- PeterH
- Medlem ●
Datamaskinen ska bytas ut (windows har småballat på min nuvarande, mitt eget fel, men ska jag ändå lägga all tid på att ominstallera så är det lika bra att göra det på en ny maskin).
Har inte bestämt mej helt hundra om jag ska bygga själv, men förmodligen blir det så. SoS hade en bra artikel i senaste numret, och där rekommenderades den här lådan: http://www.paq.ltd.uk/
Men dom skeppar såklart inte utanför UK än. Nån som kan rekommendera ett bra alternativ?
Ska vara bra dämpat, lättmeckat och ha plats för minst ett fullängds PCI-kort (TC Powercore).
Utbudet är för stort för att jag ska orka börja jämföra... (ska iofs till Cebit i år, dom brukar ha en hel mässhall med bara koreanska chassitillverkare!)
Satt faktiskt och kikade på exakt det förut. Mitt enda frågetecken var väl egentligen nätagget, räcker 400W? Har alltid läst att 500W rekommenderas nuförtiden...
Det beror ju på vad man har i. Själv har jag en 3 Mhz P4, 4 st hårddiskar, dvd-rom, dvd-brännare, X800GT-grafikkort, Yamaha dsp-factory med AX44-boxen och lite annat och har aldrig märkt någon brist på ström:p
Det här chassit ser riktigt lovande ut. Funderar på byta ut mitt emot detta redan nu faktiskt.
http://www.kylning.com/product_info.php/cPath/72_152/products_id/1367
Jag skulle nog stoppa i lite ljuddämpningsmatta bara så skulle den vara klar att köra.
Finns nu även en helt fläktlös PSU som är extern, Värmen som blir hamnar utanför lådan vilket gör att du klarar dig med mindre antal fläktar på lägre varv.
http://www.kylning.com/product_info.php/cPath/100/products_id/1065
/Fredrik
Kan ju nämna det att chassit helst inte ska kosta lika mycket som resten av datorn tillsammans. Zalman's ligger väl på 9-10k:- vill jag minnas?
TNN300 verkar ligga på runt 5k:
http://idg.dittpris.se/prices.x?cid=3&gid=285&sid=764&pid=139942&tab=specs
http://www.prisjakten.nu/produkt.php?p=77402
...medan TNN500 ligger närmare 10k som du säger, men ska det vara tyst så ska det.
Sedär, jag som loggade in för att skapa exakt en sån här tråd.
Jag har hittat det här: http://www.wermlandsdata.se/catalog/product_info.php?products_id=186994
Det är ju inriktat på att vara tyst, har inbyggd nätdel på 420w och kostar bara 1169:- inklusive moms. Det låter bra på papperet iallafall. Synd bara att det har en sån där stor lucka i fronten. Har en sån på min nuvarande och det är så otroligt opraktiskt, och det gör ju inte saken bättre av att ena "gångjärnet" (en skör plastpigg i en plastklyka) gått av så att luckan ramlar av så fort man petar på den.
Någon som provat det?
Lite lurigt det här med ordet "tyst" bara. I gamervärlden är tyst detsamma som ljudnivån på en dammsugare medan högt är detsamma som ett concordeplan, känns inte riktigt som att man har samma preferenser.
EDIT: Samma chassi fanns även på Komplett, fast med 30w starkare nätagg.
http://www.komplett.se/k/ki.asp?sku=311799&view=detailed
EDIT2: Av användarsynpunkterna på Komplett verkar det vara lite delade meningar om huruvida det är tyst eller ej, om nätagget räcker till eller ej, om det är något att ha eller ej.
Fast jag tycker det verkar helt okej ändå, till det priset alltså. Då får man ju råd med lite dämpmaterial också om man vill det.
Bobbski: jag har just ett sådant chassi. Jag har dock satt i en fläkt som låter lite (för att känna mig trygg vid överklockning) så jag kan inte bedöma om det är att betrakta som ett tyst chassi, men det låter bra mycket mindre än mitt förra iaf. Jag är mycket nöjd med det, stabil konstruktion och sådär. Och så är det ju ett överkomligt pris.
Här är ett chassi: http://www.webhallen.com/prod.php?id=68570
Som verkar bra för att det är ganska rymligt och har plats för 120mm fläktar som är tystare än 90/92mm fläktar.
Här: http://www.webhallen.com/prod.php?id=62443
Är ett nätagg som också har en 120mm fläkt, för att det skall bli tystare. Det är på 350W men jag tror att det även finns på 400W. För den delen tror jag att 350W räcker gott och väl ifall du inte har allt för mycket i låddan.
Om man sedan slänger i litet ljuddämpning och fixar en tyst processorfläkt så borde du få en ganska tyst burk
Köpte du 400- eller 500-wattaren?
