Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

nybörjare applescript

Tråden skapades och har fått 5 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Jönköping
  • 2007-02-15 20:38

Försöker lära mig applescript. Har skrivit följande rader men när jag kör får jag nedanstående fel, varför?

set selectedfile to (choose file)

tell application "Image Events"
set openedfile to open (selectedfile as alias)

set filelocation to the location of openedfile <---Variabeln openedfile är inte definierad. ---------------

close opendfile
end tell

• Medlem
  • Stockholm
  • 2007-02-15 23:43

set selectedfile to (choose file)

tell application "Image Events"
set openedfile to open (selectedfile as alias)

set filelocation to the location of openedfile

close openedfile
end tell

• Medlem
  • Stockholm
  • 2007-02-15 23:44

'close opendfile' skall alltså vara 'close openedfile'

Tips - för att minska chansen att skriva fel på variabelnamn, dubbelklicka på namnet där det står första gången i manuset, då markeras hela namnet. Dubbelklicka sedan på varenda annan förekomst i manuset av samma variabelnamn och klistra in. Då är du 100% säker på att det inte är felstavat.

Ett annat bra tips när det gäller variabelnamn är att skriva dem med en blandning av versaler och gemener första gången (när man hittar på variabelnamnet)

Därefter skriver man dem med gemener.

Varje gång man då kompilerar scriptet så kommer de variabler som är rättstavade att ändras till versaler, medan de som är felstavade förblir gemener.

• Medlem
  • Jönköping
  • 2007-02-16 09:34

aha typiskt tack. Jag stirrade mig blind på raden innan då det var där det blev stopp, lite förvirrande.

1
Bevaka tråden