Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Använder du Handelsbanken Internet på Mac?

Tråden skapades och har fått 1051 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • Sollentuna
  • 2007-05-03 14:02
Ursprungligen av frazze:

Felet med Personal startas när man loggar ut är felanmält (av mig bla) till SHB:s Internet-support. Det visade sig att dom kände till felet.

Nu har jag fått reda på att felet inte sitter i Personal utan i SHB:s Internet-bank. Om fler påpekar detta så kanske dom fixar det...

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2007-04-30 11:53

Björnström: talades det någonting om en ETA för "riktigt" macstöd?

  • Medlem
  • Sollentuna
  • 2007-04-30 13:09
Ursprungligen av snufsan:

Björnström: talades det någonting om en ETA för "riktigt" macstöd?

Kan du definiera "riktigt"?

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2007-04-30 15:28

officiellt stöd för senaste versionerna av tex ff och safari

  • Medlem
  • Borgholm
  • 2007-05-01 20:57

BANK ID fungerar ej

Har idag spenderat timmar på att, via telefon, hjälpa en god vän att installera BankID på sin Mac. Förgäves visade det sig.
För att underlätta tog jag reda på vilka versioner min goda vän hade på såväl operativsystem (10.3.9 ), webläsare, java etc.
Jag verifierade även att min gode vän redan använde sig av Handelsbankens internetbank med certifikat för sina bankärenden.

Sedan surfade jag till handelsbankens hemsida för att ta reda på vad som krävs.
A. Klickade på BankID i menyn till vänster.
B. Klickar på "Beställa BankID på fil".
Presenteras då av följande sida

C. Klickar på "systemkrav" för att verifiera att de versioner min gode vän har installerade är tänkt att fungera.
Presenteras då av följande sida

D. Veriferar att min gode vän har Safari > 1.2 och java version senare än 1.4.2 och därmed alltså skall kunna använda sig av BankID.
E. Klickar på länken "Systemkrav handelsbankens internettjänst" för att verifiera att min gode vän även skall kunna hämta ut ett BankID.
Presenteras då av följande sida

F. Allt frid och fröjd. Min gode vän har MacOS 10.3.9 och Netscape 7.1. Berättade för min vän att det inte skulle vara några problem. Allt stämmer enligt info på Handelsbankens sidor.
G. Min vän lyckas trots detta inte få ett BankID installerat på sin dator. Vi provar flera gånger men lyckas ej.
H. Jag föreslår då min gode vän att ringa supporten på Handelsbanken och återkomma till mig när detta samtal är till ända.
I. Supporten föreslår att min gode vän skall installera webbläsaren Firefox "som finns på första sidan". Samtalet avslutats. Min vän och jag går igenom proceduren med att ladda ner denna läsare, installera den och prova igen.
J. Samma resultat. Det fungerar icke. Jag ber då min vän att åter kontakta supporten och förklara situationen.
K. Vid detta samtal får min vän veta att det BARA fungerar med Mac os 10.4 och senare version. Alltså kan min gode vän EJ använda BankID på sin dator.
Hur kan Handelsbanken ha helt felaktig information på sin websida?!? USELT är ett milt ord.

  • Medlem
  • Sollentuna
  • 2007-05-02 14:01
Ursprungligen av snufsan:

officiellt stöd för senaste versionerna av tex ff

Just nu så finns ett officiellt stöd för 1.5.0.11 (som är senaste 1.5-grenen som fortfarande stöds fram till mitten på maj-07). Stöd för 2.x finns inte ännu då en SSL-bug gör att inloggningen är skakig. Det har SHB vetat om hela tiden, men tyvärr inte insett att informationen (med bifogat bug-ID) utlagd på hemsidan med vädjan om stöd från kunderna nog hade gjort susen.

Ursprungligen av snufsan:

och safari

Är dom av åsikten att den inte har något stöd för PKCS. Vidare anser SHB att Aple öht inte har något stöd för detta, utan bara kör med något "okänt" som heter cdsa.

