Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Tysta en vanlig PowerMacG4 (inte en "vindtunnel")

Tråden skapades och har fått 107 svar. Det senaste inlägget skrevs .
Citat:

Skrevs ursprungligen av Qwest
Efter uppstart hörde man en hel del resonansljud som verkade ha dolts innan/skapats av ändrat diskmontage så vi drog i (kapade) gummibussningar mellan den övre disken och 3,5" jiggen också, då försvann dessa. Någon som vet varför den ena diskplatsen är ca: 10mm bredare än den undre?

Det är väl för att man ska få plats med gummibussningar! ;-).

Jag ha läst tråden med intresse och har även gjort många av de modifieringar som föreslagits. Jag har själv en Quicksilver 867Mhz. Jag är ingen elektronikpulare (tycker det är roligare att greja med programmen i datorn), men det har gått ändå bra. Ljudet har blivit lägre och är mycket behagligare. Jag har satt in Papst-fläkt i utblåstet, klippt bort galler på nätdelen. Gjort lite bussningar här och var, speciellt under hårddiskarna. Jag har dock inte bytt ut hårddisk ännu. Får bli nästa steg, Maxtor-disken lämnar ett metalliskt ljud när den snurrar. Vill man veta hur mkt hårddisken inverkar på ljudet kan man testa detta genom att sätta dem i vila via inställningsradens Strömsparare.

Processorfläkten tycker jag inte väsnas så mkt efter det jag skruvade fast dem med gummibussning mot chassit. Skruvarna som fäster fläkten i ett gummihölje har jag tagit bort, pga platsbrist men också får att det inte behövs. Fläkten hänger kvar ändå. Dessutom minskar man resonanserna en aning.

Papst-fläkten i utblåset sänkte ljudet en aning, men det mesta ljudet kvarstår. Men det är ju luftströmmarna som låter. Nu blåser det direkt mot chassit och sedan ska luftströmmarna ta sig i 90 graders vinkel ut. Inte det mest effektiva sättet kan tyckas. Dessutom så är ju fläktens egen ram ivägen för utblåset. Är det någon som testat att såga bort en bit av ramen så luften får bättre flöde?

Citat:

Skrevs ursprungligen av Tommy Lyxell
Papst-fläkten i utblåset sänkte ljudet en aning, men det mesta ljudet kvarstår. Men det är ju luftströmmarna som låter. Nu blåser det direkt mot chassit och sedan ska luftströmmarna ta sig i 90 graders vinkel ut. Inte det mest effektiva sättet kan tyckas. Dessutom så är ju fläktens egen ram ivägen för utblåset. Är det någon som testat att såga bort en bit av ramen så luften får bättre flöde?

Samma erfarenhet här - själva fläkten är ganska tyst, men luftströmmarna gör att det låter en del. Dessutom ska luften in genom ett "nät" utifrån (i alla fall på min modell). Detta nät är normalt dolt bakom den vänstra plastpanelen på sidan, men syns om man monterar bort fläkten eller plastpanelen. Vet inte om man ska ta bort det?

Jag skulle nog inte rekommendera att man ger sig på och sågar i fläktens ram. Det är ju den som ger stadga åt fläkten (om jag har förstått dig rätt).

  • Medlem
  • 2003-05-30 19:16

Vi gjorde ytterligare en mod efter den första, satt ett kraftmotstånd på strömmatningen till 120mm fläkten (ej tempstyrd) för att sänka spänningen och få den ännu tystare. Detta var en ren höftning, tog ett motstånd som följer med Zalman 80mm fläktarna till elektronikbutiken och köpte ett lika stort fast med mer effekttålighet. Maskinen står i "normal" hemmiljö och verkar inte ha några värmeproblem.

Tog även bort skruvarna som håller processorfläkten och fäste den med buntband men det gjorde inte så stor skillnad (finns artikel om detta på xlr8yourmac med bilder)

När det gäller hårddiskarna kan du ibland justera inställningarna i diskens firmware med en utility (ie. IBM feature tool) så att den optimerar efter prestanda eller ljudnivå (mycket mindre metalliskt sökklickande)

Någon som experimenterat med passiv kylfläns på nätaggregat och processor?

