Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Traktor Scratch

Tråden skapades och har fått 7 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-04-05 20:53

Hmm... svårt det här.... har kollat på tre väldigt likartade system, Traktor Scratch från Native (som släpps i maj), Serato Live Scratch från Rane (en veteran kan man väl säga), och Torq+Conectiv från M-Audio…

Alla tre är hårdvara i kombination med mjukvara, alla tre har tidskodade vinyl och cd-skivor för mixning… Traktor Scratch och Serato ligger prismässigt väldigt nära varandra, Torq+Conectiv cirka halva priset. Äger Traktor DJ Studio v2 så mellan första och sista maj får jag köpa Traktor Scratch för nästan halva priset, så egentligen står det mellan den och Torq+Conectiv…

Vad göra? Jag är mest intresserad av att kunna styra allt via mina 1210:or så timecoden är väldigt viktig samt att jag gillar att låtsas tro att jag kan scratcha så det blir nog en hel del övningar Har läst på andra forum att M-audios tidskodade skivor ska vara riktigt grymma.… men native har nog lärt sig en hel del från sitt final scratch, skillnaden nu är att dom inte bara skeppar mjukvaran utan ett integrerat ljudkort för ändamålet Audio 8 DJ…

Så? M-audio eller Native???

  • Medlem
  • Katrineholm
  • 2007-05-07 19:20

Har själv kört Serato Scratch LIVE sedan det kom ut 2004. Det är absolut det mest stabila systemet just nu om du tänker använda det professionellt (mobila spelningar, klubbar...). En hel del användare har just nu problem med Traktor Scratch på sina macar. Det kan ju ändra sig med tiden dock. Värt att tänka på är också att SSL är en investering där gratis uppdateringar ingår livet ut. Native instruments är kända för att vilja ta betalt så fort en mjukvara får ett nytt versionsnummer!

I slutändan handlar det väl dock om vad du föredrar och vilken typ av funktioner som du och ditt musikspelande kräver. Själv föredrar jag SSL över Torq vilken dag som helst. Torq känns lite omständigt att använda och inte alls lika stabilt! TS har jag inte provat.

Kul att du håller liv i dina 1210:or

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-05-07 21:30

tack för din input djdawn, helt klart viktigt att få höra sånt här... jepp mina 1210:or tar jag med mig in i graven så är det bara hehehehheheeh

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-05-07 22:00

håller med, är mäkta irriterad över natives förmåga att alltid ta betalt för sina uppdateringar... det suger

  • Medlem
  • Katrineholm
  • 2007-05-08 22:18

Hittade en recension av TS som kanske kan vara läsvärd!

http://www.nem0nic.com/

Sedan kan jag varmt rekommendera att du besöker forumet på http://www.scratchlive.net där diskuteras förutom Serato Scratch LIVE allt som rör Digitalt emulerad vinyl i alla dess former. Du kan hitta en hel del om Torq och TS där!

Lycka till... Spin it man

Det där ljudkortet verkar vara mer av en börda än en fördel. Som jag har förstått det så har NI helt enkelt låst traktor sratch till sitt ljudkort och sina tidskodsskivor, vilket är ett rent kommersielt beslut utan några egentliga kompablilitetsproblem(jämför med tex identiska spelkonsoller vars spel ändå inte går att spela på varandras maskiner av konkuransskäl). Jag har redan att Saffire LE ljudkort och trodde att jag skulle kunna komma undan med några hundra på att bara köpa tidskodsskivor.

Vilka fler program jobbar så? Är virtual DJ låst till deras skivor tex?

  • Medlem
  • 2008-01-03 09:23

jag har provat torq och serato, inte natives system.
Serato är ju utgångspunkten, för det är hur bra som helst...men även dyrt.
Torq funkade väldigt bra då jag provade, däremot har jag hört folk som har anmärkt på det, så det verkar variera lite mellan exemplaren....jag tyckte inte det verkade så omständigt.. men jag kopplade inte upp det å andra sidan.
De två jag känner som har Torq är en som spelar techno & elektro och den andra är en turntableist..så den klarar snabb skratch men även pitch...det låter bra tyckte jag

Men å andra sidan är samtliga jag känner som har serato nöjda, oavsett musikstil...det är ett väldigt stabilt system...som verkar väldigt bra.
Rane gör ju i överlag väldigt bra produkter. jag hade nog valt seraton trots allt.
har själv funderat på torq eller serato...och då har det lutat åt serato faktiskt

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2008-01-21 09:43

Lägger min röst på serato!
När jag spelar ute o andra dj´s kör med vinylkontrollsystem, är det bara serato som jag sett där ute, och det finns nog en anledning till det!

1
Bevaka tråden