Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Använder du Handelsbanken Internet på Mac?

Tråden skapades och har fått 1051 svar. Det senaste inlägget skrevs .

För att komma in på mitt Avanza konto använder jag ett användarnamn och ett lösenord. Jag har testat båda på:
https://www.microsoft.com/athome/security/privacy/password_checker.mspx
Användarnamnet har säkerhetsnivå: Strong, lösenordet har säkerhetsnivå: Medium.

Användarnamn och lösenord förvarar jag i min hjärna och så länge som ingen med en pistol riktad mot min panna tvingar mig avslöja dem tycker jag det är säkert.

Något 100% säkert system finns inte och jag tror att bankerna krånglar till det eftersom de tror att kunderna upplever en större säkerhet ju stökigare det är.

Jag anser att min spanska bank är säkrast eftersom den kräver ett "operationslösenord" utöver "inloggningslösenordet". Vad glad jag skulle bli om Handelsbanken tillämpade denna säkerhetslösning!

Visst kan man skylla på användarna användarna gör fel, men det hjälper inte när tusentals användare gör fel. Då är det fel på metoden.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-04-06 19:59

Tänkte att jag skulle åtekomma med lite uppdaterad info. Jag använder nu skrapkoder och det fungerar utan problem. Lite omständigt kan man tycka men förmodligen säkrarer än utan.

  • Medlem
  • 2007-04-18 08:36

Nu så här i deklarationstider tänkte jag ju ladda ner ett BankID, men det vill sig ju inte alls i Netscape...

Måste man köra Firefox???

  • Medlem
  • Linköping
  • 2007-04-18 09:19
Ursprungligen av danjo:

Nu så här i deklarationstider tänkte jag ju ladda ner ett BankID, men det vill sig ju inte alls i Netscape...

Måste man köra Firefox???

BankID (som kanske mer eller mindre är samma sak som e-legitimation) kan skilja sig från bank till bank. Denna tråd handlar visserligen om Handelsbanken (sambon kör HB på Macen, dock inget BankID ännu) men när jag kör OS 10.3 + Safari på LänsFörsäkringar så kräver de annan browser (InternetExplorer, Netscape, Mozilla) men det gick fint att ta hem och köra BankID via Safari. BankID tycks vara ganska Java-baserat, så har browsern bra Java-stöd så borde det gå, du kan säkert prova med Safari på Handelsbanken.

EDIT: kom på att du kanske måste köra Netscape för att ens komma in på HB och beställa BankID, vilket ju var din ursprungliga fråga... Du kanska kan uppdatera Java-pluginen på Netscape?

  • Medlem
  • 2007-04-18 10:36

Hittade just det här, gömt på Handelsbankens egna sida:

"För att kunna beställa BankID på Macintosh måste du logga in med vårt senaste säkerhetsprogram och Mozilla Firefox 1.5.6.0"

Så då är det väl så...

  • Avstängd
  • Överallt
  • 2007-04-18 20:13
Ursprungligen av danjo:

"För att kunna beställa BankID på Macintosh måste du logga in med vårt senaste säkerhetsprogram och Mozilla Firefox 1.5.6.0"

Det går bra med 2.0.0.x också med Nexus 4.5.3, fungera direkt.

Finns det någon här som dels har erfarenhet av SHB internetbank och som även har lite insikt i vilka förbättringar som behöver göras för smärtfri användning på Mac?

När är deadline för det här? När kommer Handelsbanken sätta sig ned och titta på våra förslag och synpunkter? Någon som vet?

  • Medlem
  • 2007-04-19 10:18

De borde tillhandahålla ett säkerhetsprogram som funkar med det folk använder, dvs minst Safari och Firefox (och helst alla webläsare som bygger på Mozilla). Några andra synpunkter har jag inte. Nu kan man ju köra med skraplotter, vilket ju är bra, men använder man sin egen dator är det bättre med säkerhetsprogrammet. Överlag är jag annars väldigt nöjd med deras service. Det kan du ju påpeka.

Jag har sedan urminnes tider kört i först Virtual PC och nu i Parallels, och det funkar helt OK. Men visst känns det lite märkligt att köra just säkerhetslösningar i Windows och Internet Explorer.

OT: Jag hörde en historia om när SEB (tror jag) skulle ut på nätet och frågan om man skulle stödja Mac dök upp. IT-avdelningen argumenterade att man lika gärna kunde köpa en PC till alla Mac-kunder för extrakostnaden att utveckla för två plattformar.

