Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Mitt sorgebarn...ASM-1

Tråden skapades och har fått 209 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • Uppsala
  • 2007-12-06 19:53

Tja...det är i alla fall mindre kabeldragning än VCOs ASM2-wizard:
http://www.99.se/attachments/musikprylar-saeljes/12538d1181954126-intressekoll-asm-2-wizard-analog-gigant-asm2.jpg
http://www.99.se/syntar-sant/223594-asm2-wizard-snart-klar-med-ljuddemo.html
...fast så fick han ju hjälp med just kabeldragningen...;)

• Medlem
  • International user
  • 2007-12-06 21:24

Kabeldragning är helt enkelt sjukt tråkigt och omotiverande, spelar ingen roll om det är inne i en synt eller i en studio. Skoj tråd annars, som en dokusåpa ungefär.

• Medlem
  • Uppsala
  • 2007-12-06 21:38

Big Brother ASM - dax att sätta upp en webkamera medan jag löder?

Hmm. Jag kan nog lura igång webkameran i min laptoy. Eller så skrämmer jag igång en gammal stackars SGI Indy och kör dess kamera. 100 lock kostade den på sin tid hå hå ja ja å jag fick den. Finns annat gammalt datormög i gömmorna, men det är de analoga älsklingarna som får kärlek först! Inget i Kroffes ASM-1 är egentligen oöverstigligt svårt att felsöka, men jag har mer felsökningsvana. Förhoppningsvis så lär sig folk av att se mig igång. Filtret är faktiskt det svåraste.

• Medlem
  • Uppsala
  • 2007-12-17 22:23

Dagens ASM-relaterade bygg-nyhet: kranade ut separata CV/gate ut bak från midijacket i Moog Prodigyn så att man kan styra en extern synt med det, t ex ASMen som jag passade på att tracka oscillatorn på - Så här glad lät ASMens sågtand genom Prodigyns filter tillsammas med de andra två oscillatorerna:

http://www.acc.umu.se/~amber/mm/ASM%20+%20Prodigy.mp3

Styrdes av evolver-sequencern. Det blev bara oscillator1 som fick leka för jag lyckades inte få oscillator2 att tracka. Scale-trimpotten räckte helt enkelt inte till (?) - kanske beror på dålig trimpot eller nåt knas...?

Wow nu har jag läst hela tråden och fattar inte en enda stavelse! Ändå blir det intressant läsning på något vis. Och snygg synt!

• Medlem
  • Uppsala
  • 2007-12-18 10:15
Ursprungligen av Dumb Dan:

Wow nu har jag läst hela tråden och fattar inte en enda stavelse! Ändå blir det intressant läsning på något vis. Och snygg synt!

Tack! Och ändå är det här rena barnboken (med stavfel och allt) i jämförelse med SAS-listan där inte jag heller hänger med...

• Medlem
  • Eskilstuna
  • 2007-12-18 10:29

Värsta jul-knecken!! den lever!!

woo!!

bra jobbat!! hoppas alla krejjer blir fungerande!

Det är ju nästan så man får lust att komma förbi. Hämtade nya bilen just, så det spritter lite i benen...

• Medlem
  • Uppsala
  • 2008-03-15 17:42

Uppdatering på läget:
ASM-kortet är fortfarande inte helt fungerande - bytte alla komponenter på ena envelopen, men den beter sig fortfarande konstigt; som en ADR fastän det är decay-poten som stället attacken. Blir inte klok på trim-poten "attackpeak" som inte verkar påverka nånting....:/

Planen är i alla fall att montera kortet på bakre panelen när det är helt felfritt och sen börja dra kablar till panel och patchfält sen...

