- kimrin
- Medlem ●
- 2007-02-24 06:50
Det måste väl ändå finnas ett smart sätt att göra det på.
JAg mminns i börja av mina "karriär" när jasg gjorde trycksaker så om man skulle ha 12 sidor så tog man 3 A4-ark t ex, vek dom på mitten och umrerade och skissade.
sen viste man att sista sidan t ex var den första sidan i dokumentet (vi hde Pagemaker i skolan).
så gjord ejag og ääven med de första skivomslagen om jag inte minns fel.
men sen började man jobba på tidning, och där gorde man bara enkelsidor och döpte gav dem rätt sidnummer sen parade rippen eller vad det nu bar ihop rätt sidor.
skönt.
men nu är jag tillbaka till ruta ett.
jag har ett 114-sidigt PDF-dokument med enkla sidor i rätt ordning dvs 144 enskilda PDF-dokument döpta till 1-114. (jag vet jag måste ha 116 sidor för att det ska gå jämnt ut, sid 2 och sid 115 får vara tomma helt enkelt...)
Hur f*n ska jag göra nu?
Jag började med att försöka manuellt fixa sidnumreringen, men det är ju hopplöst. 1-7/116-110 innan jag gav upp. jag gjorde förviso ett kortkommando för att få fram sidnumreringspalletten, men jag åste ändå ta den omständiga vägen att först radera "avsnittsprefixet"som indesign envisas med att tro att jag vill ha, seen får jag ju musarm av att först gå upp o klicka i "starta sidnumrering på sidan" och sedan hoppa till rutan och skriva i rätt sidnummer.
Och när allt det väl är gjort så måste jag montera varje sida manuellt.
Hur jobbigt som Helst.
Med en G5:a, InDesign (jag har hört att i InDesign 2 som jag faktiskt har tillgång till, men inte använder pga av en plugg jag behöver till vissa jobb) ska det vara enklare, men jag kan ju inte dwet heller...) och Acrobat Pro 7 ska väl ändå det här gå att fixa med automatik kan man väl tycka, eller?
jag har sökt på hjälp och där fanns nått om att skapa en bok. jag provade det, men fattade inte mycket mer av det heller. samma sak liksom.
Någon om har ett smart tips.
Det hade varit skönt.
Jag går å lägger mignu så länge och hoppas på ett glädjande svar imorgon!
Jag har kollat runt på forumen och hittat lite folk med ungefär samma problem som jag, men inga lösningar som funkat.,..
Kan man inte para ihop sidorna i Acropbat 7 Pro på ett smart sätt. bara säga. Para första sidan med sista. osv. för jag ska nämligen inte trycka det här på riktigt.
det är en gammal folder (med quark-instruktioner lustigt nog) som jag gjorde när jag höll ett par kurser för en massa r sen. jag vill ha den ordentligt nu.
Ett alternativ är att printa dubbelsidigt och spiralbinda eller nått, men jag vill ha det som ett häfte. det känns bättre så helt enkelt...
PS. har provat att trixa lite med CocoaBooklet som jag läste om nånstans men inte lyckats...