Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Tysta en vanlig PowerMacG4 (inte en "vindtunnel")

Tråden skapades och har fått 107 svar. Det senaste inlägget skrevs .
Citat:

Skrevs ursprungligen av lilledanne
Måste kylflänsen på processorn bort först ??

Nej. Du skruvar bara bort den lilla svarta plastkåpan som håller fast fläkten.

OT: Om det är någon som har en sådan över tar jag tacksamt emot den.

Hmm..okej....är det de skruvar som sitter på utsidan av lådan ? För de som sitter på insidan går ju inte komma åt pga kylflänsen ?

Citat:

Skrevs ursprungligen av lilledanne
Hmm..okej....är det de skruvar som sitter på utsidan av lådan?

Ja.

Tack !!

Då till sista frågan :

Minebea 2410ML-04W-B47 - så heter originalfläkten - nån som har ett tips på en tyst ersättare till denna jetmotorn ?

Citat:

Skrevs ursprungligen av lilledanne
Tack !!

Då till sista frågan :

Minebea 2410ML-04W-B47 - så heter originalfläkten - nån som har ett tips på en tyst ersättare till denna jetmotorn ?

Specifikationerna på den fläkt du ska byta ut tror jag är:

Ström: 12 V (DC)
Kapacitet: 20 kubikmeter/tim
Dimensioner: 60x60x25

Källa:
http://www.dynarep.de/katalog/1a.htm

Den fläkt som jag har hämtat data ifrån är "2410ML-04W-B47-P60". Vet inte om det är exakt samma?

Ja , eller denna :

2410ML-04W-B40

De dånar bra båda två, 36 eller 43 db, så en fläkt ner mot 25 db vore ju önskvärt iallafall !

http://www.xp-data.com/product.asp?p=1151

Men..den räcker kanske inte till ....

Citat:

Skrevs ursprungligen av lilledanne
Tack !!

Då till sista frågan :

Minebea 2410ML-04W-B47 - så heter originalfläkten - nån som har ett tips på en tyst ersättare till denna jetmotorn ?

En sak du kan prova, innan du byter ut fläkten, är att ta bort de skruvar som fäster fläkten i gummkåpan. Fläkten sitter fast ändå. Sedan kan du sätta gummibussning (o-ring eller liknande) mellan gummikåpan och chassit. Det gör faktiskt en hel del. Efter denna åtgärd märker jag knappt någon skillnad i suset när jag testar med att koppla ur processorfläkten. Kanske skiljer det någon decibel, men det är knappt förnimbart. Jag har Quicksilver själv och har samma fläkt som du.

Hmm..ja...låter intressant..men... det är ju inget resonansljud, det är suset från fläkten som irriterar - och det kan väl inte minska pga en o-ring eller ?

Grejen som jag har märkt är att fläkten börjar jättetyst, men den verkar ha en resistor för temperaturen, som gör att efter 5 minuter låter den som attan.

Kollar jag så sitter det nåt som ser ut som en resistor nära centrum på fläkten..

Grejen är ju också att jag har ju bytt både chassifläkt ( den stora ) och nätagg fläkten till tystare varianter, så nu framhävs den lilla fläkten extra mycket - i ditt fall kanske den döljs av de andra fläktarna ??

Citat:

Skrevs ursprungligen av lilledanne
Hmm..ja...låter intressant..men... det är ju inget resonansljud, det är suset från fläkten som irriterar - och det kan väl inte minska pga en o-ring eller ?

Grejen som jag har märkt är att fläkten börjar jättetyst, men den verkar ha en resistor för temperaturen, som gör att efter 5 minuter låter den som attan.

Processorfläkten är termostatstyrd ja, men min låter inte mer efter ett tag. Däremot låter den mer i början men slår av ganska snart och blir tystare. Kanske det blir varmare i din dator efter ett tag och att då ökar processorfläkten varvtal. Är dina andra fläktar tillräckligt effektiva?

Jag har bytt ut chassifläkten (Papst), dock inte nätaggregatfläkten. Kippte bara bort gallret. Det fick räcka för min del.

Jag tycker dock att ett visst resonansljud försvann med o-ringarna och borttagandet av fästskruvarna. Det kostar ju knappt något att göra denna modifiering så varför inte prova.

