Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

slutna hörlurar för musikproduktion?

Tråden skapades och har fått 36 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-02-05 12:27

Har sökt efter liknande diskussioner, men får inte upp så mycket nyttigt.

Jag behöver lurar. Jag ska göra musik. Jag vill kunna sitta på ett fik med min laptop och göra hackig electro utan att mina medmänniskor störs av det. Helst ska de inte höra det alls. Dessutom måste de sitta mjukt som moln, så att man inte får ont i öronen efter en timme. Sen vill jag gärna kunna lyssna på musik också, på mp3-spelaren eller liknande. Men det är inte lika viktigt som isolering och skön passform. Givet att de ska låta bra och färga ljudet så lite som möjligt.

Priset är inte så jätteviktigt, men gärna under 2000:-.

AKG240 verkar vara väldigt poppis, och bara för att jag _har_ mer cash att bränna så _måste_ jag ju inte göra det.

plz hlp?

/ F

  • Avstängd
  • Malmö
  • 2007-02-05 12:32

Ultrasone Proline750 är helt suveräna.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-02-05 12:52

de ser enormt bekväma ut... men kanske lite väl i överkant med priset. fast det kanske är värt den extra tusingen?

  • Avstängd
  • Malmö
  • 2007-02-05 13:55

AKG K241 tycker jag är bumliga i basen - och inte alls lika definierade och tydliga som Ultrasone-lurarna, så jag tycker helt klart att PL750 är värda pengarna...
Var landet bor du? Du kanske har möjlighet att provlyssna på dem i närheten?

håller med om att akg k242 är bumliga. Let's all agree Beyer dynamics DT 250 är dom bästa som finns. Dom är dina för en tusenlapp och är skitsköna!

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-02-05 14:19

claes, bor i sthlm. så närmsta jambutik lär väl ha ett par. får bränna ner en skiva och provlyssna. eller man kanske kan köpa på öppet köp och testa?

alejandro, är inte beyerlurarna halvöppna? eller är jag ute på en cykelfärd?

viktigt är som sagt att det inte läcker ljud in/ut.

  • Medlem
  • Gotland
  • 2007-02-05 14:54

jag använder beyerdynamic DT250. Väldigt gosiga och ljudet likaså. alltså inte så super-distinkt. täta och kostar typ 1500. i like. bästa tipset är att gå och provlyssna så många som möjligt, det var så jag hittade mina favvo.

Akg240 är ju öppna dock.

hd-25 är finfina elektrolurar annars

...och när ni ändå snackar sådant här, kan ni rekommendera några überbilliga också (<500) som duger till något iallafall, eller åtminstone sitter bra på ett par ganska stora öron?

(kanske borde vara ny tråd?)

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-02-05 23:52

har för mig att hd-25 användes när jag spelade in reportage för nåt år sedan. inte så bekväma, men skönt ljud.

proline 750 och beyer dt250 är teh shit alltså? prolinen var ju enormt sexiga... får testa imorrn.

  • Medlem
  • Gävle
  • 2007-02-05 23:57

Jag trivs med mina K171... Kan vara lite obekväma tills man "kört in dom" dock.

DT770pro är de bästa som jag hittat under 2 papp. De är inte lika dämpande som DT250.. men ändå slutna.

Vilka nätbutiker har bra sortiment på hörlurar?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-02-07 08:02

Jag har ett par DT250. Sjukt dålig kvalitet i konstruktionen. Tappade dem i golvet från midjehöjd. Måste nu ha tejp runt hela huvudet för att få dem att sitta kvar (Man borde iofs kunna fixa reservdelar till dem? Får väl gå in på 4sound och fråga..) . Hade att par DT550 förut, de höll mycket bättre - men gav upp efter 7 år (och då hade de fått stå ut med mycket). Som vanligt så tror jag på att lägga till den där extra slanten så att man får någonting bra som man kan vara nöjd med. (Vilket inte jag gjorde.. Buhu buhu )

Ett par DT-770 borde bli nästa inköp, egentligen.. Fast hellre monitorer. Jag blir så yr av att använda hörlurar.

