Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Mitt sorgebarn...ASM-1

Tråden skapades och har fått 209 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • 2007-03-15 21:09

Vänta bara tills jag blir klar med min ASM-2 Wizard. Då jääääävlar

• Medlem
  • Stockholm
  • 2007-03-16 16:48

Kroffe, vill du bli av med den?

• Medlem
  • Stockholm
  • 2007-03-16 19:45

Lycka till Kroffe! Ser riktigt smaskig ut den där!

• Medlem
  • Uppsala
  • 2007-03-16 20:35

Helix: nej - dels för att jag redan lagt ned för mycket jobb på den för att ge upp och dels för att jag inte skulle kunna stå för sälja något i det ofärdiga skick den är i just nu. Men när den är klar vet man ju aldrig....;)

• Medlem
  • Linköping
  • 2007-03-17 01:48

Jamen vad är det för problem du har med den då?

tips:

1:Buntband för att dra ihop kablarna i grupper om den modul de råka tillhöra.
2: Byt kablar så att du vet vad som är vad, tex svart för allt som är signal GND.
röd till +15V, blå till -15V, gul till CV, grön till Gate, osv det blir möcket enklare!

• Medlem
  • Uppsala
  • 2007-03-17 10:57

Tack för tipsen, buntband var ett enkelt och genialt tips...
Jag har faktiskt brun jord, vit -15V och grå +15V, men signalvägar och potar har alla röda kablar (dumt jag vet).

Nej, det som verkar vara felet är att nånting verkar vara bränt sen ett nytt nätagg blev fulkopplat för test 2001. Men har som sagt inte haft tid eller lust att undersöka det närmare föränn nu. Dessutom är det inget roligt att felsöka själva kretskortet när det är uppkopplat med panel och patchbay som man inte kan vara riktigt 100 på att allt står rätt till med.

Det grundläggande problemet är att jag hade för bråttom att bygga och satte in kortet i synthen utan att prova ut och kalibrera alla modulerar en och en först. Så det man lär sig utav det - skynda långsamt, kalibrera och koppla in en modul i taget och har man tur så kanske det fungerar sen....*rolleyez*

• Medlem
  • Linköping
  • 2007-03-18 01:16

Äsh då, det är nog ingen fara, har den funkat innan du bytte så borde den funka nu å.

1: Man börjar alltid med att kolla att nätdelen är OK, dvs att du får ut en fin och rak +15V och -15V
och att 0V är verkligen 0V, dvs inga underliga jord lyft.

2:Om du har det så kopplar du in först en modul, kollar sen att de är enligt punkt 1.

3: sen fortsätter du likadant modul efter modul.

På detta viset upptäcker du om en modul är pajj eller om den orsakar kortis av nät-agget.

Så fort som du har fått igång modulerna med denna metod börjar du kalibreringen.

• Medlem
  • Uppsala
  • 2007-10-30 22:09

Det har tagit sin tid och jobb med både Moogen och Polysixen har kommit emellan, men nu kände jag mig peppad nog att ta tag i den här igen. Dessutom fick jag köpa ett nytt nätagg från en kasserad Juno-106a av SynthX här i augusti...

Så, igår började slakten. ALLA signalkablar skulle väck, d v s alla röda kablar. Så med avbitartången i högsta hugg gick jag lös och bordet fylldes med små röda knippen avbiten signalkabel. Tanken är att jag metodiskt ska koppla in del för del för intrimmning och felsökning så småningom och att jag istället för lödöron på ASM-kortet istället använder nån sorts kontaktdon. Några förslag på lämpliga sådana?

Ikväll körde jag dock funktionskoll på nättagget och det verkar fungera som det ska, ger +-15V samt lite andra som jag antagligen inte behöver just nu (TTL, 9V). Har dock inte något oscilloskåp så jag kan inte se hur riktigt hur jämn matningen är men den borde ju vara OK...?

Next stop: Löda loss småtåtarna som är kvar efter avbitartången igår.

