Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Apple - som vanligt URUSEL service

Tråden skapades och har fått 24 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Jag är en trogen apple-kund sdn -89 så jag är ingen "basher" men som vanligt är apple ett ytterst frustrerande företag när det gäller kontakter med kunder. Jag har bara idag haft ett flertal tillfällen att slita mitt hår.
Igår inkom ett mail från applestore ang ett misslyckat försök till leverans av en beställning. I mailet står kundref-nr samt ett telefonnummer som påstås gå till UPS. Detta TEL.NUMMER (0845-1610001) EXISTERAR ÖHT INTE!!!!! Allright, jag får väl själv ta reda på tel nr till - knackar in www.UPS.se. Ringer dit och får reda på att de inte kan leverera paketet tillfälligt till ngn annan person eller t.ex ringa från bilen för att stämma träff ngn annan stans (vilket går med andra budfirmor) och om jag ville ändra leveransadress skulle jag tvingas ringa till apple 0771 400484. Man kunde inte göra annat från UPS eftersom man uppger att detta är den service "Apple betalat för"! (UPS chaufförer har f.övr inte telefoner i bilarna). Jag försökte kontakta via 0771400484 två ggr på morgon tills jag gav upp: signalen går fram, ngn telefonsvarare ger besked om att vänta på "ledig handläggare" varefter det blir TVÄRTYST i 5 minuter tills jag ger upp. Ingen som helst feedback att jag står i kö får mig att dra den naturliga slutsatsen att jag är "utslängd". Detta upprepas under 2 försök till jag inte längre kan vänta då jobbet kallar. JAG INSER ATT APPLESTORE TYDLIGEN FÖRVÄNTAR SIG ATT JAG TAR LEDIGT FRÅN JOBBET EN HEL DAG FÖR ATT KUNNA TA EMOT MITT PAKET!!!! eftersom leveransen inte kan tidsbestämmas utan inträffar NÄR SOM HELST mellan 8 och 17! Vilken värld lever Apple i??? Givetvis finns ingen länk för epost till applestore som dessa angelägna synpunkter kan framföras på, t-ex att man i ett standard-mall lämnar ut ett telefon# som är HELT FEL!!!
När jag sdn försöker hitta ett sätt att komma igenom till kundtjänst för att klaga når jag fram till sidan: http://promo.euro.apple.com/promo/helpmenu/se/howtocontact.html där det finns en rubrik "Synpunkter och förslag" och ett telefonnummer. Oh, så bra tänker jag som är en god medborgare och verkligen helst vill försöka hitta så rätt instans som möjligt. Jag ringer upp detta telefonnummer bara för att finna att HELT PLÖTSLIGT ÄR DETTA ALTERNATIV BORTA SOM KNAPPVAL!!!! Jag kan välja siffra som för mig till beställning etc men INTE "Synpunkter och förslag". GREAT SHOW APPLE!!!!
Tänk att detta fortsätter år efter år utan förändring... stön! En bra kund är den som ger feedback så att mottagaren kan förbättra sig och bli observant på sånt som inte funkar för helt klart kan INGEN vara perfekt. MEN man måste ge möjligheter att på ett ENKELT sätt nå fram.

• Oregistrerad
  • 2007-02-13 15:06

Jösses vad jobbigt det var att läsa allt det där som en klumptext och med alla märkliga förkortningar ... fast jag kanske är för gammal för att förstå alla förkortningar du kommer med...

Jag förstår din frustration, och jag tycker det är väldigt dåligt av Apple att inte ordna med en alternativ leverans, ex Posten!
Förvisso är detta med direktleverans bra, då man nästan säkert får fram paketet till den som ska ha det, men tro mig ... det är ingen dans på rosor det heller! Många chafförer orkar inte kolla leg. på den som kvitterar ut paketet.

Tycker du ska skriva ett mail till Apples överhuvud här i Sverige där du framför din kritik och hur du blir bemött, samt att du önskar få en sådan anknytning du skrev om i mailet, men ett tips kan vara att utesluta alla förkortningar...

