- sugplopp
- Medlem ●
- Eskilstuna
tjipp!
tänkte mejla lite folk på min arbetsplats och se om det går att få något gjort. ska nog dra in facket också. det handlar om personalköp. förslag om tillägg/ändringar emottages med öppna armar.
"Hej!
Jag tycker det vore bättre för Mälarsjukhusets anställda att få fler alternativ att välja på när det är dags för personalköp av dator. Som marknaden ser ut idag finns det två operativsystem att välja på; Windows (som vi tvingas välja idag) och Mac OS som vi inte har möjligheten att välja.
Skillnaden mellan dessa märks framförallt i utseende, stabilitet och uppbyggnaden av dess kärnor. Jag har jobbat med både Windows och Mac OS sedan början av 1990-talet och hanterar båda utan någon friktion. Jag har valt att använda mig av Mac OS i hemmet av den enkla anledningen att systemet inte bjuder på obehagliga överraskningar utan ?bara fungerar?. För att kunna köra Mac OS behövs en Apple-dator.
På Mälarsjukhuset resonerar man enligt följande: våra anställda får välja bland Windows-maskiner, eftersom det är sådana som används på sjukhuset och vi skall ha nytta av den kunskap som förvärvas hemma.
Det argumentet faller på sig självt eftersom de datorer som erbjuds har Windows XP installerat. Windows XP skiljer sig en hel del från de system som används på sjukhuset, Windows 2000 eller Windows NT.
De program som används på sjukhuset är vård-specifika eller så har de med schemaläggning eller dylikt att göra. Ingenting man använder hemma. Övriga program är de som ingår i Officepaketet och dessa finns till Mac OS sedan många år.
Kontentan av detta är uppenbar för mig. Det finns ingen anledning att hindra Mälarsjukhusets anställda från att välja Apple-dator med Mac OS installerat som ett alternativ till Fujitsu-Siemens dator med Windows installerat.
Det är där mitt huvudbry dyker upp. Eftersom policyn är sådan att jag (anställd av Mälarsjukhuset) inte har möjlighet att välja alternativt operativ-system, blir resultatet att jag inte kan utnyttja erbjudandet om personalköp. Detta känns tråkigt.
Jag föreslår att Mälarsjukhuset låter återförsäljare av Apples datorer komma på besök för att visa upp datorer för intresserad personal, på samma vis som Fujitsu Siemens gjort, samt att vi som är anställda, genom Apple-återförsäljare, ges möjligheten att, förutom Windows, välja Mac OS som operativsystem vid erbjudande om ?jobb-pc?.
Henrik Modin, Sjuksköterska vid Akutkliniken Mälarsjukhuset
jag tror inte de har någon direkt procent - burkarna går ju direkt till de anställda - lättja känns inte heller som någon pryl, det blir ju inte mer jobb egentligen. det är ju ett externt företag som sköter det hela - med macar skulle det bli två.
Du borde få med nånting om vad personalköp är till för och att detta inte är beroende av plattform.
Du nämner inte riktigt vilken hjälp du efterfrågar. Ett bra brev tycker jag du har redan.
Den där tesen att man ska köra PC hemma så jobbet ska tjäna mer på affären har ju uppfunnits av någon PC-försäljare från början och sen har IT-cheferna lurats att ta med detta som argument. Den som skriver in detta i ett brev till sin personal har enligt mig bara bevisat en sak - hur korkad och okunnig man är i ämnet.
Keep ut the good work!!!
Olle (Skäggig kille från Götet);) gjorde en beundrandsvärd insats för ung ett år sedan på SVT. Han borde ha alla svar och argument
http://www.99mac.se/forum/showthread.php?s=&threadid=1758&highlight=personaldator
Här kan du läsa om arbetet som slutade väl.
T-son
EDIT: Ändrade så länken fungerar (99mac.se istället för .com). / Mats
Hem-PC-frågan har diskuterats ett otal gånger, och jag har en känsla av att det finns en uppsjö av argument som kan slipas till.