Efter en liten paus och omväg via mailinglistan apple-cdsa har jag lärt mig lite mer. Det verkar ha varit ett större teknikskifte i gränslandet 10.3 och 10.4 som gjort det mindre svårt att använda PKCS. Men inget verkar varit riktigt kristallklart. Och detta var inte huvudsyftet med detta svar.

Back to business.

Så till dags dato, i skrivande, etc så finns det inget stöd. Och får man tro SHB så kommer det aldrig. Men själv har jag hittills inte sett något grundmurat bevis för att det är tekniskt omöjligt att få det att fungera i Safari. För jag är av åsikten att det är inte i Safari som man, i huvudsak, ska implementera stödet. Då tex Keychain Access har stöd för att hålla certifikat så behöver inte Nexus Personal ha den (redundanta) funktionen.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-05-03 08:33
Ursprungligen av frazze:

Just nu så finns ett officiellt stöd för 1.5.0.11 (som är senaste 1.5-grenen som fortfarande stöds fram till mitten på maj-07). Stöd för 2.x finns inte ännu då en SSL-bug gör att inloggningen är skakig. Det har SHB vetat om hela tiden, men tyvärr inte insett att informationen (med bifogat bug-ID) utlagd på hemsidan med vädjan om stöd från kunderna nog hade gjort susen.Är dom av åsikten att den inte har något stöd för PKCS. Vidare anser SHB att Aple öht inte har något stöd för detta, utan bara kör med något "okänt" som heter cdsa.

Efter en liten paus och omväg via mailinglistan apple-cdsa har jag lärt mig lite mer. Det verkar ha varit ett större teknikskifte i gränslandet 10.3 och 10.4 som gjort det mindre svårt att använda PKCS. Men inget verkar varit riktigt kristallklart. Och detta var inte huvudsyftet med detta svar.

Back to business.

Så till dags dato, i skrivande, etc så finns det inget stöd. Och får man tro SHB så kommer det aldrig. Men själv har jag hittills inte sett något grundmurat bevis för att det är tekniskt omöjligt att få det att fungera i Safari. För jag är av åsikten att det är inte i Safari som man, i huvudsak, ska implementera stödet. Då tex Keychain Access har stöd för att hålla certifikat så behöver inte Nexus Personal ha den (redundanta) funktionen.

Jag har inga som helst problem med vare sig köra med Safari eller Firefox tillsammans med Personal-applikationen. Det som är det viktiga är att välja rätt cert vid inloggning och importera certen i Keychain för att kunna använda Safari. Kör med OSX 10.4.9.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-01-30 09:05
Ursprungligen av jakkke:

Jag har inga som helst problem med vare sig köra med Safari eller Firefox tillsammans med Personal-applikationen. Det som är det viktiga är att välja rätt cert vid inloggning och importera certen i Keychain för att kunna använda Safari. Kör med OSX 10.4.9.

http://www.99.se/macnyheter/210031-anv-nder-handelsbanken-internet-p-mac-5.html#post1270422

Det är inget nytt att det funkar i Safari.

Jag körde det i maj förra året men jag var inte helt förtjust i det pga att när man låst upp sin keychain så plockar den upp certifikaten utan några lösenordsfrågor och vem som helst som kör Login i handelsbanken kommer direkt in på mitt konto. De kan dock inte signera för där krävs det lösenord av tredjepartsprogramvaran (Personal).

Nu kör jag Leopard och använder FF för Handelsbanken.

/Jakob

Ursprungligen av jakkke:

"...vem som helst som kör Login i handelsbanken kommer direkt in på mitt konto..."

Kan du utveckla det där?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-02-19 14:51
Ursprungligen av jakkke:

http://www.99.se/macnyheter/210031-anv-nder-handelsbanken-internet-p-mac-5.html#post1270422

Det är inget nytt att det funkar i Safari.

Jag körde det i maj förra året men jag var inte helt förtjust i det pga att när man låst upp sin keychain så plockar den upp certifikaten utan några lösenordsfrågor och vem som helst som kör Login i handelsbanken kommer direkt in på mitt konto. De kan dock inte signera för där krävs det lösenord av tredjepartsprogramvaran (Personal).