Självklart slutade det med att man inte gjorde något av det, vilket gör argument–slutsats helt koko.

  • Medlem
  • Sollentuna
  • 2007-04-19 10:46

Om jag inte har fått ett nytt jobb tills dess så kommer jag mer än gärna!

  • Medlem
  • Norrtälje
  • 2007-04-19 11:21

Det vore bra om Handelsbankens realtids betaltjänst "Handelsbanken Monitor " kunde användas fullt ut under OS X, som det är idag fungerar det delvis... , här finns kanske några kronor att tjäna för Handelsbanken.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-04-19 21:54

jag har nu testat men FF 2.0.senaste, FF 1.5.0.6 som är rekomenderad, nexus personal version 4.5.3 & 3.6.0 i alla kombinationer, det närmaste enda som händer då den nu iaf känner igen att jag har NP installerat är detta felmedelande http://www.dnz.se/img/handels-error.png

jag är iofs en nöjd användare av skraplotterna då de passar mig bättre, men att slippa promenera till skattmasen för att berätta vars som de skall betala ut det man fick tillbaka på skatten vore ju trevligt.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-04-19 23:13

Handelsbanken fungerar med Safari

Importera certen i Keychain. Signeringen poppar upp Personal-applikatioenn. /jakob

shb i safari

Jag skaffade min första mac på 15 år för några månader sedan och blev extremt irriterad på möjligheterna att ansluta till både handelsbanken och skandiabanken.

Visst - efter en hel del trixande och 3 olika webb-läsare igång så funkar det ju - men inte känns det bra inte. Huruvida e-legitimation, engångskoder eller dosa är säkrast har jag ingen aning om, och jag borde ju i sann mac-anda inte behöva bry mig heller. Men att inte stödja standardläsaren SAFARI är ett otyg. Jag skaffade ju mac för att jag tröttnat på alla specialare i windowsvärlden.


Så ETT STORT TACK till Jakkke som beskrev hur jag får handelsbanken att funka i safari. Det är första gången jag hörde om det på nätet och var lite skeptisk, men det funkade på en gång.

TACK!

Angående SHBs lösning för oss macägare. Inte nog med att de officiellt inte stödjer safari, eller för den delen den senaste versionen av andra läsare. Anvisningarna för hur man får någonting att funka på en mac är urusla. Det har endast varit med hjälp av olika mac-forum som jag listat ut hur man får till det, senast i denna tråd om safari-lösningen.
Skärpning SHB. Er enda lycka är att det tydligen bara finns en bank som är bättre (SEB).

Hälsningar

Stefan

  • Medlem
  • 2007-04-20 09:48
Ursprungligen av jakkke:

Importera certen i Keychain. Signeringen poppar upp Personal-applikatioenn. /jakob

WOW! Det funkar t om bättre än i Windows. Lite farligt kanske, eftersom man inte behöver skriva in lösenord.

Hej!

Nu har mitt Mozilla helt gått hey banana...försöker på nytt hitta o installera det på nytt. Det visade sig visst vara mycket mycket lättare sagt än gjort. Kan NÅN hjälp amig att hitta Firefox 1.5.0.6?

Tack
Klas

Tidigare hade de en länk till 1.5.0.6 under "support". Den är nu utbytt till:
1.5.0.11 fungera enligt Handelsbanken.

Du hittar den här:
http://www.handelsbanken.se/shb/INeT/IStartSv...

  • Medlem
  • 2007-04-20 10:05

En annan sak; det dyker upp två certifikat (det gjorde det i Firefox för mig med), hur vet man vilket man ska använda? Bara ett funkar.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-04-20 10:42

Ett cert är för signering och ett för inloggning, tror jag det är.

Ställ om din keychain så den kräver lösenord så löser du det problemet.

Själva inloggningen använder vanlig SSL klientcert-inloggning.
Jag blev mest förvånad att Personal lirade med Safari för signering.

  • Medlem
  • 2007-04-20 11:25
Ursprungligen av jakkke:

Ett cert är för signering och ett för inloggning, tror jag det är.

Men man måste ju välja själv, och man får ingen vägledning till vilken som är vilken ... hur som helst verkar det funka lite skakigt för mig. Det funkade en gång, men nu har det slutat att fungera. Jag hade samma dåliga resultat i Firefox 2.