Prova att sök på begreppet "hem-pc" så får du över 50 träffar, och där finns åtminstone ett tjog nyttiga diskussioner.
Problemet med hem-PC-affärer för den offentliga sektorn är att affärerna ofta är stora och därmed omfattas av Lagen om offentlig upphandling. Upphandlingsunderlagen tenderar då att passera någon slags IT-avdelning som tar ett i grunden konkurrensneutralt underlag och "omvandlar" det (genom tekniska specifikationer) till ett "Windows-only"-underlag.
När väl underlaget är publicerat så är det svårt att göra ändringar/tillägg till detta. Man måste ligga lite före i beställningscykeln för att lyckas få med ett Macalternativ (alternativt ha någon Macvänlig inflytelserik person i närheten av besluten).
Det går att få till Macalternativ även i efterhand, men det är svårt. Om Apple hade lagt ned lite tid på att förstå offentlig upphandling så hade det gått lättare.
Här på 99mac finns som sagt ett antal diskussioner där folk som lyckats talar om hur. Kolla där, jag tror det är lättare än att upprepa allt igen.
//Mikael
sådärja!
nu är det igång. jag omformulerade mig lite grann efter att sökt en massa här och på webben. tog rätt på några individer som är inblandade, varav en redan svarat (en fredag eftermiddag... det finns hopp) att hon skulle mejla vidare till en person som är direkt inblandad i upphandling och sånt.
jag grävde lite och i ramavtalet/regelverket finns ingenting som utesluter mac os, det är mest generellt fluff om att det gynnar landstinget att ha en "datormogen" personal.
ska bli kul att hålla er uppdaterade...
japp...
den där personen som är direkt inblandad i uppköp och sånt var inte direkt lätt att övertyga...
Frågeställningen är inte ny samma synpunkter dök upp redan 1998. Syftet
med Hem-PC är inte att subventionera ett datorköp utan att höja den
allmänna IT-kompetensen.Mac OS datorer används inte i någon större
utsträckning inom landstinget - det finns ett fåtal sådana datorer. Därför
finns det ingen anledning att ha med dessa i Hem-PC erbjudandet.
någon som kan förklara för mig vad han menar?
Skulla man vilja detta så måste dessa upphandlas. Landstinget utnyttjar idag ett
befintligt avtal från Statskontoret (STAKO) och på STAKO avtalen finns det
inga Mac OS datorer med.
sant. apples kom inte med i stakos avtal, bl.a. för att datorerna inte levereras med diskett-station och något som handlar om två operativ-system. det stämmer ju hursomhelst inte nu längre. det måste vara jättejobbigt att skriva om/lägga till i upphandlingsavtal.
Jag tycker inte att man ska blanda Mac OS datorer i Hem-PC erbjudandet.
jag har inte frågat vad hans personliga uppfattning är, den känns liksom inte helt relevant när det är frågan om tusentals anställda.
Det står var och en fritt och bestämma om man vill anta det Hem-PC erbjudande som landstinget tillhandahåller. Om man anser att landstingets erbjudande inte är tillräckligt bra kan man avstå och istället köpa den dator som man vill ha.
där satt den?
jag får helt enkelt börja korrespondera med den här individen och se om jag kan switcha honom. blir nog lätt?
...men, så visade det sig att jag hade stöd från lite oväntat håll. jag mejlade nämligen hela landstingsrådet också...
Hej Henrik
Jag och (C) delar din uppfattning!! Xxx xxx i vår (C)landstingsgrupp har under förra året drivit denna fråga, förra året interpellerat i landstinget om att kunna erbjuda Mac datorer också, men fått nej. Så nu har xxx xxx skrivit en motion om detta o kräver att man ska kunna välja även Mac (Vad jag förstår så kan man detta i andra landsting). Centerns grupp kommer att fajtas för detta tills vi uppnått vårt mål. Det är inte bara du som önskar detta, det är fler som ringt oss om detta. Tomas kan du nå
på 073 - xxxxxxx för mer info, eller ring mig på 070-xxxxxxx
M v h mmm mmm oppositionsråd Centerpartiet
fortsättning följer...