Nää..den har alltid låtit mer efter ett tag.... så.. det är ingen ny grej. Har också Papst som chassifläkt. Köpte nätaggfläkten på Clas Ohlsson , den är sensorstyrd också, med en lös sensor som man kan lägga där det bäst passar :

http://www.coolermaster-europe.com/daf-b82.htm

Om du ändå är inne på att byta fläkt så kolla med G-tek. De har bra priser jämfört med andra leverantörer. Kanske denna modell passar:

http://www.gtek.se/index.php?mode=item&id=412&session=762b92b65085b427d511771c142d3fa0

De har en modell i aluminium, om man är lagd åt det hållet.

http://www.gtek.se/index.php?mode=item&id=891&session=762b92b65085b427d511771c142d3fa0

Tack för tipset ! Får kolla in dem.

/ Mvh Daniel

  • Medlem
  • 2003-09-10 11:11

Hur mycket utrymme behöver en G3 B/W alt. G4 för att inte överhettas? Jag har ett "skafferi" på ca 1/2 kubikmeter, med hyfsat otät dörr. Temperaturen är möjligen en aningens svalare än rumstemperatur.

Citat:

Skrevs ursprungligen av lilledanne
Har också Papst som chassifläkt. Köpte nätaggfläkten på Clas Ohlsson , den är sensorstyrd också, med en lös sensor som man kan lägga där det bäst passar :

http://www.coolermaster-europe.com/daf-b82.htm

Får jag fråga: Märkte du någon skillnad när du bytte ut den? Någon annan i denna tråd beklagade sig över att det inte gav så mycket. Men när du skriver att processorsfläkten låter mycket så betyder det att de andra fläktarna borde ha dämpats en del. Men hur mycket?

Kanske det lönar sig att ge sig på den också trots allt?

  • Medlem
  • Kungälv
  • 2003-09-10 13:20

Den förre ägaren bytte fläktarna i min PM G4 Sawtooth till en Enermax 120mm (ställbar) och en Papst 12db i nätagget. Tack Mathias!

Grafikkortet har jag bytt till ett nVidia Geforce 4mx utan fläkt och hårddisken till en Seagate Baracuda 60 GB.

Ibland när jag skall starta datorn, så visar det sig att den redan är på!
Såå tyst är den.

Blev ni avundsjuka nu?

Ps. Bara för att man har en Sawtooth så måste den ju inte låta som ett helt sågverk.

Senast redigerat 2005-02-06 06:15

Absolut - fläkten i nätagget gjorde jättemycket - byt den... men som sagt, den maskeras fortfarande totalt av CPU fläkten..

  • Oregistrerad
  • 2003-09-13 10:12

Jag har en G4 sawtooth 450. Har ersatt originaldisken (Western Digital, riktig ljudmästare!) mot en Seagate Barracuda 7200.7 120GB. Det blev helt knäpptyst.

Jag har ordnat gummibussningar och mellanlägg till den stora 120mm fläkten och det gjorde en viss skillnad men ingen enorm. Kopplar jag ur den under gång märks det knappt, den är ganska tyst med andra ord.

Problemet är nätaggregatet. Det susar som sjutton. Har funderat på att ersätta det helt och hållet mot ett riktigt tyst agg med motsvarande effekt och en fläkt. Men det kanske räcker med att byta ut fläkten i aggregatet mot en tystare?

Är det en sån Papst 60mm 12dB fläkt som passar till nätagget i en vanlig G4/AGP 450MHz tro?

  • Medlem
  • Kungälv
  • 2003-09-13 17:32
Citat:

Skrevs ursprungligen av cal@osx
Jag har en G4 sawtooth 450. Har ersatt originaldisken (Western Digital, riktig ljudmästare!) mot en Seagate Barracuda 7200.7 120GB. Det blev helt knäpptyst.

Jag har ordnat gummibussningar och mellanlägg till den stora 120mm fläkten och det gjorde en viss skillnad men ingen enorm. Kopplar jag ur den under gång märks det knappt, den är ganska tyst med andra ord.