Nu kör jag Leopard och använder FF för Handelsbanken.

/Jakob

Jakob,

Du kan skapa en ny nyckelring som inte öppnas automatiskt vid inloggning. Jag har familjoch kompisar som använder min dator, och jag vill inte behöva logga ut varja gång dottern skall spela Drakens värld på Bolibompa.

Vänligen, Ylan

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-02-20 08:45
Ursprungligen av Ylan:

Jakob,

Du kan skapa en ny nyckelring som inte öppnas automatiskt vid inloggning. Jag har familjoch kompisar som använder min dator, och jag vill inte behöva logga ut varja gång dottern skall spela Drakens värld på Bolibompa.

Vänligen, Ylan

Tack för tipset.
Jag labbade lite med det också, dock så fick jag inte Safari att hitta keychainen automatiskt. Jag får prova igen.

/Jakob

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-05-01 21:37

Jag orkar inte ha Personal, BankID och en massa skit installerat. Jag kör med Safari och skrapkoder. Fungerar fint.

Jag väntar fortfarande på lite information från Ralf på Handelsbanken.
Han hälsar till oss alla och har uppdaterat informationen på deras hemsida något:

Uppdaterad installationsanvisning

Instruktionerna är kass... ser direkt flera tokigheter jag reagerat på förra veckan.

1.
"Om det finns en fil som heter Administration Utility på skrivbordet så ska denna slängas i papperskorgen."

Jag brukar dra in mina program i programmappen. Vad säger att man har program kvar på skrivbordet? Behöver man inte slänga programmet om det flyttats från skrivbordet? Varför inte ha en installerare som tar bort tidigare versioner oavsett var de ligger?

2. Sidan är hur lång som helt med massor av text och bilder som kan skrämma bort vem som helst. När jag skulle installera drog jag ner programet och startade detta varvid jag direkt fick valet Uppdatera. Jag valde detta och det fungera hur bra som helst i Firefox 2.

Frågan kvarstår...
- Varför har de en uppgradera-knapp i installationen om rådet på webben är att först manuellt ta bort allt gammalt?
eller...
- Varför nämner de inte uppgradera-valet alls på webbsidan?

  • Medlem
  • Sollentuna
  • 2007-05-03 13:58

Mitt förslag är att vi bjuder in Finansiell ID-Teknik BID AB till en workshop för att berätta om våra Mac OS X-önskemål ur ett användarperspektiv. Att klienten från Nexus ser ut som den gör (mest/helst Windows-lik) beror just på att den från början kommer just från Windows-världen. Den har dock fått sig en ansenlig uppfräschning i och med Personal 4.5.

Vad man bör sikta på är att gå mot SC-lösningar med läsare, då detta göra att man automatiskt kan börja använda sig av tekniker/lösningar i OS X (bla tokend) för att undvika redundanta lösningar från tredje part. En viktig funktion att ha i åtanke här är den sk. pin-policy som (vad jag förstår) respektive bank författar måste säkerställas i alla lösningar. Denna funktion finns inte i Keychain Access (Nyckelringen) varför den lösningen går bort. Skulle man få till ett SC-stöd i Personal för Mac OS X skulle detta också innebära att Safari är på banan. Om jag förstod detta hela rätt, alltså.

En annan fråga jag ställer mig.

Varför måste SHB skicka hem brev till mig och berätta att jag ska uppdatera säkerhetsprogrammet? Varför sköts inte den kontrollen/informationen ute på webbplatsen?

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2007-05-05 16:52

jag får aldrig några brev :´(

  • Medlem
  • Orranäs
  • 2007-05-05 16:53
Ursprungligen av snufsan:

jag får aldrig några brev :´(

Det var vi företagskunder som fick.

  • Medlem
  • Norrtälje
  • 2007-05-22 21:30

Finns det någon ny information i detta ärende ?

  • Medlem
  • Sollentuna
  • 2007-05-22 22:56

Nej, jag (och den andra?) väntar på att Martin ska återkomma med ett bugg-ID för Firefox så att vi kan digga en SSL-bug som påverkar Internet-banken hos SHB.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2007-05-23 21:37

firefox 2.xx funkade jättebra för mig när jag precis installerat det. nu måste jag välja certificat flera ggr och till slut får jag ett felmeddelande.

