hamnat i en situation att jag behöver aktivera Internettjänsten på nytt, jag behöver en ny aktiveringskod. Handelsbankens rutiner säger att kodkuvertet inte får skickas per post, det kan endast hämtas personligen. Jag har inga planer på att resa till Sverige. Att flyga till Sverige för att hämta ett kodkuvert känner jag inte för.

Jag har en spansk Internetbank som är som en "ljuv dröm". Inga avgifter, 3% ränta på kontot de månader som jag sätter in 500 Euro eller får minst tre räkningar betalda genom banken.

Gratis VISA-kort och inga avgifter vid SWIFT av pengar från Sverige. 100% säker inloggning utan några krav på operativsystem och webbläsare.

Jag kan inte förstå varför bankerna gör inloggninen så komplicerad.
Så här enkelt är det med min spanska bank:

För att logga in anger jag numret på mitt VISA-kortet samt en kod.
Nu kan jag titta på alla mina konton. Skulle jag vilja göra en överföring
duger inte inloggningskoden, det krävs ytterligare en kod.

Huruvida jag blir utestängd några timmar om jag vid flera försök anger felaktig kod vet jag inte, möjligheten finns.

Märkligt att en spansk bank kan vara så mycket smartare än alla de svenska bankerna tillsammans!

Jag är tekniker ut i fingerspetsarna men jag tycker att man missbrukar tekniken idag. Vi tyckte först att det verkade "medeltid" när vi skulle lämna fingeravtryck på våra uppehållstillstånd i Spanien. Utrustningen som behövs för att framställa ett nytt svenskt pass har fått oss att tänka om.

Jag vill inte resa till Sverige för att få en aktiveringskod, jag vill inte resa till Madrid för att få ett nytt pass. Här kan man verkligen tala om miljöförstörande teknik.

Jag skulle vilja ha synpunkter på säkerheten med inloggning på min spanska bank.

  • Medlem
  • Helsingborg
  • 2007-03-10 21:51

Hej!
Den spanska banken sopar tydligen mattan med alla svenska banker. Effektivt och snabbt, enkelt och säkert.

Nu till min historia.

Sitter med en PB G4 15 med 1.5Ghz, alu.

Jag har använt Handelsbankens Internetbank med Netscape 7.1 och det fungerade ganska bra. Idag och helt plötsligt, när jag skulle överföra lite pengar mellan konton ( i HB), så fick jag upp ett nytt fönster där jag uppmanades att installera en ny Plug-in till Netscape. Valet var en helt tom knapp till vänster eller "Cancel". Jag klickade på den toma knappen och det kom upp ett nyt fönster i Netcape. Man skulle ange sitt operativsystem och lite annat info och därefter sökte Netscape efter plug-in som skulle passa.

Till min häpnad föreslogs Windows Media PLayer for Mac ?! För övrigt så har jag den redan installerad i min Powerbook och det fungerar.

Inget hände vidare och jag kunde inte komma till signeringsrutan som vanligt. Det hände ingenting efter ett antal omstarter (sorry, gammal Windowsvana...) heller, och jag ser mig själv gå till Handelsbanken i slutet av månaden, tar ut pengar till räkningar, sätter in dem manuellt på mitt konto i Skandiabanken och tackar för mig i Netscapesagan.

Den enda anledningen att jag använde Handelsbanken var att jag har mitt lån där, lönen betalas in på kontot i HB, alla Autogirobetalningar samt e-fakturor har jag flyttat dit för enkelhetens skull. Just nu har jag ingen större lust att hålla på och ev testa Firefox eller annan webläsare - när Skandiabankens INternetbank fungerar, dock med ännu krångligare inloggningsrutiner...

Oh well...

  • Medlem
  • Malmö
  • 2007-03-16 20:40

Hmm jag har inte läst så mycket av denna tråden men tillräckligt mycket för att förstå att många har problem.

Jag bytte från PC o var intresserad om Handelsbankens internetfungerade så jag testade. Och visst behövde ange min engångskod och användarnamn som man måste göra första gången man ska börja använda tjänsten.