Problemet är nätaggregatet. Det susar som sjutton. Har funderat på att ersätta det helt och hållet mot ett riktigt tyst agg med motsvarande effekt och en fläkt. Men det kanske räcker med att byta ut fläkten i aggregatet mot en tystare?

Är det en sån Papst 60mm 12dB fläkt som passar till nätagget i en vanlig G4/AGP 450MHz tro?

Nej, i nätagget på min Sawtooth satt det från början en bullrig 80 mm-fläkt DC12 V 0.21 A av märke Delta Electronics. Den är nu utbytt mot en motsvarande Papst som bara avger ljud mätbart till 12 db (knappt hörbart).

  • Oregistrerad
  • 2003-09-13 18:51

Ok, då får det bli en 80mm PAPST 12dBa till nätagget.

Hur tar jag reda på hur stor luftmängd originalfläkten (120mm Delta chassifläkt) ger? Det finns en 120mm fläkt hos whynoi.se som ger 68m3 @ 1000rpm (16dBA). Frågan är om den räcker till en G4/450 med en hårddisk och RW brännare.

Jag funderar över var man skulle kunna sätta ljudisolerande matta. Taket av datorn borde gå samt på frontplåtens insida runt interna högtalaren. Tar man bort yttre plastsidorna med apple-loggorna på, så har man ju en plan aluplåt som sida där. Där borde man också kunna ljudisolera med duk. Högra sidan fungerar väl dock som luftintag för chassifläkten så där får man väl lämna en bred kanal i isolering där luften kan passera in.

Det bör ju gå att ljudisolera datorn ganska bra, frågan är väl om datorns andrahandsvärde kanske minskar då. Folk brukar ju vara lite skeptiska mot modifierade prylar.

Vad tror ni?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2003-09-13 19:05

Det räcker om du sätter ner stora fläkten så att den går på 5 V istället för 12 V och byter fläkten i nätdelen. Själv köpte jag en temperaturstyrd Cooler Master på Clas Ohlson (artikelnummer 32-6563, 179 kr).

Men Papst-fläktarna är minst lika bra. Byt eventuellt till en tystare hårddisk, helst från Seagate.

Ljudisolerande mattor behövs inte. Varför skulle andrahandsvärdet minska? Datorn blir ju bättre av modifieringen, och dessutom behöver man ju inte nämna något om att man bytt fläktarna.

Citat:

Skrevs ursprungligen av cal@osx
Ok, då får det bli en 80mm PAPST 12dBa till nätagget.

Hur tar jag reda på hur stor luftmängd originalfläkten (120mm Delta chassifläkt) ger? Det finns en 120mm fläkt hos whynoi.se som ger 68m3 @ 1000rpm (16dBA). Frågan är om den räcker till en G4/450 med en hårddisk och RW brännare.

Jag funderar över var man skulle kunna sätta ljudisolerande matta. Taket av datorn borde gå samt på frontplåtens insida runt interna högtalaren. Tar man bort yttre plastsidorna med apple-loggorna på, så har man ju en plan aluplåt som sida där. Där borde man också kunna ljudisolera med duk. Högra sidan fungerar väl dock som luftintag för chassifläkten så där får man väl lämna en bred kanal i isolering där luften kan passera in.

Det bör ju gå att ljudisolera datorn ganska bra, frågan är väl om datorns andrahandsvärde kanske minskar då. Folk brukar ju vara lite skeptiska mot modifierade prylar.

Vad tror ni?

  • Oregistrerad
  • 2003-09-13 20:29

Hårddisken jag har i maskinen e nog det tystaste man får tag på. En Seagate Barracuda 7200.7 120GB 25dB.

Byter till 12dBA Papst fläkt på måndag, samt ställer ner stora fläkten eller sätter i en lite mer lågvarvig. Skiljer ju marginellt i pris mellan ny fläkt och förkopplingsmostånd för å sänka varvet på den befintliga.

Hjälper inte detta blir det en längre bildskärmskabel och USB kabel, och sen hamnar G4:an i min rymliga garderob på 2.5kvm.

Tack för tipsen...

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2003-09-13 21:00
Citat:

Skiljer ju marginellt i pris mellan ny fläkt och förkopplingsmostånd för å sänka varvet på den befintliga.