Västra Götalandsregionen hade i princip exakt samma inställning, men till senaste rundan (som pågår till slutet av april) ändrade de sig och erbjuder nu fem Macalternativ:
14" ibook,
15" pbook,
15" imac,
17" imac,
1GHz pmac
Riktigt vad det var som gjorde att de ändrade sig vet jag inte, men trycket från användare var ganska stort.
I alla fall spelar det ingen som helst roll om man har STAKO-avtal eller inte. Det är bara det att det blir en upphandlingsprocedur som tillkommer, och den kostar lite. Men det gör inget eftersom alla kostnader som uppstår täcks av bruttolöneavdraget solidariskt av alla som skaffar hem-PC. Argumenten som framförs är lite ihåliga i förhållande till vad hem-PC egentligen är.
Men, kontakta Robert Howing på Apple för lite stöd (han är anställd just för att lösa slika problem). 08-7033000 eller howing.r@euro.apple.com .
Hör gärna också med hem-PC-gruppen, hempc@vgregion.se , på VG-regionen om vad det var som gjorde att de ändrade sig respektive om det var väldigt svårt i något avseende att få med Macen. Förmodligen inte, och macpaketen administreras av pc-leverantören Compaq.
//Mikael
mondo: läs mer noggrannt; de är två! dessutom representerar de ett parti.
nåväl det kom in en till supporter, även denna representant för ett parti:
"Hej Henrik.
Miljöpartiet har i fullmäktige tagit upp frågan om landstingets ensidiga syn
på operativsystem i flera sammanhang. Men tyvärr har vi inte fått gehör vi
heller varken informellt eller formellt.
Jag tycker att det inte finns anledning för landstinget att ensidigt gynna
PCanvändare med Windows. I Landstingets hemsidespolicy tar man inte hänsyn
till andra operativsystem än de vanligaste.
Det svar vi fått är att man inte vill se den lilla delen av mac-användare
(ca 10%av marknaden) som något speciellt utan man ska arbeta för att göra
det så bra som möjligt för de flesta. Men det finns fler system - linux och
andra borde väl också kunna läsa landstingets hemsida.
Jag håller med dig visst borde man kunna få valfrihet att köpa Mac eller PC
i personalerbjudandet.
Med vänlig hälsning
Zzzzz"
jag följde även Mikaels råd och mejlade den där mannen på apple, samt vgregionen. från apple har jag inte hört något, men så här skriver vg:
"Hej.
Vi har inte gjort om upphandlingen, vi helt enkelt diskuterade detta med vår avtalspart Martinsson Informationssystem AB.
Det är inte Compaq som erbjuder utan Martinsson enligt ovan, dock använder vi oss av Compaqs beställningsfunktion. Samtliga produkter i Apple-sortimentet kommer från Scribona och urvalet är gjort av Apple Svenska AB.
Vi ändrade oss efter att ha erhållit synpunkter från Mac-anhängare.
Om en dylik situation skulle uppstå igen skulle vi inte göra om detta "misstag" eftersom fördelningen av beställningar i detta erbjudande just i dagsläget ligger på 7% Mac och 93% PC...
mvh
/Arbetsgruppen för HemPC"
hmm. de gav sina anställda möjligheten att välja mac, behövde inte anstränga sig mycket, bara låta leverantören släppa till lite, och det är ett misstag?
underligt...
newsline:
killen på upphandling har efter lite påtryckning från mig och efter att ha firat påsk svarat såhär:
Hej Henrik!
Det är inte så att jag ignorerar dig men jag har varit både ledig och
upptagen och därför inte svarat på ditt senaste mail. Jag kan inte ge dig
något annat svar än det du redan fått via yyy och som du hänvisar till.
Samtliga parter som varit involverade i detta projekt såväl landstingets
IT-enhet i form av xxx xxx som D-data och upphandlingsenheten liksom
undertecknad som administrativt ansvarar för dessa frågor, har varit överens om att inte involvera Mac-datorer i hem-pc erbjudandet. Orsaken är att det måste upphandlas med åtföljande administration, något som redan idag upplevs betungande, samt att behovet är så litet inom landstinget.