Ett till bara detta gäller inte bara apple. Jag har haft samma problem med leveranser från andra där posten inte är inblandad. Detta är en form av säkerhetstänkande har jag blivit hänvisad till, Att för många har tydligen blåst företga på detta sätt. Dvs de skickar en bulvan som tar emot varan på samma adress.

Dock har jag själv dirigerat om leverans till mitt jobb både TNT och UPS utan problem när jag inte varit hemma.

• Medlem
  • Uppsala
  • 2007-02-13 15:46

Det jag inte förstår är varför det ska ta sån tid att få paketet till Sverige ens. Jag har en MBP som ligger i en låda i Holland sen 3 dygn tillbaka. När får någon tummen ur? Sen håller jag med om att det inte ska vara så förbannat svårt att boka en tid när man kan vara hemma. Jag kan inte omdirigera en budbil till campus!

• Medlem
  • Gävle
  • 2007-02-13 16:11

Om du inte lägger ned nån tid på att göra din text läslig så tänker inte jag lägga ned nån tid på att läsa den heller.

Word, Jogin.

Jag är för gammal. Vill ha stycken.

Ok?

Lättare för oss gamla då.

• Medlem
  • Uppsala
  • 2007-02-13 17:34

Eftersom gnälliga gamla gubbar inte orkar läsa har jag styckeuppdelat/utvecklat det åt er:

Ursprungligen av iGroucho:

Jag är en trogen apple-kund sedan 1989 så jag är ingen "basher" men som vanligt är Apple ett ytterst frustrerande företag när det gäller kontakter med kunder. Jag har bara idag haft ett flertal tillfällen att slita mitt hår. Igår inkom ett mail från applestore ang ett misslyckat försök till leverans av en beställning. I mailet står kundref-nr samt ett telefonnummer som påstås gå till UPS. Detta telefonnummer (0845-1610001) existerar över huvud taget inte.

All right, jag får väl själv ta reda på tel nr till - knackar in www.ups.se. Ringer dit och får reda på att de inte kan leverera paketet tillfälligt till någon annan person eller t.ex ringa från bilen för att stämma träff någon annan stans (vilket går med andra budfirmor) och om jag ville ändra leveransadress skulle jag tvingas ringa till Apple 0771 400484. Man kunde inte göra annat från UPS eftersom man uppger att detta är den service "Apple betalat för"! (UPS chaufförer har för övrigt inte telefoner i bilarna). Jag försökte kontakta UPS via 0771400484 två gånger på morgonen tills jag gav upp. Signalen går fram och någon telefonsvarare ger besked om att vänta på "ledig handläggare" varefter det blir tvärtyst i 5 minuter tills jag ger upp. Ingen som helst feedback att jag står i kö får mig att dra den naturliga slutsatsen att jag är "utslängd". Detta upprepas under 2 försök till jag inte längre kan vänta då jobbet kallar.

Jag inser att Apple Store tydligen förväntar sig att jag tar ledigt från jobbet en hel dag för att kunna ta emot mitt paket! Detta eftersom leveransen inte kan tidsbestämmas utan inträffar när som helst mellan 8 och 17! Vilken värld lever Apple i?

Givetvis finns ingen länk för e-post till Apple Store som dessa angelägna synpunkter kan framföras på, t.ex. att man i en standardmall lämnar ut ett telefonnummer som är helt fel!
När jag sedan försöker hitta ett sätt att komma igenom till kundtjänst för att klaga når jag fram till sidan: http://promo.euro.apple.com/promo/helpmenu/se/howtocontact.html där det finns en rubrik "Synpunkter och förslag" och ett telefonnummer. Oh, så bra tänker jag som är en god medborgare och verkligen helst vill försöka hitta så rätt instans som möjligt. Jag ringer upp detta telefonnummer bara för att finna att helt plötsligt är detta alternativ borta som knappval! Jag kan välja siffra som för mig till beställning etc men inte "Synpunkter och förslag". Great show Apple!