AKG240 är trevliga, MEN dom är inte särskilt tysta utåt. Du kanske ska testa någon in-ear lösning? Det är nog bästa kompromissen vad gäller läck ut (inget alls!) och komfort. Plus att du får all trevlig lågbas också!

hur funkar det att drive dt250 ifrån en laptop då? dt770 har en polare, och han har köpt en hörlursförstärkare för att kunna använda de hemma överhuvudtaget.

Hd-25 ÄR obekväma i början, känns styva och små samt kan klämma åt. Men de blir bra efter ett tag, .kommer ihåg att mina klämde och tryckte hårt mot öronen i början, men nu känns perfekt( iaf för mig).

Jag har aldrig haft problem med att driva dt770 från laptops.. kört dem i runt 10 laptops nu. Han kanske lyssnar ohälsosamt högt iofs? Jag är nästan säker på att de finns med olika ohm-tal för övrigt.

Ursprungligen av Volantiz:

Jag har aldrig haft problem med att driva dt770 från laptops.. kört dem i runt 10 laptops nu. Han kanske lyssnar ohälsosamt högt iofs? Jag är nästan säker på att de finns med olika ohm-tal för övrigt.

De gör de.. jag har hittat 80 och 250 ohm.. vad spelar det för roll? Jag kan ingenting om el.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-02-07 21:55

http://testcentret.idg.se/produkt.asp?pID=7451

jays d-jays har fått rätt bra betyg. jag har alltid varit lite avig mot inears, de tenderar att vara väldigt obekväma, men med de här så kanske man borde försöka komma över det lite.

nån som testat?

För under 2000 finns också Sony MDR-7506. Rak frekvensgång och djup bas. Analytiska.

Komforten är nog snäppet under Ultrasone. De har jag inte provat men tittar man på bilden ser de mjukare ut.

ja, de tror jag också på. Låter riktigt grymt när jag provat iaf

Ursprungligen av torsig1967:

För under 2000 finns också Sony MDR-7506. Rak frekvensgång och djup bas. Analytiska.

Komforten är nog snäppet under Ultrasone. De har jag inte provat men tittar man på bilden ser de mjukare ut.

Jag köpte ett par AKG240 (studiomodellen) för 985:- på Jam förra veckan. Kan nog rekommendera dessa. Bekväma med kristallklart ljud direkt ur laptopen.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-02-09 15:40

kollade på ett par hd25, inte samma som jag testade innan. och de ligger ju runt 2pix. blir kanske ett par såna. pluset med sennheiser är ju att alla delar går att byta ut. dessutom var de riktigt tättslutande och stänger ute ljud väldigt bra.

Någon som kan tipsa om en nätbutik med bra hörlurssortiment? Jag förblir nog Sennheiser trogen tror jag.

80-ohm kommer vara mer lättdrivna och inte behöva lika mycket förstärkning.

Tack för svaret.

Av nyfikenhet; varför väljer vissa 250-varianten?

Någon mer tekniskt kunnig får nog svara på det. Jag antar att det handlar om hur det matchar övrig utrustning.
250 ohm är väl ursprungsvarianten, och sen har 80ohms-varianten tagits fram för att passa folk som kanske använder konsumentutrustning emellanåt(mp3-spelare, laptops osv.).

Ett annant exempel är akg-240m(600 ohm) som fått ett syskon vid namn akd-240s(55ohm).

Erbjud gärna espresso men låt de som vill ha kvar sitt kok-kaffe?

Om man har flera hörlursuttag, och flera lurar inkopplade med lågt motstånd (ohm) kan dom dra mer ström än vad förstärkaren kan leverera. Har jag för mej.

Mina AKG240 är hög-ohmiga, och rätt svåra att spela riktigt högt i...

Senast redigerat 2007-06-30 09:29
Bevaka tråden