Ursprungligen av snufsan:

firefox 2.xx funkade jättebra för mig när jag precis installerat det. nu måste jag välja certificat flera ggr och till slut får jag ett felmeddelande.

Jag fick det problemet när jag försökte uppgradera säkerhetsprogrammet till senaste version. Så nu har jag gått tillbaka till version 3.6.0 och då fungerar det igen. Jag tror den fortfarande går att ladde ner från bankens hemsida.

Ursprungligen av snufsan:

firefox 2.xx funkade jättebra för mig när jag precis installerat det. nu måste jag välja certificat flera ggr och till slut får jag ett felmeddelande.

Börja med att låta Firefox välja certifikat på egen hand. Gå till Preferences: Advanced: Encryption och klicka i "Select one automatically". Starta om programmet och se vad som händer nästa försök.

Fungerar ej

Ursprungligen av Anders Täpp:

Börja med att låta Firefox välja certifikat på egen hand. Gå till Preferences: Advanced: Encryption och klicka i "Select one automatically". Starta om programmet och se vad som händer nästa försök.

Jag testade - Kör Firefox 1.5 - och det fungerade ej. Kommer direkt till löseordsdialogrutan vilket ju är käckt men sedan blir det felmeddelande Fick gå tillbaka till manuellt val och välja det 2:a certifikatet manuellt varje gång och då går det men är lite segt.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2007-05-24 13:04
Ursprungligen av Anders Täpp:

Börja med att låta Firefox välja certifikat på egen hand. Gå till Preferences: Advanced: Encryption och klicka i "Select one automatically". Starta om programmet och se vad som händer nästa försök.

Funkar! Tack!

(då kanske man int behöver byta bank i alla fall)

1.5, varför då?

Dra ner 2.0 och installera om från scratch. Funkar galant.

Jomenvisst

Efter uppgradering till 2:an fungerar det som du sa. Hade nog 1.5 kvar efter en tidigare info om att 2:an inte stöddes fullt ut och sen blev det aldrig av att uppgradera. Tack för påstötningen!

Skönt att man har SEB numera. Funkar på alla datorer så länge man har med sig sin dosa.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2007-05-24 19:12

har du en dosa? jag har skraplotter..

Nytt svar från Handelsbanken till oss Macanvändare idag!

Hej Martin!

Lite nyheter kring vårt Firefoxproblem.

Som du kommer ihåg pratade vi om inloggningsproblemen med Firefox 2.0
i vår internettjänst när vi träffades.

Det har ju nu kommit nya versioner av Firefox 1.5.12 och 2.0.0.4.
I 2.0.0.4 har man gjort två rättningar. Version 1.5.x har inte haft dessa problem
och denna version går ju även snart ur tiden.

Dessa rättningar avser en timer som infördes i version 2.0.beta.2. Denna timer var
satt till 8sek. Det innebar att man hade 8sek på sig efter att man klickat på login
tills att man skickat in sitt lösenord. Om man inte klarade av detta löste timern
ut och man fastnade i en loop.

I 2.0.0.4 har man höjt värdet på timern till 25sek samt även infört en reset av den om
man överskrider detta värde. Dvs man får göra om inloggningen.

Vi har testat Firefox 2.0.0.4 och ser inte längre några problem kring inloggningen. Detta gäller
givetvis både mac och pc.

Vi kommer därför nu att rekommendera Firefoxkunder att använda Firefox 2.0.0.4 och även
rekommendera en uppgradering till denna version. Uppgraderingen i Firefox fungerar ju bra.

Jag håller nu på att uppgradera informationen på våra hemsidor så att vi hänvisar till 2.0.0.4.

Med Nexus Personal 4.5.3 för MacOs och Firefox 2.0.0.4 tycker jag nu att vi har en
bra fungerande lösning för Mac ! Du är givetvis välkommen med synpunkter!

Trevlig sommar!

Bevaka tråden