/kroffe labbar vidare

• Medlem
  • Göteborg
  • 2008-03-15 19:12
Ursprungligen av kroffe:

Uppdatering på läget:
ASM-kortet är fortfarande inte helt fungerande - bytte alla komponenter på ena envelopen, men den beter sig fortfarande konstigt; som en ADR fastän det är decay-poten som stället attacken. Blir inte klok på trim-poten "attackpeak" som inte verkar påverka nånting....:/

Planen är i alla fall att montera kortet på bakre panelen när det är helt felfritt och sen börja dra kablar till panel och patchfält sen...

/kroffe labbar vidare

Försök mäta på alla in och utgångar på logikchippen och se att de slår om rätt, låter som om den hoppar direkt till decayfasen utan att passera attack så att säga, då laddas kondensatorn upp till sustainnivån genom decaypotten. Kanske kan vara nåt vajsing runt trimpoten "attack peak". Jag upptäckte iaf när jag höll på med mina ASM-2 envelopper att det gick att skruva ner den så lågt att den aldrig gick över i decayfasen.

• Medlem
  • Stockholm
  • 2008-03-16 22:45

Ser fram emot att leka med den sedan. Den lät ju iaf bra nu...

Jag har ett par ASM-1 kort liggandes som jag tänkt ta tag i nån gång. Fast jag funderar på
om man kanske ska beställa hem ASM-2-kort istället. Korten är ju ändå en mindre del av
kostnaden.

Och är det nån som räknat på hur mycket dyrare det blir att beställa ett färdigt komponentkit
än att köpa själv på typ Elfa?

Jag har också haft planer att ha en normaliserad desig à la MS20. Respect för att du gjort
arbetet så långt Kroffe!

/ T (ska göra färdigt AVR-X först bara. och kanske laga polysixen. )

• Medlem
  • Uppsala
  • 2008-03-17 09:47
Ursprungligen av ZackZick:

Och är det nån som räknat på hur mycket dyrare det blir att beställa ett färdigt komponentkit
än att köpa själv på typ Elfa?
Jag har också haft planer att ha en normaliserad desig à la MS20. Respect för att du gjort
arbetet så långt Kroffe!

Tack ZackZick!
Jag kan inte tänka mig att det blir så mycket billigare att beställa via ELFA - de är ju inte speciellt billiga av sig, men har å andra sidan en bra spännvidd på sortimentet. Dock saknas ju en del komponenter i ASM-1 i ELFAs sortiment, t ex CA3080...

Ursprungligen av kroffe:

Tack ZackZick!
Jag kan inte tänka mig att det blir så mycket billigare att beställa via ELFA - de är ju inte speciellt billiga av sig, men har å andra sidan en bra spännvidd på sortimentet. Dock saknas ju en del komponenter i ASM-1 i ELFAs sortiment, t ex CA3080...

Det är ju väldigt bekvämt att beställa hela ASM-2-kittet inkl pottar och frontpanel från Elby
Designs, men det kostar 8000kr + frakt.

Kretskortskomponentkittet går på ASD342 = 2000kr. Det är den kostnaden som jag jag
ville väga mot ELFA m fl för att se vad det kostar att vara bekväm och beställa ett kit.
Om nån annan redan har kollat så slipper jag

/ signatur "Lat"

• Medlem
  • Uppsala
  • 2008-03-17 12:26
Ursprungligen av ZackZick:

Kretskortskomponentkittet går på ASD342 = 2000kr. Det är den kostnaden som jag jag
ville väga mot ELFA m fl för att se vad det kostar att vara bekväm och beställa ett kit.
Om nån annan redan har kollat så slipper jag

tja...detta borde ju Magnus D kunna svara på...?

• Medlem
  • Stockholm
  • 2008-03-17 09:51

Det är väl isf billigare att beställa från Futurlec.com?

Kan vi få lite ljudexempel snart då Kroffe?

• Medlem
  • Uppsala
  • 2008-03-17 10:16
Ursprungligen av zthee:

Kan vi få lite ljudexempel snart då Kroffe?

Tja....utan enveloper låter den ju bara typ så här:
http://www.acc.umu.se/~amber/mm/asm_filter_fm.mp3

Oscillator 1s square-wave genom filtret där oscillator 2 agerar LFO med sågtanden mot cutoffen...