• Medlem
  • Linköping
  • 2007-10-30 23:55

Ja det är bra.......... men för bövelen kan du inte göra en snyggare lådda!:D
Stucket är ju OK men den ser lite små jäklig ut! Gå till Biltema/ Classe i sjön och
köp dig några vettiga stav limmade och hyvlade furu hyll plan,de kostar nästan
ingenting och sen kan du bettsa dem i den färg du vill ha och sen slabba på lite
lack polish och det blir välldi snyggt och du blir glad i hågen och gör en dunder hit
som du sen tjänar grova pengar på och sen så piratar alla din hit så du blir arg och
går till domstolen där du förlorar på grund av att dommaren var pedofil och sen går
du hem och gråter och gör en lessam låt om glömd kärlek och smärtan i tummen
du fick när du spikade ihop ovan sagda lådda!.;)

http://www.biltema.se/products/productlist.asp?iSecId=981

Senast redigerat 2007-10-31 00:18
  • Medlem
  • 2007-10-31 00:03

Lådan är ju grymmast

• Medlem
  • Linköping
  • 2007-10-31 00:21

Näe!.......

• Medlem
  • Uppsala
  • 2007-10-31 07:05

Heualia - du bryr dig bara om utseende du...;)

• Medlem
  • Linköping
  • 2007-10-31 18:40

Jäss!
Det är faktiskt så att man gör bättre musik om burken man spelar på är fin, så de så!:cool:

Heja!

Har du en kopp kaffe eller te om man svänger förbi och är moraliskt stöd en stund?

• Medlem
  • Uppsala
  • 2007-11-03 10:17
Ursprungligen av Magnus D:

Heja!
Har du en kopp kaffe eller te om man svänger förbi och är moraliskt stöd en stund?

Javisst är du välkommen till Uppsala på kaffe! Hör av dig!

Jo, om du inte har ett oscilloskop men vill snabbt testa om matspänningen är OK så kan du göra det ganska så enkelt. Ta en 10 uF konding och anslut pluspolen mot +15V och minuspolen till en mixer och lyssna. För -15V matningen måste du vända på kondingen så att minus-polen går mot -15V och plus-polen till mixern. Om det bara är tyst som graven där, men multimetern visar rätt spänning så skatta dig glad och kör så det ryker!

• Medlem
  • Uppsala
  • 2007-11-04 12:56

Gjorde nyss en grundkörning på ASM-kortet utan något pluggat, bara krokodilklämmor direkt i mixern. Det verkar vara liv i oscillatorerna i alla fall:

http://www.acc.umu.se/~amber/mm/asm_osc2-osc1.mp3

Först hörs osc2 sågtand vilken verkar fungera OK, sen hörs osc1 sågtand som dock verkar ligga _avsevärt_ lägre, får gaina som tusan på mixern för att höra... måste ju ha rykt en OP-amp i den...? Kunde inte köra pulsvågformer ännu eftersom jag inte har nån PW-CV inkopplad.

EDIT: vid närmare granskning visade det sig att osc1 inte alls vill, det var bara gainat läck från osc2 som lät så där.. Däremot klarade osc2s sågtand att synka mot en LFO finfint!
http://www.acc.umu.se/~amber/mm/asm_saw2_synk.mp3

Får ge båda oscillatorerna en omgång med lödpennan, nya TL082or etc...

Funderar på vilket smidig lösning man kan köra på anslutningarna istället lödöron som jag haft tidigare. Funderar på nån sorts kontakt-don så att jag enkelt kan koppla loss och ta ut hela kortet ur synten då/om det behövs bytas någon komponent...
Nån som har erfarenhet av sånt här?

Senast redigerat 2007-11-04 16:32

Jag har sett massor av olika kontaktdon, men det jag tror kan vara bäst är ett antal DSUB-don som man monterar på samma plan som kortet. Då kan man enkelt koppla loss, kasta in förlängning eller annat. Det är don som fungerar bra rent kontaktmässigt och som är ganska enkla att hantera. Skulle nog köra DB25.
Fan att man inte får fingrarna ur och åka till Uppsala då! Men nu när jag fått på dubbarna så....

