Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Tysta chassin?

Tråden skapades och har fått 36 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • International user
  • 2007-02-16 13:58

Peter H: Var ju inte så kul att höra. Vad kör du för diskar? Testa hårddiskupphängning? Det är en av fördelarna med Sonatan, att man aldrig skruvar fast diskarna direkt i chassit, utan har gummipackningar emellan. Lätta att skjuta in och ut också.

För ett halvår sedan hade jag ett projekt att tysta ner min gamla P133 så mycket det gick och då köpte jag en gammal oanvänd Seagate disk samt satte den i en hårddiskvagga. Det hjälpte rejält - men så är Seagates diskar tysta också (imho).

Har en Seagate 250gb (har också alltid kört Seagate just för att de är tysta), men för att få lite extra skjuts köpta jag en 10k-RPM Raptor (har faktiskt glömt märket just nu). Och det blir en märkbar skillnad i hastighet...

Ska köpa upphängningar efter nästa lön tror jag.

Tror att en av orsakerna till att den låter såpass mycket är mitt TC Powercore. Det blir en rätt ordentlig barriär mitt i lådan, så luften som sugs in i botten har svårt att komma vidare, och nätaggfläkten får jobba desto hårdare...

• Medlem
  • 2007-02-17 12:57
Ursprungligen av PeterH:

Har en Seagate 250gb (har också alltid kört Seagate just för att de är tysta), men för att få lite extra skjuts köpta jag en 10k-RPM Raptor (har faktiskt glömt märket just nu). Och det blir en märkbar skillnad i hastighet...

Ska köpa upphängningar efter nästa lön tror jag.

Tror att en av orsakerna till att den låter såpass mycket är mitt TC Powercore. Det blir en rätt ordentlig barriär mitt i lådan, så luften som sugs in i botten har svårt att komma vidare, och nätaggfläkten får jobba desto hårdare...

Jag har en WD Raptor 10k rpm som jag har upphängd i en zalman-kylare: http://www.komplett.se/k/ki.asp?sku=300271
I princip allt "smattrande" från hårddisken försvann, jämfört med när hårddisken satt fast i lådan..
Dock så är det ju en hårddisk-kylare i första hand, så det är möjligt att det finns bättre/billigare alternativ, men jag är helnöjd med min.

Bra tips. Har aldrig haft så ont av knatter förr, men nu är det rätt illa.

Annan skum grej: När jag bootar datorn är den rätt tyst, sen varvar nät aggsfläkten upp mer och mer. Vilket kan vara förståeligt om det ackumuleras värma i lådan. Men bootar jag om den så är den alltid nere på "noll" igen, direkt. Den ev. värmen kan ju inte bara försvinna som genom ett trollslag, känns som om den bara sänker varvtalet vid omstart? Bugg i nätaggskontrollern?

• Medlem
  • 2007-02-17 15:18

Grundläggande i ett tyst system är en fläktcontroller. Sunbeam Rheobus är snorbillig och inte alltför anskrämlig om man kopplar ur ljusdioderna. Bonus är att man kan dra ner fläktarna helt om man skall spela in något tex.

Antec chassit som jag tipsade om ovan har inbyggda hårddisk dämpningar. Diskarna hänger i elastiska snoddar. Solo är samma chassi som p150 fast svart utan PSU och med nya snoddar som inte går av som dom andra modellerna.

Man blir ju aldrig nöjd... Nexus-lådan är helt OK, vet inte om det efter lite inkörning faktiskt blivit tystare eller om jag vant mej. Men den är ju löjligt stor! Och nu har jag lik förbenat börjat fylla ett stort rack musikprylar igen, så jag överväger allvarligt en Antec Take 4. Verkar helt perfekt... Nån som testat?

Bevaka tråden