Tänk att detta fortsätter år efter år utan förändring... stön! En bra kund är den som ger feedback så att mottagaren kan förbättra sig och bli observant på sånt som inte funkar för helt klart kan ingen vara perfekt. Men man måste ge möjligheter att på ett enkelt sätt nå fram.

• Medlem
  • Gävle
  • 2007-02-13 17:37

Det handlar inte om brist på ork. Det är en principsak från min sida; jag anser att om man vill kommunicera med andra människor så ska man inte göra det svårt för dem, man ska försöka underlätta kommunikationen.

Jag förstår egentligen inte problemet. Jag jobbar dagligen med ett antal olika budfirmor och det är inget konstigt med att de inte lämnar ut paket till vem som helst eller byter leveransadress hur som helst. Jag kan kräva av speditören att de inte lämnar ut paketet till någon annan än på leveransadressen jag angett. Skulle de lämna ut till fel person kan de bli skyldiga att ersätta för den förlorade varan. Det är deras ANSVAR att se till att varan når rätt person och ingen annan.

Detta är inget elakt eller någon form av dålig service utan ett säkerhetstänkande som ska gynna både speditörer, kunder och leverantörer. Så vad du är så upprörd över förstår inte jag.

Tillägg: En annan anledning till att man inte får byta leveransadress är om man betalat med kort. Många tillåter inte leverans till annan adress än personen på kortet är registrerat på. Detta självklart pga av kortbedrägerier. Ingen ska kunna handla på någon annans kort och få grejerna hem till sig.

Senast redigerat 2007-02-13 18:33

Några svar.
Beklagar "obegripliga förkortningar men jag är väl internet-skadad!? Jag kan dock inte riktigt se att där fanns så många av den varan. Iaf (i alla fall): ÖHT = över huvud taget, sdn = sedan, UPS = United Parcel Smashers. Några fler?
Jag förväntar mig att någon/några alltid rycker in till äpplets försvar och vägrar se och erkänna problemen. Låt mig bena ut dem en gång till för dem som inte fattat:
1) Apple anlitar ett företag som inte kan dirigera om en försändelse till dit kunden befinner sig (inom rimliga geografiska gränser) och detta - om UPS-representanten talar sant - för att man "inte betalar för detta".
2) Applestore skickar ut ett mail med ett felaktigt telefon-nummer - bara det känns irriterande nog.
3) Man svarar inte på en service-linje - kanske ett tekniskt/tillfälligt fel men när de staplas på varann en tidig morgon då rinner humöret.
4) Ingen självklar möjlighet att via webbsidan nå fram till applestore för att rapportera felaktigheter. Vilket faktiskt är ETT skäl till att jag nu använder 99mac där förhoppningsvis ngn på på firman kikar in. Denna frånvaro av möjlighet att nå fram till apple har drabbat mig flera ggr och gett upphov till flera frustrationer genom åren. Här har viss förbättring skett efterhand.
5) På apple finns faktiskt en sida med telefon# som jag hänvisat till med en länk och den intresserade kan där själv se med samma glädje som jag erfor, att man faktiskt kan ringa för att lämna "allmänna" klagomål, dvs ej för support eller beställning. Nog blir man förbannad när detta flotta erbjudande plötsligt inte längre finns när man ska göra sina knappval!!!
Jag förväntade mig oxå att se invändningen om budfirman som väl inte kan lämna ut paketet hursomhelst. Mitt självklara svar: det finns legitimation! Jag har alla andra ggr med andra firmor kunnat få leveranser till jobbet ist eller åtminstone få framfört mitt mobil# till chauffören. Så inte UPS! Kontentan blir som alla måste förstå - om ingen kan engageras att vakta bostaden - att man vackert får ta ledigt från jobbet! Kanske inte apples fel men man borde rimligen enkelt kunna förmedla effekten av att anlita ett företag som UPS?!

• Medlem
  • Stockholm
  • 2007-02-13 18:59

Jag orkade inte hela läsa hela detta rabiata mastodontinlägg, men generellt är det väl som sagt så att speditören inte får lämna ut ett paket till någon annan än den som har gjort beställningen.