Citat:

Skrevs ursprungligen av Andersson
Någon som experimenterat med passiv kylfläns på nätaggregat och processor?

Min processor har en passiv kylfläns per default vilket är otroligt trevigt. Däremot är jag lite tveksam till hur du hade tänkt att man skulle kyla nätaggregatet passivt? Någonstans i burken bör det ju finnas en fläkt som suger ur den varma luften i chassit och den placeras nog med fördel i nätaggregatet.

Citat:

Skrevs ursprungligen av Thomas Kahn
Min processor har en passiv kylfläns per default vilket är otroligt trevigt. Däremot är jag lite tveksam till hur du hade tänkt att man skulle kyla nätaggregatet passivt? Någonstans i burken bör det ju finnas en fläkt som suger ur den varma luften i chassit och den placeras nog med fördel i nätaggregatet.

Läs senaste DMZ (tror det var senaste numret), där har de en liten genomgång för hur man fixar ett fläktlöst nätagg.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2003-06-08 00:37

Har ni funderat på lösningen där man inte rör datorn överhuvudtaget? Jag satt länge och jämförde fläktar, hårddiskar, isoleringsmaterial mm. Läste på flera webbsidor om hur man tystade sin dator.

Sedan gjorde jag som flera andra, jag byggde en låda. Mitt mål var inte att få datorn tyst, jag ville ha en absolut ohörbar dator.

Min låda byggde jag ungefär efter beskrivningen på denna sida:

http://www.carsten-buschmann.de/noise-protection/index.htm

Jag köpte hyllplan i masonit som var vitmålade till yttersidorna på lådan och enkel masonit till luftlabyrinten vid insug och utblås. En billig fläkt såg till att dra luft genom lådan och totalkostnaden blev runt 300:-

Jag byggde lådan lika hög som skrivbordet, den är som en hurts stående bredvid och fungerar som en förlängning av skrivbordsskivan. Det går omöjligt att höra om datorn är på eller ej. Lägger man örat mot ovansidan på lådan hör man ett svagt brum. Man ser inte datorn vilket är synd då Apple gör snygga datorer, men man hör heller ingenting vilket är ett krav då man som jag bland annat redigerar musik. Cd-spelaren kommer man enkelt åt genom att öppna en liten lucka framtill på lådan. Då hörs naturligtvis datorn, men bara för ett ögonblick tills man stängt luckan igen.

Citat:

Skrevs ursprungligen av Martin Florin
Har ni funderat på lösningen där man inte rör datorn överhuvudtaget? Jag satt länge och jämförde fläktar, hårddiskar, isoleringsmaterial mm. Läste på flera webbsidor om hur man tystade sin dator.

Sedan gjorde jag som flera andra, jag byggde en låda. Mitt mål var inte att få datorn tyst, jag ville ha en absolut ohörbar dator.

Min låda byggde jag ungefär efter beskrivningen på denna sida:

http://www.carsten-buschmann.de/noise-protection/index.htm

Jag köpte hyllplan i masonit som var vitmålade till yttersidorna på lådan och enkel masonit till luftlabyrinten vid insug och utblås. En billig fläkt såg till att dra luft genom lådan och totalkostnaden blev runt 300:- .

Hur "Mac:igt" är det då?
Om man väl ska spendera pengar på att göra datorn tyst är det väl lika bra att satsa på själva datorn som för oväsen istället för en låda.
Tänk dig om du ska flytta din dator, då får du flytta med en stor låda också.. osmidigt.

Citat:

Skrevs ursprungligen av Sundevall
Läs senaste DMZ (tror det var senaste numret), där har de en liten genomgång för hur man fixar ett fläktlöst nätagg.