Efter lite undersökning med oscilloskop, multimeter, kaffe och kaffebröd så har vi funnit att det är 4 brända op-ampar som sätter käppar i hjulet. Men inget dyrt är brännt. Det är lite enkel byte när väl krertsarna finns hemma så borde den funka. Sen så har nog Kroffe tagit till sig mitt tips om DSUB-kontakter för att få lite ordning på anslutningarna. Skall nog bli klart när det blir bra.

• Medlem
  • Uppsala
  • 2007-11-17 22:16

Tack igen för hjälpen och tipsen! Dax att lägga en beställning till ELFA nu...

• Medlem
  • 2007-11-18 17:21
Ursprungligen av kroffe:

Tack igen för hjälpen och tipsen! Dax att lägga en beställning till ELFA nu...

Om du hämtar grejerna i Solnabutiken kanske du träffar på mig - jag jobbar där nu!
Får försöka snacka till en 99rabatt...

Skickade lite musik att ha i örat medans du beställer!

... om du överlever den utan att akut behöva dunka huvudet i närmsta vägg tills du faller medvetslös ned.

• Medlem
  • Uppsala
  • 2007-11-17 23:04

Haha...näe, ingen fara.
Tycker mig höra diverse brittiska väsksyntar i den hära...;)

Hehe, jo då, det blir lätt så... Lite Minipops-djungle mitt i där också bland annan galenskap. Det bara blev så...

Yay!
Det här är ju helt makalöst - skall du äntligen få liv i ASM-1:an?! Före mig dessutom, nä nu jäklar... (sneglar mot labb-bänken i köket där faktiskt lödkolven står eldberedd)

Vad hände med det där gamla nätaggregatet egentligen?!
Jag var ju med i labbet den där dagen och studerade det muntra puttrandet av en transformator som höll på att koka ihjäl... Visst funkade det ändå till slut på något vis eller...? ...inte?

Jag har två ASM-1 i en låda i köket. Ingen av dem stridsdugliga. Sorgebarn var ordet. Men mitt PSU fungerar då alldeles utmärkt! Så var det bara resten...

Hälsa ASM-1 så gott!

/RtMI

Hey Rotwang!

Nu får du nog allt se till att plocka fram ASM-1orna och börja göra något. Skall jag verkligen behöva kasta mig i bilen och åka till Göteborg för att göra det åt dig????? Måste jag baka bullarna också????

Kroffe är lite IC-byten, kablering och kontaktering bort från fungerande ASM-1. Han kanske skall funta lite på keyboard-logiken bara... den var.... bristfällig upptäckte jag.

• Medlem
  • Uppsala
  • 2007-11-23 13:22
Ursprungligen av Magnus D:

Han kanske skall funta lite på keyboard-logiken bara... den var.... bristfällig upptäckte jag.

läs: obefintlig.

Jag är just nu i Stockholm och hade hellre suttit och kablerat en ASM-1 än härvor av kablar och en linuxdriven ljudgrunka från helvetet i en dårbunker under Sthlm C...
*Muttermuttermutter* Jag har varit vaken i snart ett dygn och jag skall upp om fem timmar igen...

Kommer du till Göteborg som kommer du att hitta två ASM i en låda och ett stoooort jäkla mixerbord halvt rivet i småbitar! Det skall fixas först av allting! (Det är liv i det sedan jag tog mig an nätagget, men lite övrigt vaj finnes här och där...)

Fan för jobb - man har ju aldrig tid med väsentligheter!

/RtMI - baklängesingenjörar på slak lina i ljudinstallationsträsket

Sitter du fast i Stockholm? Du kunde ju hört av dig... lättare förplägnad kanske?

Men du och bunkrar skall väl egentligen passa ihop!

Vill du ta avstånd från brumhärken så mumla nått att det minsann inte följs några EN 300 253, K.27 och GR-1089 (relevanta telekom-jordningsstandarder) här inte. Inte ens plusjordat kanske. Skandal!

Har fått plocka fram en gammal Essä om jordning och dunka i bordet på jobbet. Den blev aktuell. Den minns du väl? Håller på att översätta den till ängelska.

Baklängesingenjörer - förenen eder!

Bevaka tråden