  • Medlem
  • Norrtälje
  • 2007-04-20 11:40
Ursprungligen av stfm:

Men man måste ju välja själv, och man får ingen vägledning till vilken som är vilken ... hur som helst verkar det funka lite skakigt för mig. Det funkade en gång, men nu har det slutat att fungera. Jag hade samma dåliga resultat i Firefox 2.

Prova "select one automatically" då verkar det väljas rätt automatiskt.

Jag har ändrat i första inlägget av denna tråd för att förtydliga att det ursprungliga intitiativet till allt detta kommer från oss på 99mac med målet att förbättra Handelsbankens Internettjänster.

Det är väldigt kul att se så många svar och praktiska lösningar på problemen som kommer från duktiga medlemmar - det är precis det som 99mac är till för!

Hej allihopa!

Har precis kommit från ett möte med Handelsbanken IT där vi fick en chans att diskutera problemen som tagit upp i tråden ovan.

Jag tycker vi fick igenom ett jättebra möte och jag har nu direktkontakt med mannen som ansvarar för inloggningen till internetbanken. Vi kommer bolla några saker fram och tillbaka innan vi presenterar resultatet av mötet. På många sätt kändes det som att bristen på information låg bakom många av problemen och just sånt information är 99mac bra på att sprida.

Tanken är att ta fram en tydlig guide och även etablera en långsiktig relation där vi snabbt kan få information direkt från personerna som har svaren - det är värt jättemycket.

Hoppas på att återkomma om några dagar i detta ärende!

Ta med det här till banken Björnström.

Det kom hem ett brev som berättade om en ny version som var viktig att installera (4.5.3). Jag läste instruktionen på hemsidan som var en lång läsning som berätta hur viktigt det var att första avinstallera och bla bla bla...

Jag startade programmet jag laddat ner och stirrade sedan i 30 sekunder på en knapp som sa UPPDATERA... jaha men var det inte viktigt att... klick

Inte f-n kan man låta bli att klicka på en sån knapp lat som man är. Det verkar som det funkar. En rätt typisk SHB-grej det här. Ingen verkar testa av grejerna från start till mål utan det finns alltid lösa trådar som irriterar.

Anders - det låter precis som många andra problem ovan:

Informationen från Handelsbanken är inte fullständig, ibland felaktig och ibland finns den inte samlad på rätt ställe. Det tyckte jag var genomgående för många punkter vi gick igenom igår.

Kanon, björnström...Härligt att HB faktiskt har sökt denna feedback och att du/ni vill dra och ta tag i detta strul!

Tack!

Ursprungligen av Andreas Anjou:

Kanon, björnström...Härligt att HB faktiskt har sökt denna feedback och att du/ni vill dra och ta tag i detta strul!

Tack!

Egentligen var det vi som började och gav feedback till ett lokalt kontor. Den informationen gick upp till absolut högsta instans och sen vidare till IT-avdelningen.

Nu när vi snackar med rätt personer har vi ju väldigt goda möjligheter till information, feedback och påverkan. Dom gav oss raka svar och vi ska sammanställa lite grejer innan det kommer en Guide & sammanfattning om vad som sades.

Skönt att dom lyssnar - tror 40.000 medlemmar gör skillnad när man ringer

Några fler skummiteter i Firefox 2

- Massor med fel och varningar på sidan?

- När man klickar på logga ut på sidan så öppnas programmet Personal. Jag kan bedömma att det där är ett rent fel och stänga av programmet, men vad gör andra användare när de hamnar där? Väljer de avinstallera eller?

  • Medlem
  • Sollentuna
  • 2007-04-27 10:10
Ursprungligen av Anders Täpp:

Några fler skummiteter i Firefox 2

- Massor med fel och varningar på sidan?

Det finns en ärende-ID hos FF:s bugzilla som förvaltningschefen för inloggnings- och säkerhetsfunktionen hos SHB:s Internetbank lovade att skicka till Martin. Tanken är att vi alla ska anmäla felet också för att få upp räknaren så att felet åtgärdas. Allt detta enligt förvaltningschefen på SHB.

  • Medlem
  • Sollentuna
  • 2007-04-27 10:05

Felet med Personal startas när man loggar ut är felanmält (av mig bla) till SHB:s Internet-support. Det visade sig att dom kände till felet.

Bevaka tråden