Och tur är väl det. Det har nämligen hänt att någon har beställt en dator med leverans till ett större företag, t ex Ericsson, under falskt namn (som tillhört en verklig person som arbetar på företaget), tagit emot budkillen i lobbyn (trevligt bemötande är bra, och budkillen kanske är stressad), skrivit på fraktsedeln och försvunnit med datorn.

Jag har också haft mycket trassel med leveranser från AppleStore. Jag vet precis hur frustrerande det är. Problemet är kanske inte att man inte kan ändra adress hur som helst utan att man måste ta ledigt från skolan/jobbet/livet ett par dagar tills budet behagar infinna sig. Skulle det vara så att man inte var hemma när de ringde på dörren så är det nästan kört.

Mitt tips är att kräva att få AppleStore-chefens mejl så du kan skriva och klaga direkt. Det funkade för mig en gång i tiden. All korrespondens (inkl. telefonsamtal) finns sparad så det är bara att hänvisa till ordernummer.

Jag beställde en iMac åt min syrra innan jul och kunde inte vara hemma under deras ordinarie utkörningstider. Det var något i stil med 8-15 och då är det inte alltid lätt att vara hemma. Jag har för mig att jag inte heller kunde hämta ut datorn någonstans vilket gjorde det lite besvärligt.

Nåväl, dom skulle då leverera den till mitt jobb dagen därpå istället. Mycket riktigt när jag kom tillbaka till jobbet för att fika och då fanns det en kartong som väntade på mig. Den hade tagits emot av en arbetskollega utan legitimation vilket är lite märkligt, men det gick ju bra ändå så jag klagar inte.

Plockade upp den och hann testa både wlan/bluetooth på några minuter till mångas stora förundran! Lekte även med Photo Booth som direkt gick hem!

Jag kan hålla med om att det kan vara lite knepigt att kommunicera med Apple ibland, men delar av problemet verkar ligga i valet av UPS som leverantör. Det är säkert så att Apple har ett globalt avtal med dom. Men här i Sverige skulle nog många privatpersoner föredra att paketet gick direkt till närmaste postombud för uthämtning där istället.

Själv brukar jag ange min arbetsplats som leveransadress när jag beställer från Apple Store.

Jag kan hålla med i den biten att en del fraktföretag verkar vara lite lätt tomte-artade...

De gånger jag har köpt grejor från Applestore så har jag ringt TNT för att höra när de kommer så har jag fått det klockrena svaret "Vi kommer mellan nio och fem". Här har de däremot inte varit omöjliga att få att lämna av paketet någon annan stans (iofs ett ställe de ändå skulle till, men ändå).

Kalasnöjd med Applestore, mindre nöjd med TNTs (och många andra fraktföretags) rutiner och policys. Men jag förstår dem ändå. För det har nog hänt titt som tätt att fel personer kvitterar ut paket.

• Medlem
  • Stockholm
  • 2007-03-01 01:25

Det värsta är när TNT (eller rättare sagt enstaka individer som jobbar där) inte bemödar sig för att göra sitt jobb. Väntade på min nya MBP igår och blev glatt överraskad när leveransstatus visade på "Out for delivery". Jag satt således på min arbetsplats och jobbade på men fann sedan runt kl. 11 att statusen hade ändrats till "Company closed. Cannot deliver". Mycket märkligt eftersom jag sitter på en institution på universitetet där det är öppet till långt in på kvällen... Det troliga är ju att utköraren inte ens orkade bemöda sig att faktiskt leta reda på mig. När jag ringde till TNT för att kolla varför, fann jag att alla adressuppgiftena var korrekta och att de frånsa sig allt ansvar med att säga: "Apple har inte betalat för en bättre servicenivå än det här. Vi ska försöka leverera under morgondagen".

Heja TNT!

