Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Bättre än iMic?

Tråden skapades och har fått 3 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Jag använder nu iMic för att digitalisera ljudet från mixer. Iofs så funkar det ju men man undrar ju hur trevligt det skulle vara med nåt mer avancerat. Vad får jag _egentligen_ för fördelar om jag köper ett "riktigt" ljudkort?

Fråga två: skulle ni absolut rekommendera inbyggd dsp?

Jag har en Titanium PB 667
Spelar in mina kompositioner i Garageband. Typ max fem spår som färdigt.

Bättre ljudkort låter bättre och har högre upplösning (iMic är väl 16bit/44.1kHz?), har oftast lägre latency, fler ingångar/utgångar om man behöver det, ibland funktioner för medhörning, och så vidare. Men bättre ljudkvalitet är den stora fördelen.

Jag skulle skippa DSP-funktioner - sånt blir omodernt rätt kvickt och det är förmodligen smartare att lägga pengarna på en snabbare dator.

Nu använder jag en kompressor framför mixern. Det är bra i allmänhet och absolut nödvändigt när jag spelar in mig själv. Har inte möjlighet att hålla reda på nivåer när jag "släpper loss". Skulle inte en inbyggd dsp-kompressor vara till gagn? Vill egentligen ha så få prylar som möjligt.

Att ha en kompressor i DSP hjälper inte för det. Eftersom den är digital jobbar den efter omvandlarna, så klipper det där kan inte kompressorn göra något. Men spelar du in i 24bit kan du lämna 15-20dB headroom och få bra kvalitet ändå, så då behöver du inte någon kompressor när du spelar in. Annat än som färgning, förstås, men där finns ju bra mjukvarukompressorer eller att bussa ut till kompressorn i efterhand som alternativ.

1
Bevaka tråden