Du har naturligtvis rätt att tycka att detta beslut är fel och argumentera för den förändring som du vill ha, men du får nog acceptera att det inte blir någon förändring av hem-pc erbjudandet under de närmaste tre åren som vårt avtal med DP Incent gäller.
Med vänlig hälsning
Göran
jag har engagerat Robert Howing som hjälper mig med detta. Göran har ingen direkt negativ approach i det här mejlet, men frågan är om det verkligen är som han säger. jag inbillar mig att han kan göra rätt mycket för detta med rätt liten ansträngning. om han vill...
hepp!
fortsättning följer
Jag fick kalla handen förra året, med argumentet att det ska vara pc, för det har vi på jobbet. Jag fick mycket hjälp här, men det bet inte.
Jag kontaktade Apple som var mycket svala och undrade hur många som var intresserade. (Jag fick ingen hjälp)
Eftersom jag är en riktig "kvid-doktor" så slutade det med att jag fick ett paket-efter eget val. Men det var för att få tyst på mig och jag fick sköta det mesta av upphandlingen själv. (Firman fick en gladare medarbetare!)
Detta är svårt, för det administreras ofta enligt minsta motståndets lag oc de inblandade är bara intresserae av att tjäna en slant, utan krångel. Men det kan mao löna sig att tjata. Till slut säger dom OKEJ; MEN VA TYST SEN i bättre valda ordalag.
Det förvånar mig att Apple är så pass inaktiva här. De som vill ha Mac betalar gärna lite mer för att få kvalitet.:o
2 punkter jag tycker du borde trycka på:
* mig veterligen är det inte meningen att personalen med hem-PC skall lära sig jobbets program eller utföra arbete för jobbets räkning hemifrån, utan tanken är att den "allmänna IT-kompetensen i landet skall höjas".
* personer på poster av typen möjlighet att fatta beslut av det här slaget brukar kunna insorteras under kategorin "marknadsfundamentalister". Hävda den fria konkurrensens förträfflighet, din som konsuments möjlighet till självständigt val på den fria marknaden och monopols ondo kanske de lyssnar lite bättre på vad du säger
Tja en sak är klar efter att ha varit med i mac svängen massa år.....Dom fullkomligt suger när det gäller marknadsföring och att nå ut till den stora massan...jag blir så trött att dom inte lär sig.....verkar hänga med som nåt dåligt arv när microsoft släppte sitt fruktansvärda DOS os fritt till hårdvarutillverkarna och höll på att gå under.
Flåt om jag lät svart men...Apple är värda större del av kakan men dom kan ju inte ens säga hallå här är jag kan jag få smaka.
hepp!!
dags för en uppdatering;
trodde att jag skulle kunna få med mig återförsäljaren som sköter leveranserna till sörmlands hem-pc-avtal. de säljer nämligen apple-produkter också. efter att ha bollat några gånger med de hittade jag till slut fram till den person som har hand om just sörmland. hon mörkade mig totalt i en månad - svarade dagen efter jag blev sur och frågade vad det är för folk som jobbar på it-företag och inte ens kan besvara e-post. hon hade varit så sjuk, förstår ni, att hon inte kunde svara...
min smått irriterade inställning gjorde det nog inte bättre, hon förklarade något om treårs upphandling och annat tjafs.
idag fick jag svar från en utav de landstingspolitiker jag har med mig i kampen, han skriver så här:
"Hej!
ja du i idag tog min partikompis xxx xxx upp o fråga ansvariga yyy yyy när han skulle få svar( på motionen) om det du frågar om Mac -datorer, nu fick vi veta att det kommer besked i januari /februari. Ja
det är mer jag vill berätta för dig!!. Var vänlig o lämna telenummer så jag kan ringa dig. jag hoppas nämligen att du inte ska behöva vänta, men jag har gjort vad jag kunnat!!!"
vad tror ni om det?
:eek:
Jupp, då var det dags igen...