• Medlem
  • Stockholm
  • 2008-03-17 10:33

Kroffe, ang. ADSRen - fungerar 4053:an som det är tänkt? Tittar man på schemat så är det typ det enda stället där något kan gå snett? (Eller i kombination med 4002:an).

Om jag förstår kretsen rätt så gör 4002:an att 4053:an stegar sig genom de olika sekvenserna?

• Medlem
  • Uppsala
  • 2008-03-17 10:50

Mja...jag måste felsöka detta igen när jag får tid - läste på sid 3 appendix C från Elby designs version av ASM-1 att envelopen knasar när den får en negativ spänning, vilket ju har varit fallet när jag har testat att gata den från oscillator 2 squ.
http://www.elby-designs.com/asm-1/documents/asm1-appendix-c.pdf

Ska kolla på den ordentligt med oscilloskåp och mot en manuell gate +5V, men hinner nog inte ta tag i detta föränn efter påsk...:/

• Medlem
  • Stockholm
  • 2008-03-17 10:52

Äh, det var inget

Hoppas du löser det!

• Medlem
  • Stockholm
  • 2008-03-17 20:21

jag har ett asm2 kort från elbydesign, men jag tror inte jag kommer att mäkta med att bygga klart det inom en överskådlig tid...
Så om någon vill köpa det...skicka ett PM.

• Medlem
  • Stockholm
  • 2008-03-17 23:58

A100, Du har pm!

• Medlem
  • Uppsala
  • 2008-03-30 20:36

update: EFM-kortet med moog-filtret 4622 fungerar fortfarande inte, trots rätta komponenter (pnp bc557) och modifikation...:/ Jäkla efm, inge mycket att hänga i julgranen... Sen har jag råkat ut för nåt knas med ASM-kortet vilket uttrycker sig genom att säkringarna för + och - 15v 350mA på PSUt går stup i ett ... hittar inte felet, men det måste ju uppstått när jag bytte ut ICarna i envelop 1...

• Medlem
  • Stockholm
  • 2008-06-03 09:26

Hur går det för dig?

• Medlem
  • Stockholm
  • 2008-06-03 10:39

Bilder, ljudexempel? Är den klar?

Snart ska jag dra igång mitt ASM-1-bygge! det är 2*ASM-1 jag baserar min kommande modular
på. Jag har det mesta hemma i komponentväg till den fösta ASM-1 förutom pottar och knappar.
Ska hämta ut lite knappar från Banzai på posten så ska vi se hur det ser ut...

• Medlem
  • Uppsala
  • 2008-06-03 12:22

OK drar detta inlägget en gång till då...
Zthee & Dego: angående ASMen så är enveloperna fortfarande kajko...
Magnus lokaliserade i alla fall ett problem för mig: 4053orna är grymt känsliga hade fått sig en smäll så att de inte gjorde kontakt ordentligt och därför inte slog om efter attack-fasen som den skulle.
Jag lödde loss och socklade om en 4053a igår, men det är nåt vajsing med potarna också tror jag... ska under kvällen försöka hinna med att kolla en andra gång på den mellan varven i tvättstugan...

• Medlem
  • Uppsala
  • 2008-06-03 23:15

Merde!
Kvällens session slutade i brända säkringar igen, de sista jag hade... så det blir till att gå iväg till Clas Ohlson imorron eller torsdag...
Socklade om den andra 4053an också, men hann inte testa om env2 mådde bättre...
Misstänker att 4002 2xnand-kretsen kan vara sne också...kanske dax att byta ena och sockla...

Gör om gör rätt.

• Medlem
  • Linköping
  • 2008-06-08 02:16

TL serien fas vänder och låser om du når taket , pröva med bipolärt LM324 i dual variant.
Andra OP amp'ar kan vara destruktiva om de når +/- taket. Häpp!

Bevaka tråden