Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Hjälp med utfall och skärmärken

Tråden skapades och har fått 12 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Göteborg
  • 2007-03-16 00:18

Jag ska producera en trycksak åt en kund, en så kallad "4-screen" med måtten 85x215 cm. Det hela ska tryckas av Arkitektkopia. Eftersom jag har begränsad erfarenhet av tryckproduktion så undrar jag lite hur jag ska hantera utfall och skärmärken. Jag arbetar med Photoshop. Arkitektkopia hade en del bra guider på sin sajt, men de gällde i stort sett bara InDesign, som ju har en del bra inbyggda funktioner för bleeds och crop marks, men som Photoshop saknar.

Är det så enkelt att jag kan skapa bilden med måtten 87x217 cm istället, och manuellt rita dit skärmärken i varje hörn, en centimeter in från kant? Och sen skapa en PDF med måtten 87x217 cm?

Om inte, hur ska jag göra?

Är jättetacksam för all hjälp jag kan få!

Det viktiga är att du får med utfall i bilden. Så gör dokumentet tex 6 mm för stort på bäde höjd och bredd och tala om för arkitektkopia att du har 3 mm utfall. Behöver de skärmärken och andra tryckmärken är det lätt för dem att lägga till själva. De lär ju inte rippa direkt från Photoshop.

Ska du använda text i trycksaken så är ju inte Photoshop idealiskt. Bättre att fixa till bilderna där och sen sätta ihop det hela i Indesign. Där är det en baggis att få med alla tryckmärken man kan önska.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2007-03-16 11:33

Okej, tack. Vad är det som hindrar mig från att rita dit egna skärmärken då?

Jag tänker inte hindra dig, verkar onödigt bara och kanske inte helt enkelt att få dem precis på rätt ställe.

Beroende på hur Arkitektkopia hanterar din bild kan det också bli problem om du har text i den. Om du sparat som psd, (eller vilket format som helst annat än PDF med inkluderade vektordata) och bilden monteras i Indesign så får du ut texten rastrerad i samma upplösning som bilden, blir inte vackert precis.

Vi får ibland annonser i Photoshop-format med både text och bild. Ofta ligger de i RGB eller med en avvikande cmyk-profil. Det är lätt att de slinker igenom med fyrfärgsblandning i den svarta texten då efter att ha färgkonverterats när vi gör PDF på hela tidningen.

Verkar som att xevve kanske saknar indesign. Vet någon några open source varianter som funkar okej?

Lite off-topic men Björn har redan sagt allt. Det kommer med största sannolikthet bli fel, om du inte har grym koll på ICC-profilerna, färgerna och hur du sparar ut den.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2007-03-16 19:45

Det jag menar är ju, varför skulle det med största sannolikhet bli fel om jag skulle göra det manuellt? Jag vet ju hur många pixlar en centimeter är, alltså kan jag exakt räkna ut var jag ska sätta skärmärkena i bilden för att de ska hamna precis en centimeter från kant. Eller är jag helt ute och cyklar?

Det ska finnas inbyggt i Photoshop CS2. Testa Print With Preview command.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2007-03-16 22:32

Jo, jag upptäckte också att det fanns i CS2, men där kan man av nån konstig anledning inte ställa in en bleed på mer än 3 mm (eller nåt i den stilen). Jag behöver minst 5 mm.

3 mm borde vara tillräckligt för vilket tryckeri som helst. De får bara vara lite noggrannare när de skär till det.

Senast redigerat 2007-03-17 10:26

Det går att ställa in mycket mer än tre mm utfall:
Document Setup/Bleed and Slug, det går också att bestäma utfall vid pdfexport eller skapande av ps-fil.

  • Medlem
  • 2007-03-19 22:23

Kan man få med utfall på ett riktigt sätt från PS, alltså utanför skärmärkena?

Enklast är att du kanske först rådfrågar det Arkitektkopiakontor som du tänker lägga jobbet hos.

Men om du har tillgång till ex. Indesign, så rekommenderar jag att du sammanställer text och infogar bilder där, och utifrån den filen skapar en vettig pdf med ca 5 mm utfall och skärmärken.

Att jobba med text i PS, har jag själv lite dålig erfarenhet utav. Men allting förbättras ju.

Om det sedan är petigt med färghanteringen, så föreslår jag att du använder A-kopias färgprofiler i dina programvaror. Dom har du nog redan fått via deras lathundar.

Annars är det:
Adobe RGB 98 för bilder och Euroscale för CMYK. (Dekorfärger).

Lycka till, men tveka aldrig att rådfråga den leverantör som skall producera ditt jobb.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2007-03-20 09:53

Det löste sig, tack för all hjälp!

1
Bevaka tråden