• Medlem
  • Motala
  • 2007-03-01 02:23
Ursprungligen av hkim:

Det värsta är när TNT (eller rättare sagt enstaka individer som jobbar där) inte bemödar sig för att göra sitt jobb. Väntade på min nya MBP igår och blev glatt överraskad när leveransstatus visade på "Out for delivery". Jag satt således på min arbetsplats och jobbade på men fann sedan runt kl. 11 att statusen hade ändrats till "Company closed. Cannot deliver". Mycket märkligt eftersom jag sitter på en institution på universitetet där det är öppet till långt in på kvällen... Det troliga är ju att utköraren inte ens orkade bemöda sig att faktiskt leta reda på mig. När jag ringde till TNT för att kolla varför, fann jag att alla adressuppgiftena var korrekta och att de frånsa sig allt ansvar med att säga: "Apple har inte betalat för en bättre servicenivå än det här. Vi ska försöka leverera under morgondagen".

Heja TNT!

Jag har varit med om precis samma sak. Så jävla illa av TNT.
Jag satt hemma en hel jävla dag när jag såg att det stod "Out for delivery" på statusen.. Stannade hemma från universitetet just för att datorn skulle komma. Kom det något paket? Nej.
Chauffören från TNT var antagligen så jävla slö att han inte ens orkade se att det fanns en ringklocka med mitt namn klart och tydligt jämter koddosan till min port. Jag förstår inte alls varför sådana människor får behålla sina jobb? Det lär ju inte vara billigare att köra ut paketet en gång till direkt.. Vissa chaufförer är riktiga jävla idioter.
Dock har jag bara haft bra erfarenhet av kundtjänst. Har inte varit några problem att bestämma ny tid och avgränsa tid mellan exempelvis 14 till 15 på dagen o.s.v.

• Medlem
  • International user
  • 2007-03-02 00:19

Jag hade en erfarenhet här i England. Chauffören hävdade att jag inte varit hemma. Mitt kontor vätter ut mot gatan så jag kan inte missa det. Det där tramset om 9-17 också! Jag kontaktade dom och hotade med att kräva ersättning för förlorad inkomst. Till slut fick jag dom att lova att vara vid min dörr mellan 9-10 nästa dag. De ringde t o m mig på mobilen. Det lönar sig med hot.

Ursprungligen av bossep:

Jag kontaktade dom och hotade med att kräva ersättning för förlorad inkomst. Till slut fick jag dom att lova att vara vid min dörr mellan 9-10 nästa dag. De ringde t o m mig på mobilen. Det lönar sig med hot.

Isf är det en ganska dåligt påläst speditör om de gick med det av den anledningen. Vad jag vet finns inget i speditörernas åtaganden som gör att de kan bli tvungna att ersatta för utebliven inkomst. Ersättning för skadat gods, javisst. Men jag skulle vilja veta 1 speditör som ersätter utebliven inkomst.

Jag önskar att man kunde välja leverans dagtid eller kvällstid. Ganska många kan helt enkelt inte ta emot paket när det passar speditionsföretagen. Själv skulle jag gärna lägga en hundring extra eller så, bara för att veta att man faktiskt får paketet.

Nope, nästa Mac kommer jag köpa hos en ÅF.

Har inte heller haft besvär med att nå Applestore. Däremot saknar jag möjligheten att få bestämma när jag ska ta emot varorna. I leveransmailet står det ungefär när det ska levereras men de senaste 3 gångerna har jag fått det 2-3 dagar innan. Har jag inte varit hemma har de ringt o sagt att jag får hämta det på deras utlämningsställe.