Behövs inte heller. Det är bara att ta isär den lilla 12 V-kontakten till fläkten och sätta i stiften i en av datorns vanliga kontakter för 5 V.

  • Oregistrerad
  • 2003-09-13 21:30

Är det bara de stora kontakterna för IDE prylarna som är 5V eller finns det små 5V med?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2003-09-13 21:50

Ta isär kontakten till den stora fläkten. Ta en av ATA-enheternas strömkontakter. Sätt i fläktens kontaktstift i den svarta respektive röda motsvarigheten i ATA-kontakten. Jag fick tipset av Bollman, och det funkar fint!

  • Oregistrerad
  • 2003-09-13 22:22

Japp, passade fint. Varvtalet blev ju lägre, men den morrar fortfarande på ett mycket irreterande sätt. Får nog bli en ny 120mm på måndag också.

Får nog bli en PAPST 120mm, 1600rpm, 94m3/h, 26dBa, 376kr inkl.

Även om det är bra frestande med en ADDA 120mm, 1000rpm, 68m3/h, 16dBA, 198kr inkl.

Tror dock att med en klen fläkt i nätagget och en klen i chassit kan det bli lite varmt, så jag satsar nog på PAPST.

Citat:

Skrevs ursprungligen av lilledanne
Köpte nätaggfläkten på Clas Ohlsson , den är sensorstyrd också, med en lös sensor som man kan lägga där det bäst passar :

http://www.coolermaster-europe.com/daf-b82.htm

Ni får det att låta så enkelt att byta nätfläkten. Har efter nervöst svett lyckats öppna nätdelen och märker att kontakterna från Coooler Master inte passar. Hur gör ni för att få fast det? Jag antar att man måste byta ut stiftet. Måste man därför att en välfyllt elektroniklåda hemma för att få det att passa? Kontakterna är ju svetsade så det är ju inte bara att enkelt byta ut dem.

/Tommy

passr och passar !!

Det är tre kontakter på coolermaster ... en är för RPM signal. den kan du skita i, pilla bara bort plasttbiten på kontakten i nätagget så att du kan trycka i bara den röda och svarta från coolemastern på de två pinnarna som sticker upp !! Voila !

Men du..glöm inte cpu fläkten - bytet av den gjorde susen - köpte en fläkt på elfa 23db 22 m3/h...klockers..

Senast redigerat 2003-09-21 22:49
Citat:

Skrevs ursprungligen av lilledanne
passr och passar !!

pilla bara bort plasttbiten på kontakten i nätagget så att du kan trycka i bara den röda och svarta från coolemastern på de två pinnarna som sticker upp !! Voila !

Jag som trodde att det krävdes precisionskirurgi för att fixa det. Men ser att det går bra med Volvomekar-takter och hemgjorda lösningar. Jag ska öppna patienten som jag nyligen sydde ihop och röra om i grytan.

Förresten, var placerade du värmesensorn? Den bör väl placeras framför fläkten inne i nätaggregatet, eller? Om utanför, hur fick du ut den, med tanke på att det bara finns öppning för fläkten och man inte gärna vill att sladden trasslar in sig där?

/Tommy

Hej !

Jag placerade den där inne...i röran ) Du vet - volvomekartakter
Serious - la sensorn så den inte rörde direkt vid nån konding eller liknande, så den "fick luft". testa dig fram vetja !

Citat:

Skrevs ursprungligen av lilledanne
Men du..glöm inte cpu fläkten - bytet av den gjorde susen - köpte en fläkt på elfa 23db 22 cfm...klockers..

Jehepp då var fläkten i nätaggregatet utbytt. Det går inte att komma ifrån att det är kul när man lyckats genomföra modifieringarna, en speciell tillfredsställelse brer ut sig i kroppen. Speciellt när man inte är född med lödpenna.

Däremot var det inte så stor ljudförändring som jag hade hoppas på. Något lägre kanske, för nu kan jag märka skillnad när jag kopplar ur CPU-fläkten. Så det blir väl att ta det tredje steget, byta CPU-fläkt. Du har möjligtvis inte något produktnummer, namn eller liknande. Det var inte så lätt att hitta fläkten som du nämner på Elfas webbplats. Specifikationerna verkar annars lovande.

/Tommy

Bevaka tråden