Lite OT, men på förekommen anledning:
sanningen är väl att den används på i princip all musik idag i alla genres.
Nja...i min värld så förekommer det inte. Jag skriver och spelar mest in konstmusik, samtida, och klassisk musik. De jag känner som spelar och sjunger jazz använder inte heller autotune. Jag har lite svårt att tänka mig att alla hiphopare, indieband, punkare, metalband, singer/songwriters, vissångare, folkmusiker mfl i princip alltid tar till Autotune.
Jag förstår inte varför man skulle använda Autotune om man inte:
1) antingen vill färga sången med effekten det ger eller:
2) måste rädda en sångare som inte hittar rätt riktigt.
Har man en bra/fantastisk sångare så tycker inte jag att man vinner något på Autotune. Det man förlorar är ju alla små färgningar man ger musiken beroende på hur man intonerar. Intonation handlar ju inte bara om att ligga helt i pitch utan också om hur man hanterar olika intervall. Det kan ju göra all skillnad i världen hur en sångare ex intonerar en liten ters i en sorglig låt osv.
En fara jag tycker mig märka med Autotunefebern är att många har blivit betydligt känsligare för "falsksång" vilket i sin tur kan hindra dem från en i annars stor musikupplevelse. De hör bara "falsksången". Många fantastiska klassiska låtar skulle nog inte passerat idag med sådana måttstockar.