Fram med scannern, boy

Citat:

Skrevs ursprungligen av Martin Florin
Har ni funderat på lösningen där man inte rör datorn överhuvudtaget? Jag satt länge och jämförde fläktar, hårddiskar, isoleringsmaterial mm. Läste på flera webbsidor om hur man tystade sin dator.

Sedan gjorde jag som flera andra, jag byggde en låda. Mitt mål var inte att få datorn tyst, jag ville ha en absolut ohörbar dator.

Min låda byggde jag ungefär efter beskrivningen på denna sida:

http://www.carsten-buschmann.de/noise-protection/index.htm

Jag köpte hyllplan i masonit som var vitmålade till yttersidorna på lådan och enkel masonit till luftlabyrinten vid insug och utblås. En billig fläkt såg till att dra luft genom lådan och totalkostnaden blev runt 300:-

Jag har funderat i de banorna också, men om jag gör detta så tror jag att jag köper ett skåp/en hurts på IKEA och bygger om den till en ljudlåda. Det kostar nog lite mer, men är enklare och så får man en snygg dörr framtill som man kan öppna när man behöver komma åt CD-luckan eller annat. Vill man kan man sätta in en glasdörr med tjockt glas så man ser maccen. Tror att Musiker Magasinet hade en artikel om detta på någon av sina sidor, men har tappat bort länken.

En grej som jag tycker du bör överväga att lägga till på din låda är en termometer. Clas Ohlson har digitala termometrar med givaren i änden av en sladd. Stoppa givaren inne i lådan, typ vid utblåset från nätaggregatet och montera termometern på framsidan av skåpet. På så vis kan du alltid se vad det är för temperatur i lådan - kan vara bra som säkerhetsåtgärd.

Dock har jag insett att för att få en helt tyst mac så får man antingen investera i en Cube, bygga en ljudisolerande låda eller helt enkelt ha datorn i ett annat rum/en garderob.

  • Avstängd
  • 2003-06-08 10:48

Jag byggde en sån här:

http://www.musikcentralen.se/reportage/fatystpa.html

Blev väldigt, väldigt bra.

  • Medlem
  • International user
  • 2006-11-18 18:48
Ursprungligen av hymen:

Jag byggde en sån här:

http://www.musikcentralen.se/reportage/fatystpa.html

Blev väldigt, väldigt bra.

Någon som vet vart denna artikel tog vägen, i den digitala dimman?

Senast redigerat 2006-11-18 18:58
Citat:

Skrevs ursprungligen av hymen
Jag byggde en sån här:

http://www.musikcentralen.se/reportage/fatystpa.html

Blev väldigt, väldigt bra.

Just det! Det var den jag menade!
Bara en fråga: du satte en smiley efter ditt omdöme? Ska jag tolka det som ironi eller som att det faktiskt blev bra?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2003-06-13 01:53
Citat:

Skrevs ursprungligen av Thomas Kahn
En grej som jag tycker du bör överväga att lägga till på din låda är en termometer.

Jag glömde nämna det, men en termometer satte jag in när jag byggde min låda. Angående flyttbarhet av datorn så flyttar jag aldrig min stationära dator hemma. Har man ett sådant behov är kanske en låda klumpig.

Jag är grymt nöjd med min låda! Har man en gång suttit vid en ohörbar dator och jobbat är det svårt att gå tillbaka till en fristående med dess dammsugarljud...

  • Avstängd
  • 2003-06-13 09:10
Citat:

Skrevs ursprungligen av Thomas Kahn
Just det! Det var den jag menade!
Bara en fråga: du satte en smiley efter ditt omdöme? Ska jag tolka det som ironi eller som att det faktiskt blev bra?

Nä, det var ingen ironi - det funkar verkligen superbra...:-)

  • Oregistrerad
  • 2003-06-21 11:04
Citat:

Skrevs ursprungligen av hymen
Jag byggde en sån här:

http://www.musikcentralen.se/reportage/fatystpa.html

Blev väldigt, väldigt bra.

Jag käste artikeln, och den var mycket intressant! Jag vill också få tyst på min G4a och det här verkar vara en bra lösning.