Det har ramlat fram och tillbaka rätt så länge nu, men de har äntligen behandlat den motion som jag sett fram emot att de (läs politikerna) skulle bifalla. Det blev (surprise...) dock inte som jag trodde:
"§ 3 Angående val av Hem-PC (motion)
xxx xxx (c) yrkar i en motion att landstinget ska ge de anställda möjlighet att välja Macintosh istället för PC samt att det ska finnas möjlighet att uppgradera delar av datorpaketen under löpande avtalstid.
Landstingsstyrelsen föreslår att fullmäktige ska avslå motionen.
Landstinget Sörmland har nu och till utgången av 2005 ett löpande avtal med DP Incent AB som ger möjlighet att rullande erbjuda personalen att hyra s.k. Hem-PC under tre år. Avtalet ger landstinget en heltäckande tjänst med programvara, konfigurering, leverans, försäkring, helpdesk, service och slutligen återtagande alternativt utköp. Detta avtal gjordes som ett avrop inom ramen för en av Statskontorets upphandlingar och i denna upphandling innefattades endast Windows-baserade Hem-PC.
Enligt uppgift så slopade Statskontoret alternativa plattformar från sina upphandlingar av Hem-PC på grund av mycket liten efterfrågan.
En separat upphandling för enbart Macintosh, där förväntade avropsvolymer är mycket små, skulle dels innebära en kostnad för att genomföra själva upphandlingen och dels kunna ge ett förhållandevis högt pris eftersom upphandlingen inte gäller enbart hårdvara utan en heltäckande tjänst enligt beskrivningen ovan.
I motionen yrkas även att det skall finnas möjligheter att delvis uppgradera en Hem-PC under hyresavtalets löptid. Landstingets avtal med DP Incent AB medger inte detta. Under de 3 hyresåren har utrustningen en funktionsgaranti som innebär att defekt utrustning repareras eller ersätts.
(c) och (mp) yrkar bifall till motionens första att-sats."
Med andra ord bangar både moderaterna, folkpartiet och kristdemokraterna detta. Jag tycker det luktar lite prutt om det här; mycket snack om hur dyrt det skulle bli. Företaget ifråga säljer ju redan apples produkter. Skitsnack...
Här verkar allting redan kört, nej, tvärkört...
Nu skiter jag i det här och börjar spara...
Man kanske kan göra skatteavdrag för IT-diskriminering?
Håller med Pär. Bra jobbat även om resultatet var en besvikelse. Du ska ha en eloge för det jobb du lagt ner!
Argumenten i avslaget av motionen luktar struntprat lång väg, eller var det för att de tvunget skulle göra upphandling via statskontoret? Landsting behöver väl inte göra inköpen via statskontorets ramavtal bara för att de är anslutna? Eller är det så illa?
Har kollat hos Statskontoret och det var så illa som jag befarat. Bara PC-företag i upphandlingen. Att det skulle bli så mkt dyrare för ett separat avtal köper jag bara inte. Statskontoret har ju även helt missat själva tanken bakom hem-PC, att höja it-medvetenheten är ju plattformsneutralt. Statskontoret har istället valt att som den värsta Sovjet-stat förkunna för massorna hur, med vad, etc. etc. man skall uppnå detta. Vilket nederlag för sverige som nation. Likriktning utan urskillning är alldrig till godo.
Vad blir nästa steg? Alla skolbarn skall lära sig läsa ur samma bok?
Byråkrater och tjänstemän på statliga verk och departement, plus de flesta politiker verkar alla ha glömt vilka de egentligen jobbar för, nämligen för dig och mig!
Arg är bara förnamnet!
Häpp!
Kunde inte bärga mig så nu har jag tagit kontakt med folk på upphandlingen och frågat om de kan tänka sig att säga ok till eventuell individuell upphandling förutsatt att det inte blir någon 'merkostnad' för landstinget. Har också kontaktat Dp-Incent som levererar Sörmlands hem-pc-datorer (eftersom de levererar apple-produkter också...) för att se om det finns en möjlighet för de att 'skräddarsy' förutsatt att landstinget säger ok...
Vi får se.
Återkommer
Häpp!