• Medlem
  • Stockholm
  • 2007-03-04 19:46
Ursprungligen av iGroucho:

Jag är en trogen apple-kund sdn -89 så jag är ingen "basher" men som vanligt är apple ett ytterst frustrerande företag när det gäller kontakter med kunder. Jag har bara idag haft ett flertal tillfällen att slita mitt hår.
Igår inkom ett mail från applestore ang ett misslyckat försök till leverans av en beställning. I mailet står kundref-nr samt ett telefonnummer som påstås gå till UPS. Detta TEL.NUMMER (0845-1610001) EXISTERAR ÖHT INTE!!!!! Allright, jag får väl själv ta reda på tel nr till - knackar in www.UPS.se. Ringer dit och får reda på att de inte kan leverera paketet tillfälligt till ngn annan person eller t.ex ringa från bilen för att stämma träff ngn annan stans (vilket går med andra budfirmor) och om jag ville ändra leveransadress skulle jag tvingas ringa till apple 0771 400484. Man kunde inte göra annat från UPS eftersom man uppger att detta är den service "Apple betalat för"! (UPS chaufförer har f.övr inte telefoner i bilarna). Jag försökte kontakta via 0771400484 två ggr på morgon tills jag gav upp: signalen går fram, ngn telefonsvarare ger besked om att vänta på "ledig handläggare" varefter det blir TVÄRTYST i 5 minuter tills jag ger upp. Ingen som helst feedback att jag står i kö får mig att dra den naturliga slutsatsen att jag är "utslängd". Detta upprepas under 2 försök till jag inte längre kan vänta då jobbet kallar. JAG INSER ATT APPLESTORE TYDLIGEN FÖRVÄNTAR SIG ATT JAG TAR LEDIGT FRÅN JOBBET EN HEL DAG FÖR ATT KUNNA TA EMOT MITT PAKET!!!! eftersom leveransen inte kan tidsbestämmas utan inträffar NÄR SOM HELST mellan 8 och 17! Vilken värld lever Apple i??? Givetvis finns ingen länk för epost till applestore som dessa angelägna synpunkter kan framföras på, t-ex att man i ett standard-mall lämnar ut ett telefon# som är HELT FEL!!!
När jag sdn försöker hitta ett sätt att komma igenom till kundtjänst för att klaga når jag fram till sidan: http://promo.euro.apple.com/promo/helpmenu/se/howtocontact.html där det finns en rubrik "Synpunkter och förslag" och ett telefonnummer. Oh, så bra tänker jag som är en god medborgare och verkligen helst vill försöka hitta så rätt instans som möjligt. Jag ringer upp detta telefonnummer bara för att finna att HELT PLÖTSLIGT ÄR DETTA ALTERNATIV BORTA SOM KNAPPVAL!!!! Jag kan välja siffra som för mig till beställning etc men INTE "Synpunkter och förslag". GREAT SHOW APPLE!!!!
Tänk att detta fortsätter år efter år utan förändring... stön! En bra kund är den som ger feedback så att mottagaren kan förbättra sig och bli observant på sånt som inte funkar för helt klart kan INGEN vara perfekt. MEN man måste ge möjligheter att på ett ENKELT sätt nå fram.

Dom kunde inte leverera till mig heller, så jag ringde apple och fick ingen bra respons. Men dom hänvisade mig till ups, så jag ringde dit och frågade om jag kunde hämta paketet hos dom och det gick bra. ganska enkelt men helt onödigt.

• Medlem
  • Göteborg
  • 2007-03-04 19:46

Att TNT tar rövare och säger att de inte kunnat leverera när folk varit hemma har hänt tidigare, oavsett vems varor de fraktar. Oftast funkar det dock och det är förmodligen det som gör att TNT kan ha 'guld-service' som Apple mfl inte betalar för. Hade de alltid skött sina åtaganden hade det ju inte funnits behov av annat. Jmf rek-brev på posten eller liknande.

• Medlem
  • Stockholm
  • 2007-03-04 20:07

fattar inte vad det är för fel på vanliga värde / företagspaket lösningen som posten har.

Pris? Tycker det är drygt när man omotiverat får varorna med annat sätt än posten. Besällde en grej på postorder för några år sen och efter några dagar kommer fraktsnubben o plingar på och vill ha betalt för varan kontant. Vilket jag inte hade o han tog den med sig till deras kontor o jag fick lösa ut den där. Det framgick inte att det var cash on delivery o varan kostae 200+frakt.

1
Bevaka tråden