Får man fråga hur du gick till väga? Gick du exakt efter instruktionerna eller gjorde du något annorlunda?

Hallå!
Har läst igenom alla inlägg om hur man får tyst på sin Mac. Att bygga lådor och klippa nät och byta fläktar är nog bra, men blir genast problem om man inte är någon direkt händig kille...
Vad återstår för mig? Byta hårddisk?
Förresten: Jag har haft min Quicksilver 733 i något drygt år och kunde stå ut med brummandet, men för några veckor sedan satte den dessutom igång att pipa med ett högt vinande ljud som INTE är behagligt. Klar tinnitus-varning! Är det någon som vet vad just det där höga ljudet kommer av?

/parsmo

Citat:

Skrevs ursprungligen av Parsmo
Hallå!

Förresten: Jag har haft min Quicksilver 733 i något drygt år och kunde stå ut med brummandet, men för några veckor sedan satte den dessutom igång att pipa med ett högt vinande ljud som INTE är behagligt. Klar tinnitus-varning! Är det någon som vet vad just det där höga ljudet kommer av?

/parsmo

En kvalificerad gissning är att det är hårddisken. När man tystnat ner fläktar så gott det går märker man plötsligt att håddiskljudet framträder, och då speciellt från den inbyggda Maxtor-disken. Ett vinande metalliskt ljud. Ifall du har en sådan, byt ut den. Seagate eller IBM är bättre. Du testar det lätt genom att sätta håddisken i vila via strömsparfunktionen i inställningsraden. Försvinner ljudet så är det hårddisken som skapar ljudet.

Senast redigerat 2003-06-27 23:05
  • Avstängd
  • 2003-06-27 22:28
Citat:

Skrevs ursprungligen av bOOzo
Jag käste artikeln, och den var mycket intressant! Jag vill också få tyst på min G4a och det här verkar vara en bra lösning.

Får man fråga hur du gick till väga? Gick du exakt efter instruktionerna eller gjorde du något annorlunda?

Jag satte ljudfällan baktill och gjorde den större. Annars är den rätt lik den i artikeln.....underbart tyst blev det.

Kom ihåg att göra "skorstenen", gången för utluft tillräckligt stor bara....

Senast redigerat 2003-06-27 22:44

Fläktar och hårddiskar kan börja låta mer när de blir slitna, framförallt fläktar. Din dator var ju dock inte så gammal så det kan tex vara en fläkt som pajjat så det blivit obalans i den eller nåt. Hör efter var ljudet kommer ifrån.

Ska du byta ut hårddisken så håll dig till Seagate eller de nya Samsungdiskarna. Skippa IBM om du inte behöver spetsprestanda

Seagate: Barracuda V eller 7200.7 för lite bättre prestanda och marginellt högra ljudnivå

Samsung: Samsung SP1604N tex. Se till att disken är märkt med noiseguard eller liknande (därav N:et i disknamnet)

Se till att frikoppla disken från chassit, antingen med en färdig lösning som NoVibes eller gör en ghettomod med gummislang eller lägg hårddisken på lite skum eller nåt, ska du inte köra runt med lådan måste du inte skruva fast den

  • Avstängd
  • 2003-06-27 22:46

Det är nog inget fel alls på nya IBM/Hitachi-diskar....

Nej det är det inte (Har en 180 Gb) men de jag räknade upp är tystare.

behöver goda råd

Har försökt läsa den långa diskussionen om ljudnivån på vissa g4:or. Blir inte riktigt klar över vilka modeller det gäller.
Har blivit erbjuden att köpa en g4 1ghz mirror drive door (och byter därmed från en g4 400mhz). En betydligt bättre dator men är det de modellerna som bullrar värst.
Den är utrustad med ett geoforce 4 mx kort och jag undrar om någon vet om det räcker för att kunna spela World of Warcraft med?
Tacksam för alla råd.
PK

  • Medlem
  • International user
  • 2005-08-01 13:42
Ursprungligen av peterk:

Har försökt läsa den långa diskussionen om ljudnivån på vissa g4:or. Blir inte riktigt klar över vilka modeller det gäller.
Har blivit erbjuden att köpa en g4 1ghz mirror drive door (och byter därmed från en g4 400mhz). En betydligt bättre dator men är det de modellerna som bullrar värst.
Den är utrustad med ett geoforce 4 mx kort och jag undrar om någon vet om det räcker för att kunna spela World of Warcraft med?
Tacksam för alla råd.
PK

Jag hade ALDRIG köpt en MDD!! Du kan lika gärna köpa en beg. Concorde och placera i ditt rum
En annan sak att tänka på vad gäller Papst-fläktar, är att det finns olika modeller av samma storlek. T ex den lilla 40mm fläkten som jag monterat på mitt Sonnet-kort, fanns både som "412", och "412F". Markant skillnad i både ljudnivå, och luftflöde.

  • Medlem
  • 2003-07-07 10:58

Har en Quicksilver 867... och jag undrar om någon vet om man kan ersätta nätaggregatet med ett vanligt "pc"-nätagg?

  • Medlem
  • Piteå
  • 2003-07-07 11:17
Citat:

Skrevs ursprungligen av Parsmo
Hallå!
Har läst igenom alla inlägg om hur man får tyst på sin Mac. Att bygga lådor och klippa nät och byta fläktar är nog bra, men blir genast problem om man inte är någon direkt händig kille...
Vad återstår för mig? Byta hårddisk?
Förresten: Jag har haft min Quicksilver 733 i något drygt år och kunde stå ut med brummandet, men för några veckor sedan satte den dessutom igång att pipa med ett högt vinande ljud som INTE är behagligt. Klar tinnitus-varning! Är det någon som vet vad just det där höga ljudet kommer av?

/parsmo

Du kan ju testa att rengöra fläktarna i datorn :rolleyes:

  • Medlem
  • International user
  • 2003-07-07 12:20

Neko>> Tror inte det skulle funka så bra... fungerar inte på en g4:a agp iallafall.

Kontakterna är antagligen inte heller i samma storlek, åtminstonde återigen inte på en g4:a agp och den pc-nätdel jag kollade på.

  • Medlem
  • 2003-07-07 12:22
Citat:

Skrevs ursprungligen av lionfromzion
Neko>> Tror inte det skulle funka så bra... fungerar inte på en g4:a agp iallafall.

Kontakterna är antagligen inte heller i samma storlek, åtminstonde återigen inte på en g4:a agp och den pc-nätdel jag kollade på.

P1 och P4 kontakterna (dom enda från agget<->moderkortet) ser då lika ut iaf...

Nu har jag bytt ut Maxtor-disken i min Quicksilver 867. Nu har jag en IBM-disk och en Seagate Barracuda. Balsam för örat. Båda diskarna är ungefär lika tysta tycker jag. jag har dock IBM-disken som startvolym så man kan dock höra ett svagt knatter vid långvarig hårddiskkörning. Inget som stör. Har dock inte hårdkört Segate-disken ännu så det är svårt att bedöma. Nu är det bara fläktarna som surrar. Dem har jag modifierat enligt förslag i detta diskussionsforum så att ljudet tagits ner en bit. Det är dock lågfrekvent ljud som är mindre störande än en metalliskt vinande hårddisk. Jag kan nog leva med (om)skapelsen jag har nu... till slut.

Det jävliga är att när man väl blivit varse om ett irritationsmoment så måste man gå till botten med det. Jag levde med min Quicksilver i ett och ett halvt år innan jag bestämde mig (för att bli irriterad och) att på allvar göra något åt saken.

Hej !

Lyfter denna diskussionen igen - har bytt både chassifläkt och nätaggfläkt i min quicksilver - nu är det bara CPU fläkten som väsnas och låter. Är det någon som har bytt denna ( 6 cm fläkten ) och isåfall kan ge en nogrann instruktion hur man går till väga ? Måste kylflänsen på processorn bort först ??

Bevaka tråden