Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Aktivitetshanteraren - Windows XP

Tråden skapades och har fått 2 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Aktivitetshanteraren - Windows XP:
Under fliken Processer finns valet Ange Prioritet, där man bland annat kan välja "Realtid". Vad innebär detta valet?

  • Medlem
  • Karlstad
  • 2007-03-13 21:21

I praktiken ska det väl innebära att det är programmet som du valt "Realtid" på som all prioritet ligger på. Fast så mycket kanske du visste själv iofs. Jag vet inte vad det innebär i praktiken riktigt, eller det rent tekniska bakom.

Jag gjorde ett litet test nu. Gjorde ett projekt i Cubase som körde min kraft i bott, på inställningen "normal". Sen sänkte jag till "lägst" men märkte ingen skillnad alls. Höjde till både "högst" och "realtid" och det vart ingen skillnad ändå.
Kanske bara ger resultat om man har flera tunga program igång samtidigt.

  • Medlem
  • Gävle
  • 2007-03-13 21:30

Realtid = processen äter all kraft den vill utan att bry sig om OS/andra processer (om den har lust så kan den döda hela datorn om den så vill, för den får det)

Hög/högre än normal = två grader av högre prioritet. Detta brukar jag ge t.ex filmspelare när jag tittar på film medans jag gör annat på datorn. Då stannar aldrig filmen, är de andra processerna som får stryka på foten. Kritiska OS-processer går före dock (de brukar väl ligga på näst högsta prio)

Under normal = Ett steg under normal. Om en normal-prio vill ha kraft så får den det på bekostnad av denna process.

Att tänka på är att om du ger t.ex. cubase (eller annat ljudprogram) högre prioritet så kan den börja sno kraft från ljudkortets drivare, så du får sämre latency och mer problem. Generellt sett så är normal det bästa att köra det mesta på, byta prio är mest bra när man har många cpu-intensiva processer igång samtidigt.

1
Bevaka tråden