Återkom gärna med ett utlåtande sen!
Är mest intresserad av ljudnivån... och oj, den verkade onödigt djup. 53 cm, riktig koloss. 7 cm djupare än min, och jag vet inte vad jag ska med det djupet jag redan har till, men bara den är tyst så är det värt det för min del.
Baserade mitt nya system på en Sonata II men är inte helt nöjd med det medföljande nätagget. Det räcker till utan problem men är det enda som låter (har en av Zahlmans värstingfläktar för CPU:n som är absolut tyst). Det har lite pipande för dig också. Inte alls kul. Måste förmodligen fixa nåt extra att dämpa insidan med.
Baserade mitt nya system på en Sonata II men är inte helt nöjd med det medföljande nätagget. Det räcker till utan problem men är det enda som låter (har en av Zahlmans värstingfläktar för CPU:n som är absolut tyst). Det har lite pipande för dig också. Inte alls kul. Måste förmodligen fixa nåt extra att dämpa insidan med.
Jag byggde ihop i stort sett identiska maskiner till två av mina goda vänner - den ena med Sonata II och den andra med P180. Den som blev vinnare enligt min mening, både ljudmässigt och byggmässigt, var P180 med ett 500W nätaggregat från Nexus.
Processorn kyls med Arctic Cooling Freezer7.
Köpte du 400- eller 500-wattaren?
500W, better safe than sorry. Dessutom skilde det så lite i pris. Och man fick med en sjysst fläktkontroll att montera i fronten.
Har inte fått alla delar än, men har monterat moderkortet åtminstone. Och lättmekad är den inte. Var tvungen att plocka loss bottenfläkten för att få in moderkortet tex.. Och framförallt, det finns inga instruktioner nånstans.
Frågetecknet är väl hårddiskarna, det är bara ren plåt att fästa i. Nån smart upphängning hade inte varit för mycket begärt i prisklassen tycker jag. Har dessutom beställt en 10k-RPM, så det kanske får kompletteras med nånting där...
Vad är det som piper? Nätaggregatet eller moderkortet? Jag vet en del som råkat ut för det sistnämnda, däribland jag själv. Mitt moderkort (kondensatorerna?) har börjat pipa högfrekvent, det dämpas en stund efter att komponenterna blivit varma. Det var inte så i början heller, utan började så efter något års användande. Frågan är hur man undviker det. Jag minns inte att jag haft det problemet med moderkort tidigare. Eller så har problemet varit konstant men att datorn i sig tilläts låta mer tidigare så att man inte märkte det. Jobbigt i alla fall.
Det är nätagget som tjuter. Har bytt ut två sådana i Sonata II lådor. Se till att få nätagget utbytt på garantin. Det går inte att dämpa bort det heller, den typen av tjut tränger igenom allt tyvärr.
Jag kör min Zahlman på lägsta settingen ... Men den kyler som en galning ändå. Överdimensionerad till tusen men det är ju bara bra.
P180 var på väg hit också, men den var rätt mycket bökigare att installera i som jag förståod det samt jäkligt stor och utan nätagg ... Men jag väntade mig knappast att det här skulle bli lika bra. Nästa gång kanske man har lärt sig
oberfunker vad är det du har lärt dig, att du ska köpa en p180 nästa gång?
När plånboken kommer ikapp är det dags för en ny data för mig och jag har kikat på p180. Tyst och plats för många gamla hårddiskar är viktigt. Jag sitter på ett Sonata (ettan) så den kanske funkar till nästa också men den känns som den inte är så ljudisolerad med hålen på sidorna.
timothy: Nej, men att jag inte ska välja budgetalternativet Hade iofs inte mycket till val just då.
timothy: Jag har också första Sonatan. Jag testade en gång att sätta för en bit papp med tejp innanför antec-logga-hålen fast det gav upphov till andra mörkare toner, så jag tog bort det igen. Nöjd med chassit annars, förutom den där frontluckan som även jag lyckats bryta ena benet på.
Verkar som att det får bli ett P180 även för mig när det dagas då
Fast tusan också.. vad dyrt allt blir när man ska bygga upp allt från grunden igen. Alla delar. Synd att inte Komplett har avbetalning... fast jo, det har de visst, lyxigt! Då slipper jag snåla.
Då vart burken ihopbyggd.
Var ett tag sen jag slöjdade själv, + att jag har haft feber ett par dar, så det har gått trögt.
Den är inte i närheten av så tyst som jag hade hoppats på. Gjorde gott när jag äntligen lurade ut hur fläktkontrollern skulle kopplas in, men hårddiskarna knattrar som 17. Får bli upphängningar för dom. I övrigt skulle jag säga att den låter exakt lika mycket som min gamla Dell...