Kunde inte bärga mig så nu har jag tagit kontakt med folk på upphandlingen och frågat om de kan tänka sig att säga ok till eventuell individuell upphandling förutsatt att det inte blir någon 'merkostnad' för landstinget. Har också kontaktat Dp-Incent som levererar Sörmlands hem-pc-datorer (eftersom de levererar apple-produkter också...) för att se om det finns en möjlighet för de att 'skräddarsy' förutsatt att landstinget säger ok...
Enveten är bara förnamnet
Normalt tar man alla kostnader man har för upphandlingen och fördelar på alla som skaffar hem-PC. Ur landstingets perspektiv skall alltså verksamheten vara helt självfinansierad genom bruttolöneavdragen.
Den eventuella extra kostnad du orsakar (d.v.s. i princip hur ditt månatliga avdrag skall läggas in i lönesystemet) får du räkna med att ta. Men som sagt - detta är en ytterst marginell kostnad.
De flesta datorsäljande företag kan ordna detta, och några av dem har färdiga lösningar även för mycket små personalköp (typ enstaka eller några få individer).
Några exempel:
Gothia har en liten applikation där man har ett fåtal valmöjligheter och direkt får fram bruttolöneavdraget. Se på http://www.gothia.se/isajt/docs/personal.html
Macoteket har åtminstone tidigare kunnat göra speciallösningar.
MacSupport kan erbjuda en totallösning "inklusive allt" för både få och flera personer. Se på http://www.macsupport.se/?cid=79&sOpen=,0,132
Knappast heltäckande, men det finns goda möjligheter om bara arbetsgivaren vill.
//Mikael
Jorå, Gothias lösning är väldigt smidig, men eftersom Dp-Incent redan levererar till landstinget sörmland, ett avtal som löper 2005 ut och de levererar apple maskiner så torde det vara enklast.
Skulle inte tro att 'de' låter mig göra individuell upphandling med annan leverantör...
uppdatering; nu har jag fått svar från chefen på upphandlingen...
"Hej Henrik,
Du var mig en envis dj...,vilket ju ofta behövs i vår värld. Här måste jag
nog göra dig besviken. Jag är inte beredd att tillstyrka detta mot bakgrund
av det beslut som landstingsstyrelsen fattat, vilket jag för övrigt ställer
mig helt bakom. Jag tror nog du har full förståelse för detta så det enda
råd jag kan ge dig är att köpa en egen Mac.
Vänliga hälsningar
Göran"
ser ganska mörkt ut...
uppdatering; nu har jag fått svar från chefen på upphandlingen...
...
ser ganska mörkt ut...
De var mig ena enfaldiga d...r. ge dem de siffror du har på ev. kostnad från samma företag som de köper Wintendo-datorer från och kräv siffror som styrker deras argument att det blir dyrare för dem.
Hittade det här: Anbudsjournalen har mycket information om hur upphandlingar ska ske. Kanske finns något nyttigt där? Här hittar du Lagen om offentlig upphandling.
Hoppas det hjälper!
/ Niklas
De var mig ena enfaldiga d...r. ge dem de siffror du har på ev. kostnad från samma företag som de köper Wintendo-datorer från och kräv siffror som styrker deras argument att det blir dyrare för dem.
Hittade det här: Anbudsjournalen har mycket information om hur upphandlingar ska ske. Kanske finns något nyttigt där? Här hittar du Lagen om offentlig upphandling.
Hoppas det hjälper!
/ Niklas
Enfald var ordet.
Presentera ett färdigt förslag från en Mac-återförsäljare, med försäkringsavtal, månadskostnad, garantier och "hela kitet". Besök den ansvarige personligen och lägg fram det på bordet.
Jag kan för mitt liv inte förstå hur en regering som har tydliga lagar vad gäller monopol samtidigt kan sponsra den här typen av verksamhet där kunden får välja på en sorts dator i 3-4 fyra olika utföranden samt blir påtvingad ett sorts OS!?!?!
Jag ångrar bittert att jag inte stod på mej mer såsom sugplopp gör!!
/jensa