Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

autotuner till express..

Tråden skapades och har fått 9 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Borås
  • 2007-01-28 18:49

jag har logic express och har därför ingen autotuner som de finns i pro versionen. finns de någon bra lättanvänd plug att köpa billigt eller helst gratis?

snart får logic pro 8 komma, då slår jag nog till, men får klara sig så bäst de går tills dess..

Jag har också letat efter detta men ingen tycks veta något. Antares autotune ska ju gå att använda (TDM el AU? )men den är ju inte heller billig. Jag köpte en gammal version som jag tänkte uppgradera men det visade sig kosta en del det också.

Kanske ska vi slå våra kloka huvuden ihop och leta vidare?

Logic Express har ju "pitch enhancer", klarar den inte jobbet? Jag har bara provat den lite grann...

Personligen har jag svårt för Autotuners och det sound som det ofta/oftast ger. Det är förstås en genrefråga.

Autotune is the work of the devil!

• Medlem
  • Borås
  • 2007-01-28 21:05

sanningen är väl att den används på i princip all musik idag i alla genres. använder man en bra autotuner med motta på rätt sätt så märker man inte ens av den, bara om man jämför före och efter effekten och de låter bättre med den på. men då pratar jag om folk som sjunger bra eller väldigt nära för att göra små korrigeringar. sen kan man ju använda den på folk som inte kan sjunga eller för mycket som i mycket av dagens skitmusik och då säger de sig själv att de låter skit.

andy74: ja vi får hålla utkik!

Håller med. Små korrigeringar ger ett lyft. Stora behov av autotune....nja då kaanske man ska hyra in en sångare...:-)

Pitch enhancer är äl inte samma sak va?

Lite OT, men på förekommen anledning:

Citat:

sanningen är väl att den används på i princip all musik idag i alla genres.

Nja...i min värld så förekommer det inte. Jag skriver och spelar mest in konstmusik, samtida, och klassisk musik. De jag känner som spelar och sjunger jazz använder inte heller autotune. Jag har lite svårt att tänka mig att alla hiphopare, indieband, punkare, metalband, singer/songwriters, vissångare, folkmusiker mfl i princip alltid tar till Autotune.

Jag förstår inte varför man skulle använda Autotune om man inte:

1) antingen vill färga sången med effekten det ger eller:
2) måste rädda en sångare som inte hittar rätt riktigt.

Har man en bra/fantastisk sångare så tycker inte jag att man vinner något på Autotune. Det man förlorar är ju alla små färgningar man ger musiken beroende på hur man intonerar. Intonation handlar ju inte bara om att ligga helt i pitch utan också om hur man hanterar olika intervall. Det kan ju göra all skillnad i världen hur en sångare ex intonerar en liten ters i en sorglig låt osv.

En fara jag tycker mig märka med Autotunefebern är att många har blivit betydligt känsligare för "falsksång" vilket i sin tur kan hindra dem från en i annars stor musikupplevelse. De hör bara "falsksången". Många fantastiska klassiska låtar skulle nog inte passerat idag med sådana måttstockar.

Ursprungligen av David Lennartsson:

Har man en bra/fantastisk sångare så tycker inte jag att man vinner något på Autotune.

En fara jag tycker mig märka med Autotunefebern är att många har blivit betydligt känsligare för "falsksång" vilket i sin tur kan hindra dem från en i annars stor musikupplevelse. De hör bara "falsksången". Många fantastiska klassiska låtar skulle nog inte passerat idag med sådana måttstockar.

Håller med! Samtidigt har också Autotune bidragit till utvecklingen genom vissa "effekter" mm. Tyvärr är det nog så att många gamla hits inte skulle passerat idag, precis som David säger, vi har blivit känsligare för falsksång.

Används det som en effekt och för att "tajta till" körer mm så kan det lyfta produktionen.

frågan fortsätter dock att ställas.... Vart hittar man bra och billig Autotune till Logic express?

Har ni provat Pitch Enhancer som finns i Express?

Om den inte duger så har Yamaha en plugg som heter Pitch Fix som är OK.
Bästa kvalitén har nog Melodyne, men den är dock inte billig

Janne

1
Bevaka tråden