Tänkte då som det varit innan att fan måste jag sticka till banken igen för att hämta det. Men det behövdes inte. Jag tryckte runt lite o fick till att dem skulle skicka hem både användarnamn, engångskod OCH skrapbricka. Försöker hitta det igen och tror jag har hittat rätt.

Går man in på www.handelsbanken.se trycker på "Internet och Telefon" uppe i "menyn" så kan man sen välja "Internettjänsten" Där man sen trycker på Internet Privat. Sen vidare på "Anmäl dig här". Så skriver du i ditt namn och personnr + din CVC kod som står bak på ditt bankkort. Jag fick sen hemskickat Användarnamn och engångskod i ett kuvert. Sen några dagar senare så fick jag avi att min skrapbricka kommit på postensutlämningsställe. Så gick och hämtade detta.

Så första gången man ska köra igång så skriver man in användarnamnet och engångslösenordet. Där du sen i sin tur får välja ett eget användarnamn och lösenord.

Sen när du loggar in normalt så får du skriva i dit egna valda användarnamn och lösenord + en kod från skrapbrickan. Utan att använda nån form av säkerhetsprogram som jag hade på PCn. Nackdelen med detta är att jag behöver typ använda 3 koder från skrapbrickan varje gång jag ska göra något. eller iallafall minst 2. 1 gång när jag loggar in och 1 gång till när jag väl t.ex. ska betala mina räkningar.

Var tvungen och använda 3 koder vid nått tillfälle men har för mig att jag gjorde även en överföring då.

Men det roliga är att på deras hemsida så står det "Om du redan använder Internettjänsten, men behöver aktivera dig på nytt, så kontaktar du ditt bankkontor."

Men tydligen så går det att fixa helt nytt utan att behöva gå till banken.

Men jag använde då alltså "nytt". Vilket fungerade bra även om jag fortfarande hade kvar mina gamla skrapbrickor o sånt som numera jag egentligen bara kan kasta.

Så kontentan (stavning?) blir. Användarnamn, lösenord + skrapbricka fungerar.

E-legitimation vet jag inte för det har jag aldrig använt.

Värt att nämna är kanske också att jag använder Safari 2.0.4

Hoppas detta hjälper någon iallafall.

Kajan,
tack det var ett lovvärt försök! Vi har klippt våra kort och då fungerar det inte. Bor man som vi utanför Sverige blir det dyrt att handla på kort. 1800 kr betalade vi per år plus kortkostnaden. När de som gav ut korten ändrade förutsättningarna så att kostnaderna per år skulle hamna på ca 3600 kr plus kortkostnad, var det dags att ta fram saxen.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-03-19 14:48

Jag använder Netscape 7.1 för att kunna logga in på Handelsbanken. Mac OS X. Att skrapa fram koder har jag inget problem med. Tycker det är en j*vla massa meck med att ha dosa (minns postkonto jag har haft). Om det är säkrare eller inte vet jag inte men det fungerar för mig.

Trist att jag måste ha Netscape för att kunna logga in på en bank, känns lite stenålders när det funkar för mig att att logga in på min privata bank med FF el. Safari. Har inget emot Netscape.

Uppgraderade från Nexus 3.nånting till nexus personal 4.5.3 eftersom jag ville få bankId att fungera. Installationen gick bra men det var väl allt. Kör det tillsammans med Firefox 2.0.0.3.
Gick att logga in på handelsbanken och lägga till betalningar. När betalningarna skulle signeras började strulet, gick inte alls, fanns inget certifikat att välja i den nya ruta som kom upp.
Vad ska man göra?
Ominstallera har jag provat och försöka int. Firefox 1.5 vill jag inte.
Går det köra i Parallells istället??
Några tips?

  • Medlem
  • Helsingborg
  • 2007-03-31 00:05

Hej igen!
Jag har nu gått över till skrapkoder och allt fungerar kanon både på Macen hemma (Safari, Omni Web) och IE7 på jobbet.

  • Medlem
  • Helsingborg
  • 2007-03-31 00:07

Hej igen!
Jag har nu gått över till skrapkoder och allt fungerar kanon både på Macen hemma (Safari, Omni Web) och med IE7 på jobbet.

Bevaka tråden